معرفی فرصت های سرمایه گذاری دراستان قید فوریت گرفت

کتابچه معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی با «تفکر توسعه» قید فوریت گرفت. استاندار خراسان جنوبی روز چهارشنبه در دومین نشست ستاد توسعه خاوران که در استانداری خراسان جنوبی برگزار شد بر ضرورت حرکت جهادی در عرصه اقتصادی استان تاکید کرد و گفت: در این راستا کتابچه معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی با قید فوریت آماده و ارائه شود.حمید ملانوری افزود: یکی از اصلی‌ترین دلایلی که سند آمایش سرزمینی خراسان جنوبی هم ذیل این ستاد آمد، این بوده که از این ظرفیت به خوبی بهره‌مند شویم. وی تاکید کرد: آنچه را در صحنه اجرا می‌بینم به صورت جهادی در عرصه اقتصادی استان، حرکت لازم دیده نمی‌شود در حالی که باید اطلاعات به روز شوند و براساس قوانین و دستورالعمل‌ها اقدام شود. استاندار خراسان جنوبی گفت: قوانین و دستورالعمل‌ها ضمن به روزآوری باید در خدمت فرآیند توسعه خراسان جنوبی قرار گیرد و موانع پیش روی سرمایه‌گذاری در استان را برداریم. وی بیان کرد: ستاد توسعه خاوران جای پرداختن به کلیات نیست و برای هر کمیته ذیل ستاد یکسری وظایف مشخص کردیم و به نتیجه رسیدیم که بگوییم چه فرصت و مزیتی در استان با مشخصات جغرافیایی خاص وجود دارد. وی تاکید کرد: این مهم باید مدنظر همگان باشد تا زمانی که «تفکر توسعه‌ای» شکل نگیرد، موفق نخواهیم بود و از نخبگان انتظار داریم به ما ایده‌های نو بدهند. وی گفت: سرمایه‌گذار هست فقط امنیت سرمایه‌گذاری و انگیزه می‌خواهد پس فرصت‌ها باید برای سرمایه‌گذاری به صورت جهادی فراهم شود و ستاد توسعه خاوران در حوزه اطلاع‌رسانی به گونه‌ای اقدام کند که در رسانه ملی نمود داشته باشد.استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران به این دلیل نیست که ضعف در برنامه‌های قبلی داریم بلکه می‌خواهیم عملیاتی‌تر وارد عمل شویم تا بروکراسی‌های اداری که باعث سرخوردگی در مسیر توسعه می‌شود از سر راه برداشته شود. وی گفت: این ستاد با ادامه حیات خواهد توانست تفکر توسعه‌ای را ایجاد کند و موقعی که این تفکر شکل بگیرد شاهد اتفاقات خوبی در استان خواهیم بود. وی ادامه داد: اگر بزرگان و نخبگان به این نتیجه رسیدند که این ستاد کارساز نیست همین جا پایان آن را اعلام می‌کنیم و قطعا باید بسیاری از مشکلات حل شود اما قرار نیست این ستاد تمامی مشکلات را مرتفع کند بلکه باید در حوزه‌های مختلف به دنبال تسریع در روند حل آنها باشیم.وی افزود: در رابطه با فعالیت‌های مرزی که پیشران اصلی توسعه استان است و اصرار بر بازگشایی‌ها داریم این طرف امکانات ارتباطی و نیرو داریم اما دولت افغانستان معتقد است فعالیت مرز شما چه منافعی برای ما دارد.ملانوری تاکید کرد: حتما باید به دنبال فرصت‌هایی باشیم که منافع آنها را هم تامین کند و قفل مذاکرات اینجاست.وی گفت: ما باید یکسری ظرفیت‌ها را پیشنهاد کنیم که جدای از اینکه منافع جمهوری اسلامی را تامین می‌کند بخشی از منافع آنها را هم تامین کند؛ تمایل ما برای بازگشایی مرز بسیار بالا است اما نحوه تامین منافع مانع می‌شود که باید در دستور کار قرار گیرد.وی افزود: طرح استیل کورد (سیم فولادی مورد استفاده در تایر رادیال) یکی از پروژه‌های قابل توجیه اقتصادی در صنعت لاستیک‌سازی کشور است که به زودی در استان کلید می‌خورد.

اطلس سرمایهگذاری در خراسان جنوبی تهیه میشود

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: اطلس سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی تهیه می‌شود که به عنوان کار پایلوت برای حوزه سرمایه‌گذاری استان خواهد بود.
حسین موهبتی افزود: در شروع فعالیت این ستاد، چشم‌اندازی براساس اهداف تعریف شد که تقویت فرآیند کسب و کار در استان، ارتقای جایگاه استان، معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و شناسایی و  واگذاری طرح‌های سرمایه‌گذاری از اهداف و چشم‌اندازهایی است که در دو برنامه زمان‌بندی به آن خواهیم رسید.وی گفت: در فاز اول پیش مطالعات امکان‌سنجی انجام خواهد شد و در فاز دوم اطلس سرمایه‌گذاری را تهیه خواهیم کرد که به عنوان کار پایلوت برای سرمایه‌گذاری در استان خواهد بود و پهنه‌های مختلف توسعه شناسایی می‌شود.رئیس کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی که ذیل ستاد توسعه خاوران فعالیت می‌کند، ادامه داد: در این اطلس مکان‌های مستعد سرمایه‌گذاری و نوع آن مشخص و حتی میزان سرمایه‌گذاری لازم ارایه خواهد شد.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی کمترین نرخ تملک واحدهای صنعتی را به بانک‌ها دارد و واحدی را در تملک بانک نداریم.عباس جرجانی افزود: در شهرک‌های صنعتی باید بخش خصوصی راغب به سرمایه‌گذاری باشد که با رغبت شرکت کویر تایر آغاز پروژه استیل کورد در استان مورد بررسی قرار گرفت.جرجانی اظهار داشت: با توجه به توسعه صنعت لاستیک در کشور مصرف‌ ما در چند سال آینده به ۵۰ هزار تن خواهد رسید و جزو طرح‌هایی است که اگر تسهیلات ۱۸ درصد هم بگیرد توجیه‌دار است زیرا ماده اولیه استیل کورد در ۲۹ واحد مجاورت استان وجود دارد.

سرانجام پروژه های نیمه تمام

 نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف نیز در این جلسه گفت: چنانچه به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم در وهله اول باید پروژه‌های نیمه تمام را به سرانجام برسانیم.حسین خسروی اسفزار با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در شهرک صنعتی بیرجند نیمه تمام مانده است.ادامه‌داد: امروزه برخی از اختلافاتی که بین ادارات دولتی وجود دارد، موجب نارضایتی مردم شده و حل بسیاری از مشکلات نیز طولانی شده است.وی گفت: به عنوان مثال مسئله زمین‌های پادگان از ۱۷ سال پیش مطرح است و این مشکل کی و چه زمانی قرار است حل شود؟ یا از جنبه دیگر مشکلات منطقه جلیلیان و موارد مشابه چه زمانی قرار است رفع شود ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت