واکاوی مشکلات جامعه کارگری استان

صباغی – رئیس خانه کارگر استان گفت: برای حل مشکلات کارگری استان نیازمند همکاری و همیاری مسئولان استانی داریم. جلسه هم اندیشی بررسی مشکلات جامعه کارگری استان که به مناسبت هفته کار و کارگر روز چهارشنبه در محل خانه کارگر استان برگزار شد. قادری با بیان اینکه قانون کار در سال ۱۳۶۹ در مجلس تصویب شده اما تاکنون همه مواد آن هنوز اجریی نشده است، گفت: پس از گذشت سال ها آیین نامه ماده ۷ این قانون ابلاغ نشده و رویکرد مثبتی هم برای اجرایی شدن آن وجود ندارد. وی با بیان اینکه مجلس علاوه بر قانونگذاری، وظیفه نظارت بر اجرایی شدن قانون را نیز دارد، ادامه داد: متاسفانه نقش نظارتی مجلس پررنگ نیست و قانون به طور کامل اجرایی نمی شود.

هفت خوان بررسی پرونده های بیمه بیکاری

وی با انتقاد از طولانی بودن مدت زمان رسیدگی به پرونده های بیمه بیکاری اظهار کرد: کارگرانی که به دلیل کرونا بیکار شده اند تا زمان برقراری بیمه بیکاری گاهی مدت ها بدون حقوق زندگی می کنند که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی فشار زیادی به آنها وارد می شود. قادری با انتقاد به حضور برخی بازنشستگان در بازار کار افزود: حضور مجدد این افراد در بازار کار در واقع امنیت شغلی کارگران را خدشه دار می کند. وی یاد آور شد: حقوق بازنشستگان و کارگران در پایان سال ۹۹ متناسب سازی شده با این وجود هنوز اجرایی نشده است. حسینی رئیس اتاق تعاون استان نیز در این جلسه با بیان اینکه آمار جمعیتی کارگزاران رسمی در کشور کمتر از ۲ درصد است، عنوان کرد: ایرادات زیادی به قانون کار وارد است و با وجود قراردادهای کوتاه مدت دو و یا سه ماهه کارگر هیچ امنیت شغلی ندارد.
لزوم حضور نمایندگان کارگران در کمیته های تخصصی

رئیس هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان نیز در این جلسه با تاکید به بررسی پرونده های کارگری معرفی شده به کمیته کار، افزود: متاسفانه در بررسی این پرونده ها فقط به سه سال آخر فعالیت کارگران توجه می شود که باعث تضییع حقوق کارگران می شود.تقی زاده با اشاره به اینکه مشکلات جامعه کارگری باید به طور داخل سازمانی برطرف شود، ادامه داد: کمبود پزشک متخصص در حوزه اجتماعی از معضلات ماست که باید چاره اندیشی شود. وی تصریح کرد: نمایندگان کارگران در کمیته ها و کمیسیون های تامین اجتماعی برای حمایت از اعضای خودشان حضور داشته باشند. تقی زاده ادامه داد: رهبر اتقلاب بارها بر مانع زدایی تاکید کرده اند اما گاهی ادارات و سازمان های دولتی خودشان موانعی را ایجاد می کنند. رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی نیز با انتقاد از کمبود سهمیه بیمه کارگران ساختمانی بیان کرد: واجدین شرایط بیمه کم نیستند ولی متاسفانه عده ای بدون داشتن شرایط لازم تحت پوشش قرار گرفته اند که با راستی آزمایی این افراد را حذف می کنیم.علیزاده ادامه داد: متاسفانه کارگری که سه ماه حق بیمه اش را پرداخت نکند، حذف می شود که باید دوباره چند سال در نوبت بیمه باشد.

حمایتی در حد شعار

وی با اشاره به اینکه در استان بیش از ۸۰۰ جوشکار فعالیت دارند، افزود: سهمیه سوخت جوشکاران حذف شده و آنها از زمان راه اندازی سامانه هوشمند سوخت با مشکل و چالش مواجه شده اند. علیزاده با بیان اینکه حمایت مسئولان فقط در حد شعار بوده، اظهار کرد: بیش از یک سال سهمیه سوخت به جوشکاران داده نشده که حمایت از کار و تولید با این عملکرد همخوانی ندارد.وی یادآور شد: جامعه کارگری در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارد ولی خبری از واکسن کرونا برای این قشر نیست. رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به موضوع تکراری قراردادهای سفید امضای کارگری خاطر نشان کرد: برخی از شرکت های تامین نیروی انسانی به کارگران ظلم می کنند که باید برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام شود. اکبری رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان نیز در این نشست خواستار توزیع سبدهای حمایتی بین جامعه کارگری استان شد و نماینده خانه کارگر شهرستان قاین هم از نبود درمانگاه شبانه روزی تامین اجتماعی در قاین و نبود پزشک متخصص در کلینیک فعلی انتقاد کرد.نماینده اداره کل تامین اجتماعی با بیان اینکه پرونده های بیمه بیکاری در مدت یک هفته بررسی می شوند، عنوان کرد: سهمیه بیمه کارگران ساختمانی نیز براساس قول وزیر کار،رفاه و تعاون هم بزودی ابلاغ می شود.شکرایی خاطرنشان کرد: حضور دوباره بازنشستگان در شغل هایی که جز قانون کار است، خلاف مقررات می باشد.

حمایت ضعیف مسئولان از تأمین اجتماعی

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی در پاسخ به مباحث مطرح شده در این جلسه با اشاره به همکاری ضعیف مسئولان محلی با مجموعه تامین اجتماعی گفت: متاسفانه به تنهایی باید در مقابل استانداری،شهرداری،دانشگاه علوم پزشکی ،فرمانداری و سایر دستگاه های اجرایی ایستادگی کنیم. فیروزی افزود: آماده همکاری با تشکل های کارگری برای رفع مشکلات و بهره مندی بیشتر از حمایت های استانی هستیم. وی ادامه داد: باوجود اینکه برخی از پزشکان آماده همکاری با تامین اجتماعی هستند اما متاسفانه با ممانعت دانشگاه علوم پزشکی مواجه هستیم. فیروزی بابیان اینکه در شاخص تخت به نفر رتبه اول کشور را داریم بیان کرد: اما متاسفانه از لحاظ خدمات و پزشک متخصص وضع مناسبی نداریم چرا که این حوزه در انحصار وزارت بهداشت است.وی یادآور شد: باوجود اینکه اعتبارات لازم را برای احداث کلینیک تامین اجتماعی تامین شده اما هنوز در قائن این کار اجرایی نشده است. به گفته وی برای بشرویه نیز مجوز احداث درمانگاه صادر شده که نمایندگان مجلس باید در این باره پیگیری های لازم را انجام دهند. فیروزی با بیان اینکه بیمارستان میلاد از نظر مالی وضع خوبی ندارد، تاکید کرد:شرکت تامین نیروی انسانی این بیمارستان باید حذف شود. وی با اشاره به اینکه تمامی امور مربوط به استراحت و غرامت دستمزد مبتلایان به کرونا غیرحضوری انجام می شود، یاد آور شد: بیمه شدگان تامین اجتماعی می توانند شکایات خود را با سامانه ۱۴۲۰ در میان بگذارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت