شیوع کرونا در ۵ شهرستان خراسان جنوبی از شاخص کشوری بالاتر است

در سایه بی توجهی مردم به شیوع ویروس کوئید ۱۹، میهمان ناخوانده در خراسان جنوبی جا خوش کرده است و هم استانی ها میهمان نوازی خوبی برای کرونا در استان انجام داده اند و این موضوع تا حدی جدی شده که آمارها حکایت از آن دارد شیوع کرونا در ۵ شهرستان استان از شاخص کشوری هم بالاتر رفته است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر میزان بروز تجمعی کرونا در پنج شهرستان استان از شاخص کشوری بالاتر است به ویژه شهرستانهای بشرویه و بیرجند فاصله زیادی با این شاخص دارند. به گزارش ایرنا، غلامرضا شریفزاده افزود: شهرستان بشرویه با میزان بروز تجمعی هزار و ۱۰ نفر در صد هزار نفر جمعیت در رتبه نخست، بیرجند با ۹۰۶ رتبه دوم، سرایان با ۸۰۱ نفر رتبه سوم، قاینات با ۷۱۳ نفر رتبه چهارم و طبس با ۷۲۴ نفر در رتبه پنجم بروز تجمعی کرونا قرار دارند. وی با بیان اینکه میزان بروز تجمعی این شهرستانها از شاخص کشوری بالاتر است اظهار کرد: همچنین شهرستان درمیان با ۶۶۳ نفر رتبه ششم، سربیشه رتبه هفتم با میزان بروز تجمعی ۵۷۵ نفر، زیرکوه رتبه هشتم با ۵۲۲ نفر، فردوس رتبه نهم با ۴۰۷ نفر، خوسف رتبه دهم با ۳۶۶ نفر و نهبندان رتبه یازدهم با میزان بروز تجمعی ۲۷۲ نفر ثبت شده است.دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در استان تصریح کرد: تاکنون در مجموع ۱۹ هزار و ۶۱۵ مورد آزمایش در استان انجام شده که از این تعداد پنج هزار و ۹۴۹ مورد تست مثبت شده است. وی عنوان کرد: میزان بروز تجمعی در صد هزار نفر جمعیت در سطح استان ۷۲۰ نفر است در حالی که شاخص کشوری ۶۷۳ نفر است و فاصله نسبت به شاخص کشوری روز به روز بیشتر میشود. شریفزاده افزود: میزان بروز موارد جدید در صد هزار نفر جمعیت ۱۸.۹ و کشور هفت درصد است و این میزان همچنان در استان سه برابر شاخص کشوری است. وی گفت: میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در استان ۴.۴ درصد و کشور ۵.۷ درصد است همچنین میزان مرگ و میر اختصاصی علیتی در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در استان ۳۱.۵ و در کشور ۳۸.۸ درصد است.وی افزود: شاخص نمونهگیری به ازای هزار نفر جمعیت در استان ۲۳.۷ و شاخص کشوری ۵۵.۹ درصد است. وی گفت: همچنین درصد نمونههای مثبت از مجموع نمونههای انجام شده در استان ۳۰.۳ و در کشور ۱۲.۱ درصد است.شریفزاده بیان کرد: به لحاظ میزان بروز تجمعی وضعیت خراسان جنوبی نسبت به شاخص کشوری بدتر است اما به لحاظ شاخصهای مرگ و میر وضعیت استان بهتر است. وی تصریح کرد: از شروع اپیدمی ویروس کرونا تا امروز در استان ۲۴۶ روز گذشته است و هر ۲۳ ساعت، یک مورد مرگ در استان اتفاق افتاده و متوسط ابتلای روزانه در آبان ماه ۱۶۹ نفر است.

بیمه سلامت از توفیقات دولت در خدمت به مردم است
سرپرست استانداری خراسان جنوبی گفت: بیمه سلامت از توفیقات دولت در خدمت به مردم است و خوشبختانه در این زمینه خوب کار شد. به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، ناصر خوش خبر در دیدار مدیرکل بیمه سلامت استان خاطرنشان کرد: خدمات بیمه سلامت، رضایتمندی مردم را به همراه داشته است. وی ضمن تبریک هفته بیمه سلامت (سوم تا نهم آبان)، از اقدامات مدیریت و تمامی همکاران اداره کل بیمه سلامت استان در راستای خدماترسانی به مردم تشکر و قدردانی کرد. سرپرست استانداری خراسان جنوبی به موضوع اطلاعرسانی اشاره کرد و گفت: در جهت آگاهسازی و توانمندسازی مردم، اطلاعرسانی و تبلیغات نقش بسیار مهم و بسزایی دارد. وی از آمادگی همکاری مجموعه استانداری برای آگاهیبخشی به جامعه درخصوص اهمیت بیمه و خدمات بیمه سلامت گفت و افزود: برای اجرای هر قانون یا طرحی در راستای خدماترسانی به مردم، باید به دنبال بهترین و آسانترین روش رفت و آن را جایگزین روشهای نامناسب کرد. خوش خبر اظهار کرد: در حال حاضر، الکترونیکی کردن خدمات، دسترسی مردم را به سرویسها آسانتر میکند. وی گفت: در شرایط کنونی جامعه و با وجود شیوع بیماری کرونا، مردم نگرانیهای خاصی دارند و ما نباید کاری کنیم که به این اضطرابها افزوده شود. سرپرست استانداری خراسان جنوبی تاکید کرد: در این شرایط باید تلاش کنیم خدمات به بهترین نحو ممکن انجام شود و آنچه در موقعیت کنونی اهمیت دارد، حرکت به سمت ارائه خدمات به شکل الکترونیکی با شتاب بیشتر است. وی افزود: اینکه در اداره کل بیمه سلامت، پرداخت مطالبات مربوط به نسخ الکترونیکی به موقع انجام میشود کار بسیار خوبی است که میتواند به تحقق این مهم کمک کند تا مردم نیز بتوانند خدمات مورد نیازشان را آسانتر دریافت کنند.مدیرکل بیمه سلامت استان خراسان جنوبی نیز ضمن تشریح اقدامات این حوزه گفت: در حال حاضر ۶۲ درصد جمعیت خراسان جنوبی معادل ۴۶۰ هزار نفر زیر پوشش بیمه سلامت هستند. علی اربابی افزود: تاکنون بالغ بر ۶۰ هزار نفر در سطح استان رفع همپوشانی شدهاند که هم آمار تحت پوشش بیمه سلامت به واقعیت نزدیکتر شده و هم افراد چند بیمهای به حداقل رسیدهاند.

امام جمعه بیرجند: پدافند غیرعامل به معنای هوشیاری است
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: پدافند غیرعامل به معنای هوشیاری و بیداری لحظه به لحظه است و این عرصه جهاد فی سبیل ا.. محسوب میشود. به گزارش روز سهشنبه روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در دیدار رابطین ستاد استانی پدافند غیرعامل خراسان جنوبی افزود: امروزه در مبارزات جامعه بشری یک تفاوتی بزرگی نسبت به گذشته وجود دارد؛ چرا که در زمان قدیم جنگ برای هر دو گروه هزینههای زیادی داشت اما در جنگهای امروزی گاهی برای مهاجم هزینه چندانی نداشته و از نظر فیزیکی مخرب هم نیست.وی گفت: ابزار این نوع جنگ خودش یک صنعت و علم است و اگر این علم و صنعت در خدمت بشر قرار بگیرد، بهترین و سریعترین خدمات در اختیار انسانها قرار میگیرد ولی اگر رنگ مخرب به خود بگیرد، سریعترین و بدترین تخریب‎ها را در همه صحنههای زندگی جامعه بشری خواهد داشت. امام جمعه بیرجند انواع نفوذهای سیاسی، تهاجمهای فرهنگی، استعمال مواد مخدر و جنگهای اقتصادی و روانی را از جمله مهمترین موارد این نوع جنگ برشمرد و افزود: ابزار آن هم ابزار الکترونیکی و فضاهای مجازی است و این موارد هم محدود نخواهد بود؛ تا به امروز این موارد را به جنگ فرستادهاند اما در آینده انواع دیگری از این مدل جنگ را برنامهریزی کرده و به جنگ علیه جامعه بشری میفرستند. وی گفت: آمادگی کامل برای مقابله با هر نوع جنگی را که علیه جامعه ما ایجاد شود، داشته باشید و حیات فرهنگی، عقیدتی، اقتصادی و سیاسی ما به دفاع در این جنگها بستگی دارد. وی افزود: حتی بعد از انقلاب کشورهای مختلفی علیه ایران وارد جنگ نظامی شدند به طوری که حتی ایران از وارد کردن سیم خاردار محروم بود؛ سپس ادعا کردند کار ایران اسلامی دیگر تمام است اما این لطف خدا بود که مردم ما از این میدان جنگ سرافراز بیرون آمدند.نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: امروز هم صحنههای جنگ مختلفی وجود دارد و در داخل کشور انسانهای ضعیفی هستند که تسلیم دشمنان شدهاند و این افراد باعث تهدید شدن حیات جامعه ما هستند. وی افزود: در همه صحنهها زد و خورد و آسیب وجود دارد اما این آسیبها در بعد معنوی برای شما ذخیرهای خواهد بود. وی گفت: امروز انقلاب اسلامی محدود به مرزهای کشور نیست؛ صحنه امروز صحنه بینالمللی است به طوری که امروز مردم شهرهای واشنگتن، برلین، لندن و پاریس هم در خیابانها آرمان انقلاب اسلامی که عدالتطلبی است را فریاد میزنند لذا امروز دیگر تنها مردم ایران نیستند که فریاد عدالتخواهی سر میدهند.حجت الاسلام و المسلمین عبادی اضافه کرد: در موضوع پدافند غیرعامل نمیتوان گزارش داد باید لحظه به لحظه بیدار و هوشیار بود و با هوشیاری از هر سمتی که دشمن آسیب وارد کند، آماده مقابله کردن با دشمن بود. وی گفت: این جنگ (عرصه پدافند غیرعامل) جهاد فی سبیل ا… است هرچند که کوچک دیده شود اما در باطن بسیار کار بزرگی است.

اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی رتبه اول کشور را کسب کرد

طبق روال هر هفته و در راستای بررسی آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در سطح کشور ، مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی ارتباط ویدیو کنفرانس با مدیران کل راه و شهرسازی استانهای سراسر کشور در جریان آخرین وضعیت اجرایی طرح اقدام ملی مسکن قرار گرفتند وموانع و مشکلات موجود بررسی شد. در این جلسه طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی،اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در مجموع با ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی رتبه اول طرح اقدام ملی مسکن را کسب نمود. در دیگر رتبه بندی ها نیز حائز رتبه دوم در خصوص نسبت تخصیص زمین به متقاضیان حائز و رتبه سوم نسبت متقاضیان تایید نهایی شده به متقاضیان حائز شرایط طرح اقدام ملی گردید. داعی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، بستان افروز مدیرامور شعب بانک مسکن و معاونین و کارشناسان راه و شهرسازی نیز دراین جلسه حضور داشتند.

شناسایی ۱۵۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

صداوسیما- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۴ آزمایش جدید از افراد مشکوک به کرونا در استان گرفته شد که از این تعداد جواب ۱۵۴ آزمایش مثبت اعلام شد. دکتر مهدی زاده افزود: ۶۵ نفر از مبتلایان جدید شناسایی شده مربوط به بیرجند، ۲۶ نفر قاین، ۲۳ نفر طبس، ۱۴ نفر فردوس، ۱۱ نفر سرایان، بشرویه، نهبندان و سربیشه هرکدام ۴ نفر و ۳ نفر مربوط به درمیان است.وی افزود: همچنین با فوت ۸ بیمار کرونایی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد فوتیهای ناشی از کرونا در استان به ۲۶۸ مورد افزایش یافت.

پنج هزار جهادگر خراسان جنوبی به میدان مبارزه با کرونا آمدند

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) استان گفت: بیش از پنج هزار جهادگر بسیجی در زمینه ضدعفونی معابر، کنترل سلامت مسافران، غسل و دفن متوفیان کرونا، آموزش چهره به چهره برای پیشگیری از کرونا، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و کمک به کادر درمانی در این استان همکاری میکنند. هنری از اعلام آمادگی کارگاههای خیاطی بسیج سازندگی خبر داد تا در صورت نیاز اقدام به تولید ماسک و برآورده کردن نیاز استان کنند. وی عنوان کرد: درخصوص مشکلات اقتصادی و آسیبدیدگان حوزه کسب و کار از این بیماری نیز مانند گذشته بر مبنای نیاز خانوادههای آسیبدیده خدماتی از جمله تهیه و توزیع بستههای معیشتی، واگذاری وام قرضالحسنه و مذاکره با خیرین برای دریافت تسهیلات قرضالحسنه اشتغال در دستور کار قرار گرفت.وی گفت: همچنین مواد ضدعفونی کننده و ماسک از محل کمکهای مجمع خیرین استان و محرومیتزدایی به صورت رایگان در مناطق محروم استان توزیع خواهد شد.

تجلیل از دانش آموزان نخبه استان در همایش ملی جایزه بنیاد البرز

دانش آموزان نخبه خراسان جنوبی در همایش ملی پنجاه و هشتمین سال جایزه بنیاد البرز، تجلیل شدند. این مراسم در اداره کل اوقاف استان به صورت ویدئوکنفرانس با تهران و همزمان با ۲۱ استان دیگر کشور، برگزار شد. در این همایش از دو دانش آموز بشرویهای و یک دانش آموز شهرستان قاین که علاوه بر دارا بودن معدل تحصیلی بالا، در جشنوارههای مختلف علمی رتبههای استانی و کشوری کسب کردند، قدردانی شد. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در این همایش گفت: بنیاد فرهنگی البرز در سال۱۳۴۲ با هدف کمک به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانش آموزان و پژوهندگان برتر ایرانی و تشویق جوانان با استعداد از طریق اعطای “جایزه بنیاد البرز”، راه اندازی شد. حجت الاسلام بخشی پور افزود: این همایش بیش از نیم قرن است که به همت واقف خیراندیش مرحوم حسینعلی البرز برگزار میشود.

۳ هزار و ۲۸۵ خانوار تحت حمایت خراسان جنوبی خانهدار شدند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گفت: با اجرای طرح مسکن محرومان در استان تاکنون سه هزار و ۲۸۵ خانوار تحت حمایت، خانهدار شدهاند. رضا سلمآبادی اظهار کرد: در پی سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان (اسفند ۹۷) مصوب شد در راستای مقاومسازی و بهسازی واحدهای مسکونی استان، ۱۰ هزار واحد مسکن ویژه محرومان احداث شود که ساخت پنج هزار واحد از این تعهد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و پنج هزار واحد نیز به کمیته امداد واگذار شد. وی بیان کرد: از مجموع پنج هزار واحد مسکونی محرومان سهم کمیته امداد، سه هزار و ۹۷۱ واحد مسکونی ویژه مددجویان در مناطق روستایی بوده که تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ واحد به مددجویان تحت حمایت تحویل داده شده و هزار و ۴۷۱ واحد مسکونی روستایی تا پایان آذر ماه به مددجویان واگذار خواهد شد.

درخواست رایگان شدن کتب درسی در مناطق مرزی استان ارایه شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان خواستار رایگان شدن کتابهای درسی برای ۴۱ هزار و ۷۹۷ دانشآموز دختر و پسر مرزنشین در چهار شهرستان این استان شد. واقعی افزود: چهار دستگاه بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره) بنیاد علوی و بنیاد برکت، معین آموزش و پرورش در شهرستانهای مرزی استان هستند. وی افزود: هرچند اقدامات تشویقی زیادی با هدف ترغیب مرزنشینان به سکونت در روستاها و خالی نشدن نوار مرز از سوی دستگاههای مختلف فرهنگی انجام شده اما مهمترین اقدام در این باره میتواند تخصیص سهمیه برای دانشآموزان دختر و پسر مرزنشین در دانشگاه فرهنگیان استان باشد.

هشدار هواشناسی درباره کاهش دما در خراسان جنوبی

ایرنا – اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با صدور هشدار سطح زرد (آگاهی) از نفوذ توده هوای سرد به استان و کاهش دما در روزهای آینده خبر داد. براساس این اطلاعیه جوی که روز سهشنبه منتشر شد، زمان نفوذ ﺗﻮده ﻫﻮای ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺳﺮد به منطقه ﭘﯿﺶ از ﻇﻬﺮ ﭼﻬﺎرﺷﻨﺒﻪ (هفتم آبان) است که سبب ﮐﺎﻫﺶ سه ﺗﺎ پنج درﺟﻪ دما و ﯾﺨﺒﻨﺪان میشود. ﻣﻨﻄﻘﻪ اﺛﺮ سامانه شهرستانهای ﺳﺮﺑﻴﺸﻪ، ﻗﺎینات، درﻣﻴﺎن، زﻳﺮﮐﻮه، ﺑﻴﺮﺟﻨﺪ و ارﺗﻔﺎﻋﺎت ﺷﻤﺎﻟﯽ استان خواهد بود و این روند تا روز جمعه (نهم آبان) ادامه دارد. همچنین ﺧﺴﺎرت ﺑﻪ ﺑﺎﻗﯿﻤﺎﻧﺪه ﻣﺤﺼﻮﻻت ﮐﺸﺎورزی از ﻗﺒﯿﻞ زرﺷﮏ و ﺻﯿﻔﯽﺟﺎت از مخاطرات کاهش دما و یخبندان است. ﺗﺴﺮﯾﻊ و ﺟﻤﻊآوری ﺑﺎﻗﯿﻤﺎﻧﺪه ﻣﺤﺼﻮﻻت ﮐﺸﺎورزی و اﻧﺘﻘﺎل ﺑﻪ ﻣﮑﺎنﻫﺎی ﺳﺮﭘﻮﺷﯿﺪه، ﺗﻬﯿﻪ ﺳﻮﺧﺖ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز، ﮐﻨﺘﺮل سیستمهای ﮔﺮﻣﺎﯾﺸﯽ ﺑﺮای ﺳﺎلنهای ﭘﺮورﺷﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﻣﺮﻏﺪاری، داﻣﺪاری و ﮔﻠﺨﺎﻧﻪﻫﺎ، ﺗﺨﻠﯿﻪ آب ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎی آﺑﯿﺎری ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر و ﺳﻢ ﭘﺎشﻫﺎ ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از یخزدگی، اﯾﺠﺎد ﭘﻮﺷﺶ برای ﻧﻬﺎلﻫﺎی ﺟﻮان و درﺧﺘﺎن آﺳﯿﺐﭘﺬﯾﺮ از توصیههای هواشناسی برای این مدت است.

کمک ۳میلیارد و ۸۰۰میلیون تومانی دو خیّر برای مسکن ایتام

دو خیّر تهرانی برای ساخت مسکن ایتام خراسان جنوبی، ۳میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان کمک کردند. به گزارش صداوسیما، سلم آبادی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گفت:این کمکها بر اساس میزان پیشرفت فیزیکی برای طرحهای در دست اجرا برای ایتام زیر پوشش این نهاد در قالب مسکن محرومان هزینه میشود. اجرای طرح مسکن محرومان در خراسان جنوبی، تا کنون ۳هزار و ۲۸۵ خانوار زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)این استان را خانه دار کرده است.

کرونا از میان معلمان هم قربانی گرفت

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از درگذشت اولین قربانی کرونا از بین معلمان استان خبر داد. واقعی افزود: مرحوم حسین خلیلی راد، معلم دبستان آیت ا… طالقانی بر اثر بیماری کرونا، جان به جان آفرین تسلیم کرد وی با صدور پیامی درگذشت این معلم متعهد و دلسوز را به جامعه فرهنگیان، دانش آموزان به ویژه معلمان و دانش آموزان پایه پنجم دبستان طالقانی بیرجند تسلیت گفت.

برقدار شدن خط ۴کیلومتری فولاد قائنات و اجرای ۳۵کیلومتر فیبر نوری در ۱۲ روز

در اقدامی بی سابقه ظرف مدت ۱۲روز؛ خط برق چهارکیلومتری فولاد قائنات به شبکه اصلی برق کشورمتصل شد و۳۵کیلومتر فیبر نوری این مجتمع نیز انجام شد. به گزارش روابط عمومی مجتمع فولاد قاینات ؛ فخرآبادی مدیر این مجتمع با اعلام مطلب فوق افزود:باتوجه به ضرورت اجرایی شدن این دوموضوع بسیارمهم وحیاتی برای تداوم فعالیت های اصلی مجتمع فولاد قائنات ؛ باهمکاری شرکت برق منطقه ای استان خراسان جنوبی ؛شرکت توانیر؛ شرکت مخابرات استان وحمایت های معنوی سازمان ایمیدرو ؛ شرکت ملی فولاد ایران ؛ استانداری ونماینده مردم شریف قائنات در مجلس شورای اسلامی وهمت وتلاش شبانه روزی پرسنل زحمتکش پیمانکاروکارفرما؛ این اتفاق بزرگ شکل گرفت در مدت زمان خاموشی برق منطقه ؛ خط ۴۰۰کیلو ولت شادمهر-کاوه قائنات ؛ بدون راکتور برقدارشد وخط چهارکیلومتری برق این مجتمع نیز به شبکه برق اصلی شرق کشور متصل گردید و راکتور بیش از۵۰تنی این شبکه به پست برق این مجتمع منتقل شد. مدیرمجتمع فولاد قائنات همچنین خاطر نشان ساخت: این رویدادبزرگ که به زعم مدیران استانی تاکنون دراین استان بی سابقه بوده است، نشان داد که می توان با تکیه بردانش وآگاهی فنی وتخصصی جوانان ومتخصصین ایرانی کارهای بزرگی را انجام داد. فخرآبادی همچنین افزود: باتوجه به نیازمبرم این مجتمع برای برخورداری ازشبکه ارتباطی بیسیم و باسیم کشور و متصل شدن به خطوط مخابراتی استان ودیگرنقاط کشور لازم بود که ۳۵کیلومترکابل گذاری فیبر نوری برای این مجتمع انجام شود که این مهم نیز ظرف همین مدت دوازده روزه انجام شد واین مجتمع به شبکه ارتباطی کشور متصل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت