کارخانه استحصال روغن از پشم در استان ایجاد می شود

استاندار خراسان جنوبی از ایجاد کارخانه استحصال روغن پشم در استان با سرمایه گذاری ۵۱ درصدی سازمان عشایر و فروش ۴۹ درصدی سهام از طریق اعطای تسهیلات به عشایر استان خبر داد.حمید ملانوری یکشنبه شب در شورای عشایر خراسان جنوبی خواستار توجه ویژه به خانوارهای عشایر شد و با بیان اینکه خراسان جنوبی می‌تواند نقطه‌ای مناسب برای اجرای پایلوت این طرح در کشور باشد، افزود: این طرح با سرمایه گذاری ۵۱ درصدی سازمان عشایر و فروش ۴۹ درصدی سهام از طریق اعطای تسهیلات به عشایر استان افتتاح می‌شود. وی با بیان اینکه استقرار روستاییان و عشایر در مناطق مرزی یکی از عوامل مهم ایجاد امنیت است، اظهار کرد: بخشی از امنیت استان مرهون این قشر بوده که می‌طلبد مورد توجه واقع شود. ملانوری با بیان اینکه نیاز است قشر عشایر به اندازه زحمت و ارزش تولیداتشان از امکانات رفاهی و ارزش افزوده برخوردار شوند، گفت: در صورت طراحی برنامه‌های متناسب با ظرفیت عشایر، آمادگی داریم توان اجرایی استان را در مسیر طرح قرار دهیم.استاندار خراسان جنوبی خواستار تکمیل پروژه‌های آبرسانی به محلات عشایری شد و گفت: همچنین از مسئولان کشوری تداوم و استمرار اختصاص تسهیلات قرض الحسنه به این قشر زحمتکش را خواستاریم.

اعتبارات ویژه ی آبی

رئیس سازمان امور عشایر کشور نیز در این جلسه شورای عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه دولت در بند تبصره چهار سال ۹۸ اعتبارات خوبی برای ارتقا شاخص‌های عشایر دیده است، گفت: در سال ۹۸ بیش از ۲۵۴ میلیارد تومان برای ۶۱۵ پروژه آبرسانی به مناطق عشایری اختصاص یافته است. شاهپور علایی مقدم افزود: در سال جاری هم ۱۳۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های آبرسانی اختصاص یافته که خراسان جنوبی هم سهم خوبی از این اعتبارات دارد. خراسان جنوبی از محل این تبصره، طی دو سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نقدی دریافت کرده است.وی از انعقاد تفاهم نامه با وزارت بهداشت خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه تا پایان برنامه ششم ۸۰۰ خانه بهداشت در محلات عشایری احداث می‌شود که سهم خراسان جنوبی ۱۳ خانه است. همچنین شش میلیارد تومان از اعتبارات ملی به مرمت و نگهداری ایل راه‌های عشایر خراسان جنوبی اختصاص می‌دهیم.معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: برای ایجاد کارخانه استحصال روغن از پشم گوسفند تا سقف ۵۰ درصد کمک اعتباری اعلام آمادگی می‌کنیم. از مسئولان استانی خواستاریم در راستای ایجاد این کارخانه همکاری‌های لازم را انجام دهند تا این پروژه به صورت پایلوت در خراسان جنوبی اجرایی شود.وی از اختصاص ۱۲ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به صندوق خرد زنان عشایر خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در راستای پرداخت تسهیلات کم بهره به زنان عشایر در زمینه صنایع دستی و فرآورده‌های لبنی آمادگی داریم .وی ادامه داد: وجود ۱۰۰ هزار آمار انحرافی در سرانه آرد و سوخت توزیعی در برخی مناطق عشایری مشکلاتی را به وجود می‌آورد. در راستای رفع این مشکل صدور کارت شناسایی و هوشمند کنترل تردد دام عشایر صادر شده که از فرمانداران و مدیران خواستاریم در اجرای این طرح ما را همکاری دهند.مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی نیز گفت: ۳۳ میلیارد تومان تسهیلات به ۷۴۰ خانوار عشایری استان طی ۱۰ ماهه سال جاری پرداخت شده است.مهدی عصمتی پور با اشاره به وجود ۸۱ هزار نفرجمعیت عشایری در خراسان جنوبی بیان کرد: چهارمین استان عشایری کشور هستیم.وی با بیان اینکه  در حال حاضر یک میلیون و ۶۶ هزار راس دام در اختیار جامعه عشایری استان است، گفت: از این تعداد ۲۱ هزار و ۵۰۰ راس دام های سنگین است.وی با بیان اینکه ۳۴ درصد جمعیت دامی خراسان‌جنوبی در اختیار عشایر است، افزود: ۴۵ درصد نیاز گوشت استان به وسیله این قشر تامین می‌شود.۹ هزار و ۵۰۰ تن لبنیات و ۸۰۰ تن پشم و کرک توسط عشایر تولید می‌شود.وی با اشاره به اعتبارات عشایر استان بیان کرد: در سال جاری از محل بند ح تبصره چهار، بیش از ۳۵ میلیارد تومان به این قشر اختصاص یافته که تاکنون ۳۳ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

راه اندازی شورای حل اختلاف در حوزه عشایر

عصمتی پور با بیان اینکه شش میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات تملک دارایی و بودجه سه درصد نفت به استان اختصاص یافته است، گفت: همچنین اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده هم چهار میلیارد و ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.عصمتی پور با اشاره به اقدامات انجام شده در مناطق عشایری خراسان جنوبی بیان کرد: اجرای طرح سایبان برای اولین بار در کشور، طراحی سامانه مدیریت آبرسان،  انعقادتفاهم نامه با هلال احمر برای آموزش جوانان عشایر و انعقاد تفاهم‌نامه با دامپزشکی برای واکسیناسیون رایگان دام عشایر علیه برخی بیماری‌ها از جمله اقدامات انجام شده است. وی از راه اندازی شوراهای حل اختلاف در حوزه عشایری استان خبر داد و گفت: لوله گذاری ۷۰ کیلومتر و انتقال آب، کشت گیاهان دارویی، توزیع نفت سفید و ۷۰۰ بسته معیشتی از دیگر اقدامات انجام شده است.

توزیع ۱۲۰۰ پنل خورشیدی

عصمتی پور توزیع ۴۳۴ پنل خورشیدی را از دیگر اقدامات دانست و گفت: هزار و ۲۰۰ پنل دیگر خریداری شده که در بین خانوارهای عشایر استان توزیع می‌شود. مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی از افتتاح شبکه اتصال آب شرب به محلات عشایر خواجه مجینکو طی امروز دوشنبه خبر داد و ی گفت: این پروژه به طول ۵۴ کیلومتر برای بهره مندی ۲۸۰ خانوار به بهره برداری می‌رسد.وی با اشاره به افتتاح ۲۱ پروژه طی دهه فجر در استان، اظهار کرد: ۴۸۳ خانوار عشایر از مزیت‌های این پروژه‌ها بهره مند می‌شوند.عصمتی پور با اشاره به فعالیت ۱۰ تشکل و یک اتحادیه عشایر در استان بیان کرد: ۱۲ هزار و ۵۷۰ خانوار عضو تعاونی‌های عشایر هستند.وی سرمایه گذاری شرکت‌های تعاونی عشایر استان را ۱۳ میلیارد تومان دانست و گفت: ۲۳ هزار تن نهاده دامی و شش هزار و ۸۳۰ تن آرد بین عشایر توزیع شده است. عصمتی پور از فعالیت ۵۰ صندوق خرد زنان عشایر با ۷۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری در استان خبر داد و گفت: تاکنون ۵۴۰ میلیون تومان تسهیلات به اعضای این صندوق‌ها پرداخت شده است.وی با اشاره به تسهیلات پرداختی به خانوارهای عشایر خراسان جنوبی اظهار کرد: در سال جاری بیش از پنج میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پنج ساله به متقاضیان اعطا شده است.مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار کرد: در مجموع در ۱۰ ماهه سال جاری ۳۳ میلیارد تومان به ۷۴۰ خانوار عشایر استان پرداخت شده است. وی با بیان اینکه هشت تعاونی عشایری استان کد کارگزاری بیمه روستاییان و عشایر را دریافت کرده‌اند، افزود: تاکنون ۴۵ درصد عشایر استان بیمه شده‌اند.عصمتی پور بیان کرد: از مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی خواستاریم در سال ۱۴۰۰ با تخصیص اعتبار در راستای اتمام پروژه‌های نیمه تمام حوزه عشایر استان به ما کمک کنند. مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی  نیز گفت: از مسئولان خواستاریم اعتبارات و طرح‌های اجرایی در مناطق عشایری استان با لحاظ پیوست فرهنگی باشد. وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰ طلبه مستقر در روستاهای عشایری استان فعالیت می‌کنندکه برای اعزام روحانی مستقر به نقاط مختلف عشایری استان آماده همکاری هستیم. مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: بسیاری از جوانان عشایر دارای استعدادهای درخشانی بوده که می‌طلبد مورد استفاده قرار گیرد. محمد علی واقعی  هم در این جلسه بیان کرد: خواستاریم سهمیه دانش آموزان تحصیل کرده عشایر در استخدام‌ها دیده شود. وی خواستار اعطای چهار کانکس سیار به مناطق عشایری استان شد و گفت: برای استفاده دانش آموزان عشایر از خدمات مطلوب آموزشی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم. پور عیسی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان کرد: با توجه به تولیدات ارزشمند عشایر، نیاز است در هر شهرستان محلی برای عرضه آنها احداث شود.
گفتنی است؛ در این جلسه ایجاد کارخانه روغن گیری پشم گوسفند با سرمایه گذاری ۵۱ درصدی سازمان عشایر و فروش ۴۹ درصدی سهام از طریق اعطای تسهیلات به عشایر استان تصویب شد. راه اندازی شرکت بسته بندی فرآورده‌های دامی و تولیدات عشایر در استان هم از دیگر موارد مصوب شده در جلسه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در این برهه ای که آب حکم کیمیا را برای خراسان جنوبی زخم خورده از

بیشتر

نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت