شهر یا ارتش ؛ وارث پادگان قدیم بیرجند که خواهد بود ؟

قاسمی- مسئولان ارتشی بیرجند و مالک زمین های ۰۴ انگار تصمیمشان برای ساخت و ساز در محدوده ای که به نامشان هست، قطعی است و اقداماتی نیز در این محدوده انجام داده اند و البته شنیده می شود در حال انجام نیز هست، این در حالی است که با حکم دادستانی ساخت و ساز در این محدوده متوقف شده بود.در ابتدای جلسه شواری شهر بیرجند که روز گذشته برگزار شد، یکی از شهروندان بیرجند مستنداتی مبنی بر ساخت و ساز دوباره ارتش در اراضی پادگان ارائه کرد که نشان دهنده نقض حکم قانونی دادستانی مبنی بر توقف ساخت و ساز بود، که باعث شد از میرزایی، رئیس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری بیرجند دعوت شود تا در این نشست در این باره توضیحاتی دهد. وی در این باره عنوان کرد: مکاتباتی در این زمینه داشته ایم و با حکم دادستانی باید برای حفظ حقوق بیت المال و مردم از کار های غیرقانونی جلوگیری شود ، از ساخت و ساز ارتش جلوگیری کرده ایم ولی دوباره ساخت و ساز را با وجود حکم دادستانی شروع کرده اند. به گفته وی در همین راستا دوباره مکاتبه با دادستان شده تا این موضوع تعیین تکیف شود.

مجوز از کمیسیون ماده ۵ بگیرند

شهردار بیرجند نیز در این باره گفت: از این مورد مشکلات در سطح شهر زیاد است که بدون مجوز و پروانه ، ساخت و ساز انجام می دهند.قانون می گوید باید در حریم شهرها با مجوز شهرداری این امور انجام شود. جاوید خاطر نشان کرد: در اراضی پادگان، زمین کاربری مسکونی ندارد و امکان ساخت و ساز نیست و از آنجایی که اراضی پادگان محدوده نظامی نیست باید از ضوابط خدمات شهری پیروی کنند. وی اعلام کرد: ارتش باید مانند دیگر ارگان ها و مردم طرح خود را به کمیسیون ماده ۵ ارائه کند آنگاه دستگاه های حاضر با توجه به ضوابط شهری تصمیم گیری می کنند. وی ادامه داد: مشکل اینجاست که ضوابط شهری در این طرح رعایت نشده است و تخلف محسوب می شود، اگر این روند قانونی پیش رود هیچ مشکلی نداریم.

طلب استمداد از مقام معظم رهبری

تقی زاده، رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به اینکه در این زمینه جلساتی با راه و شهرسازی و استانداری داشته ایم، گفت: دو توافق نامه در سال ۸۴ و ۹۲ در این زمینه داریم که توافق نامه ۸۴ بین دو وزیر و کشوری بوده و توافق نامه ۹۲ استانی و فقط بین دو ارگان راه و شهرسازی و ارتش است. وی در این باره توضیح داد: در سال ۹۲ به دلایل متعدد که یکی از آنها مشکلات مالی راه و شهرسازی می باشد، فقط ۷۵ میلیارد تومان از قیمت اراضی به ارتش پرداخت شده است و برای ۲۵ میلیارد تومان باقی مانده ۱۳ قطعه که معادل ۲۸ هکتار از ۳۸ هکتار است به ارتش واگذار شده است. به گفته وی توافق نامه سال ۹۲ کاملا متناقض با توافق نامه ۸۴ می باشد و اجازه این توافق نامه در حد استانی را نداشته اند که حتی در آن دو ارگان بدون اجازه تعیین کاربری نیز انجام داده اند، در حالیکه تعیین کاربری بر عهده شهرداری و ضوابط شهری است. رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند بیان کرد: ساخت و ساز بر خلاف قانون آن هم از ارگانی که وظیفه دفاع و حراست از مردم و ارزش های اسلامی را دارد زیبنده نیست و باید این کار را تمام کنند. تقی زاده به خشکاندن بیش از ۳ هزار قطعه درخت توسط ارتش نیز اشاره کرد و افزود: حدود ۲۰ سال نامه نگاری هایی در این زمینه داشتیم که اجرایی نشد. وی اعلام کرد: در همین راستا از مقام معظم رهبری طلب استمداد کرده ایم چرا که ارتش ادعا دارد تمام کارهای انجام شده را با دستور و اطلاع رهبری انجام می دهد و با توجه به شرایط و خدمات شهری مکاتبه ای با معظم له داشته ایم و رونوشتی نیز به استانداری، نماینده ولی فقیه، نماینده مردم شهرستان بیرجند، قوه قضاییه و راه و شهرسازی و ستاد کل نیروی های مسلح ارسال کرده ایم و منتظر پاسخ هستیم..

پرداخت مطالبات توسط راه و شهرسازی

یزدان شناس، عضو شواری اسلامی شهر بیرجند هم در این باره تأکید کرد: راه و شهرسازی در این زمینه به وظایف خود عمل نکرده است و با سکوت خود مردم را با نهاد نظامی روبه رو کرده است. به گفته وی راه و شهرسازی باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی کند و مطالبات باقی مانده ارتش را حتی به نرخ روز پرداخت کند تا این مسئله رفع شود. وی افزود: اکنون راه و شهرسازی زمین های بیشماری دارد که با فروش آن می تواند مطالبات را پرداخت کند ، باید با وزارت راه و شهرسازی رایزنی داشته باشیم چرا که آنها توافق سال ۸۴ را نقض کرده اند. تقی زاده، رئیس شواری اسلامی شهر بیرجند با استقبال از این پیشنهاد گفت: باید رایزنی با وزارت راه وشهرسازی داشته باشیم بنابراین  باید ساخت و سازها تا تعیین تکلیف متوقف شود.

بازگشایی مجتمع هلال با تعهدنامه رسمی

شهردار بیرجند با اشاره به مشکلات مجتمع هلال نیز گفت: این مجتمع حدود ۱۵ روز به دلیل نبود عزم جدی برای احداث پارکینگ توسط شرکت سرمایه گذاری هلال پلمپ شد که اکنون با تعهدنامه رسمی بازگشایی شد. جاوید تصریح کرد: این تعهدنامه توسط مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری هلال و اعضا صاحب امضا شرکت امضا شد که از زمان امضا تعهدنامه به مدت ۱۵ ماه مهلت احداث پارکینگ را دارند. وی افزود: در صورت عدم اجرا به تعهدنامه پایان کار خود را دریافت نمی کنند که این موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت