عشق موتوربا اعمال شاقه

نسرین کاری – در کشورمان علاقمندان به داشتن کلکسیون های خودرو و موتور سیکلت فراوانند اما به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی بسیاری از افراد در عمل از علایق خود در این شاخه دور می شوند و یا بعد از چندسال پرداخت هزینه های گزاف و نبرد با انبوهی از قوانین دست و پا گیر و شرایط سخت، عطای فعالیت در این عرصه را به لقایش می بخشند. البته هستند افرادی که حتی در چنین اوضاع و احوالی هم به هر قیمت ممکن مسیر خود را ادامه می دهند و در راستای تحقق رویاهایشان گام بر می دارند اما با مشکلات بسیار …

کارمندخوش ذوق کلکسیون دار
امیر زرگر ، عشق موتورسیکلت و خودرو است که در طول سالیان سال به جمع آوری تعدادی از موتور سیکلت و خودروهای با ارزش موجود در کشور پرداخته و شماری از آنها را هم در حد توان بازسازی کرده است. این کارمند بانک خوش ذوق، یکی از معدود کلکسیون های موتور سیکلت موجود در کشورمان را گردآوری کرده و به همین بهانه فرصتی دست داد تا در این پای صحبت ها و درد دل هایش درباره چالش ها و مشکلاتش بپردازیم.زرگر می گوید: به ماشین و موتورهای که بیش از ۴۰ سال از عمر آن بگذرد کلاسیک می گویند. وی با بیان اینکه از بچگی علاقه به ماشین داشتم و این علاقه مرا به مطالعه و جستجو ماشین های کلاسیک می کشاند می افزاید: در سال ۹۰ با یک دوست که آن زمان رئیس هیئت اتومبیل رانی بود به کمیته کلاسیک خودرو و موتور در تهران رفتیم و این مرا واداشت پا به این عرصه بگذارم.

رژه ماشین های قدیمی
زرگر با بیان اینکه برای دیدن و خرید خودروهای کلاسیک و قدیمی به شهرهای مختلف می رفتم، یادآور شد: چند سال پیش نیز با همکاری آقای نساج رئیس کمیته کلاسیک مشهد نمایشگاه در قلعه بیرجند گذاشتم و با همکاری میراث فرهنگی با ماشین های قدیمی همچون فولکس رژه ای از قلعه تا میدان مادر برگزار کردیم که بازخورد خیلی خوبی داشت. وی خاطر نشان کرد: نگهداری خودروها نیاز به مکان مناسب و بزرگ داشت و من همچین جایی نداشتم. حتی ماشین که در چهارشنبه بازار گذاشته بودم بعد سه سال اوراق کرده و وسایل آن را بردند. این کلکسیون دار همشهری با اشاره به اینکه همچنین سه تا خودرو قدیمی در کوچه نزدیک منزلم داشتم که مزاحمت برای پارک همسایگان ایجاد می کرد، یادآور شد: یک از خودروها هم در حین حمل شهرداری ضربه خورد و در نهایت این ماجرا مجبور به فروش کلکسیون ماشین های قدیمی شدم.

خاطره انگیز و هیجان انگیز
وی بیان می کند: متأسفانه دید مثبتی به کلکسیون موتور و خودرو وجود ندارد و مکان های که مناسب نیست به من معرفی می شود و حمایتی از سوی مسئولان ندارم، در حالی که دیدن این کلکسیون ها هم برای قدیمی ها خاطره انگیز است و هم برای جوانان هیجان انگیز. وی درباره کلکسیون موتور خود می گوید: برای خرید یک خودرو قدیمی به فردوس رفته بودیم که فروشنده گفت: موتور قدیمی هم دارد و از اینجا جرقه خرید و داشتن مجموعه موتور زده شد و سه موتور سیکلت کلاسیک آلمانی خریدم.زرگر با بیان اینکه سه موتور زونداب ساخت آلمان مربوط به دهه ۵۰ میلادی و جنگ جهانی خریداری کردم و به بیرجند انتقال دادم، خاطر نشان می کند: و از آنجا بود که بیشتر به موتور علاقمند شدم و بخاطر کوچک بودن نسبت به ماشین واینکه فضای کمتر اشغال می کرد مشغول جمع آوری آن شدم.

جمع آوری ۱۰۰ موتور طی ده سال
زرگر یادآور می شود: بیش از ده سال است که در حال جمع آوری موتورهای کلاسیک هستم و حدود ۱۰۰ موتور کلاسیک دارم اما مکان مناسب برای نگهداری و نمایش آنها ندارم. این کلکسیون دار با اشاره به اینکه مکانی از طرف میراث به من معرفی شد که نیاز به حداقل ۲۰۰ میلیون هزینه بازسازی داشت، می افزاید: اگر سازمانی یا یک علاقمند به سرمایه گذاری مکانی را برای نگهداری و نمایش این مجموعه نفیس در اختیارم قرار دهد نمایشگاهی منحصر به فردی می شود که در کشور مانند آن انگشت شمار است.

موتورهای که خاک می خورد!
وی ادامه می دهد: در حال حاضر دو انبار در مهر شهر رهن و اجاره کرده ام اما موتورها در وضعیت خوبی نیستند و خاک می خورد، قرارداد سه ساله دارم اما برای بستن قرارداد جدید با مالک چون پاسخگو نیست موفق نشده ام. زرگر با اشاره به اینکه مشتری هایی برای فروش موتورها از تهران دارم، ابراز تاسف می کند: اما دلم می خواهد این مجموعه زیبا و قدیمی به عنوان یک جاذبه گردشگری برای استان و شهر خودم باشد دوست ندارم آن را بفروشم ولی شاید مجبور شوم! وی تاکید می کند: بارها به سازمان ورزش و جوانان رفته ام و چون موتورها ورزشی نیست، همکاری نشده میراث فرهنگی هم مکانهای معرفی می کند که مناسب نیست و نیاز به مرمت و هزینه زیادی دارد.

سود نمی خواهم فقط بماند
وی با بیان اینکه به دنبال سود از این مجموعه نیستم فقط می خواهم سالم بماند، اظهار می کند: اگر سوله یا انباری در اختیارم بگذارند هم این مجموعه که بیش از ده سال برای آن تلاش کرده ام آسیب نمی بیند و هم برای علاقمندان جذاب خواهد بود.زرگر خاطر نشان می کند: حتی اگر علاقمند به همکاری نیز باشد و مکانی داشته باشد حاضرم مجموعه را درصدی در اختیار بگیرد و با جای گذاری مناسب و بازدید درآمدی هم داشته باشد. این مجموعه دار با اشاره به اینکه اگر این پول را ملک و طلا می خریدم قطعا سودش چندین برابر می شد، می افزاید: اما علاقه به این کار مرا برانداشت که ۱۰۰ موتور کلاسیک تهیه کنم و مطمئن هستم اگر مسئولان همت کنند و مکان خوبی داشته باشد بازخورد خوبی هم خواهد داشت.

کلکسیون دارهای دیگر در استان
وی بیان می کند: همچنین دوستانی از شهرهای دیگر دارم که کلکسیون های جالبی مثل سکه و عتیقه دارند که آنها هم مایلند در صورت بودن مکان مناسب با نمایش مجموعه شان به جذب گردشگر و سود برای استان کمک کنند. زرگر خاطر نشان می کند: هم اکنون که این موتورها را در فضای مجازی مخصوصا اینستا به نمایش می گذارم که با استقبال خوبی روبر می شود و جای جای ایران مایل به دیدن و خریدن آن می شوند. مجموعه دار هم استانی با اشاره به اینکه دو سال است که در هیئت موتور سواری فعالیت می کنم، ادامه می دهد: یک موتور سنگین شش سیلندر دارم که مال گارد شاهنشاهی بوده و کمیاب است. وی خاطر نشان می کند: این مدت با مشکلات زیادی روبرو بودم حتی در سفری به گناباد برای خرید موتوری با گله گوسفند تصادف کردم و چندی قبل هم مجبور شدم بدلیل کمبود جا ده تا از موتورهایم را بفروشم.

ساخت مستند اما ناموفق
وی با اشاره به اینکه حتی برای ساخت مستندی درباره مجموعه ام از صدا و سیما تهران تماسی داشتم، می افزاید: اما چون مکان موتورهایم مناسب نیست و زیر خاک هستند آنها را به آقای کوهستانی مجموعه دار مشهدی معرفی کردم و این بسیار ناراحت کننده است. وی تاکید می کند: ساخت مستند و فیلم از این مجموعه و نمایش آن نیز می تواند موجب جذب گردشگر از همه ایران باشد اما بشرطی که جای خوبی داشته باشد.

هوندا موتوری حیرت انگیز
وی درباره مدل موترورهایش با اشاره به هوندا می گوید: این موتور را می توان یکی از مهم ترین موتوهای دهه ۷۰ میلادی دانست چرا که هوندا با زیرکی خاصی دست به طراحی موتوری زد که دارای ۴ سیلندر بود و ترکیبی از ویژگی های لوکس و اسپرت را یکجا دارد. بنا به روایت افرادی که در روز پرده برداری این موتور شاهد بودند، هوندا در روز موعود همه را حیرت زده می کند،گویا هنگامی که پرده برداشته می شود لیوان آبی روی زین موتور قرار داشته که بیشتر مردم شروع به خندیدن و تمسخر مسئولان هوندا می کنند که ظاهرا لیوان آب را فراموش کرده اند.

تو نبودی و این ها بود!
او می گوید: یک بار یک پسر بچه ای که همراه پدرش آمده بود پرسید چرا این مجموعه را جمع آوری کردم و من هم جواب دادم فکر کن وقتی بزرگ شدی می توانی چنین چیزهایی را به بچه هایت نشان بدهی و بگویی زمانی که تو نبودی این چیزها وجود داشته است. من این ها را گذاشته ام برای آن موقع. وی با بیان اینکه چیزهای قدیمی برای خودشان اصالت دارند، ادامه می دهد: شما حتی به یک زیرسیگاری قدیمی نگاه کنید می بینید چقدر اصیل است. ماشین و موتورها هم برای من اینطور است به خصوص اینکه شناسنامه هم دارند. وی خاطر نشان می کند: شاید برایتان جالب باشد من اگر موتوری را داشته باشم و بفهمم که لنگه دیگری در دنیا دارد. دلم می خواهد آن یکی را هم داشته باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت