داستان شیرین محیط بانی

نسرین کاری – به خاطر علاقه زیادم به طبیعت و حیات وحش با وجود سختی های شغل محیط بانی، عاشق کارم هستم، شاید دلیلش این باشد که من در خانواده ای علاقه مند به محیط زیست و عاشق طبیعت و حیات وحش بزرگ شده ام. کار در طبیعت و دیدن حیات وحش برای من لذت بخش است و تمام لحظه ها جزو خاطرات خوب من محسوب می شود.

۹ سال محیط بانی

امیر کوهستانی متولد مرداد ۵۴ که ۹ سال در سازمان محیط زیست خراسان جنوبی فعالیت دارد با بیان این مطالب می افزاید: افتخار دارم که اکنون نقش محیط بانی، رئیس اداره محیط زیست نهبندان، مسئول منطقه پناه گاه حیات وحش و تالاب کجی نمکزار نهبندان را بر عهده دارم. وی با بیان اینکه محیط بانی یعنی عشق ورزیدن به طبیعت و همه مخلوقات خداوند تاکید می کند: محیط بانی یعنی درسی که از ماجرای ضامن آهو آموختم. یعنی افتخار پوشیدن لباسی که شغلش ملقب به امام هشتم ما شیعیان امام رضا(ع) است. وی عنوان می کند: محیط بانی یعنی تلاش برای حفظ محیط زیست برای نسل‌های بعدی که آنها را عاشق طبیعت و حیوانات بار بیاوریم.
کوهستانی با اشاره به اینکه با افزایش سلاح های شکاری و همچنین موتور سیکلت ها در دهه اخیر متاسفانه شکار غیر مجاز زیادتر از گذشته شده است، ادامه می دهد: هرچند بنده ذاتا مخالف شکارهستم ولی مخالف حذف کلی شکار نیستم. بشرطی که شکارچی آموزش ببیند و یاد بگیرد که با اصول کار کند تا حیواناتی که خیلی از آنها در استان ما منحصر به فرد هستند نسل آنها منقرض نشود. این محیط بان نهبندانی با اشاره به اینکه وقتی شما از یک حیوان خانگی نگهداری می کنید و آن حیوان تلف می شود چه حالی پیدا می کنید؟
می افزاید: حس بسیار بدی است که شما یک روز به طبیعت بروید و مثلا کبکی که هر روز سرچشمه آواز می خواند و با شنیدن آواز این پرنده مشکلات را فراموش می کردید و روحیه می‌گرفتید، دیگر این آواز را نشنوید.

جان تالاب در خطر است

وی خاطر نشان می کند: علاوه بر اینکه تنها خودت از این حس خوب محروم نشدی بلکه حق آیندگان هم ضایع
می شود چرا که فرزندان ما هم باید از این حس خوب و طبیعت زیبا بهره ببرند. مسئول منطقه پناه گاه حیات وحش و تالاب کجی نمکزار نهبندان با بیان اینکه جان تالاب کجی را خشکسالی های ۲۰ ساله به خطرانداخته است، یادآور می شود: ولی خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های امسال و اقدامات سازمان محیط زیست نظیر لایروبی رودخانه ها و کاشت نهال وضعیت بهتری برخلاف سالیان گذشته اتفاق افتاده است. رئیس اداره محیط زیست نهبندان عنوان می کند: وجود تالاب کجی نمکزار، کوههای مینیاتوری، جنگل های بنه تگ احمد شاهی، استند، سایر ارتفاعات شهرستان،تپه های ماسه ای دهسلم و ریگ یلان حیدرآباد شرایط ویژه ای را برای گردشگری طبیعی در نهبندان فراهم آورده است.
وی با بیان اینکه تالاب کجی نمکزار نهبندان تنها تالاب زنده و پویای کشور است و این تالاب می‌تواند ظرفیتی برای حوزه گردشگری باشد می گوید: این منطقه زیستگاه گونه های منحصر به فردی است که با برنامه ریزی می تواند سالانه میزبان گردشگران فراونی باشد چرا که گیاهان و گونه های جانوری داریم که کمتر در جاهای دیگر یافت می شود.

لزوم مدیریت چرای شترها

وی تاکید می کند: همچنین باتوجه به وضعیت خشکسالی های پیاپی می طلبد که مدیریت بهتری در خصوص چرای دام بویژه شتر که طی چند سال اخیر افزایش چشمگیری در منطقه داشته و همچنین مشاغلی از قبیل دامداری صنعتی. صنایع دستی که تعارض کمتر به محیط‌زیست دارد را ایجاد کنیم. به گفته وی کاهش برداشت آب توسط چاه موتورهای اطراف تالاب کشت گیاهان و درختان کم آب بر می تواند درحفظ تالاب مثمرثمر باشد.

مهربان باشیم

وی با اشاره به اینکه طبیعت بدون جانوران و پرندگان مرده است و این موجودات به آن روح وجان می‌بخشند، می‌گوید: بارها در حین گشت و کنترل در فاصله ۵ تا ۱۰ متری با یوز یا زاغ بور روبرو شده‌ام و این حیوانات وقتی حس کردند که قصد آزارشان را نداریم به زندگی خود ادامه داده اند. محیط بان هم استانی خاطر نشان
می کند: از مردم تقاضا دارم به محیط زیست اهمیت دهند چون بی اهمیتی به آن صدمه به محیط زندگی خودشان است و با حیات وحش مهربان باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت