داستان تکراری «گرانی کالاها» در ماه رمضان

فقط یک روز به آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده است و در این زمان مردم با توجه به اوضاع کرونایی بیشتر از گذشته نگران تامین و قیمت کالاهای اساسی می باشند.کالاهای که به گفته اکثر شهروندان یا پیدا نمی شود یا اینکه قیمت آنها بالاست! بررسی قیمت کالاهای اساسی نشان میدهد که قیمت بیشتر کالاها در مقایسه با رمضان سال گذشته افزایش بیش از ۳۰ درصدی را تجربه کرده اند.

نرخ متفاوت کالاهای اساسی در فروشگاه ها

بررسی های میدانی نشان می دهد همچنان در عمده مرغ فروشیهای شهر قیمت هر کیلو مرغ بالاتر از ۲۴۹۰۰ تومان است. یکی از شهروندان با بیان اینکه بارها اعلام شده که قیمت مرغ حدود ۲۴۹۰۰ تومان است، یادآور می شود: اما در چند شب گذشته بعد اینکه مدتها در شهر دنبال مرغ گشتم فروشگاهی پیدا کردم که مرغ های کوچک را در آخر شب با قیمت ۲۶ هزار تومان عرضه می کرد وقتی که اعتراض کردیم گفتند نرخ همین است! خانمی هم با اشاره به بیماری کرونا و لزوم خرید اینترنتی عنوان می کند: قیمت ها در فروشگاه های اینترنتی بسیار متفاوت است و از طرف دیگر نمی دانی آنچه که می خرید با آنچه که دریافت می کنید چقدر متفاوت خواهد بود. وی با اشاره به اینکه در برخی فروشگاه های اینترنتی مرغ سالم دو کیلویی کاکل زری ۵۲ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می شود، ادامه می دهد: یک کیلو ران مرغ ۳۲ هزار تومان و سینه مرغ حدود ۴۰هزار تومان است.وی تاکید می کند:حتی اگر بخواهیم پای مرغ برای سوپ تهیه کنیم برای هر کیلو باید ۱۰ هزار تومان هزینه کنیم که به نظر می رسد برای یک خانواده عیالوار گران است. برنج نیز از دیگر کالاهایی است که طی یکسال اخیر افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرده است. در حال حاضر قیمت برنج ۹۰۰ گرمی گلستان در بازار حدود ۲۵ هزار و۹۰۰ تومان است ضمن اینکه برنج هندی با وجود داشتن قیمت مصوب، اما در بازار با نرخهای متنوع و بالاتر از نرخ مصوب عرضه می شود.

روغن کالایی که به سختی یافت می شود!

روغن از دیگر کالاهایی است که مردم طی این مدت در خرید آن دچار مشکل هستند. متاسفانه روغن در اکثر فروشگاه ها پیدا نمی شود و روغن ویژه پخت و پز یک و نیم لیتری بالای ۹۰ هزار تومان است و نکته جالب ماجرا ناموجود بودن این کالا در اکثر فروشگاه های اینترنتی می باشد. محمدی یک از شهروندان با اشاره به اینکه سال هاست از روغن جامد حلب ۵ کیلویی استفاده میکنیم، خاطر نشان می کند: اکنون ماه هاست روغن حلب ۵ کیلویی در فروشگاه ها نایاب است و اگر هم پیدا شود ۱۵۰ هزار تومان به بالا میفروشند وی اضافه می کند: این روغنی که باید در فروشگاههای زنجیرهای با نرخ مصوب به مردم عرضه شود اما مشخص نیست چرا از مغازهها سردرمی آورد. مسئولان هم دائم مصاحبه می کنند و می گویند کمبود نداریم.

توزیع کالاهای اساسی در فروشگاه های استان

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی می گوید: توزیع کالای اساسی مورد نیاز مردم ویژه ماه مبارک رمضان در استان در فروشگاه های معتبر آغاز شده است. الیاس جویبان با بیان اینکه در این ارتباط از سوی کارگروه تنظیم بازار کشور ۵۰۰ تن مرغ ، ۳۵۰ شکر بسته بندی و هزار و ۴۰۰ تن روغن به استان اختصاص یافته است، ادامه می دهد: همچنین ۲۶ تن گوشت قرمز در تمام فروشگاه های استان توزیع شده است. وی ادامه می دهد: اقلام اساسی ویژه ماه مبارک رمضان در فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای، هایپرمارکتها، اتحادیه کارکنان دولت، تعاونی فرهنگیان و پنج فروشگاه اینترنتی استان عرضه میشود. جویبان تاکید می کند: کالای مورد نیاز مردم به اندازه کافی ذخیره شده و شهروندان هیچ نگرانی از بابت تامین اقلام اساسی نداشته باشند.

تسهیل دسترسی مردم به کالاهای مورد نیاز با نرخ مصوب

به گفته معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان از ۲۱ فروردین ماه در استان اجرایی شده است. علی تهوری با بیان اینکه این طرح با توجه به افزایش تقاضا برای انواع مواد غذایی به ویژه اقلام لبنی، پروتئینی، میوه و سبزیجات، خرما و شیرینی های مرسوم (زولبیا و بامیه) در آستانه ماه مبارک رمضان اجرا می شود، می افزاید: این طرح از ۲۱ فروردین ماه جاری در استان آغاز می شود و تا ۲۵ فروردین ماه ادامه دارد.تهوری تاکید کرد تسهیل و تسریع در دسترسی مردم به کالاهای مورد نیاز با قیمت مصوب و مناسب، نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی و برخورد با تخلفات احتمالی از جمله اهداف طرح است.

حضور ۳۲تیم بازرس و نظارتی بر بازار

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای وظایف قانونی، صیانت از حقوق مصرف کنندگان و توجه ویژه به موضوع تأمین و توزیع به هنگام کالاهای پرتقاضای این ماه، بازرسی ها تشدید خواهد شد، ادامه می دهد: امیدواریم همه صنوف با بازرسان همکاری کنند و بتوانیم بهترین خدمات به مردم بدهیم. تهوری با بیان اینکه رعایت نرخهای مصوب و سود قانونی، نصب برچسب قیمت بر روی تمامی کالاها و صدور فاکتور رسمی در قبال فروش کالا مورد تاکید است، خاطر نشان می کند: این طرح با حضور ۳۲ تیم بازرسی و همکاری ناظران افتخاری در خراسان جنوبی اجرایی و بازار به صورت ویژه رصد می شود. معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی خاطر نشان می کند: شهروندان میتوانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف، شکایت های خود را از طریق شماره تلفن ۱۲۴ اعلام کنند.

جذب ۲۵۰۰ تن اقلام اساسی برای ماه رمضان

رئیس سازمان صمت استان نیز می گوید: ۲ هزار و ۵۲۶ تن اقلام اساسی ویژه ماه مبارک رمضان برای خراسان جنوبی جذب شده و در راه استان است. جرجانی با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ تن انواع روغن خوراکی به استان جذب و ۲۵۰۰ تن اقلام اساسی برای ماه رمضان اختصاص یافته است، می افزاید: هزار و ۲۰۰ تن آن برای مصرف مردمی و ۳۰۰ تن آن برای مصارف صنفی صنعتی در نظر گرفته شده است. وی یادآور می شود: همچنین ۵۰۰ تن شکر از قرار هر کیلوگرم ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۵۰۰ تن برنج تنظیم بازار از نوع پاکستانی با قیمت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۲۶ تن گوشت گوساله منجمد از قرار هر کیلوگرم ۸۸ هزار تومان اختصاص یافته است. وی با بیان اینکه در تامین اقلام مورد نیاز مردم در ماه رمضان کمبودی نداریم تاکید می کند: این اقلام تا اواسط هفته جاری وارد استان میشود و در واحدهای صنفی، فروشگاههای زنجیرهای و اینترنتی توزیع خواهد شد. صباغی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت