غیبت پروتکل‌های بهداشتی در برخی از مدارس استان

تسنیم – امسال بهار تعلیم و تربیت زودتر از سال‌های قبل آغاز شده و در این اوضاع و احوال که میهمان ناخوانده کرونا در همه جا جاخوش کرده است برخی از والدین نگرانی و دغدغه‌ای برای فرستادن فرزندان خود به سر کلاس حضوری دارند. البته برخی از والدین نیز دل را به دریا زده و فرزند دانش‌آموز خود را به مدرسه فرستاده‌اند اما همچنان نگران از شیوع کرونا در بین دانش‌آموزان هستند.
دانش آموزانی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی برایشان معنایی ندارد. یکی دست در دست دوست صمیمی‌اش دارد که بعد از مدت‌ها دوباره او را دیده است، دیگری ماسک را روی چانه کشیده تا بهتر بتواند با همکلاسی‌اش هم صحبت شود.

ترافیک سنگین درب مدارس

ساعت ۷ صبح است و دانش‌آموزان یکی از مدارس دولتی در حال رفتن به مدرسه هستند. ترافیک سنگین خودروها در مقابل مدرسه ایجاد شده چون به ‌جای سرویس مدرسه والدین باید هر کدام جداگانه فرزندان خود را به مدرسه بیاورند و این ماجرا هنگام تعطیلی مدارس نیز هر روز تکرار می‌شود.
این مدرسه که در شمال شهر بیرجند است ورود والدین به ساختمان آموزشی و اداری ممنوع است و افراد بدون ماسک اجازه ورود به مدرسه ندارند. البته داخل سالن مدرسه ماده ضدعفونی وجود ندارد، داخل کلاس‌ها در هر نیمکت یک دانش‌آموز با فاصله نشسته است.

ماسک ها روی چانه دانش آموزان

دانش‌آموزان همه ماسک دارند اما هر از گاهی که نفس شان تنگ می‌شود ماسک خود را روی چانه می‌آورند و نفسی تازه می‌کنند، چیزی به عنوان زنگ تفریح در این مدرسه وجود ندارد هر گاه معلم اجازه دهد دانش‌آموزان می‌توانند در سر کلاس درس خوراکی خود را استفاده کنند. معلم هم از دستکش و ماسک استفاده می‌کند. هنگام تعطیلی مدرسه نیز تجمع و ازدحام دانش‌آموزان دیده می‌شود. چند ۱۰۰ متر پایین‌تر یک دبستان پسرانه است، در این مدرسه هم دانش‌آموزان همه ماسک دارند اما هنگام ورود و خروج دانش‌آموزان یکدیگر را هل می‌دهند و یا یکدیگر را دنبال کرده و در آغوش می‌گیرند.

مواد ضدعفونی در ورودی مدرسه و کلاس درس وجود ندارد

یکی از دانش‌آموزان که کلاس اولی است از ماسک دوستش خوشش می‌آید و از او می‌خواهد ماسک خود را با هم عوض کنند هر چند قرار است این ماجرا بین خودشان مخفی بماند.در حیاط مدرسه یکی از والدین که از دور حرکات دانش‌آموزان را زیر نظر دارد در گفت‌وگو با تسنیم گفت: هنوز برای حضور فیزیکی فرزندم در کلاس درس مطمئن نیستم برای همین امروز آمده‌ام به مدرسه تا ببینم وضعیت رعایت دستورالعمل‌ها چگونه است. یکی دیگر از والدین بیرجندی هم که به‌دنبال فرزند دانش‌آموز خود آمده است، گفت: در کلاس فرزندم فاصله اجتماعی رعایت می‌شود و هر دانش‌آموز یک میز در اختیار دارد و پنجره کلاس هم باز است اما مواد ضدعفونی در ورودی مدرسه و کلاس درس وجود ندارد.
مادر یکی از دانش‌آموزان که امسال فرزندش پایه دوم است، می گوید: انتظارمان از یک مدرسه غیرانتفاعی برای رعایت بیشتر نکات بهداشتی با توجه به افزایش ۵۰ درصدی شهریه و پرداخت هزینه‌های میلیونی بیشتر از قبل است. وی اولویت نخست را سلامتی فرزندش مطرح و بیان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته آموزش مجازی برگزار شد امسال والدین و دانش‌آموزان به این منظور آماده‌تر هستند و بهتر از کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شود چون برخی از دانش‌آموزان نه تنها فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند بلکه بدون در نظر گرفتن حساسیت موضوع، دست به در و دیوار، نرده‌ها و صندلی می‌زنند و این شرایط امکان ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد و نظارت چندانی هم توسط مسئولان مدرسه انجام نمی‌شود.
این شهروند بیرجندی گفت: با توجه به هزینه‌های دریافتی باید مسئولان مدارس از دستگاه‌های ضدعفونی پیشرفته تعبیه شده در برخی از مراکز مانند کتابخانه‌ها در ورودی مدارس استفاده کنند تا والدینی که تمایل به حضور دانش‌آموز در کلاس درس دارند با خیال راحت فرزند خود را روانه مدرسه کنند.

تعویض ماسک های کودکانه

در یکی دیگر از مدارس دولتی هم فقط به پهن کردن موکت آغشته به مواد ضدعفونی کننده هنگام ورود به مدرسه اکتفا شده است اما از مواد ضدعفونی کننده دست و مراقب سلامت برای تذکر دستورالعمل‌ها خبری نیست.یکی از والدین بیرجندی که معتقد است معلم‌ها به‌ویژه در مقطع ابتدایی باید نظارت بیشتری داشته باشند، افزود: فرزندم کلاس دوم دبستان است صبح با یک ماسک به مدرسه رفته اما با ماسک دیگری به خانه آمده است وقتی از او علت را جویا شدم گویا ماسک خود را با ماسک دوستش عوض کرده است که این اتفاق فاجعه است.
در حیاط یکی از مدارس متوسطه اول نیز دو دوست قدیمی دست در دستم هم دارند و از آمدن مدرسه رضایت کامل دارند و از نبود مواد ضدعفونی در کلاس درس می‌گویند چون به گفته این دانش‌آموزان اولیای مدرسه گفته‌اند هر دانش‌آموز باید خودش مواد ضدعفونی برای خود به همراه بیاورد.
مادر یکی از دانش‌آموزان گفت: در ورودی مدرسه و کلاس درس از مواد ضدعفونی کننده خبری نبود و سؤال ما از مسئولان مدارس این است که چه تدبیری برای پیشگیری از ابتلای دانش آموزان به کرونا اندیشیده‌اید؟ وی افزود: هنگام ورود و خروج دانش‌آموزان، رفت و آمد آنها توسط مسئولان و مدیران مدارس کنترل نمی‌شود و نقاط مشخص شده‌ای به منظور رعایت فاصله اجتماعی در محیط مدرسه تعبیه نشده و دانش‌آموزان به امان خدا رها شده‌اند.

پنجره کلاس‌های درس به منظور تهویه باید باز باشد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در گفت‌وگو با تسنیم درباره تدابیر امنیتی برای عدم شیوع کرونا در مدارس گفت: روزانه دو نوبت محیط مدارس گندزدایی می‌شود و براساس دستورالعمل ابلاغ شده فعالیت بوفه‌ها ممنوع است. مهدی‌زاده بیان کرد: باید دانش‌آموزان آب مصرفی و مواد خوراکی را از خانه بیاورند و در صورت کمبود فضای آموزشی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید از ظرفیت سالن‌های امتحان و نمازخانه استفاده شود. وی اظهار کرد: در حال حاضر پنجره کلاس‌های درس به منظور تهویه باید باز باشد تا فضای کلاس عوض شود اما در فصل زمستان با توجه به سیستم گرمایشی باید هر ۲۰ دقیقه یک بار هوای محیط تهویه شود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در صورت استفاده صحیح از ماسک و رعایت دستورالعمل بهداشتی ۹۸ درصد امکان انتقال ویروس کرونا کاهش می‌یابد. وی افزود: خوابگاه‌هایی که از تراکم جمعیت بیشتری برخوردار هستند یک هفته درمیان دایر بوده و استفاده از تخت‌های دو طبقه مجاز نیست و تخت‌ها باید با فاصله حداقل یک متری و حتما یک طبقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت