قهرمانان شمشمیر بازی استان در زیر زمین

قاسمی- شمشیربازی در استان ما جزو  رشته های ورزشی پر مدال می باشد که شاید چندان کسی از آن اطلاعی ندارد. قهرمانانش در سکوت و بدون حاشیه در یک زیرزمین به تمرینات خود می پردازند. همین مشکل باعث شده است که تنها درخواست قهرمانان این ورزش تأمین سالن باشد. آن ها از مسئولان میخواهند این نکته را مورد توجه قرار دهند و مدال های این ورزشکاران را هم ببینند. این در حالی است که گفته شده اداره کل ورزش این رشته را جزو رشته های قهرمانی اولویت دار در نظر نگرفته است.

یک پیست داریم
محمد عارف دانشمند که ۱۸ سال دارد در این زمینه به آوا گفت: حدود ۱۲ سال است که در این ورزش فعالیت می کنم و تا کنون بیش از ۱۰ عنوان قهرمانی در کشور کسب کرده ام و ۴ سال پی در پی به اردوی تیم ملی دعوت شده ام. وی درباره مشکلات این ورزش در استان تأکید کرد: تنها مشکل ما این است که در زیر زمین تمرین می کنیم که استاندارد نیست در حالی در استان های دیگر کمترین تعداد پیست آنها ۸ مورد می باشد برای ما فقط یک پیست تمرینی وجود دارد و باقی ورزشکاران باید منتظر اتمام تمرین دو نفر داخل پیست باشند. در این زمان بدن سرد شده و آنطور که باید نمی توان تمرین کرد و تنها یک رشته سلاح اپه در استان فعال می باشد. به گفتۀ وی تنها درخواست ورزشکاران این رشته تأمین سالن از مسئولان می باشد که هر چه سریعتر این قول بعد از سالیان سال بالاخره عملی شود.

استعداد داریم فضا نداریم
این قهرمان جوان استان عنوان کرد: با وجود اینکه در یک زیرزمینی تمرین می کنیم ولی تعداد قهرمانان و مدال های این ورزش خیلی بیشتر از دیگر رشته می باشد و هر ساله در مسابقات مدال آوری داشته ایم، اما هیچ کس به ما توجه نمی کند و فقط هیئت استان در حد توان خود از ما حمایت می کند. دانشمند تصریح کرد: اگر به این رشته بها داده شود و فضایی برای ورزشکاران مهیا شود می توانند بیش از پیش موفقیت هایی کسب کنند و بیشتر از قبل خوش بدرخشند و سکودار کشور باشند و جایگاه خراسان جنوبی را ارتقا دهند. به گفتۀ وی در خراسان جنوبی در این ورزش استعدادهای خوبی داریم که به دلیل نبود فضای تمرینی دلسرد شده اند و از ادامه راه بازمانده اند. با توجه به این ورزش و داشتن فضایی اختصاصی با تجهیزات کامل می توانیم تمام سه اسلحه را در استان فعال کنیم و و موفقیت های بیشتری برای خراسان جنوبی کسب کنیم. می توانیم شاهد ارتقا سطح استان باشیم. وی درخواست کرد که مسئولان ورزش، تمام رشته ها را در یک سطح ببیند و به همه رشته هایی که داری قهرمان هستند تجهیزت و امکانات یکسان برای تمرین بدهند.

شمشیرهایی که به سقف می خورد
محدثه سالارپور از دیگر قهرمانان این ورزش که ۱۵ سال دارد و قهرمانی هایی در سه سال حضور خود کسب کرده است نیز گفت: مشکل اساسی ما سالن می باشد که خیلی کوچک است و حتی زمانی که شمشیرهای خود را بالا می آوریم به سقف می خورد. به گفتۀ وی مشکل دیگر در نامناسب بودن تایم های موجود برای تمرین بانوان و کمبود تجیهزات می باشد که به دلیل این مشکل برخی از ورزشکاران که قادر به خرید تجهیزات نبوده اند، کناره گیری کرده اند. وی خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه سالن اختصاصی نداریم هنوز این ورزش در استان ناشناخته است و با وجود قهرمانی هایی خوبی که داشته مردم استان و به ویژه بیرجند نمی دانند که باشگاهی حتی در یک زیرزمینی هم داریم و برای معرفی این ورزش شاید نیاز است که رسانه ها و صدا و سیما وارد عمل شوند، تا مسئولان توجه بیشتری به ما داشته باشند و مردم نیز به این ورزش جذب شوند.

قول هایی برای تأمین سالن
رئیس هیئت شمشیربازی استان هم در این باره به خبرنگار آوا گفت: هنوز بودجه ای دریافت نکرده ایم . در زمان مدیرکل سابق برای بازسازی این سالن بودجه ای در نظر گرفه شد که پرداخت نشد. هزینه های تجهیزات این ورزش خیلی گران است وتأمین آن ها در حد توان هیئت نمی باشد هرچند در حد توان خود تهیه کرده ایم اما تجهیزات موجود برای تمام ورزشکاران به ویژه در بخش حرفه ای کفایت نمی کند. قلاسی مود اعلام کرد: برای توسعه شمشیربازی سال گذشته طرح استعدادیابی داشته ایم و در سال جاری نیز برنامه اعزام مربیان برای ارتقا سطح، در دستور کار هیئت قرار دارد. به دنبال این هستیم که برای ارتقاء سطح ورزشکاران نیز مسابقات دوستانه ای با دیگر استان های همجوار داشته باشیم. به گفتۀ وی مشکل اصلی در زمینه سالن است که قول هایی در این زمینه داده اند و با وجود استعدادیابی ها به دلیل کوچک بودن سالن ورزشکاران با استعداد خود را از دست
می دهیم. برای ارتقاء اصلی این ورزش باید سالنی استاندارد در اختیار هیئت قرار گیرد.

برنامه ای نداریم
در این زمینه با مدیرکل ورزش و جوانان استان نیز گفت و گو کردیم که عنوان کرد: برای هیئت شمشیربازی برنامه خاصی نداریم. عزیزی خاطر نشان کرد: در بخش قهرمانی یک نقشه راهبردی داریم که ۱۱ رشته اولویت دار را در نظر گرفته ایم و تأمین زیرساخت های قهرمانی این رشته های ورزشی در اولویت ماست.
قهرمانی در بدترین شرایط شمشیربازی جزو اولویت های اداره کل ورزش نیست اما دبیر هیئت شمشیربازی استان در زمینه قهرمانی از موفقیت های شمشیربازان استان گفت. یوسفی افزود: در سال ۹۸ که بدترین سال در بخش تعطیلی لیگ ها و نبود بودجه بود و اعزام چندانی به مسابقات نداشتیم ، ۴ مدال کشوری کسب کرده ایم. وی ادامه داد: همچنین در سال ۹۷ در المپیاد استعدادهای برتر کشور ۳ مدال قهرمانی و در دختران ۲ مدال و نوجوانان و جوانان ۵ مدال داشته ایم و در سال ۹۶ نیز ۱۱ قهرمانی کشور داشته ایم. یوسفی با بیان اینکه درست است که تعداد ورزشکاران کمی داریم اما دلیل کم بودن ورزشکاران هیئت نبود زیرساخت ها و تجهیزات و گران بودن آن می باشد که با وجود همین تعداد کم، نشان داده ایم که می توانیم در چه حد خود را نشان دهیم و حتی چندین ورزشکار عضو ثابت تیم ملی و مدال آورانی در مسابقات آسیایی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت