ده مهارت مدیریتی لازم برای توسعه استان

هرم پور- لطفاً این مقدمه را مطالعه بفرمایید: « برنامه رادیویی استان درباره ی عملکرد یک دستگاه اجرایی در حال پخش است. گوینده محترم رادیو سؤال یک شنونده را از حضور مدیر عالی آن دستگاه در استان مطرح می کند و به ایشان متذکر می شود وقت بسیار کم و در حد یک دقیقه است و به خبرها نزدیک می شویم. لطفاً خلاصه، پاسخ بفرمایید. مدیر محترم، شروع به پاسخ دادن می کند؛ سلام و تشکری پر آب و تاب از مسؤولین صدا و سیما برای فرصتی که در اختیارش قرار داده اند، گریزی به ایام ماه مبارک رمضان و شب های قدر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، تشکری از استاندار محترم و مجموعه استانداری و کارکنان زیرمجموعه ی خودش در دستگاه متبوع، تشکری از شنوندگان فرهیخته استان و کسی که سؤال پرسیده و بعد، تازه آغاز یک مقدمه از تاریخچه ی موضوع مد نظر سؤال کننده! گوینده محترم عذرخواهی می کند و می گوید: خب. فرصت یک دقیقه ای ما متأسفانه تمام شد. به خبرها رسیدیم و از حضور همه ی شنوندگان عزیز خداحافظی می کنیم!» این داستان همیشه تکرار از سوی بعضی از مدیران محترم ما در برنامه های رادیویی و تلویزیونی، جلسات مختلف در سطح استان، بازدیدها و اخیراً وبینارها و جلسات مجازی است. نتیجه: «بعضی از مدیران ما نیازمند آموختن یا بازآموزی برخی مهارت های مهم هستند»! من بر اساس تجربه و مشاهدات عینی از سطح مدیران استان، احساس می کنم این ده مهارت مهم، نیازمند توجه ویژه تر از سوی مدیران محترم استان ماست: ۱ – مهارت مدیریت وقت و زمان به ویژه در جلسات و برنامه ها ۲ – مهارت مدیریت قول ها و وعده ها ۳ – مهارت های ارتباطی با مدیران بالادستی، مدیران هم سطح و به ویژه کارکنان زیرمجموعه ۴ – مهارت مدیریت ارتباطات اخلاقی با ارباب رجوع به ویژه ارباب رجوع معترض، ارباب رجوع مطالبه گر یا گلایه مند و ارباب رجوع از جنس مخالف ۵ – مهارت مدیریت خشم، استرس، نگرانی و چالش های گفتمانی در جلسات با مدیران بالادستی یا پایین دستی ۶ – مهارت مدیریت خصلت های شخصی به ویژه در رویارویی با چالش های درون سازمانی، مسائل مالی، مسائل سیاسی و انتخاباتی ۷ – مهارت اعتراف به ندانستن یا نتوانستن در بعضی موضوعات در پیشگاه مردم ۸ – مهارت عذرخواهی از مردم به دلیل فقدان کارآمدی در برخی فعالیت ها و اقدامات ۹ – مهارت صداقت و شفافیت ۱۰ – مهارت مدیریت اولویت ها. احتمالاً در جریان هستید که بر اساس ابلاغیه سازمان امور اداری و استخدامی کشور در سال ۱۳۹۶، در حال حاضر کانون هایی به نام کانون های ارزیابی مدیران دایر شده که به بررسی بعضی از مهارت های افراد مثل مهارت های ارتباطی، مسؤولیت پذیری، تعهد و تعلق سازمانی، هدف گرایی و هدایت عملکرد، تفکر تحلیلی و حل مسأله، تیم و شبکه سازی، مسؤولیت پذیری، آینده نگری و تفکر راهبردی، انعطاف پذیری، صبر و بردباری، پاسخگویی و سایر مهارت ها در چهار سطح مدیران ارشد، مدیران پایه، مدیران میانی و مدیران عملیاتی می پردازد و یکی از معیارها برای انتصاب های مدیریتی، نمرات حاصله در آزمون های این کانون هاست. سالها پیش دکتر روستا پدر علم بازاریابی ایران در گفتگویی تصریح کرده بود: «بسیاری از نارسایی های موجود در بخش های مختلف از جمله اقتصاد کشورمان ناشی از عدم استفاده صحیح از منابع انسانی نخبه و توانمند دارای رفتار تخصصی و حرفه ای در سطوح مختلف مدیریتی است. این بی توجهی باعث شده حتی در صورت ایجاد شرایط مناسب، به دلیل عدم توجه در بکارگیری نیروهای حرفه ای، استفاده از فرصت های جدید تقریباً سخت به نظر رسد.» بخشی از موانع موجود در مسیر توسعه خراسان جنوبی نیز به فقدان مهارت های مهم مدیریتی در بعضی از مدیران استان بر می گردد. مدیری که علیرغم تعهد بالا، دلسوزی فراوان، سالم بودن و دغدغه مندی برای مردم، از مهارت های مدیریتی اولیه تهی است، نه تنها عامل توسعه نیست، بلکه خودش مانعی ضد توسعه است. علم مدیریت، اینک محدود به خراسان جنوبی نیست. ما وقتی ادعای جهانی شدن داریم و آرزوهای بزرگ برای گفتن حرف های مهم در سطح کشور ، باید مهارت های مدیریتی متناسب با علم روز دنیا را بیاموزیم و عمل کنیم.
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را درباره این سرمقاله به شماره ۰۹۳۰۴۹۴۳۸۳۱ ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت