چالش جدی قطب تولید زرشک دنیابا محصولات استراتژیک بر زمین مانده!

قلندری – محصول بزرگترین تولیدکنندگان زرشک در دنیا و ایران به پای برداشت رسیده در حالی که زرشک پارسال شان در انبارها خاک می خورد؛ حالا مانده اند در چه کنم روزگار و دست به التماس دلال و جهاد کشاورزی و تعاون روستایی. محصولی که به یاقوت سرخ در دنیا معروف است با وجود خواص فراوانش با قیمت ناچیز دست به دست می شود و مسئولان در حال یافتن مشتری در دقیقه ۹۰.
در گزارش های پیشین از وضعیت فروش زرشک های باد کرده بر دست زرشک کاران، کشاورزان بر این نکته تاکید کردند که محصول شان در انبار مانده و حالا مانده اند
با زرشک هایی که تا روزهای پیش رو باید بچینند چه کنند و آنان را کجا نگهداری کنند.آنان اضافه کردند: کشاورزان بسیار ضرر کردهاند و از مسئولان راه چاره می خواهند چرا که زرشک مانند محصولات دیگر نیست و هرچه بگذرد از کیفیتش کاسته میشود و خریدار نخواهد داشت؛ این در شرایطی است که قیمت زرشک به نصف رسیده است. زرشک کاران از اینکه کشاورزان مجبورند زرشک خود را به دلالان با قیمت بسیار نازل بفروشند ابراز تاسف کردند و این کار را برای کشاورزی که دو سال برای محصول زمان گذاشته چیزی جز ناامیدی ندانسته اند. آنان از اینکه محصول زرشک تاکنون خرید تضمینی نشده ، گلایه مندند و از جهاد کشاورزی خواسته اند با همکاری تمام ارگانها ضعفهای فروش و صادرات را برطرف کنند و زرشکی که بهترین خواص دارویی دارد به کشور معرفی شود.
اینکه مثل همیشه با دلال درگیرند و نمی توانند قیمت محصول شان را با وجود افزایش هزینه های تولید، افزایش دهند تا مشکل در فروش آن به صادرکنندگان و بازارهای داخلی متقاضی این محصول و در نهایت نبود صنایع تبدیلی برای تمام محصول تولیدی در استان، از چالش هایی است که هر ساله زرشک کاران با آن درگیرند و معلوم نیست چه زمانی اصلاحات ساختاری در سیاستگذاری برای تولید و فروش و صادرات انجام خواهد شد و این دور باطل به پایان می رسد. باور کردنی نیست تنها یک نقطه در دنیاست که عمده زرشک دنیا را تولید می کند اما ۴۲ هزار کشاورز از تولید آن به گریه افتاده اند و دست به تجمع مقابل مجلس زده اند تا بلکه نمایندگان به داد آنها برسند.
محمد حسین اکبری، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفته شرایط خاص که کرونا بر اقتصاد کشاورزی به وجود آورده در شرایط کنونی زرشک کاران تاثیر گذاشته اما برنامهریزی اولیه برای حل مشکل فروش زرشک کشاورزان صورت گرفته، هر چند طبق برآورد اولیه حدود ۷۲۰۰ تن زرشک از سال گذشته در انبارها و سردخانهها موجود است. وی با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی کشاورزان اظهار کرد: برای حمایت از کشاورزان تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شده و صندوق توسعه بخش کشاورزی نیز آمادگی پرداخت تسهیلات و کمک ویژه به زرشککاران استان را دارد.

رایزنی با چند شرکت بستهبندی و فرآوری غذایی در سایر استانها برای خرید زرشک خراسان جنوبی

اکبری از رایزنی با چند شرکت بستهبندی و فرآوری غذایی در سایر استانها خبر داد و یادآور شد: هماکنون جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی در حال رایزنی با چند شرکت بزرگ و بازارهای تعاونی برای پیشفروش زرشک هستند. وی، صادرات را مهمترین گزینه برای برونرفت از مشکلات زرشککاران دانست و خاطرنشان کرد: در این خصوص مذاکراتی در سطح وزارتخانههای مختلف و نمایندگان مجلس صورت گرفته است.

کمبود نقدینگی عامل فعالیت نکردن با ظرفیت کامل واحدهای فرآوری زرشک در خراسان جنوبی

محمد علی حسینی، سرپرست مدیریت صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرده تنها یک سوم محصول زرشک در این استان فرآوری میشود و مسائل متعددی را در عدم فعالیت با ظرفیت کامل صنایع و واحدهای فرآوری دخیل دانسته که یکی از آنها را کمبود نقدینگی اعلام کرده است.وی افزود: تاکنون در استان ۲۴ پروانه بهرهبرداری برای محصول استراتژیک زرشک صادر شده که ۶ واحد فرآوری و مابقی مربوط به بستهبندی است. همچنین ۲۴۲ پروانه بهرهبرداری بارگاه زرشک داری، در استان صادر شده است و البته سالهای گذشته نیز مجوزهایی صادر شده، اما متقاضیان به دنبال اخذ پروانه بهره برداری نیامدهاند.

سرمایه در گردش بیشترین مشکلات واحدهای تولیدی زرشک

سرپرست مدیریت صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: از مجموع زرشک تولیدی استان برای حدود۶۰۰۰ تن ظرفیت، فرصت بستهبندی و برای ۵۸۰۰ تن نیز ظرفیت فرآوری در استان ایجاد شده است. وی بیان کرد: بیشترین مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی مربوط به موضوع سرمایه در گردش است، اما سعی داریم به محض مراجعه متقاضی در کمترین زمان تسهیلات پرداخت کنیم.

پیگیری برای خریدزرشک امسال کشاورزان

وحید ضیائیان احمدی، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز در حال برنامه ریزی برای خرید زرشک های تازه از کشاورزان استان است و گفته در حال حاضر برای دو موضوع زرشک موجود در انبارها و زرشک تازه امسال در حال برنامهریزی است که بیشترین پیگیری برای زرشک تازه است تا محصول به موقع از کشاورزان خریداری شود.وی تاکید کرد: اگر بتوان بازار زرشک تازه را امسال در استان مدیریت کنیم خود به خود زرشک موجودی هم در بازار عرضه خواهد شد.مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال پنج تشکل در شهرستانهای درمیان، زیرکوه، قاینات، بیرجند و تا حدودی سربیشه تشکیل شده تا یک سری سختافزارهای مورد نیاز مانند دستگاههای دان کردن، خشک کننده، بستهبندی و وکیوم برای ماندگاری زرشک تهیه شود و در اختیار این تشکلها قرار گیرد. ضیائیان احمدی ادامه داد: به محض برداشت زرشک تازه، محصول با کیفیت امسال به سه شکل دانهبندی شده وکیوم، خوله (خوشه) و شاخه در کارتنهای یک تا دو کیلویی بستهبندی و در بازار کشور توزیع خواهد شد.وی با بیان اینکه کلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و یزد هدف توزیع ماست، تصریح کرد: در تهران پنج غرفه در میادین میوه و ترهبار پیشبینی و هماهنگیهای لازم انجام شده است.

مذاکره با فروشگاههای بزرگ و کارخانههای فرآوری برای خرید زرشک امسال خراسان جنوبی

ضیائیان احمدی یادآور شد: تعاون روستایی در مشهد غرفه در اختیار ما قرار داده است و در یزد، شیراز و اصفهان نیز از طریق میادین میوه و تره بار هماهنگی لازم انجام شده تا زرشک به صورت عمده توزیع شود. همچنین با یک سری کارخانههای فرآوری بزرگ کشور همچنین کارخانههای نوشابه سازی در حال رایزنی هستیم تا زرشک تازه در اختیارشان قرار گیرد و یک خط تولید به این محصول اختصاص یابد. مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: بستهبندیهای ۱۰۰ تا ۵۰۰ گرمی توسط تشکلهای استان تهیه شده و حدود ۵۰ نمونه بستهبندی در اختیار داریم که در روزهای آینده با فروشگاههای بزرگ زنجیرهای کشور مذاکره میکنیم تا سفارش بگیریم. در صورت موافقت فروشگاههای زنجیرهای بزرگ کشور، فقط از زرشککاران حتی خرده مالکها محصول را خریداری خواهیم کرد و در قالب بستهبندی در سراسر کشور توزیع خواهد شد.
ضیائیان احمدی گفت: براساس هماهنگی و مکاتبهای که از طریق تعاون روستایی و جهاد کشاورزی با تمامی استانها انجام شد، اعلام آمادگی کردیم محصول زرشک را به صورت مستقیم در اختیارشان قرار دهیم.وی اظهار کرد: با همکاری وزارت امور خارجه محصول زرشک به تمامی سفارتخانههای ایران در کشورهای مختلف معرفی شد که امید است در زمینه توسعه صادرات نیز موثر واقع شود.

زرشک کاران محصول خود را با هر بهایی به فروش نرسانند

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته ۵۰۰ تن زرشک تازه از کشاورزان استان خرید توافقی شد، تصریح کرد: ما هم مانند سایر زرشککاران استان این محصول را نتوانستهایم وارد بازار کنیم، اما تمام تلاش خود را برای عرضه آن به بازار داریم. وی یادآور شد: از کشاورزان و زرشککاران استان درخواست داریم محصول خود را با هر بهایی به فروش نرسانند چرا که با کنترل کردن عرضه میتوان قیمت را کنترل کرد؛ لذا با قیمت ناچیز محصول خود را در اختیار دلالان قرار ندهند و احساسی عمل نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت