نبود بِرندسازی شهری و نام یک شهر که دائما اشتباه می‌شود

ایسنا- یک دکترای معماری و عضو شورای شهر بیرجند گفت: متاسفانه شهر بیرجند علی‌رغم پتانسیل‌های ویژه و خاص در سطح کشور شناخته شده نیست و این امر به دلیل عدم توجه به مسئله برندسازی شهری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه است. فروزانفر اظهار کرد: مقوله برندسازی شهری در سال‌های اخیر و در رقابت شهرها برای عرضه خود در مقیاس ملی و بین‌المللی به باارزش ترین و گرانبهاترین دارایی شهر شهر تبدیل شده و هدف این برنامه‌ها ایجاد یاد و خاطره‌ای از شهر در اذهان است.وی افزود: برندینگ شهری که هنر تصویرسازی شهر در اذهان است باعث می‌شود شهر در درازمدت برای خود ارزش‌آفرینی کند و این برنامه باعث رشد اقتصادی شهر، افزایش سرانه درآمد شهروندان و افزایش تمایل به سرمایه گذاری در آن شهر شود.فروزانفر ادامه داد: به عنوان مثال ما شهر اصفهان را با جاذبه‌های تاریخی و معماری آن می‌شناسیم و شهر مشهد را به عنوان یک شهر مذهبی به خاطر داریم. یزد را شهر بادگیرها رشت را شهر باران می‌دانیم. برندینگ یا یادسازی محلی واژه‌ای است که به معنی شناسایی و برنامه‌ریزی جهت معرفی قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه فرد شهر است.

معنی کلمه برند

وی بیان کرد: کلمه برند به معنی سوزاندن و داغ کردن بوده و منظور نشانی است که دامداران و ملاکین آن سرزمین با داغ کردن و سوزاندن دارایی خود را از دیگران متمایز می‌ساختند؛ در واقع برند عامل تشخص و تمایز یک شیء از اشیای مشابه است.فروزانفر افزود: یکی از اصلی‌ترین تلاش‌های مجموعه‌های اقتصادی تبدیل آن مجموعه به یک برند بوسیله برنامه‌های درازمدت افزایش کیفیت محصول، تبلیغات و سایر روش‌های مشتری‌مداری است؛ ساختن برند باعث می‌شود تولیدات آن مجموعه بیشتر و بهتر مشتری پیدا کند و این عمل به بازدهی اقتصادی بالاتر مجموعه کمک می کند.وی تصریح کرد: همانگونه که شرکت‌ها و موسسات تجاری سعی در برندسازی محصولات خود دارند شهرها نیزدر رقابت با یکدیگر جهت ارتقاء سطح اقتصادی خود، افزایش جذب سرمایه گذار و گردشگر نیاز به تدوین برنامه‌های برندینگ شهری هستند.این دکترای معماری بیان کرد: منظور از برندینگ شهری ایجاد یا احیای هویتی منحصر به فرد برای شهر می‌باشد که بتواند هویت آن شهر را از شهرهای مشابه مجزا ساخته و زمینه برای توسعه بیشتر آن شهر فراهم شود، در برندسازی شهری سعی ما بر این است که تصویری ویژه از آن شهر در ذهن مخاطب ایجاد کنیم.فروزانفر تصریح کرد: در برندینگ شهری باید روی موارد خاص آن شهر که آن را از سایر شهرها متمایز می‌سازد سرمایه‌گذاری کنیم؛ مباحثی مانند ویژگی‌های اقلیمی، جغرافیایی، صنایع، مباحث فرهنگی، آداب و رسوم، نوآوری و خلاقیت‌های ویژه، معماری، شهرسازی و یا هنری می‌توانند وجوهی از این ویژگی‌ها باشند. وی اقزود: بسیاری از شهرها با برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری از ویژگی‌های طبیعی خود برای جذب توریست استفاده کردند ویژگی‌هایی که شاید در نگاه اول بی‌ارزش و کم‌اهمیت به نظر برسند، اما در نتیجه برنامه‌ریزی و تبلیغات به یک پتانسیل ویژه تبدیل شده‌اند؛ به عنوان مثال کویر امارات که با طراحی برنامه‌هایی نظیر شترسواری، سافاری، برنامه‌های تفریحی، بازدید از چادرهای محلی و تجربه شب کویر زمینه‌ای را برای حضور گردشگر و ارتقاء سطح اقتصادی آن کشور ایجاد کرده‌اند.این استاد دانشگاه در خصوص چگونگی انجام پروسه برندینگ شهری در شهرهای ایران و خصوصا بیرجند افزود: همانطور که قبلاً گفتم در برندسازی گام اول شناسایی ویژگی‌های منحصربه‌فرد شهر است؛ در این گام باید با کمک تمامی صاحب نظران دانشگاهی، فرهنگی و مسئولان شهر در کاری مدون و برنامه‌ریزی شده نسبت به شناسایی تمامی پتانسیل‌های شهر اعم از پتانسیل‌های طبیعی، جغرافیایی، فرهنگی، هنری و صنعتی اقدام نماییم و وجوه خاص و منحصر به فرد آن شهر را شناسایی کنیم و در گام دوم نسبت به تقویت و معرفی آن‌ها و چگونگی انجام این معرفی، برنامه‌ریزی و سیاست گذاری و سرمایه گذاری شود. وی تصریح کرد: به عنوان مثال در شهر بیرجند بخشی از قابلیت‌های ویژه و منحصر به فرد شهر به جغرافیای شهر، کویر و ویژگی‌های خاص اقلیمی شهر مربوط است؛ ویژگی دیگر در حوزه کشاورزی شامل محصولات خاص و استراتژیک این منطقه می‌باشد که متاسفانه در سطح کشور و جهان به خوبی معرفی نشده‌اند.

محصولاتی که در المان های شهری دیده نمی‌شود

این استاد دانشگاه ادامه داد: محصولاتی نظیر زرشک که بیش از ۹۵ درصد تولید جهانی آن در استان انجام می‌شود و همچمین زعفران، عناب و توت از جمله این محصولات است که می‌توان با همکاری شرکت‌های گردشگری برنامه‌هایی نظیر جشنواره‌ها و تورهای گردشگری خاص برای آئین برداشت این محصولات، طراحی کرد.وی ادامه داد: جاذبه‌های میراث فرهنگی خاص معماری و شهرسازی نظیر بافت تاریخی شهر بیرجند، قلعه فورگ و روستای ماخونیک همگی ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارد که می‌تواند بخشی دیگر از پکیج ویژگی‌های خاص منطقه باشد. وی افزود: آداب و رسوم محلی، لباس‌ عروسک‌ها، افسانه‌های محلی، اساطیر بومی، غذاها و شیرینی‌های خاص این منطقه، موسیقی و مراسم خاص آیینی و ملی مذهبی این منطقه همه و همه قابلیت‌های ویژه و فراموش شده است که در برنامه‌های برندینگ باید شناسایی، بازطراحی و ارائه مجدد شود.این عضو شورای اسلامی شهر بیرجند در خصوص چگونگی پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌های برندینگ شهری بیرجند می‌گوید: برای انجام برنامه برندینگ شهری ابتدا باید این موضوع بر اساس صحبت‌هایی که انجام شد مهم‌ترین اولویت شهرهای جدید است، توسط تمامی مقامات شهری به عنوان یک اولویت و مورد قبول قرار گیرد و از منافع عمومی در این راستا ایجاد شود همکاری ادارات مختلف نظیر شورای شهر شهرداری میراث فرهنگی و گردشگری هنرمندان معماران و شهرسازان فرمانداری و تمامی شهروندان به اهمیت موضوع و جزئیات برنامه آگاه شده و همراهی کنند با محوریت یکی از ارگان‌ها نسل شورای شهر یا استانداری کمیته ویژه برندسازی شهری تشکیل با جمع آوری نظرات صاحب نظران برنامه تعیین و بر اساس این برنامه که به امضا و تایید ادارات ذیربط رسیده باشد عملیات اجرایی پروژه بزرگ برندسازی شهری شروع و اجرایی شود و در طول دوره، اجرای صحیح برنامه مورد بررسی و پایش قرار گرفته و انحراف احتمالی از مسیر شناسایی و اصلاح شود.فروزانفر در خصوص نقش رسانه‌ها و مردم برنامه برندسازی شهر بیرجند افزود: یکی از موضوعاتی که در این برنامه بسیار مهم و موثر است، نقش رسانه‌ها و فضای مجازی است؛ رسانه‌های بومی باید به تولید محتوای فراوان در این حوزه و معرفی جذاب ویژگی‌های شهر بپردازند. وی با بیان اینکه برندسازی شهر بیرجند پروژه‌ای برای ارتقای اقتصادی و فرهنگی بیرجند است، ادامه داد: ساخت برنامه‌ها، کلیپ‌ها، مقالات و فیلم‌های ویژه با رویکرد معرفی شهر بیرجند می‌بایست صورت پذیرد. مجموعه‌های گردشگری، خانه‌های بومگردی، هتل‌ها و فعالان حوزه گردشگری و توریسم با طراحی و برنامه ریزی تورهای گردشگری زمینه را برای حضور گردشگران در شهر بیرجند فراهم سازند. به موازات این برنامه‌ها، ارتقای سطح سیستم حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی شهر بیرجند جهت سهولت دسترسی به شهر می‌بایست در دستور کار قرار گیرد.

طنز تلخ اسم یک شهر

وی با بیان اینکه اجرای برندسازی بیرجند با همکاری مردم و مسئولان از ضروریات شهر بیرجند است، افزود: شناسایی مفاخر و مشاهیر بیرجند و معرفی آنها در فضاهای شهری استفاده از نام‌های بومی و محلی برای نامگذاری فضاهای شهری خیابان‌ها پارک‌ها و اماکن عمومی ساخت المان‌های ویژه مفاخر و مشاهیر شهر بیرجند، تعیین روزی به عنوان روز بیرجند که در این روز مراسم و جشن‌های ویژه تدارک دیده شده و در این جشن‌ها مهمانان و گردشگران در شهر حضور یافته و از موسیقی محلی، لباس و رقص محلی، غذاها و شیرینی محلی، برنامه های بازدیدهای ویژه از اماکن شاخص شهر بیرجند استفاده کنند و این مراسم بازتاب رسانه‌های داخلی و کشوری داشته باشد. فروزانفر با بیان اینکه میزبانی رخدادهای مهم کشوری و مسابقات و جشنواره‌های ورزشی، هنری و علمی می‌تواند به این مهم کمک کند، تصریح کرد: متاسفانه شهر بیرجند علی‌رغم پتانسیل‌های ویژه و خاص در سطح کشور شناخته شده نیست و مقصر این امر همه ما شهروندان و مسئولان شهر بیرجند هستیم؛ اینکه هنوز شهر بیرجند را با بجنورد و بروجن و بروجرد اشتباه می گیرند طنزی تلخ در تاریخ این شهر است که امیدواریم با همکاری، همراهی و بسیج عمومی همه شهروندان ضمن معرفی شهر به همگان، بتوانیم بیرجند را به جایگاهی که لیاقت آن را دارد در سطح جهان و کشور برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت