مسکن رویای دست نیافتنی

قیمت صعودی و تورم مسکن و زمین در چند سال گذشته در شهر فردوس و اسلامیه، داد همه را در آورده است. در یک سال گذشته قیمت مسکن در شهر اسلامیه به ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است که خانه دار شدن برای یک جوان در این شهر را به یک رویا تبدیل کرده است. بسیاری از جوانان شهر اسلامیه از وضعیت افسارگسیخته مسکن به شدت گله مند و خواستار چارجویی در این موضوع هستند.

آورده اولیه طرح ملی مسکن؛ مشکل مهم جوانان

یکی از جوانان شهر اسلامیه که چند سال به دنبال سرپناهی برای زندگی اش می گردد، به خبرنگار آوا گفت: متاسفانه در طرح اقدام ملی سنگ بزرگی پیش پای مردم انداختند که باید ۳۰ یا ۴۰ میلیون آورده اولیه داشته باشند. ستوده با بیان اینکه یک جوان در همان ابتدای راه این پول را از کجا بیاورد، افزود: اگر برای ساخت و ساز از تسهیلات نیز استفاده کنیم، آنوقت اقساط سنگین وام را چه طور پرداخت کنیم. وی این سئوال را از مسئولان پرسید که مگر در شهر اسلامیه چه اتفاقی افتاده که باید یک خانه ۲۰۰ میلیونی از یکی دو سال گذشته به یک میلیارد تومان برسد. این شهروند تاکید کرد: متاسفانه کسانی که طرح هایی مانند اقدام ملی مسکن را برنامه ریزی می کنند به هیچ عنوان به فکر جوانان نیستند که چگونه با دست خالی همان ابتدا ۳۰ میلیون تومان بیاورند. یکی از جوانان دیگر شهر اسلامیه که نخواست نامش فاش شود گفت: همه ما می دانیم که زمین های اسلامیه کشاورزی یا باغات بوده و برای ساخت و ساز نیاز به تفکیک دارد.
داستان تفکیک زمین نیز بر مشکلات افزوده است وی اضافه کرد: این تفکیک هم داستانی شده زیرا شهرداری برای تفکیک ۵۰ درصد زمین را مالک می شود و با فروش مجدد آن درخواست مثلا ۱۰۰ میلیون تومان از متقاضی می کند. این جوان افزود: قیمت زمین حتی در نقاط حاشیه ای و کم ارزش شهر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون کمتر نیست از طرف دیگر وقتی در زمین کشاورزی و باغات که ارث پدری هستند بخواهیم خانه بسازیم؛ برای تفکیک شهرداری به راحتی نصف زمین را صاحب می شود. وی با بیان اینکه مگر در چند سال گذشته ریل راه آهن یا فرودگاهی در شهر ما احداث شده که قیمت زمین و مسکن افزایش چندین برابر داشته، تاکید کرد: این کارها نتیجه بی تدبیری، بی برنامگی و سردرگمی مسئولان ذیربط است و در شهری که مشکل زمین وجود ندارد جوانی توانایی خرید زمین ۲۰۰ یا ۳۰۰ متری را ندارد.

رد پای رانت در گرانی مسکن

وی با بیان اینکه این درد را باید به چه کسی بگوییم، گفت: خانه ای که سال گذشته ۲۰۰ میلیون بوده امسال ۵ برابر شده یعنی اگر درآمد ماهانه من ۱۰ میلیون در ماه باشد باید ۱۰ سال پس انداز کنم تا بتوانم این خانه را بخرم. به گفته این جوان البته اگر قیمت ها در این ۱۰ سال تغییری نکند که خیال و رویایی بیشتر نیست. وی ادامه داد: متاسفانه برخی ازنقشه شهر و احداث بلوار ها اطلاع دارند و در زمان مناسب با کمترین قیمت آن را تهیه می کنند و به راحتی به سرمایه میلیاردی دست پیدا می کنند اما جوانی با ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان نمی تواند یک قطعه زمین خریداری کند.
انتقاد رئیس شورا از طرح اقدام ملی مسکن

رئیس اداره مسکن و شهرسازی فردوس نیز در این باره گفت: در طرح اقدام ملی مسکن شرایط برای جوانان شهر اسلامیه فراهم شده است. عربی با بیان اینکه دراین طرح متاهل بودن، نداشتن خانه وزمین، استفاده نکردن ازتسهیلات مسکن و سکونت درمحل از شرایط لازم است افزود: در شهر اسلامیه ۳۰ واحد فعلا برای این طرح آماده شده ولی تاکنون فقط دو نفر ثبت نام کرده و استقبالی نشده است.رئیس شورای اسلامی شهر اسلامیه نیز با اظهار گلایه از کسانی که طرح اقدام ملی مسکن را برنامه ریزی کرده اند گفت: متاسفانه آورده اولیه این طرح از ابتدا باعث مشکلاتی برای مردم و جوانان شده است. دهقان تصریح کرد: اگر شرط آورده اولیه برداشته شود در یک روز تمام جوانان بی خانه اسلامیه ثبت نام می کنند. وی اضافه کرد: درباره این موضوع با مدیر کل راه و شهرسازی در مرکز استان جلسه ای داشتیم و مشکلات به وی منعکس شده ولی تا کنون اقدامی عملی برای حل مشکل برداشته نشده است. رئیس شورای اسلامی شهر اسلامیه تاکید کرد: به عنوان نمایندگان مردم همچنان پیگیر موضوع هستیم. وی معتقد است : یکی از مهمترین عوامل گرانی زمین و مسکن در شهر اسلامیه طرح هایی است که قابلیت اجراء در شهرهایی مانند اسلامیه ندارد زیرا مردم و جوانان درآمد کافی یا پول ذخیره شده ای ندارند .سربازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت