دان گران،گوشت مرغ ارزان

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در جلسه مشترک کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی و کمیته کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهارکرد: شیوع کرونا در جهان و به تبع آن در جامعه ایران بخش زیادی از مشاغل را تحت تأثیر قرار داده است. سید حسین خیریه با اشاره به اینکه شیوع این بیماری بخشی از مشاغل چون هتل‌داران و رستوران‌های بین‌راهی را به تعطیلی کشاند، بیان‌کرد: اما مشاغلی چون کشتارگاه ها و مرغداری‌ها حتی در ایام نوروز نیز بر اساس تعهد خویش خدمت رسانی را ادامه دادند. خیریه با اشاره به تأثیرگذاری شیوع کرونا بر صنعت طیور ادامه‌داد: فعالان حوزه صنعت طیور در ماه‌های اخیر با سیاست گذاری سازمان صمت تولید خود را افزایش دادند ولی به دلایل عدیده‌ای متضرر شدند. وی گفت: در ماه‌های دی و بهمن با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تولید جوجه به شدت افزایش یافت به گونه‌ای که ماهیانه حدود ۱۳۵ تا ۱۴۰ میلیون جوجه تولید و در نتیجه میزان تولید گوشت مرغ افزون شد.وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه صادر کنندگان باید ۵۰ درصد تعهدات ارزی خود را از طریق نیما به بانک مرکزی ارائه کنند ولی در عوض پیله وران باید صادرات داشته باشند تا بتوانند وارداتی را انجام بدهند این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است و یکی از مشکلات پیله وران این است که باید صادرات داشته باشند تا در مقابل صادرات خود وارداتی را انجام دهند.وی افزود: پیشنهاد ما این است که صد درصدتعهدات ارزی خراسان جنوبی به افغانستان به صورت صادرات در مقابل واردات خود یا غیره انجام شود.

مصرف مرغ حدود ۳۰ درصد کاهش یافت

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه این اقدام در راستای تأمین بازار شب عید و ماه مبارک رمضان صورت گرفت، اظهارکرد: اما شیوع کرونا و تعطیلی همه مراسم‌ها پیش بینی‌ها را به هم زد و مصرف مرغ حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافت. خیریه با اشاره به اینکه از دیگر مشکلات فعالان حوزه صنعت طیور بحث ترخیص دان، ذرت و سویا مورد نیاز از بنادر بود، بیان‌کرد: با توجه به همه این موارد صنعت طیور دچار ضرر و خسارت شد به گونه‌ای که براساس نظر کارشناسان واحدهای طیور کشور در ماه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان خسارت متحمل شدند. وی گفت: میزان جوجه‌ریزی مورد نیاز کشور بر اساس نظر سندیکا ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون قطعه تعریف شده ولی سازمان صمت و ستاد تنظیم بازار ۱۱۵ میلیون قطعه را مصوب کرده است.

قیمت جوجه یک روزه به ۵۰۰ تومان کاهش یافت

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با تبیین این نکته که در شرایط فعلی مرغدار در هر کیلوگرم گوشت مرغ حدود سه هزار تومان ضرر کرده و جوجه یک روزه نیز از سه هزار تومان به ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش یافته است، یادآور شد: همه این موارد باعث شد که اتحادیه های مرتبط با صنعت طیور و زنجیره های تولید نامه‌هایی به رئیس جمهور نوشته و درخواست حل مشکل را داشتند.

ضرورت استفاده از نظرات کارشناسی بخش خصوصی

وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی های حوزه صنعت طیور باید از نظرات بخش خصوصی استفاده کرد، بیان‌کرد: چرا وقتی فعالان این بخش بیان می‌دارند تنها نیاز به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون جوجه ریزی داریم به صورت غیر کارشناسی در ستاد تنظیم بازار اصرار بر ۱۱۵ میلیون جوجه‌ریزی می‌شود. منوچهر فروزانفر از فعالان حوزه صنعت طیور نیز در این جلسه گفت: به نظر می‌رسد میزان مصرف گوشت مرغ در کشور حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است که این موضوع علاوه بر مسئله تأمین دان مورد نیاز واحدهای صنعتی طیور مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است. وی اظهار کرد: یکی از انتظارات ما این بود که واحدهای صنعتی طیور و مرغداری‌ها نیز شامل امهال و تعلیق حق بیمه ۲۰ درصدی سهم کارفرما شوند.

مشکلات تهیه اقلام بهداشتی مورد نیاز صنعت طیور

این فعال حوزه صنعت طیور با اشاره به مشکلات تهیه اقلام بهداشتی مورد نیاز مرغداری‌ها بیان‌کرد: قبل از شیوع کرونا ماسک ۶ گرمی به قیمت هر عدد ۲۸۰ تومان خریداری می شد ولی الان همان ماسک با کیفیت پایین‌تر با قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شود. فروزانفر افزود: موضوع نوسان قیمت اقلام بهداشتی مورد نیاز مرغداری‌ها در مورد مواد ضدعفونی‌کننده نیز مشاهده می‌شود. سعید جوانشیر مدیرعامل شرکت دان و علوفه شرق و قائن طیور نیز در این جلسه گفت: یکی از مشکلات لحاظ نشدن کارخانجات دام و طیور در سهم بندی کشوری نهاده‌های ذرت و سویا است و از عید تاکنون هیچ سهمیه خاصی برای این کارخانجات در نظر گرفته نشده است. وی اظهارکرد: با تمام این مشکلات در دو ماه گذشته حدود ۱۹ هزار تن خوراک طیور تولید و در اختیار مرغداران استان‌های شرق کشور قرار دادیم ولی از هفته گذشته با مشکل کمبود نهاده برخوردیم که تولید ما به ۵۰ درصد رسیده است. علی عسکری مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: در اسفند ۹۷ و فروردین سال گذشته شاهد مسئله کمبود طیور به واسطه تقاضای افزایشی در جامعه بودیم. وی بیان‌کرد: برای پیشگیری از به وجود آمدن شرایط سال گذشته مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت تصمیم به افزایش تولید جوجه در سطح کشور گرفتند که نتیجه آن افزایش ۴۰ درصدی تولید جوجه شد. مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی ادامه‌داد: متأسفانه پیش بینی اتفاق خاصی که نیاز به این حجم از تولید گوشت را از بین برد را نکردند و با شیوع بیماری کرونا بازار مصرف از ما گرفته شد. عسکری افزود: در زمان شیوع کرونا فعالان واحدهای صنفی طیور و مرغداران در زمینه حمل و نقل نیز با مشکلاتی رو به رو شدند چون بسیاری از حمل بار امتناع و یا هزینه‌های مازادی را مطالبه می‌کردند.

مشکلات تأمین نهاده‌ها

وی با اشاره به مشکلات مرغداران در زمینه نهاده ها نیز گفت: ذرت کیلویی هزار و ۳۵۰ تومان در حال حاضر به قیمت دو هزار و ۸۵۰ به دست مرغدار می‌رسد و نتیجه همه این عوامل افزایش قیمت تمام شده مرغ و کاهش شدید قیمت فروش آن شد. مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان‌جنوبی گفت: شرکت پشتیبانی دام نیز در این موضوع ورود پیدا کرد ولی نمی‌توانست این حجم بالای تقاضا را ذخیره کند. عسکری اظهارکرد: واقعی شدن قیمت، معافیت های بیمه تأمین اجتماعی، قرار دادن فرصت بازپرداخت برای وام‌های بخش کشاورزی، اعطای وام های بلاعوض و استمرار موضوع کاهش تعرفه صادرات از جمله اقداماتی است که دولت برای حمایت از مرغداران و فعالان این صنعت می‌تواند انجام دهد.

ضرورت استفاده از ظرفیت صادرات مرغ به افغانستان

وی با اشاره به ظرفیت صادرات مرغ به کشور افغانستان بیان‌کرد: طرف افغانستانی از مرز ماهیرود برای صادرات این موضوع استقبال نمی‌کند ولی می‌توان با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط بر صادرات از طریق مرزهای میل ۷۳ و دوکوهانه برنامه‌ریزی نمود. سیدعلی خیریه مدیرعامل شرکت زنجیره تولید خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی قیمت جوجه یک روزه و افزایش ۳۵ درصدی مواد اولیه (ذرت و سویا) گفت: آبان سال گذشته ۶ هزار تن ذرت و سویا خریداری کرده‌ایم که هنوز به ما تحویل نشده است. وی بیان‌کرد: همچنین با افزایش حقوق کارگران و حق بیمه، هزینه های مضاعفی بر دوش مرغداران تحمیل شده است. مدیرعامل شرکت زنجیره تولید خراسان ‌جنوبی ادامه ‌داد: متولیان امر در ابتدا تصمیم به تولید ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه داشتند ولی بعد تصمیم به کاهش آن گرفتند. خیریه با بیان اینکه با توجه به این تصمیمات بسیاری از واحدهای مرغ مادر تصمیم به حذف بسیاری از تخم مرغ های نطفه دار گرفتند، بیان کرد: واحد مرغ مادر جنوب نیز در یک مرحله ۳۰۰ هزار تخم مرغ را قبل از آنکه به تولید برسد به سردخانه کوثر تحویل داد.

معدوم شدن ۳۶۰ هزار تخم مرغ نطفه دار

وی ادامه‌داد: در یک مرحله دیگر نیز حدود ۳۶۵ هزار تخم مرغ قبل از آنکه به تولید برسد، معدوم شدند که همه این‌ها ضرر و آسیب به تولیدکنندگان است. مدیرعامل شرکت زنجیره تولید خراسان‌جنوبی گفت: علت آسیب‌های اقتصاد فعالان صنعت طیور،فقط کرونا نیست بلکه بیش از آن ، این صنعت از افزایش تولید بی‌برنامه، نداشتن بازار و نداشتن تدبیر ضرر کرده‌ است. خیریه با اشاره به اینکه افزایش تولید نیازمند صادرات است، اظهار‌کرد: در چنین شرایطی چرا باید برای صادرات محصولات مرتبط با صنعت طیور عوارض های بسیار بالا تعیین شود و در این زمینه شاهد هیچ گونه حمایتی نباشیم. وی یادآور شد: در شرایط تحریم تنها چیزی که اقتصاد کشور را نجات می‌دهد، صادرات است.

انتقاد از خام فروشی خوراک دام و طیور در خراسان‌جنوبی

خیریه با انتقاد از خام فروشی در زمینه خوراک دام و طیور در سطح کشور بیان‌کرد: رفع خام فروشی در این زمینه از فساد اقتصادی در صنعت دام و طیور نیز جلوگیری می‌کند. محمدرضا ظریفی از مسئولین شرکت پشتیبانی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: هر میزان جهادکشاورزی مجوز صادر کند به همان نسبت نهاده توزیع می شود و از این نظر مشکل خاصی وجود ندارد. وی با بیان اینکه در زمینه توزیع گوشت مرغ نیز مشکل خاصی وجود ندارد نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه ظرفیت سردخانه های موجود تکمیل شده است، بسیاری از گوشت مرغ‌های خریداری شده به سردخانه جیرفت منتقل می‌شود. محمود اشرفی گل معاون تولید دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی هم در این جلسه بیان ‌کرد: شیوع کرونا مزید بر علت‌های مشکلات صنعت طیور در کشور شده است. وی با اشاره به اینکه از روزهای ابتدای اسفند شیوع کرونا قطعی و از تعطیل شدن مجالس به دلیل این ویروس باخبر بودیم، ادامه‌ داد: با توجه به این موضوع در زمین کاهش جوجه‌ریزی اقدام خاصی صورت نگرفت.

بی تدبیری در میزان جوجه‌ریزی در اسفند و فروردین ماه

معاون تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه حتی در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین سال گذشته میزان جوجه ریزی افزایش یافته است و تأمین سویا از بهمن‌ماه به دلایلی چون اختلاف ارز با مشکل رو به رو شد و توزیع هزار تن سویای موجود در انبارهای استان بین مرغداری‌های خراسان‌جنوبی بر اساس میزان جوجه‌ریزی ابلاغ شده است. سعید بهشتی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: بیش از ۸۸ کشور صادرات محصولات غذایی را ممنوع کرده اند. وی بیان کرد: از آنجایی که زمان پایان شیوع کرونا مشخص نیست، این روند و شرایط ادامه خواهد داشت. رئیس اداره بازرگانی سازمان صمت خراسان جنوبی یادآور شد: مشکلات صنعت مرغداری کلان و در سطح کشور بوده و مختص استان ما نیست. در پایان جلسه مقرر گردید پیشنهاداتی از جمله اختصاص سهمیه دان به کارخانجات خوراک دام و طیور جهت تأمین مواد اولیه ، تصمیم گیری جهت مشارکت فعالان اقتصادی در تصمیم گیری و قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار، جبران زیان های مرغداران در قالب کمک های بلاعوض، پرداخت وام های کم بهره با تنفس و طول مدت ۵ تا ۷ سال، استمهال وام های سررسید شده با تنفس حداقل ۶ ماهه به مرغداران، شکستن واردات مواد اولیه و واگذاری آن به به انجمن ها و تخصیص سهمیه به کارخانجات ، تعویق یا معافیت سهم بیمه کارفرمای این صنایع، تسهیل صادرات از میل ۷۳ ، درخواست رفع تعهد برگشت ارز حاصل از صادرات در استان به صورت صد درصد از محل صادرات در مقابل واردات ، الزام تأمین ۵۰ درصد از سهمیه مرغداران به صورت دان آماده و تسهیل صادرات و حذف عوارض وضع شده برای صادرات مرغ مطرح شد و مقرر گردید در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی پیگیری گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت