متولی درمان از آخرین وضعیت بیماران کرونا یی در استان می گوید

حدود ۱۵ ماه از شروع شیوع ویروس کرونا می گذرد و کشور وارد پیک چهارم کرونا شده است. و بنا به گفته کارشناسان هر گونه سهل انگاری مردم و مسئولان باعث گسترش این بیماری خواهد شد. در این میان جای شکی نیست که اگر برنامه واکسیناسیون و نکات ایمنی به درستی پیگیری نشود همه گیری کرونا و بحران دور از ذهن نیست. بدین منظور با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای بررسی اخرین وضعیت بیماران کرونایی خراسان جنوبی گفتگویی انجام دادیم.

بهترین واکسن اولین واکسن است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با روزنامه آوا که به طور زنده از صفحه اینستاگرام روزنامه نیز پخش می شد با تاکید بر اینکه بهترین واکسن اولین واکسن است،گفت: با وجود اینکه ویروس کرونا به طور متناوب در حال جهش است در اولین فرصت فراخوان حتما واکسن بزنید و به نوع آن اهمیت ندهید. جلال احمدی افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونای انگلیسی در فروردین و اردیبهشت ماه آمار مبتلایان این بیماری را در مقایسه با اسفند ماه افزایش یافت. وی اظهارکرد: خوشبختانه در چند روز گذشته روند ابتلا به کرونا در استان کاهش داشته که امیدواریم به معنای شکسته شدن پیک چهارم باشد. وی با اشاره به اینکه بعد از اوج گیری کرونا از بیمارستان های دیگر استان مانند رازی استفاده کردیم، افزود: اما پس از تجهیز بیمارستان ولیعصر (ع) تلاش کردیم که کمتر دیگر بیمارستان ها را درگیر این موضوع کنیم.

خوشبختانه کمبود تخت نداشتیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یاد آور شد: در هیچکدام از پیک‌ها بیماران ما با کمبود تخت رو به رو نبوده‌اند و نسبت به سرانه کشوری در موقعیت خوبی قرار داریم. وی با اشاره به ضرورت تامین دستگاه های اکسیژن ساز برای درمان و نجات بیماران کرونایی گفت: با راه اندازی دستگاه ۱۲۰۰ لیتر در دقیقه دستگاه اکسیژن ساز، مشکل کمبود اکسیژن بیمارستان ولیعصر (عج) ، برطرف شد.احمدی با بیان اینکه غیر از سرایان همه بیمارستان‌های خراسان‌جنوبی دستگاه اکسیژن‌ساز برای درمان بیماران کرونایی دارند، ادامه داد: در حال حاضر هفت دستگاه سی تی اسکن در خراسان‌جنوبی به مردم خدمت رسانی می‌کنند که در تشخیص کرونا قابل توجه است. وی با اشاره به اینکه تفاوت ویروس هندی کرونا با سایر انواع آن اظهار کرد: این گونه ویروسی سریع‌تر و راحت‌تر شیوع می‌یابد و بیماری آن نیز طولانی‌تر و سخت‌تر است.

کرونای هندی هنوز در استان مشاهده نشده است

وی تاکید کرد: در برخی استانهای جنوبی کشور ویروس هندی مشاهده شده اما در خراسان جنوبی تاکنون از این ویروس گزارش نشده است. به گفته احمدی مرز ماهیرود به شدت کنترل می شود و از ورود افراد ناقل جلوگیری می شود. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه سرایت ویروس وهان چین معمولی بود و دوره کمون آن یک هفته تا ده روز بود، خاطر نشان کرد: اما ویروس انگلیسی سرعت سرایت بالایی دارد و احتمال آلودگی در افراد خانواده شدیدتر است و تعداد بیشتری را درگیر می کند. وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به کرونا بعد از گذشته ۲ هفته می‌توانند به محل کار بازگردند، افزود: این افراد ترجیحا از سرویس بهداشتی مجزا استفاده کنند چرا که ویروس کرونا تا یک ماه از راه مدفوع نیز انتقال می یابد.

بازگشت مجدد به جامعه بعد از ۱۴ روز

دکتر احمدی تصریح کرد: افراد مبتلا به کرونا بعد از ۱۴ روز می توانند به محیط بازگردند اما حتما از ماسک استفاده کنند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با توجه به پروتکل های سازمان جهانی بهداشت قربانیان کرونا در کاورهای مخصوص قرارگرفته و تا زمان دفن، این پوشش برای جلوگیری از انتقال ویروس باقی می‌ماند. احمدی یادآور شد: زمانی که ابتلای یک فرد به کرونا به مرکز بهداشت اطلاع داده می شود تمام اهالی منزل او به شکل فعال تحت کنترل قرار می گیرند. وی عنوان کرد: در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی استان پزشکان متخصص طب ایرانی و سنتی در کنار متخصص های عفونی خدمات ارائه می دهند و در این زمینه پزشکانی چون دکتر شکری و خانم دکتر نواب زاده مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی قرار دارند.

عدم سندیت علمی داروی منتسب به امام کاظم (ع)

احمدی با اشاره به اینکه تاثیر داروی منتسب به امام کاظم(ع) برای درمان کرونا نیز هیچ سند علمی ندارد، خاطرنشان کرد: این مرض یک بیماری نوظهور است و این دارو باید مورد تحقیق و کارآزمایی قرار گیرد و فعلا آن را تایید نمی کنیم. وی اظهارکرد: پوشش واکسیناسیون کادر درمان این استان به صد درصد نزدیک شده است و برای اغلب افرادی که تمایل به تزریق واکسن کرونا داشتند، واکسیناسیون را انجام دادیم. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه براساس آمار استان چهارم سالمند در کشور هستیم، خاطر نشان کرد: امیدواریم براساس فراخوان اعلام شده، همه ی شهروندان استان واکسینه شوند و شیوع بیماری کمتر شود.

ایمنی بالا برای افراد پس از واکسینه شدن

وی ادامه داد: واکسن کرونا به طور نسبی برای درصد بالایی از افراد ایمنی ایجاد می کند و هم خودشان ایمن می شوند و اطرفیانشان نیز کمتر در معرض خطر بیماری قرار می گیرند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه افراد شاید بعد از تزریق واکسن علائم خفیفی مثل تب یا درد داشته باشند، تاکید کرد: واکسن های موجود تا حد زیادی علیه ویروس های کرونای موجود در کشور از جمله ویروس انگلیسی مصونیت ایجاد می کنند. وی عنوان کرد: هیچ واکسنی صد درصد ایمنی را ایجاد نمی کند و ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی، بخشی از افراد علائم خفیف بیماری را داشته باشند، بنابراین رعایت نکات ایمنی ضروری است. احمدی با اشاره به اینکه در واکسن آسترازنکا تعداد محدودی از لخته شدن خون پس از تزریق واکسن مشاهده شده اما درصد آن بسیار کم بوده و فواید آسترازنکا بیش از مضرات آن است.

ممنوعیت واکسن برای خانم های باردار و افراد زیر ۱۸ سال

وی افزود: در حال حاضر خانم های باردار، افراد زیر ۱۸ سال و افراد دارای حساسیت نسبت به واکسن منع تزریق واکسن کرونا دارند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه با این حال اگر کسی در ماه اول بارداری از واکسن استفاده کرده و بعد متوجه بارداری شد نگران نباشد، ادامه داد: چون هنوز در خانم‌های باردار نیز عارضه خاصی مشاهده نشده است ولی تا اتمام تحقیقات منع تزریق دارند.دکتر احمدی اظهار کرد: نوع واکسن کادر درمان اغلب اسپوتنیک وی روسی و بهارات هندی و برای بیماران خاص، سینوفارم چینی است. وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی توزیع واکسن براساس فراخوان و اولویت بندی بوده است، ابراز خرسندی کرد: ابتدا کادر درمان و مراکز بهداشتی سپس بیماران خاص و تعداد اندکی از پاکبانان و افراد آرامستان واکسینه شده اند و تاکنون هیچ تخلفی در استان انجام نگرفته است.

به پیامک های فضای مجازی اعتماد نکنید

وی با اشاره به اینکه به پیامک های فضای مجازی اعتماد نکنید، خاطر نشان کرد: هیچ واکسنی پولی نیست و دولت هر واکنسی که وارد کند به رایگان در اختیار مردم قرار می دهد. احمدی با بیان اینکه اطلاعات بهداشتی شهروندان در سامانه بهداشتی “سیب” ثبت شده است، ادامه داد: اما برای حصول اطمینان از موضوع یک نفر از افراد خانواده با شناسنامه به نزدیک ترین مرکز بهداشتی محل سکونت خود برود و چنانچه اطلاعات در سامانه نبود ثبت نام انجام دهد. صباغی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت