ناقوس ها برای شترداران به صدا در می آید

طباطبایی- پروژه ی هاب شتر در خراسان جنوبی یکی از پروژه های استثنایی در خراسان جنوبی است. پروژه که اگر به همان روش اصولی که کارشناسان و طراحان آن قولش را داده اند عملیاتی شود. خراسان جنوبی در بحث اشتغال و نیز تولیدات خاص در کشور حرفی برای گفتن خواهد داشت.این بار قرار است ناقوس اشتغال برای شترداران استان به صدا درآید. مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری درباره آخرین اقدامات اجرای این طرح در استان با خبرنگار آوا گفت و گویی داشته که در ادامه می خوانید. علی اکبر اکبری راد ابتدا در باره ی نحوه ی اجرا و هداف این طرح گفت: تفاهم نامه ی ایجاد منطقه ی هاب شتر در استان با هدف تحقق تدابیر و منویات مقام معظم رهبری و اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و پیگیری اهداف ستاد اجرای فرمان حضرت امام (ره) در حوزه محرومیت زدایی و توانمند سازی اقتصادی و توسعه عدالت اجتماعی، فی ما بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی و استانداری خراسان جنوبی با اجرای طرح های اقتصادی اجتماع محور با محوریت پرورش شتر با مجموع اعتباری معادل ۲۵۲۰ میلیارد ریال )۲۵۲ میلیارد تومان(منعقد شد.

افزایش ظرفیت دامی استان

وی افزود: در راستای بند ۲ این تفاهم نامه طرح های اقتصادی اجتماع محور با محوریت پرورش شتر ) پروژه ی ایستگاه قرنطینه و پایش دام حیدر آباد، پروژه ایستگاه اصلاح نژاد، پرورش و تکبیر شتر بجد، پروژه ۲۴۰۰ هکتاری کشت الگویی خارشتر، میدان عرضه دام و کشتارگاه شهرستان زیرکوه، میدان عرضه دام و کشتارگاه شهرستان نهبندان در دست اجراست. وی درباره ی روند اجرای این تفاهم نامه توضیح داد: از ابتدای انعقاد این تفاهم با محوریت پرورش شتر، به هزارو ۵۷۶ نفر از متقاضیان دام سبک و سنگین ۶۳۰ میلیارد ریال تسهیلات ۴ درصد پرداخت شده و در همین خصوص تعداد ۲۶ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک و ۷۵۰ نفر شتر تامین و به ظرفیت دامی استان اضافه شده است . مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری اضافه کرد: با پیگیری های انجام شده و به منظور ساخت پروژه های مرتبط با هاب شتر تاکنون حدود ۴ میلیارد تومان با همکاری دستگاههای اجرایی استان و شرکت برق – آب منطقه ای – منابع طبیعی – جهاد کشاورزی راهداری و حمل و نقل جاده ای آب و فاضلاب استان هزینه شده است و حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه های پیش روی دستگاههای اجرایی است. اکبری راد ادامه داد: مقرر شده ،طی سال جاری و سال آبی ۱۳۸۹ و ۱۴۰۰ به تعداد هزار نفر از متقاضیان تسهیلات اشتغالزایی ۴ درصد پرداخت شود.

بهره برداری از ایستگاه پایش دام

وی با اشاره به دیگر پروژه های در دست اقدام این تفاهم نامه گفت: پروژه ایستگاه قرنطینه و پایش دام حیدر آباد نهبندان با ظرفیت ۵۰۰ نفر شتر و ۵۰۰۰ راس دام سبک و با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد ریالی دولت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تکمیل و آماده بهره برداری و افتتاح است.
به گفته ی وی میدان عرضه دام و کشتارگاه نهبندان با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد ریال، )کشتارگاه دام و میدان دام ( تا پایان مهرماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
اکبری راد درباره ی میدان عرضه دام و کشتارگاه شهرستان زیرکوه نیز اعلام کرد: اعتبار این طرح ۲۰ میلیارد ریال بوده و پیمانکار در حال عملیات پی کنی و احداث دیوار پروژه در زمینی به مساحت ۲هزار کیلومتر مربع است، این طرح در نزدیکی شهرحاجی آباد اجرا می شود. و امید واریم تا ۲۲ بهمن سال جاری پروژه به بهره برداری برسد.

ایستگاه اصلاح نژاد

اکبری راد با اشاره به پروژه ایستگاه اصلاح نژاد ، پرورش و تکثیر شتر بجد عنوان کرد: این پروژه بااعتبار ۷۰ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد،در حال اجراست. و تا آبان ماه سال جاری به بهره برداری می رسد. پروژه ۲۴۰۰ هکتاری کشت الگویی خارشتر نیز یکی از طرح های ارزشمندی است که قرار است در استان اجرایی شود. طرحی که علاوه بر تولید علوفه به بیابانزدایی نیز کمک می کند. مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری استان در این باره گفت:پروژه الگویی ۴۰۰ هکتار کاشت خارشتر در اراضی حیدرآباد نهبندان با سرمایه گذاری ۵ میلیارد ریال انجام می شود، پس از طی فرآیند قانونی برگزاری مزایده اراضی شرکت گسترش توسعه گری پردیس در این مناقصه برنده شد و در حال حاضر منتظر تهیه و طراحی قرارداد واگذاری اراضی توسط منابع طبیعی استان هستیم.
اکبری راد ابراز امیدواری کرد طی روزهای آتی قرارداد نهایی واگذاری اراضی به شرکت گسترش توسعه گری پردیس انجام خواهد شد و در همین راستا، قرارداد تامین ۳۰ تن بذر خارشتر و همچنین عملیات کاشت ۲۲۰۰ هکتار از اراضی مستعد استان در شهرستانهای نهبندان و زیر کوه، تا پایان سال جاری زیر کاشت خارشتر خواهد رفت. وی ادامه داد: در موضوع کشت خارشتر تا کنون ۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و مردم استان نیز در کاشت ۲۰۰ هکتار خار شتر همکاری داشته اند و تا پایان سال جاری حدود ۱۰میلیارد ریال دیگر در این دوره سرمایه گذاری خواهد شد

واردات شتر به استان

روی درباره ی دیگر طرح های این تفاهم نامه یادآور شد: واردات تعداد ۱۵۰ نفر شتر از کشور پاکستان نیز که یکی از برنامه های ما برای هاب شتر بوده انجام شده است. وی افزود: دو دستگاه شیر سردکن توسط ستاد اجرایی خرید و تحویل نماینده در شهرستانهای خوسف و نهبندان شده است. علاوه بر این دو ازمایشگاه دامی در مرکز استان و نهبندان نیز راه اندازی شده و آماده بهره برداری است. اکبری راد با اشاره به اینکه طی هفته های اخیر حدود ۱۲ تن شیر خشک از شترداران استان جمع آوری شده)هفته ای۱۵۰۰ کیلو شیر( گفت:این شیرها در کارخانه تبدیل به دوغ می شود. وی در پایان تاکید کرد:موضوع احداث کارخانه شیر خشک که یکی از نیازهای شترداران می باشد در دست پیگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت