همدلی برای رفع مصدومیت از جودوی استان

قاسمی- «درخواست کرده ایم،که سالن های ورزشی را به مناطق محروم و شمال شهر بیرجند ببرند، تا تمرکز از یک مکان برداشته شود و ورزشکاران تمام نقاط از این امکانات بهره ببرند. یک نکته ی مهم و دیگر درباره ی این ورزش این است که تاتامی جودو و دفاع شخصی متفاوت از دیگر تاتامی ها می باشد و قیمت آنها بیش از ۸۰ میلیون تومان است. ما نیاز به حمایت ویژه در این زمینه داریم.» روزنامه آو نشستی در زمینه بررسی مشکلات و چالش های هیئت جودو و دفاع شخصی استان و راهکار برای رفع آنها با حضور مسئولان هیئت، قهرمانان، پیشکسوتان و مربیان برگزار کرد. در این نشست تمام مسائل مربوط به جودو و دفاع شخصی مورد بررسی قرار گرفت، ورزش جودو و دفاع شخصی از رشته های پرطرفدار و پرکاربرد در دنیاست و طرفداران زیادی به ویژه در بین قشر جوان دارد. این رشته در خراسان جنوبی در سال های گذشته با حاشیه هایی روبه رو بود که اکنون بعد از یک سال به یک ثبات رسیده است و تمام اعضا این هیئت به همدلی تأکید فراوانی دارند و آن را دلیل پیشرفت و توسعه ورزش و ورزشکار و هیئت می دانند. در ادامه نقطه نظرات مسئولان هیئت، قهرمانان، پیشکسوتان و مربیان را می خوانیم.

برنامه ریزی بلند مدت با همفکری و همگرایی

کارکن، مربی جودو در این نشست عنوان کرد: جودو یک خانواده است و جودوکاران و قهرمانان می توانند آموزه های یادگیری شده را در زندگی روزمره خود نیز استفاده کنند و حتی در ژاپن جودو نوعی سبک زندگی و مکتب است. وی تصریح کرد: یک مربی باید به تمام علوم روز و رشته ها آگاهی داشته باشد و عضله، انگیزه و اراده ورزشکار را تقویت کند، باید در کنار هدف قهرمانی به مسائل دیگر نیز توجه و احساس مسئولیت کامل در قبال ورزشکار خود داشته باشد. به گفتۀ وی در یک خانواده ممکن است اختلاف نظر و عقیده وجود داشته باشد ولی باید سریع جلوی آن گرفته شود تا کسی از آب گل آلود ماهی نگیرد. کارکن با بیان اینکه برخی دچار خودبینی شده اند، گفت: نظر خود را حاکم می دانند و این آفت است که باعث می شود مربیان، قهرمانان و زحمتکشان دیده نشوند. این مربی قهرمان پرور استان پیشنهاد داد: در هیئت جوان گرایی حاکم شود و کارهای اجرایی و برنامه ریزی ها در کنار نظرات سازنده بزرگترها و پیشکسوتان به جوانان شایسته داده شود تا شاهد پیشرفت باشیم. وی بیان کرد: همچنین برای پیشرفت هیئت باید برنامه ریزی دقیق بلند مدت داشت تا با همفکری و همگرایی برای آینده شاهد پیشرفت هایی باشیم.

فرصت شنیدن صدای منتقد

حکیم زاده، پیشکسوت هیئت جودو و دفاع شخصی هم با بیان اینکه موفقیت انتها ندارند، عنوان کرد: کارهایی انجام شده است، اما باید ادامه دار باشد. وی یکی از راهکارهای خود را برای پیشرفت هیئت، داشتن برنامه بلند مدت با توجه به ظرفیت های استان در کنار برنامه کوتاه مدت سالانه دانست. حکیم زاده افزود: همچنین شنیدن صدای منتقد یکی از فرصت های خوبی است که می توان ایرادها و مشکلات را یافت و برای رفع آن تلاش کرد. به گفتۀ وی الگوبرداری از هیئت های موفق استانی و کشوری می تواند گامی برای پیشرفت باشد که با جوان گرایی و استفاده از ظرفیت های متنوع و برنامه ریزی، چه کارهایی انجام داه اند. این پیشکسوت پیشنهاد داد که با توجه به شیوع ویروس کرونا می توان فرهنگ سازی انجام داد که مردم هزینه مراسم فرد فوت شده خانواده خود را در راه خرید تجهیزات ورزشی و فضاهای ورزشی صرف کنند و از اداره کل درخواست داریم که در این زمینه همکاری کنند.

قهرمان بزرگسال، الگوی نوجوانان تازه کار

فیاض زاده، قهرمان جودو و دفاع شخصی این هیئت نیز با اشاره به اینکه ورزش، بابی برای یافتن دوستانی بکر است، گفت: قهرمانی ها برای مدتی ماندگار است و پس از چندی به فراموشی سپرده می شود و فقط دوستی ها باقی می ماند. وی تأکید کرد: برای پیشرفت، باید در هیئت ها همدلی وجود داشته باشد تا قهرمانان کنونی به راه خود ادامه دهند و قهرمانان جدید نیز استعدادیابی و خلق شوند. به گفتۀ وی برای قهرمانی باید سال ها تلاش کرد تا نتیجه ای حاصل شود، در همین راستا از اداره کل ورزش و جوانان درخواست حمایت ویژه از بزرگسالان را داریم، چرا که رده سنی اصلی و سخت قهرمانی را دارند. فیاص زاده تصریح کرد: زمانی که به قهرمانان بزرگسال توجه و رسیدگی شود می توان رده سنی پایه، نوجوانان و جوانان را نیز امیدوار کرد تا در آن رشته ورزشی باقی بمانند و بدانند که آینده خوبی پیش روی دارند و پاسخ تمام تلاش های خود را می بینند. این قهرمان کشوری افزود: تا زمانی که قهرمانان کنونی دیده نشوند نمی توان امیدی به جذب ورزشکار دیگری داشت چرا که نوجوانان، جوانان و خانواده ها به قهرمانان استان نگاه می کنند، زمانی که نبود حمایت ها و سنگ اندازی ها را می بینند تمایلی به ورود حرفه ای در آن رشته را ندارند. وی عنوان کرد: تمام اعضاء هیئت از ورزشکار، مربی، داور و پیشکسوت و دیگر افراد نیز باید همدلی را سرلوحه کار خود قرار دهند، چرا که رئیس هیئت به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد و همه باید به سمت یک هدف با برنامه ریزی دقیق حرکت کنیم تا بتوانیم در بخش قهرمانی از استان های صاحب نام نیز پیشی بگیریم.

مشکل سالن و ساعت

فریزمرغی از مربیان بانوی دفاع شخصی کار استان نیز مشکل را در زمان نبود کرونا، سالن و ساعت دانست و اضهار امیدواری کرد که در آینده این مشکل برطرف شود. وی در زمینه انجام حرکات ورزشکاران در فضای مجازی عنوان کرد: هنوز فرهنگ سازی درستی برای خانواده ها نشده است تا به طور کامل در این فضا همکاری داشته باشیم و ورزشکاران، ورزش خود را از این طریق ادامه دهند.

فرصت برگزاری دوره ها

امین کارکن، رئیس هیئت جودو و دفاع شخصی شهرستان بیرجند هم بیان کرد: با توجه به سکوداری رئیس هیئت استان در فدراسیون ظرفیت خیلی خوبی داریم و از همین طریق توانسته ایم دوره های مختلف مربی گری، داوری و دان را در استان برگزار کنیم و باید همه از این فرصت استفاده کنند. به گفتۀ وی قهرمان پروری توسط مربی انجام می شود و با سه جلسه تمرین در هفته
نمی توان قهرمان ساخت و حداقل ۶ جلسه تمرین نیاز است. وی ادمه داد: در همین راستا باید از مربی حمایت مالی شود و به ورزشکار نیز انگیزه هایی داده شود.

مشکل مربی و داور نداریم

رئیس هیئت جودو ودفاع شخصی استان در این نشست با اشاره به اینکه یکی از بحران های هیئت در گذشته مربی بود، عنوان کرد: در گذشته با کمبود مربی رسمی مواجه بودیم و از سال ۸۴ که به عنوان سرپرست هیئت انتخاب شده ام، تمام تلاش خود را برای رشد منابع انسانی گذاشتیم. تهوری تصریح کرد: در همین راستا برنامه بلندمدت را در بخش آموزش قرار دادیم و اکنون به هیچ وجه مشکل مربی نداریم، همچنین از نظر داور نیز از استان های برخوردار هستیم. وی با اشاره به دوره های برگزار شده در سال جاری گفت: دوره داوری، دوره کوچینگ و دوره مربی گری آنلاین را برگزار کرده ایم و دوره ارتقاء دان یک تا ۵ را نیز برگزار خواهیم کرد. به گفتۀ وی در بخش قهرمانی نیز سپیده طاهری در بخش بانوان ملی پوش استان است و در بخش آقایان نیز فیاض زاده با توجه به شیوع کرونا در پویش ورزش در خانه فدراسیون توانسته است مقام سوم را به دست بیاورد.

نبود مربی بومی در شهرستان ها

رئیس هیئت جودو و دفاع شخصی استان با بیان اینکه از سوی فدراسیون مشکلی در برگزاری کلاس ها و دوره های مختلف نداریم، گفت: در بخش بانوان شاهد موفقیت های بیشتری بوده ایم و به دلیل محدویت ها و مشکلات بانوان از آنان باید بیشتر حمایت شود. تهوری بیان کرد: بر مبنای احکام سایت فدراسیون ۹۳۳ ورزشکار در بخش جودو و دفاع شخصی داریم که از این تعداد حدود ۲۳۰ نفر بانو هستند. وی شهرستان های فعال را شامل بیرجند، قاین، فردوس، نهبندان، سرایان، خوسف و درمیان دانست و افزود: در تلاش هستیم تا دیگر شهرستان ها را نیز فعال کنیم. به گفتۀ وی مشکل این شهرستان ها نبود مربی بومی می باشد که به دلیل بعد مسافت بین شهرستان ها، امکان اعزام مربی از شهرستان دیگر وجود ندارد و با برگزاری کلاس های مختلف در تلاش برای رفع این مشکل هستیم.

حرکت رو به جلو با خردجمعی

رئیس هیئت جودو و دفاع شخصی استان در پاسخ به مسائل و موارد مطرح شده در نشست نیز گفت: تمام تلاش ما بر این است که دوستی ها و همدلی ها را داشته باشیم و هیچ جامعه ای بدون همدلی پیشرفت نخواهد کرد. تهوری در زمینه جوان گرایی نیز عنوان کرد: در بخش مدیریتی شهرستان ها از جوانان بومی و و شایسته استفاده کرده ایم و جوانان در کنار تجارب پیشکسوتان در صحنه های مدیریتی می توانند کارهای بسیاری انجام دهند. وی در بخش برنامه ریزی بیان کرد: هیئت استان هم برنامه کوتاه مدت و هم بلندمدت دارد و در این راه به آموزش توجه ویژه داشته ایم و در بخش قهرمان پروری نیز با پرورش مربیان می توان قهرمانان خوبی نیز داشت و تلاش می کنیم حمایت های بیشتری داشته باشیم، هر چند این وظیفه هیئت است. به گفتۀ وی انتقاد سازنده را به عنوان یک راهکار برای پیشرفت جامعه ورزش می دانیم و البته انتقاد سازنده و منصفانه با تخریب تفاوت دارد و تلاش ما این است که با خرد جمعی حرکت کنیم.

حمایت از قهرمانان

رئیس هیئت جودو و دفاع شخصی استان عنوان کرد: الگوبرداری از هیئت های موفق را قبول داریم ولی هیئت استان نیز در راستای ارتقاء حرکت های بسیاری داشته است. تهوری افزود: اکنون برای کسب تجربه آمادگی این را داریم تا ورزشکاران و مربیان، را به تمرین به اردوهای تیم ملی اعزام کنیم، همچنین برای دعوت از مربیان برتر کشوری مشکلی نداریم. وی با بیان اینکه یک ورزشکار ریاضت های فراوانی می کشد تا به قهرمانی دست پیدا کند، گفت: در همین راستا وظیفه داریم تا به او انگیزه دهیم و حمایت هایی داشته باشیم، به ویژه در رشته جودو که دیربازده است و ورزشکار تا به کمربند مشکی نرسد او را مبتدی می دانیم، در همین راستا هر گونه حمایتی در چارچوب هیئت از ورزشکاران و قهرمانان خواهیم داشت. تهوری در پاسخ به این سؤال که برخی سنگ اندازی ها وجود دارد، گفت: هیچ کس اجازه ندارد جلوی پیشرفت شخص دیگری را بگیرد و همه در چارچوب و ضوابط یکسان پیشرفت می کنند. وی خاطر نشان کرد: به عنوان رئیس هیئت مانند یک پدر در این زمینه تأکید دارم، تا با عدالت و خرد جمعی رفتار شود.

سالن و تاتامی برای مناطق محروم

رئیس هیئت جودو و دفاع شخصی استان با اشاره به شیوع کرونا و تعطیلی رشته پربرخورد جودو و دفاع شخصی برای سلامتی جامعه جودو، عنوان کرد: به همین دلیل از مربیان، ورزشکاران و خانواده ها درخواست داریم تا در فضای مجازی به ادامه فعالیت ها و آموزش های خود بپردازند. تهوری خاطر نشان کرد: رشته دفاع شخصی مورد استقبال خوبی قرار گرفته است و با توجه به حکم وزارت ورزش فقط مربیان کارت دار از طریق فدراسیون جودو و دفاع شخصی اجازه آموزش این رشته را دارند، مربیانی که از طریق دیگر فدراسیون حکم دفاع شخصی دارند باید سریعتر برای معادل سازی حکم خود به فدارسیون و هیئت جودو و دفاع شخصی استان خود مراجعه کنند. وی در زمینه کمبود سالن با توجه به افزایش تعداد مربیان نیز بیان کرد: در تمام جلسات درخواست کرده ایم که سالن های ورزشی را به مناطق محروم و شمال شهر بیرجند ببرند تا تمرکز از یک مکان برداشته شود و ورزشکاران تمام نقاط از این امکانات بهره ببرند. به گفتۀ وی تاتامی جودو و دفاع شخصی متفاوت از دیگر تاتامی ها می باشد و قیمت آنها بیش از ۸۰ میلیون تومان است که تقاضا داریم در این زمینه در بودجه ها حمایت شویم ، فدراسیون نیز در حال ساخت یک نوع تاتامی با هزینه های کمتر است که اگر تأییدیه دریافت کند، می توان با هزینه کمتری این مشکل را برطرف کرد. تهوری از خیرین درخواست کرد تا به حوزۀ ورزش وارد شوند و تأمین تجهیزات و فضاهای ورزشی انگیزه ای برای جوانان باشد. وی در زمینه برگزاری مسابقات هم گفت: با توجه به تقویم فدراسیون، تقویم سالانه هیئت های ورزشی نیز نوشته می شود و و بر اساس آن و با توجه به ظرفیت ها، مسابقات و برنامه هایی خواهیم داشت که از جمله ها آنها برگزاری مسابقات استانی و جام ها خواهد بود تا در آینده بتوانیم شاهد مقام آوری بیشتر در سطح کشوری باشیم.

افتتاح سالن ورزش های رزمی در شمال شهر

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان نیز در پاسخ به نگرانی ورزشکاران برای حمایت آنها در رده سنی بزرگسالان گفت: از قهرمانان بزرگسال مانند گذشته حمایت می شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. قطبی در بخش فرهنگ سازی برای خیرین هم بیان کرد: مقوله فرهنگ سازی دراز مدت است و اگر خانواده ها ورزشی باشند، به راحتی این کار را انجام می شود، همانگونه که یکی از خانواده های داغ دار که در حوزه ورزش فعال بودند دیه یکی از اعضاء خانواده را به امور ورزشی اختصاص داد و فرد دیگری نیز ارثیه متوفی را برای ساخت سالن ورزشی هزینه کرد. وی ادامه داد: هر چند در این زمینه اگر پیشکسوتان ورزشی وارد میدان شوند بیشتر می توان پاسخ گرفت و فرهنگ سازی کرد. به گفتۀ وی برای امکانات ورزشی در شمال شهر و مناطق محروم نیز برنامه ریزی هایی انجام شده است و تا دهه فجر سالن ورزشی در شمال شهر بیرجند افتتاح می شود که فقط برای رشته های رزمی مانند جودو تجهیز خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت