عوارض شدید کرونا با پیکر نحیف اصناف استان

با ظهور بیماری کرونا و شرایط تحریمی ، وضعیت اقتصادی اصناف خراسان جنوبی تحت تاثیر این ویروس منحوس قرار گرفت و تن نحیف اصناف میزبان عوارض شدید اقتصادی این ویروس منحوس شد. با وجود اینکه واحدهای صنفی در خط مقدم مبارزه با کرونا بودند اما تدبیر مناسبی برای بهبود وضع معیشتی اصناف برداشته نشد و بسیاری از آنها ورشکست، بسیاری درخواست لغو پروانه کسب دادند و بسیاری به تعدیل نیرو پرداختند. چک هایشان برگشت خورد و مشکلات زیادی برایشان ایجاد شد. پای درد دل اصناف که بنشینیم ناگفته های زیادی از این ۱۵ ماه سخت دارند. برای بررسی وضع اصناف و چالش های دوران کرونایی مدتی پیش نشستی با حضور برخی مسئولین در روزنامه آوا برگزار شد که نمایندگان اصناف به بیان مشکلات پرداخته و مسئولین حاضر نیز در حد اختیارات خود پاسخگویی لازم را داشتند اما خروجی این جلسه آن بود که همه تصمیمات منوط به نظر ستاد استانی کرونا و به نوعی مسئولین استانداری است . پیرو این جلسه روز بعد استانداری نیز از مسئولین و فعالان صنفی دعوت نمود و مشکلات مطروحه را به بحث و تصمیم گیری گذاشت. بر همین اساس روزنامه آوا گفتگویی با علیزاده رئیس اتاق اصناف را ترتیب دارد که نتایج پیگیری ها را با شما در میان بگذارد که آنچه در این گفتگو گذشت را مرور می کنیم.

داوطلبانه محدودیت را پذیرفتند

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی در این گفتگو با بیان اینکه در ابتدای شیوع ویروس اصناف به طور داوطلبانه دو هفته مغازه هایشان را تعطیل کردند، گفت : قبل از آنکه بخشنامه و دستورالعملی از سوی دولت صادر شود، به خاطر حفظ سلامتی جامعه منافع کشور را بر منافع مالیشان ترجیح دادند. علیزاده با بیان اینکه هیچ کس طولانی بودن این ویروس را فکر نمی کرد، افزود: بیش از ۹۵ درصد اصناف در آن زمان مغازهایشان را در بهترین زمان فروش محصولات و کالاها تعطیل کردند. وی اضافه کرد: برخی از تصمیمات کارشناسی نبود و جلسات زیادی با روسای اتحادیه ها برای هماهنگی در اجرای دستورالعمل ها برگزار کردیم. به گفته علیزاده بازرسی ها افزایش یافت و کلاس های آموزشی نیز در این زمان برای اصناف برگزار شد. رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی به مشکلات برخی از صنف های استان اشاره کرد و گفت: تعمیرگاه های اتومبیل را جز مشاغل ضروری دانسته بودند اما فروشندگان لوازم یدکی را جز این گروه ندانستند که مشکلات زیادی را در پی داشت. علیزاده اضافه کرد: جلسات زیادی در کمیته های اقتصادی استان برای پیگیری مشکلات تقسیم شغل ها به گروه های چهارگانه برگزار کردیم و به مسئولان اطلاع دادیم. وی ادامه داد: در پیک های گذشته این بیماری برخی از رسته های شغلی مثل آبمیوه فروشان و تجهیزات پزشکی جزء گروه ۲ بودند که با رایزنی در پیک چهارم آنها را جز مشاغل ضروری آوردیم. رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی به همیاری اصناف در دوران کرونا نیز اشاره و بیان کرد: در اتاق تعاونی اصناف ۵۰۰ هزار ماسک تهیه شد و مواد ضدعفونی نیز برای استان تهیه شد. علیزاده اضافه کرد: بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک تغییر رسته دادند و ماسک تولید کردند که در اواخر به آمار ۱۲هزار ماسک در روز رسیدیم.

شرمنده خانواده بزرگ اصناف هستیم

وی به تعطیلی مداوم اصناف اشاره و عنوان کرد: زمانی که فردی درگیر این موضوع شود، اثرات این تعطیلی را به طور کامل درک خواهد کرد و فشار زیادی که به اصناف تعطیل شده را کاملا متوجه خواهد شد. علیزاده اضافه کرد: بسیاری از اصناف با مشکلاتی همچون هزینه اجاره، چک های برگشتی، قطع آب و برق، حقوق کارگران و هزینه های امرار ومعاش زندگی خودشان مواجه شدند. وی با بیان اینکه تالارهای عروسی ۱۱ ماه تعطیل شدند، گفت: هر تالار میانگین ۱۵ نفر نیروی کار دارد که بیکاری باعث خسارت های زیادی به خودشان و جامعه می شود. علیزاده به دردل های یکی از اصناف اشاره و عنوان کرد: بسیاری از آنها تازه ازدواج کردند و اقساط زیادی دارند که باید در این موضوع مسئولان بیشتر تمرکز کنند. وی با بیان اینکه شرمنده خانواده بزرگ اصناف خراسان جنوبی هستیم، افزود: اتاق اصناف بودجه و تسهیلاتی ندارد و فقط منعکس کننده مشکلات واحدهای صنفی است که همه ی تلاشمان را برای پیگیری این موضوع انجام دادیم. علیزاده افزود: بیش از ۵۰ نامه از مشکلات به دستگاه های متولی و تاثیر گزار برای بیان مشکلات واحدهای صنفی استان فرستادیم. وی به آسیب های این دوران برای اصناف نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از واحدهای صنفی ضررهای مالی زیادی متحمل شدند که باید برای این موضوع فکر و چاره اساسی برداشته شود. علیزاده اضافه کرد: تالارها، گیم نت ها و پوشاک فروشان خسارت های زیادی متحمل شدند و متاسفانه تاکنون بسیاری از قول ها اجرایی نشده است.

پیگیری ها نتیجه بخش نبوده است

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد اصناف مستاجر مسکن هستند، ادامه داد: بسیاری درخواست ابطال پروانه کسب و کار را دادند به دلیل اینکه هزینه های اضافی مانند اجاره بها ی مغازه را کم کنند. علیزاده در پاسخ به این سوال که آیا پیگیری های اتاق اصناف تاکنون نتیجه ای نیز داشته است، گفت: متاسفانه با نتیجه ای که مشکلی از واحدهای صنفی را حل کند، روبه رو نشدیم.

وام های گران برای اصناف

رئیس اتاق اصناف به موضوع وام ها به واحدهای صنفی اشاره و بیان کرد: این وام ها همه ی اصناف را شامل نشد و بسیاری از واحدهای صنفی از این طرح استقبال نکردند. علیزاده اضافه کرد: بازپرداخت این وام دوساله با سود ۱۲ درصد بود که فشار زیادی را به اصناف وارد می کند و علاوه بر اقساط گذشته، چالش جدیدی برای واحد های صنفی ایجاد می کند. به گفته وی واحدهای صنفی درخواست وامی با بازپرداخت ۵ ساله و سود ۴ درصد را دارند که به مسئولان مربوطه این موضوع را اطلاع دادیم. علیزاده با بیان اینکه برای قطع این بیماری باید همه مسئولان همکاری کنند، گفت: اگر اصناف به طور کامل پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، آن وقت فقط ۱۵درصد مشکلات حل خواهد شد که باید آن ۸۵ درصد نیز نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند. وی ادامه داد: واحدهای صنفی برای رعایت پروتکل های بهداشتی جدیت کامل را دارند چراکه بیشترین ضربه به اصناف وارد می شود.

ماحصل دیدار با استاندار

علیزاده با تشکر از استاندار برای دیدار با اصناف، بیان کرد: در این جلسه مشکلات اصناف به طور ویژه بررسی و استاندار نیز به دغدغه های اصناف گوش دادند. وی به نتایج این جلسه پرداخت و گفت: واحدهایی که تابع محدودیت‌ها بوده‌اند (گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴) تعداد ۳۵۰ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ۲ میلیون تومانی به آنها اعطا می شود. علیزاده ادامه داد: ۱۷۵ واحد صنفی زن سرپرست خانوار از کمک بلاعوض یک میلیون تومانی استانداری برخوردار شدند و مقرر شد اقساط معوق سررسید شده تمامی تسهیلات به درخواست وام‌گیرنده تا ۱۲ قسط به پایان دوره اقساط موکول شود. رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی به موضوع چک های برگشتی اشاره و افزود: همچنین مقرر شد چک‌های سررسید شده ۱۰ روز مهلت داشته و شبکه بانکی استان طی مذاکره با صاحبان چک‌ها، پرداخت آنها را به تعویق بیندازد و کسانی که تا پایان اسفند ۹۹ بدهکاری بیمه دارند با مراجعه به تامین اجتماعی و ارائه درخواست، اصل بدهی بیمه آنها تا ۱۲ ماه تقسیط و جرایم مرتبط نیز بخشیده شود . رئیس اتاق اصناف بیان کرد: بر اساس دستور استاندار ، اداره کل امور مالیاتی تمامی اظهارنامه‌های واحدهای صنفی را به همان شکلی می‌پذیرد که ارائه می‌شود و تمامی دستگاه‌های خدماتی شامل آب، برق، گاز و تلفن تا دو هفته بعد از پایان اعلام محدودیت‌ها به هیچ وجه اشتراکی را از واحدهای صنفی قطع نمی‌کنند.

پیشنهادهای اتاق اصناف

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه در جلسه سه پیشنهاد ارائه کردیم، گفت: واحدهای صنفی تعطیل نشوند و ساعت فعالیت آنها کم شود که این مورد در گذشته اجرا شد ونتایج خوبی هم داشت. علیزاده اضافه کرد: برخی از اختیارات ستاد ملی کرونا به استان ها منتقل شود تا براساس شرایط استانی تصمیم گیری شود.

چالش فروشگاه های زنجیره ای

به گفته وی وضع پاساژهای خرید در کلان شهرها قابل مقایسه با شهرهای خراسان جنوبی نیست که به راحتی این موضوعات در استان قابل حل می باشد. علیزاده به فروشگاه های زنجیره ای اشاره و ادامه داد: در تهران اتحادیه برای این فروشگاه ها ایجاد شده که این فروشگاه ها نیازی به مجوز از اتاق اصناف ندارند. وی با بیان اینکه این فروشگاه ها رشد قارچ گونه داشته اند، افزود: واحدهای صنفی ضررهای زیادی در این ارتباط دیدند و متاسفانه برخی از اجناس مانند لوازم خانگی را نیز به فروش می رسانند که با ادارات مربوطه در این موضوع نامه نگاری انجام شده است. رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه در تبلیغات برخی از این فروشگاه ها عوام فریبی وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه در کشور تمایلی برای پیگیری این موضوع وجود ندارد. علیزاده درباره تخلفات برخی از باشگاه های ورزشی در دوران محدودیت ها نیز گفت: اداره کل ورزش و جوانان استان مسئول باشگاه های ورزشی است و پیگیری هایی نیز در این ارتباط داشته اند. وی به انتقال صنوف آلاینده اشاره کرد و افزود: شرکت تعاونی صنوف آلاینده خراسان جنوبی پیگیر منافع واحدهای صنفی در این موضوع می باشد. به گفته وی فقط اختلافی بین شهرداری و اداره اوقاف پیرامون زمینی وجود دارد که این موضوع نیز حل خواهد شد. رئیس اتاق اصناف به گرانی های اخیر هم اشاره و گفت: اصناف اجناس را گران می خرند و طبیعتا با سود قانونی می فروشند، بنابراین منشا گرانی ها نیستند. مهدی آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت