پارک دوبل شهرداری روی دخل خالی کسبه

مهدی آبادی- در حالی که شرایط اقتصادی به خاطر کرونا و تورم، هر روز سخت تر می شود. شهرداری بیرجند برای حل مشکل ترافیک خیابان های بیرجند بار دیگر دست به دامن پارکبان شده است. این طرح باعث گلایه کاسبان و فروشندگان شده و اتاق اصناف بیرجند در نامه ای به رئیس شورای شهر بیرجند اعتراض خود را اعلام کرده است. ماجرای کمبود پارکینگ در شهر بیرجند قصه ای دراز است که با روی کار آمدن هر شهردار ایده هایی برای رفع چالش شهری اجرایی شده است و اکنون شهردار جاوید طرح پارکبان ها را نسبت به قبل با شدت و قدرت بیشتری دنبال می کند. اجرای این طرح در بیرجند اعتراض مردم را در پی داشته است و در پیامک هایی نسبت به این کار گلایه کردند. شهروندی در پیامکی به روزنامه آوا نوشته است: چرا باید شهرداری برای حاشیه خیابان که هیچگونه خدمتی ارائه
نمی کند، هزینه ای را دریافت کند. این فرد ادامه می دهد: در خیابان حکیم نزاری به دلیل کوچک و قدیمی بودن آن امکان پارک ماشین وجود ندارد و برای بیست روز مبلغ ۶۲ هزار تومان قبض پارک صادر شده است. وی اضافه می کند: متاسفانه راهنمایی و رانندگی نیز قبض جریمه ای به عنوان پارک در محل ممنوع برایم صادر کرده که اصلا عادلانه نیست.

شهرداری ۱۸ میلیون حق پارک گرفته است

یکی دیگر از شهروندان به خبرنگار آوا می گوید: شهرداری ۱۸ میلیون تومان برای حق پارک از ساختمان های تجاری این محل گرفته ولی با این وجود نیز قبض پارک صادر می کند نجات ادامه می دهد: ساختمان های اداری زیادی در خیابان شهدا وجود دارند که جای پارکی نیز ندارند و در خیابان های تنگ و باریک حکیم نزاری و شهدا نیز نمی توانیم پارک کنیم. وی اضافه می کند: در روز باید بین ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان قبض پارک پرداخت کنیم که این بی عدالتی است. یکی از کاسبان خیابان حکیم نزاری در این باره می گوید: شهرداری با این کار، فقط به دنبال درآمدزایی است. حسینی اضافه می کند: بسیاری از رانندگان در رودربایستی گیر می کند و مبلغ را پرداخت می کنند و برخی نیز با مامور مربوطه درگیری لفظی پیدا کرده و جملاتی را بین همدیگر رد و بدل می کنند. وی با طرح این پرسش که این درآمد به کجا می رود، افزود: با یک حساب سرانگشتی در قبال اخذ وجه می‌بینیم که مبلغی به جیب پارکبان‌ها و شهرداری می رود که متاسفانه اطلاعات و نحوه هزینه آن مشخص نیست. این شهروند با گلایه نسبت به کار شهرداری، عنوان کرد: مگر حاشیه خیابان به نام شماست که برای آن پول می گیرید؟

هر روز دعوا !

یکی از رانندگان نیز به آوا می‌گوید: حاشیه‌ خیابان حکیم نزاری را اجاره کرده‌اند و باید درآمدی را بدست آورند و متاسفانه بسیاری از مردم هم پول پارکبان‌ها را می‌دهند و تا این روند ادامه دارد این قصه هم حل شدنی نیست. احمدی با بیان اینکه پول زور نمی دهد، اضافه می کند: مگر بارها از سوی مسئولان شهر گفته نشده که به پارکبان‌ها وجهی پرداخت نشود چرا برای پارک در خیابانی که اصلا جای پارک ندارند باید مبلغی را بدهیم؟ وی ادامه می دهد: به جای آنکه ساخت پارکینگ در خیابان حکیم نزاری را سرعت ببخشند، از مردمی که برای لحظاتی به این خیابان می آیند مبلغی گرفته می شود که این انصاف نیست.رئیس اتحادیه کفاشان بیرجند نیز با اعتراض شدید به شهرداری می گوید: برای این طرح پارکبان هر روز در این مناطق بحث و درگیری پیش می آید. فاطمی اضافه می کند: شرایط اقتصادی بسیار بد است و بسیاری از کسبه توانایی تامین هزینه های معیشت خود را ندارند، آنوقت هر روز با داستان های متفاوتی روبه رو می شوند. وی با بیان اینکه مردم باید از کجا درآمد داشته باشند، ادامه می دهد: مالیات، قبض آب و برق، اجاره مغازه و… افزایشی است اما درآمد کسبه کاهش یافته است. فاطمی با اشاره به صحنه ای در خیابان جمهموری عنوان می کند: یکی از کسبه این منطقه را ۵۰ هزار تومان جریمه کردند که به نظرم ظلم به مردم در این شرایط ناخوش اقتصادی می باشد.

برخی از فروشندگان چندین ماشین دارند

البته چندتن از فروشندگان خیابان حکیم نزاری از این طرح حمایت می کنند. حسنی می گوید: یکی از کاسبان ماشین خود را روبه روی مغازه ام پارک می کند که این باعث شده مشتری من جای پارک نداشته باشد. وی اضافه می کند: فروشندگان این خیابان اکثرا موبایل فروشی هستند و زمانی که جلوی مغازه ام جای پارک نباشد مشتری هابه راحتی به مغازه دیگری می روند. براتی یکی دیگر از کسبه نیز می گوید: بسیاری از فروشندگان چندین ماشین دارند که روبه روی مغازه های دیگر پارک می کنند و به راحتی مشتریانمان را به دلیل نبود جای پارک از دست می دهیم. وی با اشاره به پارکینک هایی در حکیم نزاری، اضافه می کند: باید فروشندگان ماشین خودشان را در این پارکینگ ها پارک کنند و پارک آن روبه روی مغازه دیگران به نظرم مشکل شرعی دارد.

روان سازی ترافیک

یکی از پارکبانان هم در گفتگو با خبرنگار آوا می گوید: این طرح برای روان سازی ترافیک برای خیابان های پر تردد است. وی اضافه می کند: کاسبان منطقه ماشین را چند ساعت در محل پارک می کنند در حالی که فردی که برای خرید به این خیابان می آید، جای پارکی پیدا نمی کند. این فرد با بیان اینکه چند پارکینگ در خیابان حکیم نزاری وجود دارد که کسبه می توانند ماشین را پارک کنند، عنوان می کند: در این طرح فرد از پرداخت هزینه اطلاع دارد و برای آنکه این هزینه شاملش نشود باید از پارکینگ های منطقه استفاده کند. وی ادامه می دهد: راهنمایی رانندگی نیز در این طرح همکاری می کند و اگر هزینه پارکینگ بیش از ۲۰ هزار تومان باشد خودروی مذکور را جریمه
می کند. وی با اشاره به اعتراض های کسبه خیابان حکیم نزاری، تصریح می کند: بسیاری از کسبه از این طرح حمایت و تعدادی اعتراضاتی دارند

شهرداری دنبال درآمدزایی است

رئیس اتاق اصناف بیرجند با بیان اینکه شهرداری به دنبال درآمدزایی است،می گوید: متاسفانه مظلوم تر از اصناف وجود ندارد و به راحتی از جیب آنها هزینه می شود. علیزاده می افزاید: نامه ای را به ریاست شورای شهر بیرجند فرستادیم و اعتراض خود را نسبت به این عمل شهرداری اعلام و خواستار تغییر این طرح شدیم. وی اضافه می کند: در این شرایط که بسیاری از اصناف با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می کنند، چنین طرح هایی باعث فشار بیش از حد به این قشر می شود. رئیس اتاق اصناف بیرجند تصریح می کند: دولت برای بهبود معیشت شهروندان کمک های معیشتی ارائه می کند، اما اینجا برای درآمدزایی به اصناف فشار می آورند که به هیچ و جه قابل قبول نیست.

حاشیه خیابان بایدعادلانه توزیع شود

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند می گوید: این طرح در راستای اجرای ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در حاشیه معابری است که میزان تقاضای آن بیش از وجود پارکینگ باشد غلامپور اضافه می کند: هزینه پارکینک در نیم ساعت اول رایگان و پس از آن تعرفه ۱۵۰۰ تومانی اعمال می شود و بعد از ساعت ۱۰ نیز افزایش می باید. وی تصریح کرد: این طرح جدیدی نیست و در سال های گذشته نیز وجود داشته اما پیمانکاران آن عوض می شدند. غلامپور با بیان اینکه هزینه این طرح خرج اصلاح معابر و توسعه پارکینگ های عمومی در شهر می شود، می افزاید: در حال حاضر این طرح در خیابان حکیم نزاری، جمهوری، شهدا و منتظری اجرا می شود و خیابان های دیگری مثل مدرس، معلم و طالقانی نیز پیشنهاد شده و در صورت تصویب نیز اجرا خواهد شد. وی درباره هدف این طرح عنوان می کند: حاشیه خیابان باید به طور عادلانه بین مردم توزیع شود و اینکه یک نفر ماشین خود را چند ساعت در چنین خیابان هایی پارک کند اصلا عادلانه نیست. مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند می گوید: در شهرهای دیگر کشور این طرح در حال انجام است، به طور مثال در سنندج هزینه پارک به طور تصاعدی افزایش پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

حسینی – رئیس اداره ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت