پاسخ متولی استانی به چالش نهاده های دامی

مهدی آبادی- برخلاف دو سال اخیر که شرایط ترسالی در کشور حاکم بوده است؛ امسال با کمبود بارش ها و خشک سالی بی سابقه در استان بسیاری از دامداران با مشکلاتی مواجه شدند.علاوه بر فقر مراتع، توزیع نهاده های دامی مانند جو، ذرت، کنجاله به شدت کاهش یافت تا بسیاری از دامداران استان به متاسب نبودن مقدار علوفه و نهاده های دامی اعتراض کنند و بسیاری از انها به فروش زودهنگام و پایین تر از قیمت واقعی دام خود اقدام کنند. به همین منظور گفتگویی با رئیس سازمان جهادکشاورزی استان پیرامون اقدامات این سازمان برای تامین نهاده های دامی و علوفه مورد نیاز دامداران در دفتر روزنامه آوا برگزار کردیم.

خشکسالی بی سابقه در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این گفت‌وگو که به طور زنده از صفحه اینستاگرام روزنامه آوا نیز پخش می شد، گفت: با توجه به کاهش بارندگی در استان که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بود، امسال با کمبود نهاده های دامی مواجه شدیم. قوسی با بیان اینکه کمبود علوفه به دامداران خسارت زیادی وارد کرد، اضافه کرد: دو هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان خسارت به دلیل خشکسالی به بخش کشاورزی استان تحمیل شد که با توجه به پیشروی خشکسالی این عدد در آینده نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به گفته وی به دلیل خشکسالی سهمیه نهاد های دامی مثل کنسانتره از ۹ هزار تن در اسفند به ۱۴ هزار تن در فروردین ماه سال جاری افزایش پیدا کرد. این مقام مسئول به پیگیرهای این سازمان در موضوع کمبود نهاده های دامی اشاره و افزود: دو نامه برای معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای بیان مشکلات استان نوشته شد و دیدار هایی نیز با رئیس سازمان امور عشایری کشور و معاون امور دام وزارت کشاورزی برگزار شد. قوسی با اشاره به دیدار معاون امور دام وزارت کشاورزی، عنوان کرد: در این جلسه شش هزار تن جو و شش هزار تن ذرت به طور ویژه به خراسان جنوبی تخصیص داده شد که این رقم علاوه بر سهیمه عادی استان ها می باشد. وی با اشاره به دیدار با رئیس سازمان امور عشایری کشور، ادامه داد: در این دیدار نیز هزار و سیصد تن سهمیه جو نیز به استان قول داده شد که این سهمیه تا ۱۰ هزار تن نیز افزایش پیدا می کند.

محدودیت جابه جایی برداشته شده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، اضافه کرد: محدودیت های جابه جایی دام نیز برداشته شد و دامداران خراسان جنوبی بدون محدودیت می توانند دام خودشان را به استان های دیگر بفروشند. به گفته قوسی تصمیماتی درباره تسهیلات کم بهره یکساله و تسهیلات ارزان قیمت ۵ ساله نیز برای تامین علوفه و نگهداری دام اخذ شد که در حال پیگیری این موضوع هستیم. قوسی با بیان اینکه در استان نیز جلسات متعددی برای کمبود علوفه برگزار شده است،افزود: همه تعاونی ها مرتبط با بخش کشاورزی، بنیاد برکت و سازمان بسیج سازندگی برای تامین علوفه خشبی در حال فعالیت هستند تا دیگر مشکل کمبود علوفه در استان گزارش نشود. وی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد جیره غذایی دام ها از علوفه های خشبی تامین می شود، تصریح کرد: بنیاد برکت تسهیلاتی برای خرید و نگهداری دام به تولیدکنندگان زراعی می دهد و بسیج سازندگی استان در تامین علوفه برای دامداران هم استانی کمک خواهد کرد. قوسی با اشاره به مکاتبه‌ وزیر جهاد کشاورزی با وزیر کشور، ادامه داد: در این نامه برای کمک های بلاعوض برای خسارت دیدگان و تسهیلات ارزان قیمت برای تامین نهاده های دامی به استان ها درخواست هایی مطرح شده است.

کاهش ۲۹ درصدی تولید علوفه

موضوع اعتراضات دامداران یکی از مهم ترین قسمت های این برنامه زنده بود که رئیس جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه دو میلیون و ۴۰۰ هزار دام سبک در استان وجود دارد،گفت: ظرفیت علوفه استان حدود ۷۹۰ هزار تن است و ۷۰ درصد نیاز غذایی دام سبک از مراتع استان تامین می شود. وی به فقر مراتع و افزایش جمعیت دام ها اشاره و ادامه داد: این موضوع باعث افزایش تقاضا برای تغذیه دام ها و افزایش قیمت علوفه های خشبی شد و از طرف دیگر با کاهش ۲۹ درصدی تولید علوفه در بخش زراعی استان مواجه بودیم. این مقام مسئول افزود: همه این موارد باعث شد همه نیاز دامداران استان تامین نشود اما تلاش جهاد کشاورزی برای برطرف کردن این کمبود ها ادامه دارد.

ترویج فرهنگ بیمه ای

موضوع تخصیص ندادن نهاده ها به دام هایی که بیمه نیستند یکی دیگر از موضوعاتی بود که مخاطبان روزنامه آوا از رئیس جهاد کشاورزی پرسیدند. قوسی ضمن اینکه ملاک توزیع نهاده ها را پلاک گذاری و جمعیت دام دانست، تصریح کرد: بیمه برای حمایت از دام ها در نظر گرفته شده و یکی از رسالت های این سازمان ترویج فرهنگ بیمه ای می باشد. قوسی با بیان اینکه بیمه فقط یکی از ملاک های حمایتی است، اضافه کرد: اگر دامی بیمه نداشته باشد، حتما سازمان جهاد کشاورزی از آنها حمایت خواهد کرد اما باید به سمت ترویج فرهنگ بیمه ای حرکت کنیم. وی تصریح کرد: بین ۷ تا ۸ هزار راس دام به صورت هفتگی پلاک‌گذاری می‌شوند که معادل ۷۵ درصد جمعیت دام های استان است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه جابه جایی دام بدون پلاک گذاری قاچاق محسوب می شود، ادامه داد: دامداران همه ی دام های خود را پلاک گذاری کرده اند تا هم در بحث نقدینگی و هم بحث سوخت دچار مشکل نشوند.

افزاش دام متوقف شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: صنعت دام و طیور در استان سودآوری بالایی دارد و ۲۱۱ هزار تن ظرفیت تولید آن در استان می باشد. قوسی به ترسالی چند سال گذشته اشاره و اضافه کرد: مراتع ظرفیت خوبی در این چند سال داشتند که باعث افزایش رغبت برای تولید دام در استان شد. به گفته وی ۲۵ درصد از میزان دام های استان باید به طور طبیعی حذف شوند اما این کار انجام نشد و اکنون خشکسالی مشکلاتی برای دامداران فراهم کرده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۲۶ مجتمع برای تعادل دامی در استان وجود دارد، عنوان کرد: افزایش دام باید در استان متوقف و تعادل جمعیتی برقرار شود. به گفته این مقام مسئول باید بر روی اصلاح جیره غذایی سرمایه گذاری شود تا با دام کمتر سودآوری بهتری داشته باشیم. قوسی درباره اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نیز گفت: برای تغییر فرهنگ و ترویج ایده ها و انتقال یافته های جدید کلاس های آموزشی توسط سازمان جهاد کشاورزی برگزار شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی استان نیز آموزش های مهارتی بهره برداران بخش کشاورزی را در دستور کار قرار داده است تا آنها نیز به سمت تولید محصولات پربازده حرکت کنند.

تولید و توزیع پایدار مرغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال یکی از بینندگان درباره قیمت کنسانتره، گفت: کنسانتره بر اساس سهمیه ۳۵۰۰ تومان است که در بازار آزاد تا کیلویی ۴۰۰۰ تومان نیز افزایش قیمت دارد. قوسی افزود: اگر قیمت مرغ و جوجه بیش از مقدار تعیین شده توسط برخی به فروش می رسد، به سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت استان اطلاع داده شود تا با آنها برخورد شود. قوسی با بیان اینکه شرایط تولید و توزیع مرغ پایدار است، افزود: علاوه بر تامین مرغ در خراسان جنوبی به استان های همجوار نیز صادر می کنیم.

مرغداران آسیب دیده به چرخه تولید برگشتند

وی با اشاره به اینکه در فروردین گزارشی از آنفولانزای مرغی در استان نداشته‌ایم، افزود: ۱۰۰ درصد نهاده ها در اختیار مرغداران قرار داده می شود و اکنون وضعیت جوجه ریزی استان مناسب می باشد.قوسی ادامه داد: با نظارت دامپزشکی استان آنفولانزا را نیز پشت سر گذاشته و واحد های آسیب دیده به به چرخه تولید برگشتند. قوسی درباره بیمه کشاورزی هم گفت: امیدواریم حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد سطح زیر کشت در استان زیر پوشش بیمه قرار بگیرد. وی به ضعف اطلاع رسانی در این باره اشاره و افزود: دامداران بیشتر بیمه پایه را پرداخت می کنند که در زمان خسارت، غرامت کمتری دریافت خواهند کرد. رئیس جهاد کشاورزی افزود: باید به کشاورزان و دامداران درباره انواع قیمت بیمه ای اطلاع رسانی شود تا از مزیت های هرکدام از این سطوح پرداختی مطلع باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت