همکاری های نصفه و نیمه با استارتاپ ها

قاسمی- بسیاری از شرکت های دانش بنیان این روزها با تولیدات با کیفیت خود توانسته اند با هزینه کمتر و به صرفه تر جایگزین نمونه خارجی شوند و سهم بسزایی از صرفه جویی ارزی را برای کشور به ارمغان بیاورند اما مشکل سرراه آن ها بسیار است. آن ها چندان مورد توجه و حمایت دستگاه های دولتی قرار ندارند. خراسان جنوبی نیز جزو استان هایی است که در سال های قبل بی توجهی هایی خاصی به این این بخش داشت اما اکنون رئیس پارک علم و فناوری استان معتقد است که وضع رو به بهبود است و لازم است که تعاملات فقط سازمان یافته تر باشد.

نبود حمایت ها
در همین راستا با چند شرکت دانش بنیان گفت وگو داشتیم که درخواست داشتند نام آنها درج نشود. یکی از این صاحبان شرکت های دانش بنیان درخواست کرد که به جای اینکه به شرکت ها تسهیلات داده می شود در خرید و فروش محصولات به آنها کمک شود می تواند مفیدتر و پربار تر باشد. یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان بیان کرد: یکی از مشکلات ما که در بین تمام شرکت ها یکسان می باشد نبود حمایت از محصولات داخلی و استفاده از محصول خارجی به ویژه در دستگاه های دولتی است. به گفتۀ وی به شرکت های دانش بنیان بومی خراسان جنوبی اعتماد نمی شود، حتی در دستگاه های دولتی از محصولات مشابه دیگر استان ها استفاده می شود.
یکی از مشکلاتی که بسیاری از مدیران شرکت های دانش بنیان به آن اشاره می کنند، مراحل طولانی در ثبت شرکت ها به عنوان شرکت دانش بنیان و اخذ مجوزهای فعالیت است. یکی از مدیران شرکت های دانش بنیان با اشاره به طولانی بودن روند کارهای اداری، گفت: ما انتظار داریم روند کارها برای شرکت های دانش بنیان تسریع شود و اخذ مجوزهای ثبت شرکت، مالیات، بیمه و غیره به صورت سیستمی شود و کارها از طریق اینترنت انجام گیرد. وی افزود: درحال حاضر ما به جای اینکه به کار اصلی خود بپردازیم، مدت زیادی درگیر این مسائل حاشیه ای هستیم. لذا باید بوروکراسی اداری که یکی از مشکلات اصلی ما است از طریق سیستمی کردن روند این کارها تصحیح شود.
یکی از صاحبان شرکت ها که در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کار می کند هم بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان و به ویژه شرکت هایی مانند ما، در توسعه سهم بازار و دریافت پروژه های بخش دولتی وضعیت نامطلوبی دارند. به گفتۀ وی فرآیند ارجاع کارهای فاوا در بخش های دولتی نیاز به نظارت جدی و بازبینی مجدد دارد، چراکه این مسئله باعث روبه رویی با مشکلات اساسی شده است. وی ادامه داد: بازار محصولات و خدمات فاوا در بخش دولتی کشور بسیار قابل توجه و بزرگ است، اما به دلیل عدم تعریف درست پروژه های بخش دولتی در استان، این گونه پروژه ها را با چالش مواجه کرده و باعث ضرر بزرگی در محیط کسب و کار فعالان بخش خصوصی حوزه فاوا شده است که از جمله آن ها می توان به مهاجرت متخصصان به دیگر استان ها اشاره کرد.
ورود استاندار
رئیس پارک علم و فناوری استان در این زمینه گفت: اکنون در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ۱۵۰ شرکت و هسته فناور حضور دارند و ۴۰ شرکت دانش بنیان نیز در استان داریم که فعالیت دارند. محمدعلی ناصری افزود: این شرکت ها در بخش های مختلف مانند کشاورزی، آی تی، الکترونیک، عمران، معدن و گیاهان دارویی کار می کنند. وی با بیان اینکه اکنون وضعیت فرهنگی مناسب تر شده است، گفت: با ورود استاندار خراسان جنوبی و برگزاری جلسه برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان و ارائه راه حل برای تسهیلات و خرید محصولات شرکت ها در استان، به سوی جلو پیش رفته ایم. به گفتۀ وی بودجه های کشوری خوبی هم دریافت کرده ایم و از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون یک میلیارد تومان جذب شده است که در راستای ارائه تسهیلات به شرکت ها می باشد و قول یک میلیارد تومان دیگر نیز داده شده است که به زودی تخصیص داده می شود.
رو به بهبود حرکت می کنیم
این مقام مسئول در زمینه همکاری ادارات و دستگاه های اجرایی استان اعلام کرد: اوضاع بهتر از قبل شده است البته هنوز تا وضع ایده آل فاصله داریم. ناصری تصریح کرد: اکنون روال های اداری برای شرکت ها بهتر شده است و در بخش صدور مجوزها و مالیات و دیگر موارد سریع تر این روند ها طی می شود. وی درباره خرید محصولات بومی شرکت ها توسط بخش دولتی خراسان جنوبی نیز گفت: خوشبختانه محصولات شرکت های پارکی محدود به استان نمی باشد و کشوری و حتی جهانی است و از این لحاظ محدودیتی ندارند ولی بی مهری هایی توسط دستگاه های دولتی در این زمینه داشته ایم که با وجود اینکه محصول بومی در استان وجود داشته است محصول از دیگر استان ها خریداری شده است. به گفتۀ وی در همین راستا استاندار خراسان جنوبی جلسه ای با حضور دیگر دستگاه های اجرایی برگزار کردند که که مقرر شد محصولات مورد نیاز استان در صورت موجود بودن در استان و کیفیت مناسب از خود شرکت های بومی خریداری شود و در این یک سال این موضوع توسط استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز پیگیری شده است.

نیاز کارشناس آموزش دیده
رئیس پارک علم و فناوری استان درخواست کرد که دستگاه های اجرایی و دولتی استان یک نفر کارشناس آموزش دیده برای ارتباط با شرکت های پارکی داشته باشند. ناصری تصریح کرد: مشکل ما این است که قوانین پارک ها با قوانین دستگاه های دولتی تفاوت دارد و این تفاوت ها را دستگاه های اجرایی نمی دانند و اطلاعات آنها کم است و بر اساس اطلاعات خود کار می کنند، به همین دلیل اگر یک کارشناس توسط هر دستگاه به ما معرفی شود که هم وظایف خود در آن اداره را انجام دهد و هم ما آموزش هایی در زمینه قوانین پارک ها و روند کار به او بدهیم و شرکت ها در زمان مراجعه به آن اداره، فقط با همان فرد ارتباط بگیرند، می توانیم روند رو به جلویی داشته باشیم و از این موانع عبور کنیم. وی با بیان اینکه اکنون سه اداره کارشناس مرتبط ولی آموزش ندیده دارند که لازم است آموزش هایی برای آنها برگزار شود، گفت: لازم است دیگر دستگاه های اجرایی و دولتی نیز در این روند با ما همکاری داشته باشند چر که اکنون همکاری و تعامل شکل گرفته است ولی سازمان یافته شده نمی باشد و در صورت تغییرات در یک دستگاه ها تمام تعاملات از بین می رود و دوباره باید این روند انجام شود، که در صورت حضور یک کارشناس آموزش دیده مرتبط این روند سازمان یافته می شود. به گفتۀ وی اکنون وضع نسبت به سال های قبل بهتر شده است اما برای بهبود هر چه بیشتر شرایط و نزدیک شدن به شرایط ایده آل لازم است که فرهنگ سازی هایی توسط رسانه ها و صدا و سیما انجام شود و کارشناسان پارک نیز با برگزاری جلسه با دستگاه های اجرایی تبادلات را افزایش دهند و فرهنگ سازی کنند، همچنین نیاز است که استانداری خراسان جنوبی در برخی موارد ادارات را الزام به انجام و همکاری هایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: کارگروه رصد و پایش علل جذب

بیشتر

بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت