فروش نان وکرونا در برخی نانوایی های استان

قاسمی- همزمان با افزایش نگرانی‌ها نسبت به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، موضوع رعایت توصیه‌های بهداشتی در زمینه‌های مختلف از جمله مواد غذایی مهم تر از دیگر روزها شده، این توصیه‌ها به ویژه در خصوص نان که قوت غالب مردم بوده، بسیار بیشتر می باشد. کارشناسان به طور مداوم اعلام می‌کنند که نان یکی از راه‌های انتقال غیر محسوس ویروس کرونا به داخل منزل است و همواره توصیه‌های مختلفی برای جلوگیری از این انتقال هم به مردم و هم به نانوایی‌ها می‌شود. از جمله اقدامات برای عملی شدن این توصیه ها ، تشدید نظارت بر نانوایی ها می باشد . بازرسان دانشگاه علوم پزشکی با سرکشی به نانوایی‌ها علاوه بر گوشزد کردن نکات بهداشتی توصیه شده، از وضعیت رعایت این نکات نیز مطلع شوند. این بازرسان به دنبال شناسایی نانوایی‌هایی هستند که بهداشت را رعایت نمی‌کنند و به عبارتی با جان مردم بازی می‌کنند. در این نظارت ها تاکنون ۶ نانوایی پلمپ شده است و ۶۰ نانوایی نیز اخطاریه گرفته اند.

نانواهای بدون دستکش و ماسک
در همین راستا خبرنگار روزنامه آوا از برخی نانوایی های سطح شهر بازدید میدانی داشت. در برخی از این نانوایی ها هیچ کدام دستکش و ماسک نداشتند و حتی پول نقد هم دریافت می کردند. با تذکر به یکی از این نانوایی با خشونت گفت: اگر نمی خواهید از ما نخرید، نان تازه از تنور درآمده است و تمیز است. وقتی به او درباره تمیز نبودن دستهایش گفتیم نیز بیان کرد: قبلا دستهایش را شسته است و به هیچ وجه حاضر نبود رفتار نادرست خود را قبول کند. نانوایی دیگری نیز در این محله که پول نقد دریافت می کرد در این باره عنوان کرد: وقتی مردم کارت نمی دهند باید پول بگیریم و چاره ای نیست.

دام کرونا در نانوایی ها
در نانوایی بعدی با وجود رعایت نکات بهداشتی، اما آنچه بیش از همه نگران‌کننده به نظر می‌رسید، قرار دادن نان جلوی دست مشتری بود، همچنین برای خنک کردن نان، فنسی گذاشته بود و یا به آویزها نان ها را آویزان می کرد تا خنک شوند و وقتی به کارکنان این نانوایی نیز گفتیم که این کار درست نیست و باید نان را با انبر در پارچه مشتریان بگذارد، گفت: ما همه مسائل بهداشتی را رعایت کرده ایم و این فنس ها و آویزها هم تمیز است. هر چند که اکثرا ماسک داشتند اما پول هم می گرفتند و با همان دستکش فریزی که پول می گیرند یا کارت می کشند، نان را به دست مردم می دادند.

نانوا ها ی مسئول
اما در بین نانوایی های که برخی نکات بهداشتی یا هیچ کدام از نکات را رعایت
نمی کردند، نانوایی هایی هم بودند که با رعایت نکات بهداشتی برای کاهش شیوع بیماری کرونا گامی برداشته بودند. وارد یکی از این نانوایی ها که می شویم روی دیوارهای آن کاغذهایی با این مضامین بهداشتی نصب شده بود که «از کارتخوان استفاده کنید» و «نان را پیش از مصرف گرم کنید». نانوایی دیگری نیز در توحید بود که تقریبا نکات بهداشتی را رعایت کرده بود، مواد ضد عفونی داشت، یک کارگر نان می‌داد و کارگر دیگر پول دریافت می‌کرد و کارت خوان می کشید و نان را در مقابل مشتری قرار نمی داد. آخرین نانوایی تنها نانوایی بود که تقریبا تمام نکات بهداشتی را رعایت کرده بود، درب مغازه بسته و روی شیشه نوشته شده بود که بنا به دستور بهداشت ورود افراد متفرقه به نانوایی ممنوع است، بنابراین از پشت شیشه نان را به مردم تحویل می‌داد. یک کارتخوان برای خودش داشت که اگر کسی نمی‌توانست، وی کارت بکشد و یک کارتخوان سیار هم برای سایر مردم داشت.

نکات ریز و بی توجهی برخی مردم
با وجود اینکه نانوایی‌ها تقریبا نکات بهداشتی را رعایت کرده بودند، اما همچنان عدم رعایت برخی نکات به چشم می‌خورد که این نشان می‌دهد نانوایی‌ها بیش از هر صنف دیگری نیازمند بازرسی‌های فراوان هستند. مردم نیز چندان نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کردند و به جای استفاده از کارتخوان، برای خرید نان از پول استفاده کرده و یا بعد از کشیدن کارت بدون ضدعفونی کردن دست ها با همان دست نیز نان را دریافت می‌کردند، بنابراین علاوه بر نظارت بر نانوایی‌ها، باید اطلاع‌رسانی به مردم نیز بیش از پیش شود.

۴۷۹ بازدید در یک هفته
با مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که در راستای پیشگیری از شیوع کرونا نظارت های شدیدی بر نانوایی ها اعمال کرده اند، گفت و گو کردیم. مهدی پاک نیت در این باره گفت: بازرسی ها از نانوایی ها همواره ادامه دارد اما به مدت یک هفته کمپین تشدید نظارتهای بهداشتی بر نانوایی ها با همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه در استان را داشتیم که ۴۷۹ بازدید انجام شد. وی افزود: بازرسان بهداشت محیط با همکاری ادارات مربوطه، در بازدید از نانوایی‌ها، وضعیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در این اماکن بررسی و نواقص بهداشتی را به متصدیان گوشزد کردند. به گفتۀ وی همچنین تمام الزامات بهداشتی برای پیشگیری از کرونا در سردر نانوایی‌ها با پوستر نصب می‌شود تا علاوه بر رعایت کردن نانوایی ها، مردم نیز جزو ناظران ما شوند و با دیدن رعایت نکردن حتی یکی مورد از نکات ذکر شده در بنر با ۱۹۰ تماس بگیرند تا سریع به این تخلفات رسیدگی شود و در صورت نصب نبودن بنر رعیت نکات بهداشتی هم مردم با ۱۹۰ تماس و این موضوع را گزارش دهند.

پلمپ ۶ نانوایی
مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام کرد: طی بازدید های انجام شده ۶ نانوایی پلمپ شده اند و ۶۰ نانوایی نیز اخطاریه گرفته اند. پاک نیت با بیان اینکه نداشتن ماسک و دستکش متصدیان، دریافت وجه نقد و نبود رعایت بهداشت فردی از تخلفات این واحد‌ها بود، خاطر نشان کرد: پس از تذکر بازرسان، درصورت مشاهده دوباره تخلف، از فعالیت واحد مربوطه برابر مقررات جلوگیری خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه بکارگیری کارگران دارای علائم بیماری کرونا در نانوایی‌ها ممنوع است، گفت: تمامی کارکنان نانوایی باید از ماسک، کلاه، دستکش و لباس کار مناسب استفاده کنند، همچنین دریافت وجه نقد در نانوایی ممنوع بوده و باید پرداخت از طریق کارتخوان انجام شود. به گفتۀ وی باید از ازدحام و شلوغ شدن صف‌ نان جلوگیری شود و دستها کارکنان نانوایی باید مکرر با آب و صابون مایع شست و شو داده شود و فاصله بین کارکنان با همدیگر و مشتریان در صف نانوایی حداقل یک متر باید رعایت شود. پاک نیت خاطر نشان کرد: فردی که مسئول اخذ وجه از طریق کارتخوان است به هیچ عنوان نباید با نان تماس داشته باشد و به تمام نانوایی‌ها توصیه می‌کنیم میز پیشخوان خارج از نانوایی یا آویزهای نان که برای سرد کردن نان است را تا اطلاع ثانوی جمع آوری کنند و شهروندان نیز برای حمل نان سفره مناسب در دسترس داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت