مرگ خاموش صنوف زیرسایه «کارا»

قاسمی- صنوف مختلف بر اثر کرونا دچار آسیبهای شدید اقتصادی و حتی رکود شدهاند و آینده آنان با خطرورشکستگی روبه رو است. در حالی که برخی از صنوف به علت وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور دچار مشکلات فراوانی از جمله رکود حاکم بر بازار بودند، ویروس کرونا مشکلات اقتصادی آنان را چندین برابر افزایش داده است. گویا تسهیلاتی که مقرر شده است به برخی صنوف داده شود نیز آنچنان کارایی و فایده ای برای آنها ندارد و آنها را بیشتر به ورطه سقوط می کشاند و خیلی از صنوف عطاء کار در این شرایط را به لقایش بخشیده اند. مسئولان کشوری و استانی باید به فکر چاره دیگری برای کمک به صنوف مختلف باشند چرا که بعد از کرونا با سیل عظیمی از کسب و کارهای ورشکسته روبه رو خواهیم شد.

۸ درصد واحدهای پوشام بیمه دارند
اسماعیل زاده، رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان بیرجند در این باره به آوا گفت: ما چندین رسته زیرمجموعه اتحادیه داریم که شامل پوشاک، مزون، کرایه سفره های عقد و اسباب بازی می شود. وی عنوان کرد: از تمام این رسته ها فقط صنف پوشاک جزو مشاغلی قرار گرفته است که می تواند در سامانه کارا ثبت نام و تسهیلات دریافت کند. به گفته وی از حدود ۸۶۰ واحد فعال در بخش پوشاک فقط حدود ۷۰ واحد بیمه هستند و واجد شرایط ثبت نام برای استفاد از تسهیلات اشتغال بوده اند که البته با رایزنی هایی انجام شده واحدهای بیمه شده که خویش فرما محسوب می شوند ۱۲ میلیون وام و افرادی که بیمه نشده اند فقط ۶ میلیون تومان دریافت می کنند. این در حالی است که واحدهایی که بیمه نشده اند به دلیل اینکه جزو اقشار ضعیف هستند توانایی بیمه شدن را ندارند. اسماعیل زاده تأکید کرد: با توجه به اینکه بازار پوشاک در این مدت تعطیل بوده است و اکنون با گذشت اعیاد مهم خرید چندانی انجام نمی شود، این مبلغ کمک چندانی نمی کند و حتی برای
هزینه های جاری نیز کافی نیست. این مقام مسئول عنوان کرد: برای دریافت تسهیلات باید چک برگشتی نداشته باشیم که این خود باعث ریزش خیلی از افراد می شود و خود واحد صنفی نیز به دلیل اینکه درصد بالای سود وام که ۱۲ درصد است ، توانایی بازپرداخت ندارد ، از این رو برای ثبت نام اقدام نمی کند و حتی کسانی که تمایل دارند ثبت نام کنند ضامنی ندارند و شرایط خیلی سخت است.

ورشکستگی نیمی از مزون ها
رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان بیرجند عنوان کرد: وضع واحدها مزون و اسباب بازی نیز خیلی وخیم است چرا که تا قبل از کرونا ۷۱ مزون فعال داشتیم که بعد از کرونا به دلیل نبود حمایت ها به ۴۰ واحد رسیده اند و باقی آنها ورشکسته شده اند و واحدهای خود را تعطیل کرده اند و ۴۰ واحد اساب بازی داریم که وضع آنان نیز خوب نیست. اسماعیل زاده بیان کرد: تسهیلات با سود ۱۲ درصد و بدون تنفس برای صنوف که اکنون هیچ درآمدی ندارند و در رکود به سر می برند، چاره رفع مشکل نیست و باید فکر دیگری اندیشیده شود. به گفته وی حدود ۸۰ درصد صنوف مستأجر هستند و توانایی پرداخت اجاره ندارند. برای مدتی هم در مورد اجاره با مالکان صحبت شد، فقط ۵ درصد حاضر به بخشیدگی اجاره و به تعویق افتادن آن شدند و باقی صاحبین به دلیل مشکلات خود که حق هم داشتند این کار را انجام ندادند. وی بر حمایت از تولید کننده و توزیع کننده به طور همزمان تأکید کرد و گفت: همان گونه که از تولید کننده حمایت می شود از توزیع کننده هم باید حمایت شود چرا که همه به طور زنجیره وار بهم متصل هستیم و توزیع کننده زمانی که می بیند مبلغ جنس ایرانی را در این زمان باید همان لحظه پرداخت کند ولی جنس و پارچه خارجی را با چند ما مهلت و ارائه چک می تواند تهیه کند به سراغ پارچه و جنس خارجی می رود و مشکلات بعد از آن ایجاد می شود.

تعطیلی ادامه دارد صنوف حمایت نشدند
سلیمانی، رئیس اتحادیه ارتباطات و محصولات فرهنگی شهرستان بیرجند نیز در این باره گفت: صنوف ما هیچ کدام جزو مشاغل دریافت کننده برای تسهیلات در نظر گرفته نشده اند که شامل صنوف گیم نت، کافی نت، بازی های رایانه ای، شرکت های آ اس پی، خانه های بازی کودک و فکر، فروش نرم افزار و کاست، خدمات اینترنت و اطلاع رسانی و ویدئو کلوپ ها می شوند. وی با اشاره به اینکه حدود ۱۵۰ واحد فقط در شهرستان بیرجند فعال هستند، عنوان کرد: رایزنی های زیادی توسط رئیس اتاق اصناف انجام شد ولی هنوز جوابگو نبوده اند و اتفاقی نیفتاده است. به گفته وی از آنجا که صنوف بازی های رایانه ای و اتاق بازی و فکر با کودکان در ارتباط هستند، با وجود اینکه بازگشایی شده اند ولی مشتری و درآمد ندارند و تاکنون حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از این واحدها تعطیل شده اند و این روند در صورت نبود حمایت ها ادامه دار خواهد بود. سلیمانی تأکید کرد: تسهیلات سامانه کارا چندان فایده ای برای صنوف ندارد و فقط ضرر و زیان به دنبال خود خواهد داشت به همین دلیل درخواست داریم که مسئولان فکری بیندیشند و کمک های بلاعوض داشته باشند تا بتوان از این شرایط خارج شد.

فقط ۹ اتحادیه تسهیلات می گیرند
رئیس اتاق اصناف استان هم گفت: در استان ۴۵ اتحادیه داریم که از این تعداد فقط ۹ اتحادیه جزو رسته های حمایت شده برای دریافت تسهیلات و ثبت نام در سامانه کارا قرار گرفته اند. عیلزاده افزود: از آنجا که ۱۴ رسته شغلی حمایت می شوند فقط ۹ رسته صنفی هستند و باقی غیر صنفی می باشند. به گفته وی طبق اعلام قبلی کارگروه، کسب و کارهای مشمول مصوبه اعم از صنفی و غیر صنفی نظیر مراکز تولید و توزیع صنایع دستی، مراکز تولید و فروش پوشاک، کیف و کفش، مراکز باشگاهها و مجتمع های ورزشی و تفریحی، مراکز و مؤسسات فرهنگی، هنری، رسانه ای و آموزشی، مراکز توزیع آجیل و خشکبار، بستنی و آبمیوه و قنادی ها، رانندگان مسافر برون شهری جاده ای، هوایی، ریلی و دریایی، آموزشگاههای رانندگی، گرمابه ها، آرایشگاهها و سالنهای زیبایی، مراکز تولید و فروش غذاهای آماده اعم از رستورانها و بوفه ها، طباخی ها، تالارهای پذیرایی، قهوه خانه ها و اغذیه فروشی ها، مراکز مربوط به گردشگری، هتل ها، هتل آپارتمانها، مهمانپذیرها، مسافرخانه ها، زائرسراها، موزه ها و مراکز اقامتی و گردشگری و بوم گردی، مجاز به ثبت نام در سامانه کارا می باشند. وی خاطر نشان کرد: از آنجا که تمام صنوف ضررهای زیادی دیده اند، رایزنی ها و مکاتبات مختلفی با استانداری، اتاق اصناف ایران و اتاق تعاون داشته ایم و در حال پیگیری برای تغییر رسته های می باشیم هر چند همان رسته هایی که شامل دریافت تسهیلات شده اند هم با مشکلات فراوانی روبه رو هستند و تمایلی برای ثبت نام و روبه رو شدن با مشکل جدید را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پیش از ظهر دیروز نشست خبری شورای شهر با حضور خبرنگاران برگزار شد.عبدالرزاق

بیشتر

خودکار – مدیرعامل شرکت آبفای خراسان جنوبی گفت: استفاده کنندگان غیرمجاز از آب در سطح

بیشتر

کاری – درد بیمار بودن و همراه بیمار بودن خود به تنهایی می تواند یک

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت