روابط تجاری استان بر مدار افزایش ؛ زور کرونا به تجارت استان نرسید

درحالی‌که شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های صادرات و واردات برای روابط تجاری اغلب کشورها و حتی روابط ایران با همسایگانش در مرزهای مختلف ایجاد کرد؛ اوضاع مبادلات تجاری در مرز ماهیرود تفاوت است ، وقفه‌ای در مسیرهای ارتباطی صادرات و واردات کالا ایجاد نشده و حتی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش هم داشته ایم.

افزایش صادرات و واردات

مدیرکل گمرکات استان در گفت و گو با آوا اعلام کرد: از طریق گمرکات استان در سال ۹۸ نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۸ درصد افزایش داشته ایم، این در حالی است که در فروردین سال جاری با توجه به تعطیلات نوروز و شرایط کرونایی، مرز مشغول به کار بوده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۶۶ درصد و از لحاظ وزن ۱۳ درصد افزایش داشته است. خاشی افزود: اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل صیفی جات، سیمان، تخم مرغ خوراکی، خوراک آماده طیور، گازوئیل، هیدروکربن سبک، خرما، کاشی و سرامیک، تانکر فلزی و نمک بوده که عمده این اقلام به کشور افغانستان، عراق، ترکیه و آذربایجان صادر شده است و تنها متقاضیان صادرات به پاکستان به دلیل بسته بودن مرزهای مربوطه با مشکل مواجه بوده اند که در حال بازگشایی می باشد. به گفتۀ وی در مدت شیوع کرونا افزایش واردات نیز داشته ایم و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۵۰ درصد، از نظر ارزش ۲۲ درصد و از نظر وزن ۱۹۴ درصد افزایش را نشان می دهد. وی خاطر نشان کرد: عمده اقلام وارداتی به استان را شاهدانه بو داده،گوسفند و ماسک تشکیل می دهد.

تمهیدات بهداشتی

مدیرکل گمرکات استان عنوان کرد: دلیل این افزایش صادرات و واردات، رایزنی حضوری با مسئولان گمرک افغانستان و تدابیر بهداشتی بود که در مرز ماهیرود، خراسان جنوبی و ولایت فراه اندیشیده شد. خاشی تصریح کرد: در دو طرف مرز چهار تیم بهداشتی پزشکی مشغول به فعالیت هستند و تست ها را روزانه انجام می دهند تا در صورت مشاهده مورد مشکوک مرز تعطیل شود. به گفتۀ وی تاکنون حتی یک مورد مشکوک به کرونا در دو طرف مرز نداشته ایم و مراودات مانند همیشه با قدرت بیشتر در حال انجام است. وی تأکید کرد: ۱۵۰ هکتار فضای گمرکی در مرز ماهیرود داریم که یک فرصت منحصر به فرد می باشد و منطقه ویژه در نقطه صفر مرزی فعالیت می کند که با توجه بیشتر به این مزیت می توانیم شاهد توسعه استان باشیم.

معضل تجارت استان

مدیرکل گمرکات استان معضل بزرگ تجارت خارجی از خراسان جنوبی را محور سربیشه – ماهیرود دانست و افزود: بخش اعظم این محور، جاده روستایی می باشد که مناسب این حجم از ناوگان نیست و اگر به آمار مراجعه شود در دهه گذشته از ۸۸ تا ۹۸ آمار تصادفات مرگبار بسیار زیاد شده است. خاشی تصریح کرد: در همین راستا تدابیری برای این مشکل اندیشیده شده است که می طلبد از جانب وزارت راه و شهرسازی و متولیان مربوطه راه با بودجه مضاعف کار سریعتر به اتمام برسد. وی مشکل دیگر را محور ماهیرود – فراه دانست که اگر مشکلات آن مرتفع شود، سرعت تردد بیشتر شده و به نفع استان و کشور می باشد. به گفتۀ وی در مرز ماهیرود از نظر نیروی انسانی و امکانات ایمنی نیز مشکلاتی وجود دارد که با توجه به افزایش فعالیت ها، نیروی انسانی تغییری نکرده است و به همین دلیل استهلاک نیروی انسانی افزایش یافته و اگر تعداد نیروی انسانی افزایش یابد بهره وری از این مرز نیز افزایش پیدا می کند که این امر در دستور کار استان و گمرک ایران می باشد؛ همچنین به دلیل آغاز بادهای ۱۲۰ روزه، شروع فصل گرما و توسعه صادرات مشتقات نفتی، امکانات ایمنی حداقلی وجود دارد و لازم است یک مرکز آتش نشانی قوی در مرز ماهیرود راه اندازی شود که در دست پیگیری است. خاشی بیان کرد: در بخش آب و برق نیز مشکلاتی وجود داشت که با همکاری استانداری و سازمان مدیریت و وزارت نیرو در مراحل پایانی رفع آن قرار داریم – قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت