رتبه ی نخست پاسخ گویی مدیران به خراسان جنوبی رسید

بهروزی فر- می گویند موفقیت اتفاقی نیست اما اتفاق خوبی است که به باور همه افراد موفق نتیجه برنامه ریزی های درست بوده پیامدهای بسیار مثبتی هم به همراه دارد، درست مثل مدیر کل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری که در تشریح اقدامات حوزه کاری خود از برنامه هایی می گوید که دست به دست هم داده اند تا دو اتفاق میمون و مبارک را برای این حوزه و در حقیقت استان رقم بزنند.
کسب رتبه اول مدیران استان در حوزه دیدارهای چهره به چهره و پاسخگویی برخط(حضور در سامد) و مقام سوم استانداری در ارزیابی شاخص های اختصاصی دفاتر ستادی در بین ۳۱ استان کشور، دو موفقیتی که بعد از سختی های فراوانِ گذر از برنامه های فشرده، کام خیلی ها را شیرین کرد.

جایگاه ویژه درخواست های مردمی در دفتر بازرسی استانداری

اما آن چه در برنامه کاری دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری رقم خورد تا این نتیجه حاصل گردد را ملکی مدیرکل این حوزه چنین توضیح می دهد؛”وظایف و اختیارات دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری در چهار محور کلی تعریف شده، حوزه بازرسی و نظارت، ارزیابی و عملکرد، امور حقوقی، رسیدگی به شکایات و درخواست های مردمی”. به گفته وی؛” این دفتر در کنار سازمان بازرسی و دیوان محاسبات، نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی، فرمانداری ها، شهرداری ها و شرکت های خدمات رسان را در برنامه دارد. بخشی از بازرسی ها هم حسب درخواست های مردمی و در راستای اجرای منشور حقوق شهروندی صورت می گیرد”.ملکی ادامه می دهد:” این حوزه علاوه بر ارزیابی دستگاه های اجرایی و ارزشیابی عملکرد مدیران در حوزه های مختلف، برای رسیدگی به درخواست های مردمی ، جایگاه ویژه ای تعریف کرده است”.وی می گوید:” درخواست های مردمی از سه طریق به این دفتر می رسد، یکی نامه هایی است که در سفرهای شهرستانی آقای استاندار تحویل شده، دیگری  نامه هایی است که توسط مراجعین در دبیرخانه استانداری به ثبت رسیده و مورد بعدی هم بستر سامد یا همان سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت است”.

دستور اکید استاندار،  ارتباط بیشتر مدیران با مردم

مدیر کل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خاطرنشان می کند:” بنا به دستور اکید شخص استاندار مبنی بر ارتباط بیشتر مدیران با جامعه، تسهیل شرایط دسترسی مردم به خدمات
دستگاه های اجرایی و تسریع در روند پاسخگویی به درخواست ها، مدیران سال گذشته مکلف شدند علاوه بر برپایی میزهای خدمت در مصلاهای نماز جمعه و مراکز تجمعی در مناطق مختلف استان،
هفته ای یک روز را برای ملاقات های مردمی لحاظ نمایند، علاوه بر این با حضور در مرکز سامد، پاسخگوی سؤالات و درخواست های مردمی به صورت آن لاین باشند”.
به گفته وی؛”با توجه به گستردگی استان، این الزام مدیران به حضور در سامد سبب شد، مردم از دورترین نقاط هم به مدیران ستادی دسترسی داشته باشند و خدمات مورد نیاز خود را به راحتی دریافت نمایند”.
ملکی ادامه می دهد: “با عنایت به این که شیوه های لحاظ شده برای ارتباط مؤثرتر مدیران با مردم، سال گذشته نتایج خیلی خوبی به همراه داشت لذا امسال به گونه ای برنامه ریزی شده که این پاسخگویی های چهره به چهره و آن لاین افزایش یابد بر همین اساس باز هم حسب دستور استاندار، میزان حضور مدیران در مرکز سامد را افزایش داده ایم و حتی برنامه زمان بندی حضور مدیران از طریق مطبوعات، صدا و سیما، فضای مجازی و به هر شکل ممکن اطلاع رسانی شده تا همه بتوانند از این فرصد حداکثر استفاده را ببرند”.وی درخصوص نحوه ارتباط گیری مردم با سامانه سامد هم می گوید:” مردم می توانند در هر زمان از شبانه روز که اراده کنند با شماره ۱۱۱ ارتباط بگیرند، تا پایان وقت اداری، همکاران ما در مرکز پاسخگوی سؤالات مردم هستند، درخواست ها را ثبت و ضبط می نمایند، به مردم برای حصول نتیجه راهنمایی می دهند و شرایط را برای ارتباط گیری در لحظه با مدیرانی که در زمان تماس در مرکز سامد حضور دارند، فراهم می کنند. برای خارج از وقت اداری هم چون سامانه به شکل پیام گیر طراحی شده و حتی سایت هم دارد لذا هر گونه تماسی ثبت و ضبط شده روز بعد پیگیری می شود”.

سامانه سامد، فرصت مناسبی برای ارتباط بی واسطه مردم با مدیران

به گفته ملکی؛” سال گذشته ۵۲ برنامه حضور مدیران پرمخاطب از دستگاه های خدمات رسان کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، جهاد کشاورزی، بهزیستی،مالیات، شرکت های آب و برق و … را در مرکز سامد داشتیم اما امسال با توجه به شرایط کرونایی و تأکید بر جلوگیری از ازدحام و تجمعات و سفرهای غیرضروری لذا برنامه حضور مدیران در سامد فشرده تر شده به گونه ای که طی ۱۰ روز گذشته، هر روز ۲ مدیر در مرکز حضور پیدا کرده و پاسخگوی سؤال های مردم بودند”.
مدیر کل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری در ادامه به تشریح آمار ثبت شده از فعالیت های مرکز سامد می پردازد و متذکر می شود:” از ابتدای سال ۹۸ تا الان ۱۹ هزار و ۸۲ تماس داشتیم که از این تعداد ۱۴ هزار مورد با مشاوره همکاران مرکز به نتیجه رسیده، ۵ هزار مورد پیشنهاد ، ۴۶۰۰ مورد درخواست، ۱۴۹ مورد شکایت، ۱۱۴ مورد انتقاد، ۳۵ مورد تقدیر و تشکر و ۲۰ مورد هم گزارش بوده است”.
ملکی درخصوص جایگاه دستگاه ها در ارتباطات مردمی می گوید: “طی سال گذشته بیشترین تماس ها به ترتیب مربوط به دستگاه های خدمات رسان،کمیته امداد امام خمینی(ره)، آب و فاضلاب ، راه و شهرسازی، بهزیستی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی،تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی بوده است”.
وی می افزاید:” همین حضور مدیران در مرکز سامد، پاسخگویی در لحظه، دیدارهای چهره به چهره و کفیت بخشی ملاقات های مردمی سبب شد در ارزیابی های نهاد ریاست جمهوری که ناظر بر سامانه سامد هستند، خراسان جنوبی در بین ۳۱ استان کشور، رتبه اول را کسب نماید”.
به گفته وی؛ “سامانه سامد، فرصت و شرایط بسیار مناسبی برای ارتباط بی واسطه مردم با مدیران است و از طرفی تمام موارد رسیده بنا به دستور استاندار تا حصول نتیجه پیگیری می شود لذا همه هم استانی های عزیزمان می توانند با استفاده از این ظرفیت ، موضوعات مورد نظر خود را گزارش نمایند”.
مدیر کل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری یادآور می شود:” یکی از مسئولیت هایی که به عهده این دفتر گذاشته شده، موضوع ارزیابی عملکرد فرمانداری ها، بخشداری ها و مدیران دفاتر استانداری است که نتیجه آن در اختیار استاندار قرار می گیرد و سپس سرجمع همه اطلاعات به وزارت کشور ارسال می گردد، اتفاق خوبی که اخیراً افتاده این است که بر اساس ارزیابی های وزارت کشوراستان سال گذشته به لحاظ
شاخص های اختصاصی جایگاه سوم را در بین ۳۱ استان کسب نموده است”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت