دو و میدانی با موانع اعتباری

رئیس هیئت دو و میدانی استان عنوان کرد: زمانی می توانیم برنامه ریزی درستی داشته باشیم که بودجه مناسبی دریافت کنیم که اعتبارات کنونی کفایت ندارد.» این بار هیئت دو و میدانی استان مهمان این دوره از نشست های ورزشی روزنامه آوای خراسان جنوبی بود که مسئولان، قهرمانان، پیشکسوتان و مربیان هیئت به بیان مشکلات و چالش های خود پرداختند و مورد بررسی قرار گرفت. هیئت دو و میدانی استان مشکل اصلی را کمبود اعتبارات دانست که با وجود استعدادهای بیشمار در استان به دلیل نبود بودجه مناسب نمی توان برنامه ریزی درستی برای برگزاری مسابقات، اعزام ها و حمایت از ورزشکاران و مربیان داشته باشند. در همین راستا نگاه ویژه مسئولان به رشته های دو و میدانی و بودجه خاص در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد تا دوباره شاهد قهرمانانی مانند نجم الدین فارابی از خطه خراسان جنوبی باشیم. در ادامه نقطه نظرات آنان را می خوانیم.

مشکل نبود برنامه در هیئت

براتی، مربی و قهرمان ورزش دو و میدانی با بیان اینکه برای پیشرفت و توسعه دو و میدانی نیاز به برنامه ریزی داریم، گفت: استعدادها شناسایی می شوند ولی برای هدایت آنها باید برنامه ای وجود داشته باشد. وی تأکید کرد: اکنون مهمترین مشکل هیئت نبود برنامه است، باید برای ورزشکاران در بخش انگیزه دهی و نگاهداشت، برنامه ریزی کرد. براتی تصریح کرد: همچنین برای مربیان که تمایل به همکاری داشته باشند برنامه ریزی انجام شود چرا که مربی نمی تواند از زمان و درآمد خود به مدت طولانی گذشت کند و بعد از مدتی بی انگیزه و منزوی می شود. وی با اشاره به اینکه در هیئت های شهرستانی بودجه و اعتباری وجود ندارد، از هیئت استان درخواست کرد که مربیان را وارد گود کند و با امضا قرارداد و تعیین درآمد، آنها را به کار گیرد. به گفته وی ورزشکاران نیز با حضور در مسابقات متعدد انگیزه می گیرند و باید همواره مسابقه بعدی ورزشکار مشخص باشد تا برای تمرین، هدف داشته باشد. این مربی و قهرمان دو و میدانی خاطر نشان کرد: اگر مربی و ورزشکار مدیریت شوند پیشرفت دو و میدانی را شاهد خواهیم بود. براتی تأکید کرد: اگر ورزشکاران در دوره بزرگسالی در اوج قدرت از ورزش خداحافظی می کنند به دلیل نبود حمایت و برنامه ورزشی درست برای آینده ورزشکار می باشد که باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

آرزوی جابه جایی رکوردهای جهانی

امیرعلی اشرفی، قهرمان نونهال ۸ ساله دو میدانی استان نیز با اشاره به اینکه از ۴ سالگی این ورزش را شروع کرده است و ۲ قهرمانی در کارنامه دارد، عنوان کرد: آزرو دارم برای استان و کشورم آدم مفیدی باشم و با تمرینات عالی رکوردهای سطح جهانی را تغییر دهم. وی بیان کرد: من از دو و میدانی انگیزه می گیرم، همچنین پدر و مادرم در این راه مشوق من هستند که نمی گذارند خسته شوم. به گفته وی دو میدانی رشته سختی است ولی اگر عاشق آن باشیم می توان به مقام های بالایی دست یافت. این قهرمان نونهال استان در زمینه تمرینات خود نیز گفت: در خانه، پیست، ایستگاه و مسیر بند دره و کوه تمرین می کنم. اشرفی، پدر این نونهال نیز بیان کرد: در این مسیر از او حمایت می کنم چرا که در این سن فقط استعداد و علاقه می تواند او را به این سطح برساند.

سه فاکتور تمرکز، تمرین و تغذیه لازمه شکل گیری ورزشکار

اشرفی، پیشکسوت دو و میدانی استان و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این نشست عنوان کرد: اولین موضوع در ورزش دو و میدانی تمرکز، تمرین و تغذیه می باشد که ورزشکار با آنها شکل می گیرد و از اولویت ها است. وی به اقلیم جغرافیایی استان نیز اشاره کرد و گفت: اقلیم خراسان جنوبی برای ورزش دو میدانی مناسب است و ورزشکاران بزرگی را تقدیم جامعه کرده است. به گفته وی اصحاب رسانه باید در معرفی این ورزش اطلاع رسانی و همکاری داشته باشند چرا که در ورزش دو و میدانی به جز رشته های میدانی آن مانند پرتاب ها، امکانات خاصی لازم نیست.

وحدت رمز موفقیت

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پیکسوت دو میدانی کار استان تأکید کرد: وحدت پیشکسوتان انگیزه ای برای نونهالان تا بزرگسالان می باشد که حضور پیشکسوتان باعث قوت قلب ورزشکاران می شود. اشرفی بیان کرد: باید شناسایی استعدادها و پتانسیل ها با هدف گذاری باشد و با نظارت مستمر بر آنها و برگزاری مسابقات باعث توسعه این ورزش شد. وی با اشاره به پیشینه خراسان جنوبی در بُعد قهرمان پروری دو و میدانی و نجم الدین فارابی عنوان کرد: حمایت از ورزشکاران باید در دستور کار باشد و با وجود محدویت های هیئت و اداره کل ورزش راهکارهایی برای برون رفت داشته باشیم. به گفته وی ورزشکار عمر خود را هزینه می کند و با تمرین های سخت، افتخار آفرینی می کند و هیچ توقعی ندارد ولی ما یک سری توقعات داریم چرا که آنها پشتوانه ای برای آینده هستند.

برگزاری جلسات برای رفع مشکلات ورزشکاران

این پیشکسوت ورزش دو و میدانی با اشاره به نقش آموزش و پرورش گفت: این ارگان نیز می تواند با برگزاری مسابقات به شناسایی استعدادها کمک کند. اشرفی تأکید کرد: کمیته های مختلف راه اندازی شده است که همه مانند یک زنجیره به هم وصل هستند، هر فردی که با این ورزش در ارتباط باشد و کاری انجام ندهد مانند باری بر دوش هیئت است. وی اعلام کرد: بنده در هر ساعت که گفته شود در خدمت همه هستم و انتظار دارم باقی بزرگواران هم اینگونه باشند تا اگر ورزشکاری نیاز به حمایت دارد با برگزاری جلساتی تمام تلاش خود را برای حمایت و رفع مشکلات آنها انجام دهیم. وی درخواست کرد که خیرین و سرمایه گذاران حمایت کنند و با رصد رشته های ورزشی از ورزشکاران حمایت داشته باشند.

برگزاری میزبانی ها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  استان بیان کرد: اعزام به مسابقات باعث می شود که دیگر استان ها با فرهنگ خراسان جنوبی آشنا شوند و ورزشکاران این کار را انجام می دهند. اشرفی ادامه داد: همچنین برگزاری میزبانی مسابقات با توجه به ظرفیت و استعدادهای استان می تواند گام مهمی در پیشرفت این ورزش و معرفی استان باشد. وی اظهار امیدواری کرد که هر چه سریعتر بیماری کرونا از بین برود تا دوباره ورزشکاران با آرامش کامل به تمرینات خود بازگردند. به گفته وی با حمایت از ورزشکاران و با وجود علاقه مندان و استعدادها در آینده شاهد رشد این ورزش خواهیم بود.

مسئولان حاضر به پیاده روی نیستند

جعفری، پیشکسوت ورزش دو و میدانی و قهرمان این رشته می باشد که ترجیح می دهد به بخش همگانی این ورزش توجه کند. وی در این باره بیان کرد: در بعد همگانی برنامه های خوبی جریان دارد چرا که اکنون بیش از هزار نفر روزانه راهپیمایی و دو میدانی انجام می دهند. جعفری با انتقاد به مسئولان استان گفت: برای فرهنگ سازی بهتر است که مسئولان نیز در زندگی خود آن را پیاده کنند. وی افزود: مسئولان استان هیچ کدام حاضر نیستند از مسیر خانه تا محل کار خود را در شهرهای کوچکی مانند بیرجند، پیاده روی کنند. به گفته وی باید فرهنگ سازی شود که مسئولان و کارمندن استان نیز کمتر از خودرو استفاده کنند. این پیشکسوت دو و میدانی تصریح کرد: پزشکان نیز در کنار داروهایی که می نویسند باید فرهنگ ورزش را هم ترویج کنند چرا که با ورزشی مانند دو و پیاده روی خیلی از بیماری ها کاهش می یابد.

نبود اسپانسر بزرگترین مشکل ورزشکاران

مریم اصغری، بانوی قهرمان دو و میدانی کار استان، بزرگترین مشکل ورزشکاران را نبود اسپانسر دانست و گفت: زمانی که در سطح حرفه ای کار می کنیم هزینه های زیادی از تمرین، پوشاک، تغذیه و رفت و آمدها را داریم. وی افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان نیز آنچنان که باید بودجه ای در نظر نگرفته است و همکاری ندارد. به گفته وی در استان استعدادهای خوبی داریم که به دلیل نبود حمایت های مالی از ورزش می روند یا برای دیگر استان ها مسابقه می دهند. این بانوی قهرمان استان با بیان اینکه برنامه ریزی درستی وجود ندارد، عنوان کرد: ارتباط ورزشکار و قهرمان با هیئت خیلی کم است و به راحتی نمی توانیم مشکلات را بیان کنیم و درخواست نشست هایی در این زمینه از هیئت داریم.

شناخت باعث حمایت می شود

رئیس هیئت دو و میدانی استان هم در این نشست عنوان کرد: همواره مشکلات و مسائل مطرح می شود ولی تغییری ایجاد نمی شود. چاجی با تأکید بر شناخت از رشته های ورزشی گفت: حمایت ها زمانی انجام می شود که شناختی وجود داشته باشد ولی اکنون وزرات ورزش و جوانان و اداره کل ورزش و جوانان چندان شناختی از ورزش ها ندارند. وی افزود: همچنین پزشکان باید از ورزش ها شناخت داشته باشند که با توجه به مشکل بیمار، او را به آن سمت سوق دهند، همچنین تبلیغات صدا و سیما در محور تغذیه های نامناسب است و تاکنون یک تغذیه سالم و یک ورزش تبلیغ نشده است. به گفته وی اساتید دانشگاهی نیز باید در این زمینه وارد شوند و اطلاع رسانی داشته باشند، به همین دلایل آنچنان که باید شناختی وجود ندارد و حتی مردم نمی دانند که پیاده روی یکی از رشته های ورزشی دو و میدانی است.

سکوت مسئولان

رئیس هیئت دو و میدانی استان عنوان کرد: برای معرفی این ورزش درخواست داده ایم که مانند سال های ۵۶ مسابقه در مرکز شهر داشته باشیم که مورد قبول واقع نشد و این به دلیل عدم شناخت می باشد. به گفته چاجی مسئولان نیز سکوت کرده اند و می خواهند که ما به سراغ آنها برویم، به عنوان مثال شورای شهر در زمان انتخابات با شعار اصلاح شهر آمدند ولی اکنون برای ورزش که باعث اصلاح اصلی جامعه می شود کاری انجام نمی دهند. وی ادامه داد: این در حالی است که آنها باید به سراغ هیئت ها بروند تا اصلاحاتی انجام دهند ولی حتی ما که به سراغ آنها می رویم هم کاری نمی کنند. به گفته وی همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد باید بودجه ای برای ورزش بگذارد چرا که اصلی ترین کاری که ورزش انجام می دهد اصلاح جوانان و دوری از بزه می باشد.

ورزشی با ۲۴ رشته و بودجه ای مناسب یک رشته

 رئیس هیئت دو و میدانی استان با بیان اینکه دو میدانی مادر تمام رشته ها شناخته می شود، گفت: در این ورزش رشد و تقویت استقامت، قدرت و قلب و عروق وجود دارد که ورزشکار در آینده با توجه به استعداد خود حتی می تواند در دیگر رشته ها موفق عمل کند. چاجی تصریح کرد: بودجه ای که به هیئت داده می شود به اندازه یک رشته ورزشی است این در حالی است که در دو و میدانی ۲۴ رشته ورزشی داریم که در دو بخش آقایان و بانوان فعال هستند و حمایت ها و اعتبارات باید با در نظر گرفتن تمام این رشته ها باشد. وی با بیان اینکه هر رشته ورزشی دو و میدانی تخصص مورد نیاز خود را لازم دارد، عنوان کرد: ۵ رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان را داریم که هر کدام به آموزش ها و مربی خاص خود در هر رشته نیاز دارد. به گفته وی حتی اگر برای ۷ رشته فقط یک مربی بیاوریم در سال باید ۶۰ میلیون تومان حقوق پرداخت کنیم، برگزاری و اعزام به مسابقات برای هر رده سنی و در هر رشته ورزش بودجه فراوانی می خواهد، همچنین میزبانی ها نیز هزینه های هنگفتی در تمام رشته ها در پی دارد.

نبود بودجه دلیل نبود برنامه ریزی مناسب

رئیس هیئت دو و میدانی استان تأکید کرد: با توجه به هزینه های بالایی که برای برگزاری مسابقات، میزبانی و اعزام ها وجود دارد، نمی توانیم کاری انجام دهیم. چاجی تصریح کرد: در صورتی می توان برنامه ریزی خوب و درستی داشت که بودجه مناسبی نیز دریافت کنیم و این در حالی است که با وجود مبالغ مطرح شده کل بودجه هیئت استان در سال جاری ۲۰ میلیون تومان بود. وی ادامه داد: از این مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای اعزام ها و ۱۰ تومان برای تجهیزات در نظر گرفته شده است که فقط چند نفر به مسابقات اعزام کرده ایم و اجازه گرفته ایم که ۱۰ میلیون تومان تجهیزات را نیز در بخش اعزام ها هزینه کنیم. به گفته وی در بخش تجهیزات مشکلی نداریم ولی اگر کمبودی باشد با وجود بودجه نمی توان تأمین کرد و باید بودجه افزایش پیدا کند.

گلایه از عملکرد اداره کل ورزش و جوانان استان

رئیس هیئت دو و میدانی استان با بیان اینکه استعدادهای خوبی در استان داریم، عنوان کرد: بر خلاف دیگر استان ها که فقط در یک رشته مقام آوری دارند، خراسان جنوبی در رشته های استقامت، سرعت، پرتاب و پرش مدال آوری داشته است. چاجی با گلایه از عملکرد  اداره کل ورزش و جوانان گفت: باید مدت ها منتظر مدیر باشیم تا به ما وقت دهند و این در حالی است که مدیرکل خود باید به دنبال هیئت ها باشد تا گزارش عملکرد و مشکلات آنان را بررسی کند. وی بیان کرد: در خراسان جنوبی صنعت بزرگی برای اسپانسری نداریم و اداره کل ورزش و وزارت ورزش نیز به این دلیل هیئت ها را مجبور به پیدا کردن اسپانسر می کنند تا هزنیه های کمتری پرداخت کنند. به گفته وی کارمندان اداره کل ورزش، حدوداً در مجموع سالی ۱۸میلیار تومان حقوق می گیرند ولی یک سوم این مبلغ به هیئت ها داده نمی شود و ما گلایه ای از حقوق ها نداریم ولی برای هیئت های ورزشی نیز یک سوم این مبلغ را در نظر بگیرند.

موازی کاری بین اداره کل ورزش و آموزش و پرورش

رئیس هیئت دو و میدانی استان به موازی کاری آموزش و پرورش و اداره کل ورزش و جوانان اشاره کرد و افزود: هر دو یک کار را انجام می دهند و سال های اخیر با هم همکاری ندارند. چاجی تصریح کرد: این در صورتی است که می توانند طی تفاهم نامه ای اعلام کنند که استعدادیابی از سمت آموزش و پرورش باشد و حمایت و پرورش ورزشکاران به عهده اداره ورزش و هزینه ها و حمایت های بیشتری از ورزشکاران انجام دهند. به گفته وی در گذشته مسابقات آموزشگاه ها را داشتیم که خروجی خوبی در بخش استعدادها داشت ولی اکنون حتی مربیان ورزشی مدارس در تمام رشته ها کار می کنند و توانایی و تخصص در یک رشته ندارند تا استعدادیابی درستی انجام شود. وی به نبود کتابخانه تخصصی در حوزه ورزش نیز اشاره کرد و گفت: چرا در اداره کل ورزش و جوانان مانند دیگر ادارات یک کتابخانه تخصصی وجود ندارد تا ورزشکاران و مربیان علم خود را از این طریق پرورش دهند. چاجی در بخش توزیع نامناسب بودجه گلایه کرد و افزود: به عنوان نمونه برای ساخت استادیوم ۱۵ هزار نفری غدیر هزینه های میلیاردی شد ولی اکنون هیچ کس از آن استفاده نمی کند و به جای آن باید سالن بزرگی در مرکز شهر ساخته می شد تا بیش از ۲۰ رشته ورزشی در کنار هم بتوانند کار کنند. رئیس هیئت دو و میدانی استان با اشاره به پیست آزادی هم بیان کرد:برای پیست آزادی درخواست تایم اختصاصی کردیم که به ما گفتند از ساعت ۷ شب تا ۵ بعدازظهر روز بعد در اختیار هیئت باشد ولی از آنجایی‌که این ساعات پرت است قبول نکردیم و‌درخواست ساعت ۵تا ۷ بعدازظهر را داشتیم که تایید نشد.

فقط ۳۰ درصد هزینه ها را می دهیم

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان هم در زمینه موضوعات مطرح شده، گفت: توزیع اعتبارات به درستی انجام شده است و بخشی از اعتبارات برای هزینه اعزام ها، مربی و کمک مربی می باشد و بخش دیگر برای تجهیزات در نظر گرفته شده است. قطبی تصریح کرد: اگر هزینه های هیئت بیشتر از مبلغ کمک شده است باید به دنبال اسپانسر، حامی مالی و درآمدزایی از دیگر روش ها باشند، چرا که ما فقط ۳۰ درصد هزینه ها را اجازه پرداخت داریم. وی با بیان اینکه هیئت دو و میدانی در زمینه تجهیزات هیچ مشکلی ندارد، عنوان کرد: این ورزش جزو رشته های دیده شده در سند توسعه قهرمانی استان می باشد و تاکنون حمایت های خوبی شده و از این پس نیز حمایت های بیشتری خواهد شد. به گفته وی اکنون دو پیست غدیر و آزادی در اختیار هیئت است و اگر در زمینه پیست آزادی مشکلی وجود دارد باید هیئت با اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند رایزنی داشته باشد تا مشکلات رفع شود. این مقام مسئول ادامه داد: در زمینه دوری پیست غدیر هم هیئت باید از طریق بودجه های خود مدیریت کند و اداره کل ورزش نمی تواند اعتباری برای سرویس ایاب و ذهاب در نظر بگیرد. قطبی درباره مجمع انتخابی هیئت دو و میدانی و ابهامات در این زمینه بیان کرد: روند قانونی خود را تاکنون طی کرده است و به زودی برگزار می شود و هیچ مشکلی وجود ندارد و بالای ۵ نفر ثبت نامی داشته اند که اسامی به کمیته انطباق داده می شود و در آنجا افراد با صلاحیت و شرایط مناسب تأیید می شوند. قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت