نسخه نجات از کرونا

نسرین کاری – بسیاری از افرادی که ناخواسته به دام بیماری کرونا افتاده اند روزها و دقایق طاقت فرسایی را پشت سر گذاشتند، لحظاتی که بنا به گفته های خودشان فکر نمی کردند گریبانشان را بگیرد و به این اندازه هم سخت باشد.شاید کمتر کسی در بیرجند باشد که دکتر کاظم قائمی ، فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب، استاد دانشگاه و رئیس نطام پزشکی خراسان جنوبی را نشناسد. کسی که عمل های جراحی موفقش تیتر رسانه ها است. این پزشک حاذق بیرجندی هم چندی قبل به کرونا مبتلا شد و حالا دوران نقاحت بیماری را می گذراند. با او گفتگویی درباره این بیماری سخت برای انعکاس توصیه هایش به شهروندان داشتیم.

روزهای سخت کادر پزشکی
دکتر قائمی با بیان اینکه این روزها همکاران علوم پزشکی روزهای سختی می گذرانند افزود: شایسته است یاد و خاطره مدافعان سلامت که در این راه جان خود را از دست دادند مانند دکتر وجدان عزیز را زنده نگه داریم. وی یادآوری کرد بعد از اینکه بخاطر آموزش دانشجویان تخصصی مسئولیت دانشگاه را کنار گذاشتم، هر روز صبح در اتاق عمل رازی مشغول عمل جراحی بودم به طوریکه سال قبل زمانی که هیئت بورد برای بازدید به بیمارستان رازی مراجعه کردند از تنوع اعمال جراحی مغز و ستون فقرات اعلامرضایت کردند. وی افزود : خیلی خوشحالم که توانسته ام به مردم استان و دانشجویان تخصصی از اقصی نقاط ایران تجربه علمی و عملی خودم را ارائه دهم. دکتر قائمی با اشاره به اینکه با شیوع بیماری کرونا با تمام مشکلات و با توجه به نیاز استان قرار گذاشنیم بخش جراحی را همچنان فعال نگه داریم، یادآور شد: با توکل به خدا در این مدت از اول اسفند ۹۸ تاکنون بین ۵۰ تا ۶۰ عمل جراحی تومور مغز و ستون فقرات انجام شده است و بخش فعال است.
وی یاد آور شد: همچنین آموزش برای دانشجویان تخصصی در این مدت ادامه داشت و عصرها در مطب خود به رتق و فتق مشکلات بیماران پرداختم. فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب استان با بیان اینکه بیماری کرونا یک بیماری پاندمیک (دنیاگیری)است که تمام جهان را درگیر کرده است، ادامه داد : من قبلا در جلسات استانداری و ریاست دانشگاه هم گفته ام نباید این بیماری را ساده بگیریم و این بیماری با ما است تا زمانی که واکسن خوبی برای آن ابداع شود.

باید یک بیمارستان در گیر کرونا می شد
رئیس نظام پزشکی خراسان جنوبی گفت: پیشنهاد من این است که باید بیماران مشکوک فقط در بیمارستان ولیعصر (عج) پذیرفته می شدند تا بیمارستان های دیگر درگیر ویروس نمی شد. وی تاکید کرد: نگذاریم بیماری پخش شود و با توجه به اپیدمی بیشتر جلوی انتشار آن را بگیریم. دکتر قائمی در خصوص چگونگی ابتلای خود به بیماری کرونا چنین توضیح داد: هفته گذشته در انتهای عمل جراحی تومور مغز متوجه بی حالی و سرفه های خشک شدم که با توجه به اینکه دو هفته قبل سه نفر از پرسنل ICU نیز درگیر شده بودند خودم حدس ابتلا را زدم وشب به بخش رادیولوژی بیمارستان رازی مراجعه و CT ریه انجام شد درگیری ریوی در حد ۱۵ درصد یک لوب تایید شد که بلافاصله درمان و اقدامات قرنطینه را شروع کردم. وی با بیان اینکه بلافاصله اقدامات ایزوله و درمان دارویی را شروع کردم، افزود: تغذیه سالم و استراحت و در خانه ماندن مهمترین راهکار مقابله بیماری کروناست.

پنجمین روز سخت
رئیس نظام پزشکی خراسان جنوبی یادآور شد: سیر بیماری تا روز پنجم تنگی نفس و درد های عضلانی افزایش یافت ولی بعد از روز ششم به لطف خدا و دعای مردم و همکاران خوبم در بیمارستان رازی تدریجا علائم بهبودی بیماری ظاهر شد. وی با اشاره به اینکه واقعیت قصه این است که خیلی زود احساس کردیم بر کرونا پیروز شده ایم، اظهار کرد: این پیروزی کاذب و اشتباه بود و ما هنوز اندرخم کوچه اول هستیم. وی توصیه کرد: باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم، در حال حاضر شرکت در مراسم عروسی و عزا و هرگونه تجمعات غیر ضرور و حتی دورهمی های خانوادگی به مصلحت نیست و باید تعطیل شود. کتر قائمی با اشاره به اینکه مسئولان باید سخت گیری های اولیه را دوباره جدی تر بگیرند ،افزود : چرا که اگر این جدیت نباشد روزهای وحشتناک تر و خطرناک تری پیش رو خواهیم داشت.

کرونا گرفتید بستری نشوید
رئیس نظام پزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برای تشخیص بیماری هم نگران نباشید، خاطر نشان کرد اگر احساس شبیه آنفولانزا شدید داشتید، با سی تی اسکن ریه و آزمایش خون تقریبا به نتیجه قطعی کرونا می رسید. وی تاکید کرد: چنانچه به کرونا مبتلا شدید حتی الامکان از بستری شدن در بیمارستان پرهیز کنید و سعی کنید در منزل با رعایت کامل دستوالعملهای بهداشتی قرنطینه شوید، استفاده از ماسک، استفاده از ظروف یک بار مصرف، نوشیدن زیاد مایعات گرم و سوپ عناب آنهم داغ ، استراحت کافی و کامل ، مصرف خاکشیر و جوشانده های محلی و مصرف داروهای تجویز شده تماما زیر نظر پزشک معالج در دوران قرنطینه تاکید می شود.
وی با بیان اینکه توجه داشته باشید هنوز چگونگی پاسخ سیستم ایمنی به کروناویروس و اینکه آیا محافظت طولانی‌مدتی را ایجاد می‌کند یا نه، مشخص نیست افزود: یکی از بزرگ‌ترین ناشناخته‌ها و ضروری‌ترین سؤالاتی است که محققان و مقامات بهداشتی با آن روبه‌رو میباشند پاسخ همین سوال است لذا همچنان پس از بهبود توصیه میشود نکات بهداشتی را رعایت کنید. فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب استان بیان کرد: اگر درصد اکسیژن خون بالای ۹۲ را نشان دهد نیازی به بستری شدن نیست مگر اینکه به پایین تر از ۹۱ برسد. وی با یادآوری اینکه در طی مدت بیماری از سفارشاتی که پزشکان بر طب سنتی در کنار طب آکادمیک می دهند استفاده کنید و نگران نباشید دوران این بیماری از ۱۴ تا ۲۰ روز به سادگی با رعایت توصیه های پزشکی خواهد گذشت.

تاثیر اقدامات پایه ای در کنترل شرایط
رئیس نظام پزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه در دوره قبل با تلاش ها و حمایت های دکتر قاضی زاده هاشمی ، وزیر وقت بهداشت و درمان در طی ۴ سال اورژانس ولیعصر(عج) ، بیمارستان رازی اورژانس شهدای قائن، بیمارستان فردوس، سرایان، درمیان، سربیشه و طبس بهره برداری رسید و این زیر ساخت ها به کنترل این بیماری در شرایط فعلی کمک خوبی کرد درواقع اقدامات پایه ای در زمینه افزایش تخت های بیمارستانی و ICU در کنترل این اپیدمی کرونایی موثر افتاد.
دکتر قائمی یادآور شد: برای کادر درمان، دکتر هاشمی و دکتر نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی آرزوی سلامتی دارم و آماده ام به عنوان مشاور، اطلاعات و تجربیاتم را در اختیار مدیران فعلی دانشگاه بگذارم. وی با تشکر از رسانه ها که در اطلاع رسانی اخبار کرونا کوشا بوده اند، افزود: از استاندار فعال که در جلسات مختلف پیگیر مشکلات و حمایت مادی و معنوی از دانشگاه داشته است هم تشکر ویژه دارم. وی همچنین از اعضا محترم نظام پزشکی استان که در کنار دانشگاه در درمان این بیماری تلاش روز افزون داشته اند قدردانی کرد. دکتر قائمی ادامه داد: از کلیه مدافعان سلامت، همه پزشکان، پرستاران، پرسنل رادیولوژی، آزمایشگاه و خصوصا نیروهای خدماتی که در طی این چند ماه تلاش بی وقفه داشتند و بالاخص خانواده های آن ها که با همراهی و صبر تمام، قوت قلب عزیزانشان بودند، باید سپاسگذار باشیم و از درگاه خداوند سلامتی و موفقیت در خدمت به بیماران را بخواهیم.

یادی از دکتر وجدان
و ی گفت: یاد و خاطره دوست و همراهم مرحوم دکتر وجدان و تمامی شهدای سلامت این مدافعان بی سنگر را که در چند ماهه گذشته با تمام وجود در راه سلامتی هم وطنان خود جانانه جنگیدند و در این راه جان عزیزشان را نثار کردند گرامی میدارم و برای خانواده هایشان صبر و اجری بی پایان را خواستارم. امید است به زودی با رعایت توصیه های بهداشتی و بسیج همگانی شاهد ریشه کنی این ویروس منحوس و برگشت اوضاع به حالت عادی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

حسینی – رئیس اداره ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت