خط و نشان های آقای دادستان

هفت ماه از آغاز فعالیت دادستان جدید مرکز استان می گذرد و در این مدت به بسیاری از معضلات شهری مرکز استان ورود کرده و با نظارت و حضور میدانی سعی در برطرف کردن مشکلات داشته است اما در بین صحبت های ایشان در گفتگو با روزنامه آوا توجه به نظارت به موقع نهادهای مسئول بیش از سایر موارد به عنوان دغدغه مطرح می شود. دادستان بیرجند نظارت به موقع نهاد های نظارتی را مسیر درست برای حل مشکلات شهری می داند. معضلاتی که اگر نظارت به موقع شکل می گرفت، بسیاری از مشکلات امروز مرکز استان اتفاق نمی افتاد. اکنون گویا نهاد های نظارتی زیر ذره بین دادستان قرار دارند تا با نظارت به موقع بسیاری از مشکلات در همان آغاز حل شود. روز جمعه در گفتگویی میزبان حجت الاسلام نسائی دادستان بیرجند بودیم تا گفتگویی بدون تعارف درباره فعالیت های دادستانی مرکز استان داشته باشیم.

فضا را برای مجرمین نا امن می کنیم

دادستان شهرستان بیرجند در این گفتگو که به طور زنده از شبکه اجتماعی اینستاگرام روزنامه آوا نیز پخش می شد، با بیان اینکه اولین وظیفه سیستم قضایی تسریع در روند رسیدگی به پرونده های قضایی است، گفت: سال گذشته بیش از ۱۷ هزار پرونده کیفری در دادگاه های مرکز استان رسیدگی شد و سرعت بخشیدن به روند رسیدگی این پرونده ها یکی از برنامه های مهم دستگاه قضایی در سال جاری می باشد. حجت الاسلام نسائی افزود: انگیزه های زیادی بین کارکنان دستگاه قضایی برای خدمت رسانی به شهروندان وجود دارد و فضای استان را برای مجرمین و هنجارشکنان نا امن خواهیم کرد. وی با اشاره به شعار امسال عنوان کرد: همه امکانات کشور برای تولید و اشتغال جوانان باید به کار گرفته شود و دستگاه قضایی پشتیبان کارآفرینان و تولیدکنندگان استان خواهد بود. دادستان بیرجند ادامه داد: ایجاد اشتغال برای جوانان علاوه بر اینکه باعث بالا رفتن ارزش پول کشور و آرامش روحی و روانی جوانان خواهد شد از بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد نیز جلوگیری خواهد کرد. نسائی با اشاره به برخی از سواستفاده کنندگان بیت المال، تصریح کرد: برخی به بهانه تولید وام هایی با درصد سود کم گرفتند اما این نقدینگی را به سمت تولید نبردند که این موضوع توسط دستگاه قضایی با جدیت پیگیری و با متخلفان برخورد خواهد شد. این مسئول قضایی استان خاطرنشان کرد: باید به واحدهای تولیدی که مشکلاتی دارند کمک شود تا زمینه بیکاری تعدادی از جوانان فراهم نشود.

نظارت نباشد، فساد شکل می گیرد

دادستان بیرجند به موضوع مهم نظارت اشاره و گفت: اگر در اجرای هر قانونی نظارت انجام نگیرد، مطمئنا برخی از افراد سوء استفاده خواهند کرد که بنابراین نهادهای نظارتی باید به خوبی به وظایفشان عمل کنند. نسائی با بیان اینکه هرجایی که نظارت نباشد، فساد شکل می گیرد، ادامه داد: درحالی که کشور ثروتمندی هستیم، برخی از خانواده ها جوان بیکار و متاسفانه وضع مالی بدی دارند که نباید اینگونه باشد. وی اضافه کرد: برخی برای یک کار تولیدی درخواست وام کردند و زمانی که کارشناس بانک برای تایید این موضوع می رود، دیواری ساخته و حیواناتی نیز در آنجا می آورند اما زمانی که وام پرداخت می شود، آن را در جای دیگر مانند سکه و دلار هزینه می کنند. به گفته دادستان دستگاه قضایی با جدیدت به این مسائل ورود خواهد کرد و با متخلفان برخورد می کند.

ورود به موضوع کمبود مرغ

دادستان بیرجند به ورود دستگاه قضایی به موضوع کمبود مرغ در استان اشاره کرد و گفت: دادستان به عنوان مدعی العموم هرجا که حق مردم تضییع شود به موضوع ورود می کند و در این ارتباط نیز با جدیدت به بررسی کمبود مرغ در استان پرداختیم. نسائی افزود: با اینکه یکی از تولید کنندگان مرغ در کشور هستیم اما در مرکز استان قیمت آن به ۳۶ هزار تومان رسید. وی ادامه داد: دولت نهاده های دامی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می کند باید قیمت مرغ برای مصرف کننده نزدیک ۲۰ هزار تومان باشد اما متاسفانه مرغ از استان خارج و در نهایت قیمت آن به ۳۶ هزار تومان در استان رسید. دادستان افزود: اجازه خروج مرغ از استان را ندادیم و در این ارتباط ۴-۵ نفر نیز دستگیر و پرونده قضایی برای آن ها تشکیل شد. نسائی ادامه داد: هر زمان حکم قطعی دادگاه درباره متخلفان این حوزه صادر شد، آنها را به مردم معرفی می کنیم. نسائی با بیان اینکه اکنون روغن به قدر کافی توزیع شده است، گفت: اگر روغن در استان کمیاب شود و مردم برای این کالا در صف منتظر باشند، حتما دستگاه قضایی ورود خواهد کرد. وی ادامه داد: در کمبود روغن در استان نیز بررسی هایی انجام شد که متوجه شدیم این کالا از استان خارج نمی شود و خداروشکر اکنون توزیع روغن مشکلاتی جدی ندارد.

با تجمع مخالفم

دادستان بیرجند به موضوع دانشگاه صنعتی هم اشاره و گفت: وزارت علوم تصمیمی اتخاذ کرده است اما شاید ملاحظاتی در استان وجود داشته باشد که نامه هایی در این ارتباط نوشتیم. وی با بیان اینکه دستگاه قضایی به وظیفه قانونی خودش عمل کرده، افزود: خیلی از کارهایی که انجام می گیرد شاید نتیجه دلخواهی نداشته باشد اما هر کاری که در توان داشته باشیم برای این موضوع انجام خواهیم داد. نسائی با بیان اینکه با هرگونه تجمعی در این ارتباط مخالفم، عنوان کرد: باید از ظرفیت های قانونی مانند استانداری، نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه این موضوع پیگیری تا حق مردم تضییع نشود. دادستان بیرجند گفت: مطالبات پیمانکاران راه های روستایی باید پرداخت شود و دستگاه قضایی نیز در این ارتباط تلاش خواهد کرد. نسائی به موضوع جالبی در این ارتباط اشاره و افزود: برخی از این پیمانکاران با اینکه در حساب های خودشان پول داشتند اما حق و حقوق کارگران را نمی دانند و از آنها به عنوان اهرمی برعلیه دولت استفاده می کردند.

اگر دستگاه نظارتی ورود می کرد…

وی به موضوع ساختمان هلال بیرجند نیز اشاره کرد و گفت: در این ساختمان باید فضایی برای پارکینگ در نظر گرفته می شد اما متولیان این پروژه این فضا را فراهم نکردند. وی با بیان اینکه ضرب الاجلی برای ساخت پارکینگ تعیین کردیم، افزود: اکنون در ساختمان هلال امکان ساخت پارکینگ نیست اما در پشت این ساختمان زمینی وجود دارد که در آنجا باید پارکینگی برای این ساختمان فراهم شود. دادستان بیرجند درباره جانمایی برخی از پروژه های شهری نیز گفت: متاسفانه برخی نفع شخصی را مقدم بر منافع عمومی می دانند که این اشتباه بزرگی است. وی ادامه داد: اگر در همین پروژه هلال دستگاه های نظارتی ورود می کردند و در همان ابتدا متولیان این پروژه را برای پارکینگ نداشتن بازخواست می کردند، این مشکل به وجود نمی آمد. به گفته نسائی هر وقت نهادهای نظارتی به وظیفه خودشان عمل نکنند، مشکلاتی به وجود می آید.

تشکیل کارگروهی برای حقوق شهروندان

دادستان بیرجند به تشکیل کارگروهی برای رفع مشکلات شهروندان اشاره و گفت: اگر حقوق عامه تضییع شود در این کارگروه به بررسی موضوع پرداخته و از حقوق شهروندان دفاع خواهیم کرد. نسائی اضافه کرد: مردم نیز اگر بی عدالتی را دیدند حتما به دستگاه های نظارتی و قضایی منعکس کنند چرا که این کشور برای همین شهروندان است. وی با بیان اینکه سه شنبه روز ملاقات عمومی دادستان با مردم است، اضافه کرد: اگر شهروندان احساس بی عدالتی در موضوعی را داشتند با دفتر دادستان برای تعیین وقت مکاتبه کنند تا در چارچوب قانون به حل مشکلات آنها بپردازیم. به گفته نسائی تاکنون بیش از ۱۵۰۰ ملاقات عمومی با دادستان انجام شده است. دادستان بیرجند یکی از مهم ترین برنامه های این نهاد را مبارزه با قاچاق فروشان دانست و گفت: مبارزه با شبکه مواد مخدر در مرکز استان در اولویت دستگاه قضایی قرار دارد و دستگاه قضایی با جدیت با سوداگران مرگ برخورد خواهد کرد.

مخالف شادی مردم نیستیم اما…

نسائی با قدردانی از مجاهدت های کادر درمان، عنوان کرد: هیچ نهادی در کشور مخالف شادی و ورزش شهروندان نیست اما اکنون شرایط خطرناکی بر کشور حاکم شده و بسیاری از شهرهای کشور قرمز شده اند. وی اضافه کرد: همه شهروندان با رعایت پروتکل های بهداشتی و تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا برای عبور از این وضعیت کمک کنند تا هرچه سریعتر وضع مردم و کشور عادی شود. دادستان به اراضی موسوی هم اشاره و گفت: حکم دادگاه این پرونده به نفع شهروندان است. وی درباره پادگان ۰۴ بیرجند نیز بیان کرد: این پرونده در کمیسیون ماده ۵ در حال بررسی است و امیدواریم امسال این موضوع نیز حل شود. مهدی آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت