مثلث بی پناهی و بی سرپرستی کودکان؛ اعتیاد، زندانی بودن و نبود صلاحیت والدین

کاری – موضوع از زمانی برایم جالب شد که شنیدم یکی از دوستانم که سال‌هاست همه راه‌های پزشکی برای داشتن فرزند را طی کرده، از این‌که مادر شود ناامید شده و حالا دارد پیش مشاور می‌رود که بپذیرد نمی‌تواند مادر شود و باید با این مساله کنار بیاید. وقتی از او پرسیدم چرا بچه‌ای را به فرزند‌خواندگی نمی‌گیرد؟ در جواب گفت: «نه! هیچ‌وقت این‌کار را نمی‌کنم، چون نمی‌دانم آن بچه از چه خانواده‌ای آمده و پدر و مادرش چه کسانی هستند؟» گفتم، فرزندی از یکی از مراکز معتبر بیاور و خودت بزرگش کن، این‌‌جوری خیالت راحت‌‌تر است؟ زیر بار نرفت و گفت: من هرچقدر هم تلاش کنم او را خوب بزرگ کنم، ژن و ذاتش را که نمی‌توانم تغییر دهم…!

فرزندخواندگی یک عمل کاملا انسانی است
خوشبختانه در دهه های اخیر تگاه جامعه به موضوع فرزندخواندگی بسیار بهتر شده است و کم و بیش این موضوع با چالش های کمتری از قبل روبرو است. یکی از شهروندان بیرجندی با بیان اینکه از دید من فرزندخواندگی یک عمل کاملا انسانی هست، اضافه کرد: نه تنها به یک نفر امید و ارزش زندگی می دهی بلکه به یک کودک این حس را ابقا می کنی که می تواند در جامعه فرد موفقی باشد و از طرفی یک فرد بی پناه را به سرو سامان می رسانی. سارا خزاعی با اشاره به اینکه این درست است که شاید این کودک آینده موفقی نداشته باشد، ادامه داد: اما آن خانواده می توانند به او کمک کنند تا به آرزوهایش برسد و باعث افتخار خانواده و جامعه شود. وی ابراز امیدواری کرد: هر فردی چه متاهل و چه مچرد که شرایط روجی، جسمی و اقتصادی مناسبی دارد شایسته است برای این کار زیبا و انسان دوستانه پیش قدم شود. خزاعی با اشاره به اینکه برخی خانواده ها با فرزند خواندگی مشکل دارند چرا که نمی دانند پدر و مادر کودک چه کسی بوده است، خاطر نشان کرد: شخصیت یک کودک در خانواده و جامعه شکل می گیرد پس می توان با فراهم کردن شرایط مناسب زندگی یک انسان را تغییر داد.

شرایط سخت فرزند خواندگی
شهروند دیگر نیز عنوان کرد: متاسفانه برای فرزند خواندگی شرایط سخت گذاشته شده است که خانواده ها از پذیرش یک کودک پشیمان می شوند. رضایی با بیان اینکه شایسته است دولت شرایط فرزند خواندگی را آسان کند، ادامه داد مشکل بعدی که در این زمینه وجود دارد این اینکه خانواده ها از آینده ترس دارند زمانی که کودک بزرگ شود و واقعیت را بداند ممکن است تبعات بدی داشته باشد. شهروند دیگر بیرجندی نیز معتقد است : فرزند خواندگی مسئولیت پر دردسری است و بنظرم تنها افرادی باید سراغ آن بروند که صد در صد مطمن هستند. اکبری با بیان اینکه چند نفری را سراغ دارم که پس از گرفتن یک کودک به عنوان فرزند خوانده پشیمان شده اند، خاطر نشان کرد: زمانی که کودک بزرگ می شود و متوجه موضوع می شود گاهی غیر قابل کنترل می شود.

مادر شدن زیباترین حس که یک زن تجربه می کند
مادر شدن زیباترین حسی است که هر زن آن را تجربه می کند. عشقی ماندگار و مملو از خلوص و ایثار. مادر شدن معنای واقعی عاشق شدن و عاشق ماندن است. شیرین و شاهرخ دو کودکی که پدر و مادرشان را در تصادف از دست داده اند. اکرم محمدی زنی که به همراه همسرش بعد سالها بی فرزندی این دو کودک را به فرزندی پذیرفته اند، عنوان کرد: من به عنوان مادر دو فرزند خوانده قشنگترین حس دنیا را با ورود دوفرشته ی آسمانی به زندگی ام تجربه کردم. وی یادآور شد: فرشته های پاکی که جبر روزگار آنها را در جایی غیر از کانون خانواده قرار داده بود و چشم انتظار دست نوازشی بودند تا آنها را از نعمت خانواده بر خوردار کند. وی با بیان اینکه گاها به اشتباه فکر می کنند که این والدین هستند که به این بچه ها لطف کردند و آنها را به سرپرستی گرفته اند، تاکید کرد: در صورتی که این لطفی دو طرفه است چرا که این بچه ها با ورود شان به زندگی ما رنگ و بوی تازه ای می بخشند و زندگی های زیادی را تداوم می بخشند و باعث شادی و امید و نجات از روزمرگی می شوند. وی خاطر نشان کرد: با ورود این دو فرشته زندگی من بسیار متحول شد. اهداف و روز مرگی های من تغییر کرد. وی با خوشحالی اظهار کرد: حالا مادر شده بودم با مسئولیت های خاص خودش. حال خوب من قابل وصف نیست. عاشقانه های من وپدرشان و دوفرشته ی نازنینم شروع شده بود. این مادر با بیان اینکه من شاهد تلاش بی وقته پدری (همسرم) هستم که سعی می کند به بهترین و شایسته ترین حالت ممکن وظیفه پدری خودرا چه مالی و چه معنوی انجام دهد. وی با اشاره به اینکه به عنوان مادر دوفرزند خوانده تفاوتی بین خود و مادران بیولوژیک احساس نمی کنم، تاکید کرد: گاها فراموش می کنم که این بچه ها را بدنیا نیاورده ام چرا که این بچه ها را بجای شکم در قلبم پرورش، داده ام.

نگاه آزار دهنده جامعه به کودکان فرزند خوانده
محمدی یادآور شد: مشکلات فرزند خوانده ها کم نیستند از مشکلات اداری و قانونی که بگذریم گاهی نگاه جامعه به این بچه ها آزار دهنده است طوری که ما مجبوریم فرزند خواندگی را پنهان کنیم. وی با اشاره به اینکه گاهی با دید ترحم به این بچه ها نگاه می کنند، ادامه داد: پچ پچ ها و حرف و حدیثها. زیر نظر گرفتن رفتار والدین با این بچه ها و کنجکاوی های آزار دهنده ارتباط دادن رفتار بچه با مساله فرزند خواندگی از دیگر مشکلات من و همسرم است.
وی خاطر نشان می کند ولی نگرانی اصلی من بعنوان مادر چگونگی عکس العمل فرزندانم به محض آگاهی از فرزند خوانده بودن می باشد که امیدوارم با کمک گرفتن از مشاورین مربوط به این حوزه به بهترین شکلی به انجام برسد.

کودکان تا ۱۶ سالگی واگذار می شوند
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی نیز بیان کرد: فرزندان تحت سرپرستی قابل واگذاری بهزیستی تا ۱۶ سالگی می‌توانند به خانواده‌های متقاضی واگذار شوند و همواره تعداد متقاضیان از فرزندان بیشتر است.حسن شرفی با بیان اینکه سال گذشته ۱۱۸ کودک بی سرپرست در مراکز شبه خانواده استان پذیرش شدند، ادامه داد: در این مدت ۲۶ کودک به عنوان فرزندخوانده تحویل خانواده‌ها شده‌اند. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه علت ۸۰ درصد پذیرش‌ها اعتیاد والدین و نبود صلاحیت والدین بوده است گفت: علت ۱۰ درصد پذیرش‌ها زندانی بودن والدین و ۱۰ درصد هم سایر دلایل از جمله فوت سرپرست یا سرپرستان، بیماری‌های واگیردار سرپرستان و مفقودالاثربودن والدین است. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تعداد۴۷ کودک به دلیل اعتیاد والدین، ۲ کودک به دلیل متارکه والدین، ۲۹ کودک به دلیل صلاحیت نداشتن سرپرست خانواده، تحت حمایت قرار گرفته اند، یادآور شد: همچنین ۸ نفر به دلیل زندانی بودن سرپرست و ۱۱ کودک مجهول‌الهویه و ۹ کودک به دلیل فوت سرپرست و ۲ کودک به دلیل بیماری صعب العلاج تحت حمایت بهزیستی خراسان جنوبی قرار گرفتند.

شرایط فرزند خواندگی
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی درباره شرایط فرزندخواندگی با اشاره به بررسی صلاحیت متقاضیان طبق دستورالعمل تخصصی دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی، ادامه داد: همچینین داشتن وضعیت اقتصادی اجتماعی مناسب و دارای مسکن و شغل مناسب، دادن تعهد مالی و اخلاقی درخصوص تامین آتیه فرزند، حداقل سن ۳۰ سال یکی از والدین و داشتن تابعیت ایرانی از جمله این شرایط است.شرفی با بیان اینکه متقاضیان کمتر از ۵۰ سال در اولویت هستند ادامه داد تمکن مالی، نداشتن محکومیت کیفری، داشتن شغل پایدار با درآمد مکفی و بیمه پایه اجتماعی از دیگر شرایط فرزندخواندگی است.شرفی تاکید کرد: متقاضیان سرپرستی کودک می‌توانند بدون مراجعه حضوری به ادارات بهزیستی از طریق سامانه فرزندخواندگی نسبت به ثبت‌نام اولیه و بارگذاری مدارک خود در سامانه براساس محل سکونت اقدام و کد رهگیری دریافت کنند.وی گفت: پیگیری‌های بعدی توسط کارشناسان شهرستان یا استان انجام می‌شود و در هر مرحله متقاضیان از طریق پیامک از پیشرفت پرونده مطلع می‌شوند.
بیشتر متقاضیان خواهان کودک زیر دو سال هستندمدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تاکید کرد با توجه به رعایت تناسب سنی بین متقاضیان و کودک و اینکه بیشتر متقاضیان به دنبال نوزاد یا کودک زیر ۲ سال هستند باعث اعتراض و تجمیع پرونده‌ها از سال‌های قبل شده است. وی خاطر نشان کرد: چنانچه خانواده‌ای تقاضای سرپرستی کودکان دارای شرایط خاص (بیمار یا معلول) را داشته باشد در صورتی که احراز صلاحیت شود و منعی در واگذاری فرزند به آنها نباشد در اولویت خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت