پیشگیری از ۸۰ درصد نابینایی‌ها با دانش روز

ایسنا- مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی WHO نزدیک ۸۰ درصد موارد نابینایی با بکارگیری دانش و تکنولوژی موجود، قابل اجتناب (پیشگیری و درمان) هستند؛ بنابراین برنامه پیشگیری از نابینایی توسط سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر در ۶۰ کشور در حال توسعه اجرا می‌شود. حسن شرفی اظهار کرد: از دست دادن بینایی یکی از جدی ترین مشکلاتی است که در زندگی یک فرد روی می‌دهد؛ امروزه در دنیا ۱۸۰ میلیون نفر فرد دارای آسیب بینایی هستند که از این تعداد حدود ۴۵ میلیون نفر نابینا هستند. وی افزود: موضوع نابینایی چنان چه در جامعه به فراموشی سپرده شود علاوه بر پیامدهای اجتماعی و اقتصادی برای کشورها، به خصوص کشورهای در حال توسعه، فرد نابینا و خانواده او را نیز با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند که این پیامدها از کیفیت زندگی فرد مبتلا و خانواده او می‌کاهند؛ لذا اقدامات پیشگیرانه و توانبخشی نابینایان باید در هر کشوری از برنامه‌های اساسی در راستای ارتقای کیفیت زندگی این افراد باشد. شرفی با بیان اینکه در ایران نیز اقدامات مختلفی در زمینه پیشگیری و توانبخشی این افراد انجام می‌گیرد و از طریق برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه این اقدامات حتی در مناطق روستایی نیز گسترش یافته است، تصریح کرد: توانبخشی مبتنی بر جامعه توانسته است با گسترش خدمات خود در دورترین نقاط روستایی از طریق آموزش معلولین، خانواده‌ها و افراد جامعه و هم چنین افزایش سطح آگاهی، مهارت و تغییر نگرش آنان به این هدف مهم دست یابد.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه امید می‌رود با تلاش‌های بیشتر در زمینه گسترش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه بتوانیم خدمات بیشتری را به مردم کشور ارائه کنیم، افزود: هر ساله خدمات مختلفی در زمینه سلامت، آموزش، معاش، فعالیت‌های اجتماعی و توانمندسازی برای افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی از طریق همکاری بین وزارتخانه‌های مختلف و بخش‌های دولتی، همکاری بین سازمان‌های غیردولتی و اعضای جامعه برنامه فراهم می‌شود. شرفی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک ۹ هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی استان قرار دارند، تصریح کرد: ارائه خدمات مالی خرد افراد دارای معلولیت در برنامه CBR از جمله اقدامات است؛ این برنامه به منظور تشکیل صندوق‌های خرد محلی متشکل از افراد کم درآمد دارای معلولیت و با هدف توانمندسازی و ظرفیت سازی آنان تدوین شده است تا با ایجاد دسترسی به منابع مالی لازم، سطح معیشت و درآمد افراد دارای معلولیت ارتقا یابد. وی بیان کرد: اجرای برنامه بر پایه تشکیل گروه‌هایی متشکل از افراد دارای معلولیت است و در نهایت اعضا باید بتوانند تسهیلات دریافتی را صرف یک فعالیت درآمدزا کنند؛ در حال حاضر ۱۲ صندوق با عضویت ۱۹۲ نفر از افراد دارای معلولیت فعال هستند.
شرفی با بیان اینکه ورزش و بازی‌های بومی محلی فراگیر در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه، بیان کرد: این برنامه با هدف ارتقای سطح سلامت و توانمندی‌های جسمانی، روانی و اجتماعی افراد دارای معلولیت ساکن روستا طراحی شده است. وی با بیان اینکه این طرح در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار در استان به اجرا در آمد و تا پایان سال ۱۴۰۰ در مجموع تعداد ۴۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت در این طرح مشارکت داشته اند و در سال جاری نیز در این طرح مشارکت خواهند داشت، اظهار کرد: مناسب سازی و دسترس پذیری محیط زندگی و خودرو افراد دارای معلولیت نیز از دیگر اقدامات است؛ هدف از این برنامه افزایش سطح استقلال و کیفیت زندگی افراد معلول در انجام امور روزمره و تسهیل امر تردد و مشارکت اجتماعی خواهد بود.

بهره مندی ۶۰ نفر از افراد دارای معلولیت از مناسب سازی مسکن و تجهیزات زندگی

شرفی ادامه داد: متناسب سازی محیط و امکانات زندگی افراد دارای معلولیت از جمله اقداماتی است که ضمن افزایش امکان دسترس پذیری معلولان، موجبات استقلال هرچه بیشتر آنان را در انجام فعالیت‌های روزمره و مشارکت در فعالیت های اجتماعی فراهم می‌آورد؛ این اقدام از طریق انجام تغییرات معماری و طراحی محیط زندگی افراد معلول و استفاده از فناوری‌های کمکی برای انطباق محیط و وسایل روزمره زندگی متناسب با سطح توانایی آنان انجام می‌گیرد به طوری که افراد بتوانند با کاهش سطح وابستگی به زندگی مستقل دست یابند.
وی با بیان اینکه در سال جاری، تاکنون تعداد ۶۰ نفر از افراد دارای معلولیت از مناسب سازی مسکن و تجهیزات فعالیت‌های روزمره زندگی بهره مند شده‌اند، تصریح کرد:‌ کمک هزینه شهریه دانشگاه دانشجویان دارای معلولیت دانشگاه‌های دریافت کننده شهریه در طی دوره تحصیل آنها و از محل اعتبارات سازمان و طبق دستورالعمل و شیوه نامه‌های مربوطه پرداخت می‌شود و در سال جاری متناسب با اعتبارات ابلاغی شهریه کلیه دانشجویان نیازمند پرداخت شده است.
شرفی ادامه داد: کمک هزینه ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت به منظور تسهیل و بهبود شرایط تردد افراد دارای معلولیت واجد شرایط برای توانبخشی، اشتغال، تحصیل، شرکت در دوره‌های آموزشی و ورزشی نیازمند رفت و آمد در محیط های شهری و روستایی ارائه می‌شود؛ این کمک هزینه به افراد دارای معلولیت در طی ۱۲ ماه سال پرداخت می‌شود. وی بیان کرد: پرداخت کمک هزینه درمان و تغذیه بیماران مبتلا به بیماری فنیل کتونوریPKU، کمک هزینه درمان و توانبخشی به افراد دارای بیماری PKU به منظور پیشگیری از پیشرفت بیماری پرداخت می شود. کمک هزینه تهیه مواد غذایی مخصوص برای افراد دارای بیماری PKU به منظور پیشگیری از پیشرفت بیماری و بروز اختلالات ذهنی پرداخت می شود.در سال سال جاری به ۵۲ نفر از بیماران مبتلا به بیماری متابولیک PKU کمک هزینه درمان و تغذیه پرداخت شده است. شرفی اظهار کرد: طرح ارتقای توانمندی افراد دارای معلولیت بینایی، شنوایی، آسیب نخاعی و سالمندان به منظور ارتقای دانش افراد در خصوص مهارت‌های زندگی و سبک زندگی سالم، آشنایی افراد تحت پوشش با مسائل روان شناختی مرتبط با نوع معلولیت و سالمندی، افزایش مشارکت افراد در فعالیت های اجتماعی و مطالبه گری، افزایش مسئولیت پذیری افراد نسبت به خود، خانواده و جامعه، افزایش تعاملات بین فردی و خانوادگی و جامعه با تغییر در نگرش نسبت به معلولیت و یا سالمندی اجرا شده و در سال جاری تعداد ۴۱ نفر تحت‌پوشش طرح قرار گرفته‌اند.
وی با اشاره به خدمات دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی به معلولین بینایی، افزود: واگذاری وسایل کمک بینایی از قبیل انواع درشت نما(بهدید)، عدسی، عینک، عصای هوشمند، ساعت گویا، دستگاه ضبط و پخش صدا mp۴، آموزش در مراکز روزانه و حرفه آموزی برای افراد چند معلولیتی، پرداخت فاکتورهای عینک، پذیرش در کارگاه‌های تولیدی حمایتی، خدمات مشاوره شغلی، تسهیلات اشتغال و پیگیری سهمیه ۳ درصد اشتغال در سازمان‌های دولتی و خدمات توانپزشکی از جمله بینایی سنجی از جمله این اقدامات است. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به خدمات دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی به معلولین بینایی، از جمله برخورداری از کمک هزینه معیشت توانبخشی (مستمری)، بیان کرد: خدمات معاونت مشارکت‌های مردمی و اشتغال به معلولین بینایی شامل؛ پیگیری اعطای تسهیلات اشتغال به توانخواهان دارای مهارت شغلی، اعطای تسهیلات به کارفرمایانی که معلولین دارای مهارت شغلی را به کارگیری کنند و ساخت یا اعطای تسهیلات مسکن، رایگان شدن هزینه آب، برق و گاز مصرفی توانخواهان (در حد الگوی متعارف)، ارائه خدمات مددکاری، ارائه خدمات پیشگیری و مشاوره ژنتیک و ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره‌ای است.
شرفی ادامه داد: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از جمله طرح‌های پیشگیرانه‌ای است که به منظور شناسایی و تشخیص زودهنگام تنبلی چشم وسایر اختلالات بینایی در کودکان سه تا شش سال، درطول سال در پایگاه‌های دائمی تحت نظارت بهزیستی شهرستان‌ها انجام می‌شود و نظر به اینکه یکی از اهداف مهم سازمان بهزیستی، افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری‌های چشمی دوران کودکی و نیز افزایش سطح مراقبت‌های چشمی در بیماریهایی از قبیل تنبلی چشم (آمبلیوپ و عیوب انکساری ) است.

پیشگیری از نابینایی در سال‌های اول زندگی

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از اختلالات بینایی، توجه به تنبلی چشم بعنوان یکی از اولویت‌های برنامه‌های پیشگیری مورد توجه خاص است، اظهار کرد: عدم تشخیص و درمان به موقع تنبلی چشم می‌تواند موجب کاهش بسیار شدید و دائمی دید یک یا هر دو چشم و گاهی نابینایی شود. شرفی بیان کرد: هر گونه اقدام پیشگیرانه و مداخله‌ای در این زمینه اساسی و ارزشمند محسوب می‌شود و نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها و پیامدهای ناشی از آن در خانواده و اجتماع خواهد داشت؛ یکی از ابعاد مهم پیشگیری از بروز معلولیت‌ها که توجه ویژه‌ای به آن معطوف شده غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال است که این برنامه به صورت ملی در سراسر کشور هر ساله در پایگاه‌های دایمی و غیر دایمی در استان اجرا می‌شود. وی با اشاره به آمار و عملکرد استان در سال گذشته، ادامه داد: در این مدت ۴۳ هزار و ۷۲ کودک سه تا شش ساله غربال شدند که تعداد کودکان دارای اختلال بینایی ۲۸۶۵ نفر و تعداد کودکان آمبلیوپ شناسایی شده ۴۴۴ نفر بوده است.
شرفی با بیان اینکه ۴۴ پایگاه‌ دائمی در برنامه فعال هستند، افزود: تعداد پایگاه‌های غیر دائمی برنامه ۶۸۰ پایگاه، تعداد موسسات بخش غیر دولتی همکار در برنامه ۱۶ موسسه و تعداد غربالگران و مسئولین پیگیر در برنامه(بخش غیردولتی) ۷۱ نفر هستند. وی بیان کرد: طی شش ماهه اول سال جاری ۱۴ هزار کودک غربالگری شده‌اند که تعداد کودکان دارای اختلال بینایی ۳۴۵ کودک و تعداد کودکان آمبلیوپ شناسایی شده ۲۲ کودک بوده است. شرفی یادآور شد: تعداد کل معلولین تحت حمایت ۲۳ هزار نفر هستند که از این تعداد، معلولان با آسیب بینایی ۳۳۰۰ نفر بوده و از ۹۰۰۰ مددجوی تحت حمایت توانبخشی مبتنی بر جامعه ۱۲۶۲ نفر (۱۳درصد) معلولان با آسیب بینایی هستند. وی با بیان اینکه ۵۰ درصد کمک هزینه خرید عینک نسبت به سال قبل افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: تعداد وسایل کمک بینایی واگذار شده به معلولان در شش ماهه سال جاری هفت درصد نسبت به کل سال قبل بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت