فرجام خواهی استان برای تنها دانشگاه صنعتی شرق

شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی براساس مصوبه ‌‏شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه دولتی بیرجند با عنوان «دانشـگاه بیرجند – پردیس ‌‏صنعتی بیرجند» را تصویب کرد موضوعی که چالش ها و نگرانی های زیادی را برای جامعه ی علمی استان ایجاد کرده و تعداد زیادی از این جامعه خواستار لغو این مصوبه برای استان شده اند.

ادغام فعلا منتفی شد

رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند درباره طرح ادغام دانشگاه صنعتی با دانشگاه بیرجند گفت: موضوع تجمیع و ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند در دانشگاه مادر استان (دانشگاه بیرجند) در شرایط فعلی همانطور که انتظار می رفت منتفی است. هاشمی تصریح کرد: البته این موضوع یک اختلاف برداشت درون سازمانی است که نباید دچار آفت های احتمالی شود و قطعا با تدبیر و خرد جمعی به زودی مرتفع می شود. وی یادآور شد: مهر ۹۷ در جلسه هماهنگی با مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور روسای دانشگاه های استان و نمایندگان وقت استان در مجلس شورای اسلامی در دانشگاه بیرجند بالاتفاق نتیجه گیری مهمی شد. وی ادامه داد بر اساس آن نتیجه گیری مقرر شد، پس از تجمیع دانشگاه ها در استان هایی که به لحاظ موسسات آموزش عالی پر تعداد هستند (مانند البرز، همدان، فارس و …) و اعلام نتیجه و بررسی نقاط قوت و ضعف این طرح، امکان اجرای آن در محروم ترین استان کشور به لحاظ اقتصادی و برخوردارترین استان کشور به لحاظ نرخ سواد و ظرفیت توسعه آموزش عالی (خراسان جنوبی) قابل بررسی خواهد بود. هاشمی افزود: حتی در آن صورت نیز لازم است برای انجام موضوعی با این درجه از اهمیت چندین جلسه کارشناسی برگزار شود، پروپوزالی تهیه ، نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصت ها و تبعات آن برای مردم و دانشگاهیان تبیین شود، نظرات روسای فعلی و قبلی دانشگاه و دلسوزان استان اخذ و مورد عنایت و توجه قرار گیرد.

این طرح اکنون به نفع استان نیست

رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند بیان کرد: اجرای مصوبه سال ۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آمایش که  در اردیبهشت ۹۹ در شورای گسترش آموزش عالی برای خراسان جنوبی تصویب شده است، در ماه های پایانی عمر دولت با شتاب و عجله بدون کار کارشناسی در قالب یک نامه اداری از بالا به پائین شایسته نیست. هاشمی افزود: اینجانب و مجموعه دانشگاه صنعتی بیرجند ضمن استقبال از کلیات طرح آمایش، با انجام آن به عنوان آخرین دانشگاه کشور در سال های آتی پس از بررسی کارشناسی موافق هستیم. وی تأکید کرد: در زمان حاضر به عنوان جزئی از بدنه آموزش عالی با رعایت شأن و منزلت و اخلاق آکادمیک و با رعایت احترام کامل مسئولان ستادی وزارت متبوع که همه دلسوز و فرهیخته هستند و با رعایت احترام کامل تمامی مسئولان آموزش عالی استان، این تصمیم را به نفع آموزش عالی استان در شرایط فعلی نمی دانم‌.  وی اعلام کرد: بر این اساس از همه ظرفیت های قانونی برای مسکوت ماندن این موضوع در چارچوب قوانین و مقررات موجود استفاده کرده ایم.

ردیف بودجه ای مستقلی که از بین می رود

فرخی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند در این زمینه به آوا گفت: این موضوع یک بی تدبیری بزرگ برای خراسان جنوبی محسوب می شود و هیچ کدام از نخبگان دانشگاهی آن را قبول ندارند.وی تأکید کرد: خراسان جنوبی از لحاظ شاخص های توسعه یافتگی محروم است و نقطه قوت و مزیت آن آموزش عالی بود که آن را هم می خواهند از استان بگیرند. وی یادآور شد: از سال ۸۶ زمان تأسیس دانشگاه صنعتی بیرجند تاکنون ردیف بودجه ی مستقلی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که برای توسعه زیرساخت های استان هزینه می شود. این استاد دانشگاه با بیان اینکه طرح آمایش آموزش عالی شاید طرح درستی باشد، تأکید کرد: اما به صورت منطقه ای هیچ گونه طرح کارشناسی شده ای وجود ندارد که آن را برای استان تأیید کند و فقط با اجرای  این موضوع ظرفیتهای مهم در استان از بین می رود. فرخی ادامه داد: مسئولان استان باید جلوی این کار را بگیرند چرا که این طرح در غرب کشور و تربت حیدریه و کاشمهر نیز توسط مسئولان لغو شد و نگذاشتند این ظرفیت آنها از بین برود ، ما نیز از مسئولان خراسان جنوبی و استاندار انتظار داریم از اجرای ای طرح جلوگیری کنند.

تنها دانشگاه صنعتی دولتی در شرق کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند بیان کرد: در دی ماه سال جاری غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس کارگروه طرح آمایش آموزش عالی از دانشگاه صنعتی بیرجند بازدید داشتند که در آن اعلام کردند این دانشگاه ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی دارد و به قدرت به کار خود باید ادامه دهد. به گفته وی با توجه به مطالبه گری هایی که داشته ایم به صورت شفاهی این مصوبه را لغو کرده اند اما درخواست کرده ایم که باید به صورت مکتوب اعلام شود. فرخی با بیان اینکه اگر این طرح تصویب شود از سال ۱۴۰۱ دیگر ردیف بودجه ای نخواهیم داشت، عنوان کرد: تمام ظرفیت ها و سازه های ایجاد شده از بین می رود.  وی با اشاره به اینکه در شرق کشور تنها دانشگاه صنعتی بیرجند را داریم که با ادغام و انحلال آن، این ظرفیت از بین می رود گفت: باید به صورت مطالبه عمومی جلوی این ادغام به صورت کامل گرفته شود.

از استان های برخوردار شروع کنند

فیروزآبادی، رئیس سابق دانشگاه صنعتی بیرجند نیز در این باره گفت: بسیار کار اشتباهی است چون زحمت های فراوانی برای ایجاد آن کشیده شد. وی تصریح کرد: مسئولان ذیربط اگر تمایل به اجرای طرح آمایش دارند چرا در ابتدا از استان های برخورداری مانند تهران و مشهد شروع نکرده اند. به گفته وی اجرای این طرح نه تنها هیچ سودی برای دانشگاه بیرجند ندارد بلکه همه آن ضرر است و این طرح به صورت منطقه ای بررسی و کارشناسی نشده است.

حفظ استقلال دانشگاه صنعتی بیرجند

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس نیز در این زمینه به خبرنگاران گفت: خواستار حفظ استقلال دانشگاه صنعتی بیرجند هستیم. خسروی تأکید کرد: با توجه به اعتراض نخبگان، این موضوع در مجلس پیگیری می شود، چرا که این امر اقدامی غیر منتظره بود و این اقدام با اهداف تعریف شده ذیل نقشه جامع علمی کشور اعم از توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصت های برابر و جلوگیری از تجمیع امکانات منافات دارد. وی با اشاره به نقش دانشگاه صنعتی در توسعه زیرساخت ها تصریح کرد: پیشنهاد می شود طرح آمایش آموزش عالی را از شهرهای برخوردار مانند تهران شروع کنند.  خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند در این باره گفت: این موضوع ابلاغیه وزرات خانه است و اینکه چگونه و چه زمانی اجرایی شود آنها تصمیم می گیرند و باید ببینیم چگونه پیش می رود. در اوایل هفته آینده جلسه ای در همین زمینه برگزار خواهد شد و پاسخ داده می شود. قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت