هشدار هجوم لشکر چهار دست به استان

مهدی آبادی-  مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان با اشاره به هشدار جدید سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، عنوان کرد: احتمال هجوم ملخ ها به استان بسیار ضعیف است اما این آمادگی برای مقابله با این هجوم در جهادکشاورزی استان وجود دارد.

چند روز پیش سعید معین، مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ایران از هجوم دسته گسترده‌ ملخ صحرایی تا هفته‌های آینده  به کشور خبر داد. بعد از پایان تلخ هجوم ملخ های صحرایی به استان در سال جاری بار دیگر مسئولان درباره حمله این ملخ ها به کشور در هفته های آینده خبر دادند و نگرانی های زیادی پیرامون کمبود تجهیزات مقابله با اینگونه ملخ ها ایجاد کرد. ملخ های صحرایی گونه ای از ملخ ها هستند که از کشور به کشور دیگر مهاجرت می کنند و در مسیر خود با تغذیه از مراتع آنها را از بین می برند. اردیبهشت ماه امسال با حمله اینگونه ملخ ها به مراتع و مزارع استان به ویژه شهرستان های نهبندان و زیرکوه  بیش از۱۰۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان های خراسان جنوبی آلوده شدند و کمبودهای تجهیزات برای مبازره با این آفت خسارت های جبران ناپذیری به کشاورزان متحمل کرد.

نوشدارو بعد از مرگ

یکی از کشاورزان استان با بیان اینکه ملخ ها خسارت های زیادی به زمین های کشاورزی وارد کردند، گفت:  ملخ های صحرایی در کنار از بین بردن محصولات کشاورزی، علوفه های کشاورزان را نیز خوردند و خسارت های زیادی به ما تحمیل کردند که امیدواریم مسئولان جهادکشاورزی برای تکرار نشدن این موضوع حمایت های لازم را انجام دهند. سنگری اضافه کرد: مهم ترین درآمد روستاییان استان کشاورزی است که اگر دوباره درگیر آفت ملخ ها شوند، معیشت آنها به خطر می افتد. وی افزود: بعد از حمله ملخ ها سازمان جهادکشاورزی حمایت هایی از کشاورزان انجام داد اما دیگر وقت آن گذشته بود.

نباید دوباره غافلگیر شویم

یک کارشناس منابع طبیعی نیز در گفتگو با آوا گفت: تخصیص اعتبارات و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آفت ملخ صحرایی مهم ترین راه جلوگیری از آفات مزارع استان است. براتی افزود: اوایل سال جاری با هجوم ملخ های صحرایی خسارت های زیادی به کشاورزان استان وارد شد که باید برای جلوگیری از خسارت های آتی چاره اندیشی شود. وی تصریح کرد: مسئولان جهادکشاورزی باید با حمایت از کشاروزان استان به مقابله با هجوم این ملخ ها بپردازند و تسهیلات لازم را به آنها اختصاص دهند. این کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه نباید دوباره غافلگیر شویم، اضافه کرد: مسئولان استان با برنامه ریزی و آموزش به کشاورزان آنها را آماده برای هجوم ملخ ها کنند تا خسارت های زیادی این عزیزان متحمل نشوند.

هشدار جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی چندی پیش در گفتگویی با یکی از رسانه های استان درباره هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع هشدار داد و افزود: ورود مجدد ملخ های صحرایی از مرزهای هندوستان و پاکستان به ایران قابل پیش بینی است. غلامرضا قوسی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون موردی از این آفت در استان گزارش نشده است، اظهار کرد: از کشاورزان خواستاریم در صورت مشاهده، مراتب را به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اطلاع دهند. وی با بیان اینکه در سال جاری در۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در خصوص آفت ملخ صحرایی ردیابی انجام شده است، افزود: سطح آلودگی اراضی کشاورزی استان در فاز اول ۶۸ هزار هکتار بوده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح مبارزه انجام شده را ۳۰ هزار و ۲۷۴ هکتار دانست و گفت: از ۶۸ هزار هکتار سطح آلوده در استان چهار هزار و ۴۵۰ هکتار از پنج تا ۱۵ درصد دچار خسارت شدند. وی بیان کرد: برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به ۲۰ نفر از کشاورزان بومی محلی برای خرید سم پاش آمادگی داریم.

برای مقابله با هجوم ملخ ها آماده ایم

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه حضور ملخ‌های صحرایی در استان از سال گذشته کلید خورد، افزود: هفتم اردیبهشت ۹۸ اولین ریزش ملخ صحرایی در نهبندان را داشتیم. مهدی یوسفی اظهار داشت: نهبندان از رطوبت کافی و مراتع سرسبز برخوردار بوده و همه چیز برای فرود ملخ‌های مهاجم فراهم بوده است. وی بیان کرد: در نیمه اول سال جاری علاوه بر نهبندان، شهرستان های سربیشه، زیرکوه، درمیان، خوسف و فردوس بیشترین درگیری را با آفت ملخ صحرایی داشتند.مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی با بیان اینکه در ۲۵۰هکتار تاکنون پایش انجام شده، افزود: در آبان موجی ازهجوم ملخ های صحرایی در استان های جنوب کشور وجود داشت که خوشبختانه به استان ما نرسید. یوسفی با اشاره به هشدار جدید فائو، عنوان کرد: احتمال هجوم ملخ ها به استان بسیار ضعیف است اما این آمادگی برای مقابله با این هجوم در جهادکشاورزی استان وجود دارد. وی اضافه کرد: با این وجود به همکاری سایر سازمان ها برای مقابله با هجوم ملخ ها نیاز داریم و امیدواریم مانند فصل بهار این همکاری ها با سازمان جهادکشاورزی انجام شود. یوسفی به آموزش کشاورزان اشاره  کرد و گفت: در شهرستان های استان آموزش های مرتبط به کشاورزان درباره هجوم ملخ ها داده شده است. وی با اشاره به مشکلات مالی نیز گفت: امیدواریم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای مقابله با هجوم ملخ های صحرایی مساعدت های لازم را انجام دهد.  مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی درباره حمایت از کشاورزان استان نیز افزود: تسهیلاتی در قالب خط مکانیزاسیون برای خرید دستگاه های سم پاش به کشاورزان شهرستان های استان ارائه کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: کارگروه رصد و پایش علل جذب

بیشتر

بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت