قِصه پر غُصه خوش رکاب های استان

مهدی آبادی- از ساعت ۱۲ تا یک بامداد در پمپ ها گازوئیل توزیع نمی شود و راننده ها باید تا صبح منتظر بمانند و این شرایط در زمستان طاقت فرسا می شود . اگر پای درد دل کامیون داران استان بنشینیم، مشکلات زیادی از جمله کمبود لاستیک، تامین قطعات لوازمیدکی و معضل گازوئیل بازیگران اصلی عرصه حملونقل کالا در خراسان جنوبی با آن مواجه هستند. مشکلاتی که تکراری شدند و هرسال درباره آن پرداخته می شود و به گفته رئیس انجمن صنفی رانندگان کالای مشکلات حل نمی شود؛ چه فایده درباره آن صحبت کنیم. هفته حمل و نقل بهانه ای است تا مشکلات راننده های ناوگان عمومی جاده ای مطرح شود و به همین مناسبت با رئیس انجمن صنفی رانندگان کالای بیرجند درباره معضلات و مشکلات این قشر به گفتگو پرداختیم.
رئیس انجمن صنفی رانندگان کالای بیرجند با بیان اینکه تلاش استیفای حقوق و خواسته های مشروع و قانونی رانندگان از اهداف مهم این انجمن می باشد، می گوید: تمدید و اعتبار کارت هوشمند، بیمه رانندگان ، صدور حواله بارنامه و رسیدگی به شکایت رانندگان از دیگر وظایف این تشکل صنفی برای حمایت از رانندگان بیرجند است. مرکی با بیان اینکه کامیون داران و راننده ها در همه دوران پس از انقلاب نقش خود را برای خدمت به کشور ایفا کرده اند، می افزاید: با وجود همه تلاش های بخش حمل و نقل عمومی جاده ای، فعالان این حوزه با مشکلات زیادی مواجه هستند که ضرورت دارد مورد توجه قرار گیرد. وی عنوان می کند: یکی از بزرگترین مشکلات این قشر، اکنون گرانی بی حد و حصر قطعات و لوازم یدکی ناوگان و غیرهمسطح بودن کرایه های حمل با هزینه های تعمیر و نگهداری کامیون، کمبود سوخت، کم بودن دستمزد با توجه شرایط اقتصادی و بیمه رانندگان است.

هزینه ها کفاف زندگی
رانندگان را نمی کند

رئیس انجمن صنفی رانندگان کالا بیرجند با بیان همه مشکلاتی که رانندگان با آن مواجه هستند به شغل خود افتخار می کند. مرکی با بیان اینکه این شغل ماست و باید با مشکلات زندگی کنیم، اضافه می کند: قیمت لاستیک ناوگان عمومی جاده ای در بازار آزاد افزایش سرسام آوری دارد و تا هر جفت ۲۰ میلیون تومان هم می رسد که لاستیک با نرخ دولتی هم به قول راننده ها نایاب است. وی اضافه می کند: روغن نیز گران شده و هر تعویض روغن تا چند میلیون برای این رانندگان هزینه دارد. مرکی به ناتوانی بسیاری از رانندگان به خرید ماشین مناسب اشاره و می گوید: با توجه به شرایط اقتصادی در دو سال اخیر قیمت انواع کامیون افزایش یافته و از آن طرف کرایه های فعلی حمل نسبت به هزینه های این شغل، پاسخگو نیست و راننده ها و کامیون داران در امور مالی زندگی خود با مشکل مواجه هستند. وی اضافه می کند: به طور مثال لاستیک های یک کامیون ۱۸ چرخ در سال نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان می شود که متاسفانه بسیاری از لاستیک ها نیز چینی و بی کیفیت است و خرید لاستیک با کیفیت نیز هزینه زیادی دارد.

وارادات کامیون در دست
دلالان و واسطه گران

مرکی ادامه می دهد: متاسفانه با ناوگان فرسوده کامیونی در کشور مواجه هستیم که نگرانی های زیادی نیز در پی داشته است. تلاش هایی از سمت دولت در این باره مثل ورود کامیون های خارجی با عمر حداکثر ۳ سال با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون انجام گرفته و تسهیلاتی نیز برای خروج کامیون های اسقاطی می دهند اما رانندگان استقبال کمی از آن داشته اند. وی درباره اینکه چرا رانندگان زیاد از این تسهیلات استفاده نمی کنند، می افزاید: برای خریدن ماشین جدید دولت تسهیلاتی می دهد اما باید ماشینی با حداقل ۵۰۰ میلیون تومان را از رده خارج کنیم و به طور خلاصه از ماشین یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون باید ۱ میلیارد نقد داشته باشیم که از نظر اقتصادی به صرفه نیست. رئیس انجمن صنفی رانندگان کالا بیان می کند: اکنون خریداران ماشین نیز بیشتر بنگاه داران و دلالان هستند و رانندگان کمی به این سمت می روند. وی اضافه می کند: در افغانستان ماشین با قیمت مناسب وجود دارد یعنی بین ۶۰۰-۵۰۰ میلیون تومان است که اگر همان هزینه گمرک بگیرد از ماشین واردات دولتی بهتر است اما اجازه خرید به رانندگان خرد داده نمی شود، دلالان و واسطه ها وارد کننده هستند.

مشکلات حل نمی شود

مرکی با گلایه از کمبود سوخت در بیرجند، می افزاید: کمبود گازوئیل با شروع فصل سرما در استان ما بیداد می کند که در هیچ استان دیگری چنین موردی مشاهده نمی شود. وی ادامه می دهد: از ساعت ۱-۱۲ نیمه شب در پمپ ها گازوئیل عرضه نمی شود و رانندگان باید قبل از آن سوخت ماشین را تامین کنند و اگر نتوانستند باید تا صبح منتظر شوند. مرکی با کنایه به اینکه مشکلات حل نمی شود چه فایده که دربارش صحبت کنیم، می گوید: چند بار در این باره گفتگو کردیم اما متاسفانه هنوز حل نشده است.
افزایش قیمت قطعات یدکی کامیون ها از دیگر مشکلات رانندگان است که اعتراض های زیادی در بین رانندگان ایجاد کرده است. مرکی در این باره می گوید: قیمت های لوازم یدکی چندبار افزایش یافته است که صدای رانندگان را در آورده است به طور مثال هزینه تعمیر گیربکس ۳۵ میلیون تومان است، یک راننده باید از کجا بیاورد. مرکی به موضوع جالبی اشاره می کند به گفته وی حتی ما از برچسب های روی اجناس نیز نمی توانیم اصل بودن آن را تشخصیص دهیم و بارها جنس تقلبی و بی کیفیت خریدیم که متاسفانه نظارتی در این موضع مشاهده نمی شود.
یکی دیگر از مشکلات رانندگان تسویه حساب با برخی از مشتریان است. رئیس انجمن صنفی رانندگان کالا بیرجند در این باره توضیح می دهد: برای گرفتن مطالبات باید تلاش زیادی انجام دهیم و به راحتی حق الزحمه رانندگان پرداخت نمی شود. تماس های پی در پی با خریداران انجام می دهیم تا پول خودمان را بگیریم. مرکی از جیب پیراهنش برگه ای را نشان می دهد که شماره تماس چند مشتری در آن نوشته شده و می گوید چند بار با هرکدام از آنها تماس می گیرم اما هنوز نتوانستم حق خودم را بگیرم، همه رانندگان با این مشکل مواجه هستند.

رانندگان بیمه بیکاری و سختی کار ندارند

مرکی می گوید: بیمه بیکاری و سختی کار برای رانندگان وجود ندارد و حقوق بازنشستگی به قدری کم است که بسیاری تا بعد از بازنشستگی نیز این کار را انجام می دهند. وی اضافه می کند: حقوق بازنشستگی حدود ۵/۲ میلیون است که در این شرایط واقعا کم است البته امیدوارم با قانون همسانی حقوق بازنشستگان این موضوع برطرف شود. مرکی حداکثر سن فعالیت رانندگان را ۶۹ سال می داندو اضافه می کند: بسیاری از رانندگان به خاطر وضع بد معیشتی به کارشان ادامه می دهند. وی به زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد اشاره و می گوید: در آن سال ها قانون سختی کار را تصویب کردند اما متاسفانه اجرایی نشد. این راننده کامیون موضوع جالبی درباره بیمه رانندگان را می گوید: چند سال پیش طبق توافقات نصف بیمه رانندگان را دولت پرداخت می کند اما این قانون شامل رانندگان جدید نمی شود و آنها باید حق بیمه را کامل پرداخت کنند. رئیس انجمن صنفی رانندگان کالا بیرجند به موضع پارکینگ کامیون ها در گمرگ نیز اشاره و می افزاید: هزینه پارکینگ در کمرگ بالاست و برای تخلیه بار نیز باید به کارگرانی که بیشتر از کشور افغانستان هستند هزینه گزافی پرداخت کنیم که باعث درگیری هایی بین رانندگان و کارگران شده است به گفته وی بارها درباره این مسائل جلساتی داشتیم که حل نشده است.
وی به قانون تن کیلومتر نیز اشاره و عنوان می کند: این قانون کمک زیادی برای واقعی شدن قیمت ها رانندگان کرد چون در همه ی کشور یکسان است و با توجه به نرخ مصوب و سراسری هزینه را دریافت می کنیم. وی با قدردانی از زحمات اداره کل راهداری استان تصریح می کند: از نظر تابلو علائم رانندگی خراسان جنوبی جز استان های برتر کشور است. زمانی وارد حوزه اسحفاظی استان می شوید تغییر را در این باره احساس می کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت