شناسایی ۸۵ قلم کالای غیر استاندارد در استان

کاری – سرپرست اداره‌کل استاندارد خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری پنج هزار بازدید توسط کارشناسان این اداره‌کل انجام شده که در این بازدیدها ۸۵ قلم کالای غیراستاندارد شناسایی شده است. مهدی دستورانی روز پنجشنبه در نشست خبری با بیان اینکه این کالاها الزامات اداره‌کل استاندارد خراسان جنوبی را رعایت نکردند که برخی تولیدی داخل استان و برخی هم وارداتی از سایر استان‌ها بوده است، اضافه کرد: کالاهای فاقد استانداردی که در سایر استان‌ها تولید شده هم به اداره‌کل مربوط برای برخورد قانونی نامه زده‌ایم و این کالاهای فاقد استاندارد شامل اقلام خوارکی، صنعتی، آرایشی و بهداشتی و غیره بوده است.
سرپرست اداره‌کل استاندارد خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برخی کالاهای فاقد استاندارد نشانی مکانی مشخصی برای برخورد ندارد و گاها برخی کالاها هم از برندهای معروف سوء استفاده می‌کند، ادامه داد: باید با هوشیاری مردم بازار تولید کالاهای غیر استاندارد را از بین ببریم. دستورانی، با بیان اینکه فعال‌سازی هفت آزمایشگاه زیرمجموعه این اداره‌کل در دستورکار قرار دارد، اضافه کرد: برای فعال‌سازی این آزمایشگاه‌ها به ۲۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بخشی از تامین هزینه را مرکز پذیرفته و بخشی هم باید از محل منابع استانی تامین شود.وی با بیان اینکه آزمایشات مربوط به استانداردهای محصول خرما در استان انجام می‌شود، ادامه داد: راه‌اندازی آزمایشگاه متعلق به سوخت و فرآورده‌های نفتی در اولویت قرار دارد و در حال حاضر انواع آزمایشات ما به صورت برون سپاری انجام می‌شود که البته کار قانونی است.دستورانی گفت: قانون گذار قوانین کامل و جامع برای تولید کالاهای استاندارد را تدوین کرده و در مجموع ظرفیت‌های قانونی بالایی برای تولید کالاهای استاندارد داریم.

پلمپ یک واحد تولید همبرگر در سال جاری
وی با اشاره به پلمپ یک واحد تولید همبرگر در سال جاری به دلیل رعایت نکردن شاخص‌های استاندارد، ادامه داد: در این خصوص نگاه ما کیفیت محوری نه تولید محوری است و تولید به قیمت سلامت و جان مردم را نمی‌پذیریم. وی عنوان کرد: همچنین در سال جاری با یک واحد تولیدی لوله پلی ایتلن که استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کرد، برخورد و پرونده به دادستانی ارسال شده است. دستورانی با اشاره به اینکه در زمینه سنجش استاندارد میوه و سبزیجات و حتی نان ورود پیداکردیم، اضافه کرد: براساس آزمایشات انجام شده در پنج واحد نانوایی خراسان جنوبی تولید نان از نظر فلزات سنگین مشکلی نداشته است. وی عنوان کرد: از سال ۱۳۸۳ استانداردسازی آسانسورها اجباری شده و باید آسانسورها گواهی اولیه و ادواری استاندارد را بگیرد.

۳۵ اخطار و ۲ پلمپ برای آسانسورها
دستورانی، با بیان اینکه در استان بیش از ۲ هزار آسانسور داریم، اضافه کرد: در سال جاری ۹۵ آسانسور با اولویت دستگاه‌های دولتی را بازرسی کردیم که در این بازرسی‌ها، ۳۵ اخطار صادر و ۲ آسانسور هم پلمپ شده است. وی تاکید کرد: درخواست داریم در هر مکان، استاندارد نبودن آسانسورها را گزارش دهند تا برخورد لازم انجام شود. سرپرست اداره‌کل استاندارد خراسان جنوبی با بیان اینکه دولت سیزدهم در زمینه پایش کم فروشی هم ورود جدی داشته است، اضافه کرد: در این راستا از ۲۲ واحد تولیدی با تولید ۵۹ محصول را در خصوص کم فروشی مورد ارزیابی قرار دادیم.وی یادآور شد: در این ارزیابی ۴۱ درصد در این خصوص نمره مرودی و ۵۹ درصد هم نمره قبولی را گرفته البته میانگین کم فروشی در واحدها کمتر از پنج درصد بود.

اصالت پروانه استاندارد کالا با شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷
وی با بیان اینکه تنها علامت استاندارد ملاک تولید کالای با استاندارد نیست، اضافه کرد: ارسال کد ۱۰ رقمی زیر علامت استاندارد بر روی محصول به شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ نیز می‌تواند اصالت پروانه استاندارد را تایید کند.
وی از مردم خواست در صورت مشاهده عدم انطباق پروانه استاندارد، موضوع را گزارش کنند. دستورانی با اشاره به اینکه در استان ۶ هزار ترازو داریم که استانداردسازی و نظارت برای فعالیت آنان هم در دستورکار ما قرار دارد، اضافه کرد: البته با وجود ۴۲ نیرو در این اداره‌کل و حجم زیادی فعالیت‌ها امکان انجام احسن تمام وظایف وجود ندارد.

اجرای طرح عیدانه از ۱۵ اسفند در استان
وی با اشاره به اجرای طرح عیدانه استاندارد از ۱۵ اسفندماه در استان عنوان کرد: این طرح ویژه نظارت بر بازار نوروزی از ۱۵ اسفند آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.دستورانی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح استانداردسازی بازار نوروزی و کنترل کمّی و کیفی عرضه کالاها و خدمات در آستانه سال نو است. وی با اشاره به اینکه اولویت این طرح با مراکز خدماتی و رفاهی از جمله پایانه‌های مسافربری برون شهری، فرودگاه، ایستگاه راه آهن، مراکز اقامتی بین راهی، رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، است ادامه داد: هتل‌ها و مراکز اقامتی، قالیشویی‌ها، مراکز عمده عرضه آجیل وخشکبار، مراکز عرضه مواد غذایی و غیره است که براساس چک لیست‌ها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


استاندار خراسان جنوبی با توجه به اینکه خراسان جنوبی در مسیر دو کریدور اصلی شمال

بیشتر

یعقوبی – ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک با تلاش دانشجویان پاکسازی شد.

بیشتر

غلامی – رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت