دام‌ها گرسنه، دامداران ورشکسته

گرانی و کمبود نهاده‌های دامی ، مجتمع‌های دامداری خراسان جنوبی را در آستانه تعطیلی قرار داده؛ معضلی بزرگ که تولیدکنندگان را مجبور به فروش گاو‌ها و تعدیل نیرو‌ها کرده است. ماه هاست دامداران و فعالان این حوزه از کمبود علوفه و گرانی آن رنج می‌برند، دغدغه خوراک دام و لاغر شدن گاو‌ها و گوسفندان می‌رود تا دامداری‌ها و مجتمع‌های بزرگ را به ورشکستگی بکشاند.فروش گاو و کشتار آن، پای دلالان را نیز به بازار آشفته دام باز و مشکلات دامداران را چندین برابر کرده است. مشکلاتی که اگر چاره‌ای اساسی برای درمان آن‌ها نشود، دامداران به ناچار شغل و دامداری را کنار می‌گذارند و بر تعداد بیکاران افزوده می‌شود. مجتمع صنعتی دامداری موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی یکی از چندین مجتمعی است که به علت کمبود و گرانی نهاده دامی در تولید با مشکلاتی روبرو است.

هر گاو هولشتاین هم وزن یک گوسفند شیر می‌دهد

یکی از دامداران مجتمع گاوداری طبس می‌گوید: هر دام سنگین در این مجتمع روزانه ۴۰ کیلوگرم (هم وزن یک گوسفند) شیر تولید می‌کند. مسئول مجتمع دامداری هم بیان می‌کند: در این مجتمع ۳۰۰ رأسی، سالانه هزار و ۲۵۰ تن شیر، ۳۰ تن گوشت قرمز و دو هزار متر مکعب کود دامی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

کمبود علوفه، ۸ کیلو تولید شیر هر گاو را در روز کم کرد

مجتمع صنعتی دامداری موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی هم اکنون به دلیل کمبود و گرانی نهاده‌های دامی با مشکل مواجه است.احمد زاده مسئول این مجتمع صنعتی به خبرنگار ما می‌گوید: بزرگترین مشکل این دامداری و دیگر دامداری ها، کافی نبودن نهاده‌های دامی است؛ مشکلی بزرگ که باعث کاهش چشمگیر تولید شیر می‌شود. او به مشقت‌های تأمین علوفه اشاره و بیان می‌کند: امروز در این واحد، کنجاله سویا وجود ندارد و مشکل تأمین نهاده‌های دامی باعث کاهش تولید ۸ کیلو گرم شیر از هر گاو می‌شود که ضرر خیلی بزرگی به این مجتمع دامداری است. احمد زاده تصریح می‌کند: دولت نهاده‌های دامی را به صورت قطره چکانی توزیع می‌کند و مجبوریم نهاده‌ها را به صورت آزاد و هر کیلو کنسانتره را با قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنیم. مسئول مجتمع گاو داری موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی ضرر دامداری‌ها را سنگین می‌داند و می‌گوید: هر کیلوگرم شیر تولیدی این مجتمع ۳ هزار ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد، که با توجه به گرانی علوفه، روزانه در هر کیلوگرم شیر ۳ هزار تومان ضرر می‌کنیم.

گاو‌ها را مجبورم یکی یکی بفروشم!

کمیابی علوفه و گران شدن آن حتی دامداری‌های کوچک خراسان جنوبی را با خطر تعطیلی روبرو کرده است؛ دامداران در این شرایط سخت دو راه بیشتر ندارند؛ یا مجبورند تلف شدن دام هایشان را به نظاره بنشینند، یا هم آن‌ها را به قیمت ناچیزی به دلالان بفروشند. یعقوبی از دامداران محلی طبس با گلایه از مسئولان جهاد کشاورزی می‌گوید: با گران شدن علوفه، پرورش دام دیگر برای مان مقرون به صرفه نیست، کنسانتره را باید کیلویی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان بخریم در حالی که شیر را از ما کیلویی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان‌می‌خرند. تلخ‌ترین قسمت ماجرا زمانی است که دامدار به علت ناتوانی در خرید علوفه، مجبور می‌شود دام هایش را به قیمت ناچیزی بفروشد، آنهم دام‌هایی که آن‌ها را با خون و دل بزرگ کرده و حالا سرمایه اش را بر باد رفته می‌بیند. وی افزود: از زمانی که علوفه گران شده مجبور شده ام ۱۰ رأس گاو را بفروشم تا حداقل از گرسنگی نمیرند و زنده بمانند! یعقوبی ادامه می‌دهد: واحد دامداری ام را به ناچار با ۵ کارگر سرپا نگه داشته ام و اکنون نیز توان پرداخت حقوق و بیمه کارگر‌ها را ندارم؛ اگر وضعیت به همین صورت پیش برود مجبورمی شوم تا ماه‌های آینده همه گاو‌ها ر بفروشم و کارگران را به ناچار راهی خانه کنم. روزگار پرورش دام در روستا‌های مرزی خراسان جنوبی نیز بهتر از طبس نیست، دامداران روستای بارنجگان شهرستان زیرکوه نیز با کمبود علوفه و آب دست و پنجه نرم می‌کنند. محمدی از دامداران این منطقه که پرورش دهنده گوسفند است به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: با توجه به اینکه امسال بارانی نباریده، علوفه ‌ای هم در صحرا پیدا نمی‌شود و با این وضعیت بداقتصادی توان خرید جو ۷ هزار تومانی و کاه ۴ هزار تومانی را نداریم.

کاهش تولید و تعطیلی بیخ گوش دامداری ها

آشفته بازار نهاده‌های دامی نزدیک به ۷ ماه است که دامداران را گرفتار و آن‌ها را مجبور کرده است نهاده‌های دامی شان را بیش از سه برابر قیمت از بازار آزاد تأمین کنند. جو، ذرت و سویا نیز که به صورت یارانه‌ای توزیع می‌شوند، چند ماهی است به صورت قطره چکانی به دست دامدار می‌رسد؛ خوراکی که کفاف یک روز دام‌ها را نمی‌کند. غم انگیزتر اینکه ادامه خشکسالی، امسال نیز شرایط را برای دامداران خراسان جنوبی سخت‌تر از گذشته کرده و اگر مسئولان فکری برای تأمین به اندازه علوفه دام‌ها نکنند، تولید کنندگان دامداری‌ها را رها خواهند کرد و شرایط بحرانی‌تر خواهد شد. دامداران انتظار دارند مسئولان حداقل به وعده‌های داده شده عمل کنند و نگذارند تا تولیدات دامی کشور آسیبی جدی ببینند، نهاده‌ها اگر کافی باشند و به موقع توزیع شوند آنوقت دامدار هم دلگرم به تولید بیشتر و تأمین نیاز بازار خواهد بود. خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت