عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در فهرست سرآمدان علمی سال ۱۴۰۱

پیشرفت شهر بیرجند مستلزم واکاوی نیازهای منطقه ای است
کاری – دکتر معصومه جعفرپور استاد گروه آموزشی شیمی دانشگاه بیرجند براساس اعلام فدراسیون سرآمدان علمی ایران در فهرست سرآمدان علمی کشور در سال ۱۴۰۱ قرار گرفت. از جمله مهم‌ترین اقدامات این فدراسیون، شناسایی و انتخاب محققان معتبر، متعهد و پیشرو تحت عنوان سرآمدان علمی و حمایت از آنها می‌باشد. بر این اساس و در هفتمین دوره معرفی سرآمدان علمی کشور، دکتر معصومه جعفرپور با کسب اعتبار علمی ۱۴۲ حائز رتبه سرآمد ۸۹ شد و در فهرست سرآمدان علمی سال ۱۴۰۱ قرار گرفت. براین اساس دکتر جعفرپور جز ۱۰۰ نفر سرآمدان علمی کشور قرار گرفت. به این افراد با توجه به اعتبار علمی، حمایت‌هایی شامل پژوهانه، اعتبار خدمات شبکه آزمایشگاهی و امتیاز جذب محقق پسا دکتری تعلق می‌گیرد.به این بهانه با این استاد دانشگاه بیرجند گفتگویی انجام دادیم:

من و همسرم بورسیه دانشگاه بیرجند بودیم

وی با بیان اینکه متولد اسفند ۱۳۵۱ در شهر شیراز هستم و دوران تحصیلاتم را تا پایان دکتری در این شهر گذراندم، افزود: هم اکنون عضو هیئت علمی رسمی دانشگاه بیرجند درگروه آموزشی شیمی با مرتبه ی علمی استاد تمام هستم. وی با بیان اینکه من و همسرم بورسیه ی دانشگاه بیرجند بودیم، اظهار کرد: پس از آن به عنوان اساتید دانشگاه بیرجند مشغول به کار شدیم.
جعفرپور بیان کرد: فدراسیون سرآمدان علمی ایران، از سال ۱۳۹۴ با هدف دستیابی کشور به مرجعیت علمی جهانی آغاز به کار کرده است.
استاد دانشگاه بیرجند با بیان اینکه برای ورود به فرآیند رقابت و ارزیابی سرآمدان علمی، دارا بودن شرایطی ضروری است، بیان کرد: انتشار حداقل یک مقاله در فهرست نشریات برتر بعنوان نویسنده مسئول (در ۳ سال اخیر منتهی به دوره ارزیابی) و ارائه سخنرانی در کنگره های معتبر بعنوان سخنران کلیدی یا مدعو (در سال اخیر منتهی به دوره ارزیابی) از جمله ملاک های انتخاب اساتید سرآمد علمی کشور است.

انتخاب ۱۵ نفر سرآمد علمی جوان

جعفرپور یادآور شد: در صورت داشتن یکی از این شرایط، اطلاعات افراد) میانگین ارجاعات، سن علمی و (H-Index از معتبرترین پایگاه علم سنجی (Web of Science) استخراج و اعتبار علمی آنها محاسبه می‌شود. در نهایت براساس اعتبار علمی، ۱۰۰ نفر برتر انتخاب می‌شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه فدراسیون سرآمدان علمی هرساله تمام اعضای هیئت علمی و پژوهشگران کشور در رشته های علوم پزشکی، علوم پایه و مهندسی را با توجه به دو شرط فوق مورد ارزیابی قرار می دهد، ادامه داد: نهایتا ۱۰۰ نفر سرآمد علمی و ۱۵ نفر سرآمد علمی جوان را معرفی می نماید.
وی خاطر نشان کرد: حوزه مطالعاتی من طراحی، سنتز و کاربرد کاتالیزورها ی زیستی و نانو ساختاری برای تهیه ترکیبات مهم آلی و دارویی است. جعفرپور با اشاره به اینکه فعالیتهای پژوهشی من در آزمایشگاه پژوهشهای کاتالیزوری دانشگاه بیرجند منجر به ارایه طرحهای پژوهشی متعدد، پرورش بیش از ۳۰ دانشجوی کارشناسی ارشد، ۱۰ دانشجوی دکتر ، دو محقق پسا دکتری و چاپ ۹۰ مقاله در مجلات معتبر بین المللی و ۷۰ مقاله در کنفرانس های ملی و بین المللی است یادآور شد: چند بار به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه و در سال ۹۴ نیز یکبار دیگر به عنوان سرآمد علمی کشور انتخاب شده ام. وی با اشاره به اینکه پیشرفت دانشگاه که به پیشرفت کشور و شهر بیرجند نیز منجر خواهد شد مستلزم انجام پژوهش های اصیل و ارزشمند در راستای نیازهای کشور و منطقه است، ادامه داد: برای دستیابی به این مهم ارتباط با جامعه و صنعت و تامین بودجه مناسب ضروری است.

نیاز حمایت مالی سازمانهای دولتی از پژوهش های دانشگاه بیرجند

وی بیان کرد: بودجه دانشگاه ها محدود است و سازمان های دولتی می توانند با حمایت مالی از پژوهش های دانشگاهی در راستای اولویت های پژوهشی، زمینه پیشرفت دانش بنیان جامعه را فراهم نمایند.استاد دانشگاه بیرجند عنوان کرد: توصیه من به مسئولان کشور است، دانشجویان عزیز سرمایه ها و امید این مملکت هستند، اظهار کرد: در صورتی که به نحو مطلوب از آنها حمایت شود قطعا از هیچ تلاشی برای پیشرفت کشور در هر شرایطی دریغ نخواهند کرد. جعفرپور با اشاره به اینکه آنها ثابت کرده اند که می توانند از حداقل امکانات به بهترین وجه استفاده کنند، تاکید کرد: سالهاست که منتظر هستند حقوق ماهیانه ای برای آنها برقرار شود تا با آرامش بیشتری به فعالیت های پژوهشی خود ادامه دهند و تاثیر بیشتری در پیشرفت کشور داشته باشند.استاد دانشگاه بیرجند ضمن تشکر از تلاش های مسئولان گروه شیمی و دانشکده علوم که امکانات لازم برای فعالیت های پژوهشی را تامین کرده اند، ادامه داد موفقیت اینجانب نتیجه فعالیت های منسجم گروه تحقیقاتی ما در آزمایشگاه پژوهش های کاتالیزوری دانشگاه بیرجند است و من بعنوان نماینده ی این گروه معرفی شده ام.
وی بیان کرد: همفکری و همراهی همسرم دکتر عبدالرضا رضایی فرد استاد شیمی معدنی دانشگاه بیرجند و از سرآمدان علمی کشور در سال های ۹۴ و ۹۵ و تلاش قابل تحسین دانشجویان مستعد، جستجوگر و با اخلاق نقش بسزایی در این موفقیت داشته است. وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به حمایت مالی که قرار است به پاس این موفقیت از فعالیت های پژوهشی گروه تحقیقاتی اینجانب انجام شود موجبات دلگرمی و تشویق سایر همکاران را فراهم آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


غلامی- ظرف چند روز آینده طرح اجرایی فیبر نوری در شهر بیرجند آغاز و کلنگ

بیشتر

عماد- استاندار خراسان جنوبی در حکمی “حسین خیاط” را به عنوان سرپرست فرمانداری سرایان منصوب

بیشتر

بصیرت – مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با اشاره

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت