خطر ؛ کارگران شغول کار نیستند

با شیوع کرونا، اقشاری که با کاهش فعالیت‌های اقتصادی آسیب دیدند از قبیل قشر کارگری و افرادی که درآمد ثابت نداشته اند بیشترین ضررها را متحمل شده اند. اما خطربزرگ تری که زندگی اینده آن ها را بعداز کرونا تهدید می کند، آغاز موجی از تعدیل نیرو در برخی کارگاه ها و واحد های تولیدی است که اینده شغلی بسیاری از کارگران را با مخاطره مواجه کرده است.

دردی از ما دوا نمی کند

آوا در گفت و گویی که با برخی از کارگران و اقشار آسیب دیده به این جمله نهایی رسید؛ « اطلاعات جامعی در زمینه چگونگی درخواست و پرداخت طرح های کمک معیشتی نداریم و برخی طرح ها هم که از آن ها باخبریم ، به درد ما نمی خورد» حاجی آبادی در این باره گفت: من کارگر روزمزد هستم که در چهارراه منتظر می مانم تا شاید کسی بنا و شاگرد بخواهد. این وام ها از من کارگر دردی را دوا نمی کند چرا که طرح شارژ یارانه بعد از یارانه ماه های کم می شود و پولی که از محل یارانه برای پرداخت قبوض نگه می داریم هم از بین می رود و از آن طرف طرح خرید اضطراری دو میلیون تومانی هم برای ما خوب نیست و با دو میلیون تومان چه مقدار خورد و خوراک می توان برای ۵ نفر تهیه کرد. مؤمنی نیز در این باره بیان کرد: ساخت و ساز در گذشته هم خوب نبود و اکنون کلا تعطیل است ،حتی پول اجاره منزل را نداشتم و با صحبتی که با صاحب خانه داشتیم با توجه به شرایط زمان دادند که در ماه های آینده پرداخت کنم. این طرح هایی هم که گذاشته اند برای من فایده ای نخواهد داشت. اکبری هم با اشاره به اینکه کارفرما عذرش را خواسته است، گفت: در یکی از کارگاه ها مشغول به کار بودم که به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شد و اکنون که بازگشایی شده، تعدیل نیرو کرده است تا بتواند هزینه های خود را پرداخت کند و این فقط برای من نیست و دوستان دیگری هم داشته ام که در کارگاه ها و رستوران ها و مراکز مختلف کار می کرده اند و کارفرما به دلیل مشکلات مالی عذر آنها را خواسته است . این طرح هایی که ترتیب داده اند برای ما اصلا جوابگو نیست چون حتی امنیت شغلی نداریم. به گفتۀ وی مسئولان اگر می خواهند کاری برای ما اقشار ضعیف جامعه انجام دهند بهتر است به این نکته ها توجه کنند.

نگران اشتغال بعد کرونا هستیم

دبیر اجرایی خانه کارگر استان دراین باره به آوا گفت: وام هایی که به یارانه بگیران می دهند و از یارانه افراد برداشت خواهد شد قطعا کفایت نخواهد کرد و این روند باید ادامه دار باشد که سازو کار آن باید اندیشیده شود. قادری تأکید کرد: اما نگرانی ما برای کارگران حمایت های مالی مقطعی نیست بلکه نگران آینده شغلی آنها هستیم که هیچ امنیت شغلی ندارند. وی تصریح کرد: هم اکنون کارگاه هایی بوده اند که با بازگشایی کار خود و مشکلات مالی که داشته اند تعدیل نیرو کرده اند و این آسیب های بعدی را به همراه دارد. به گفتۀ وی دولت باید قوانینی برای حمایت از کارگاه ها و کارفرمایان داشته باشد تا به شرط اینکه لیست کارگران و تعداد آنها تغییر نکرده باشد وام ها و تسهیلات کم بهره ای برای توسعه کار و حل مشکلاتشان به آنها پرداخت کند تا جلوی تعدیل نیرو و بیکاری خیل عظیمی از کارگران گرفته شود.

اعطای وام به کسب و کارها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم گفت: در جریان شیوع ویروس کرونا و آسیب دیدن کسب و کارها، دولت بسته حمایتی تعریف کرد که یکی از گزینه‌های آن ارائه تسهیلات بین یک تا دو میلیون تومانی از محل منابع بانکها به گروه‌های آسیب دیده به نام طرح «خرید اعتباری اضطرار ناشی از شیوع ویروس کرونا» بود. اشرفی افزود: تسهیلات مورد نظر به حساب یارانه افراد واریز می‌شود و می‌توانند از آن به هر طریقی استفاده کنند و بازپرداخت این تسهیلات بعد از سه ماه تنفس با دوره ۲۷ ماهه است و اقساط آن با بهره ۴درصد از محل یارانه‌ نقد و یا کمک معیشتی که در هر ماه به حساب خانوارها واریز می‌شود، کم خواهد شد و به حدود ۴ میلیون خانوار کشور که جزو اقشار آسیب پذیر بدون درآمد ثابت از قبیل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی بوس و کرایه های بین شهری، دستفروشان و کارگران فصلی با تأیید و تشخیص اداره کار تعلق می گیرد. وی عنوان کرد: همچنین سرپرست خانوار تمام ۲۳ میلیون خانواری که یارانه نقدی می‌گیرند می‌تواند از شارژ یک میلیون تومانی کارت یارانه با نرخ ۱۲ درصد استفاده کنند به گفتۀ وی در راستای مشکلات کسب و کارها نیز بانکها ۵۲ هزار میلیارد تومان به بنگاه ها و مشاغل آسیب دیده با همان نرخ ۱۲ درصد وام می دهند ولی هنوز بخش نامه و دستورالعملی که چگونه و چه مبلغ می باشد اعلام نشده است.

کمک به کارگران روزمزد و ساعتی

مدیرکل کمیته امداد استان با بیان اینکه سرپرست خانواده ای که ساعتی و روزمزد کار می کند را تحت حمایت قرار می دهیم، گفت: این حمایت برای افرادی است که در پوشش کمیته امداد نیستند و هیچ کمکی دریافت نمی کنند و اکنون در حال جمع آوری اطلاعات هستیم و اولویت کارگران روزمزد و بعد از آن کارگران ساعتی می باشد. سلم آبادی تصریح کرد: هیچ گونه مراجعه حضوری به مرکز برای افراد نداریم و از تمام صنوف و دستگاه های مرتبط خواسته ایم که اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند و از آن طریق وارد عمل می شویم. وی تأکید کرد: اطلاعات پایش می شود و این حمایت ملزم به این است که هیچ کدام از اعضاء خانواده درآمد ثابت دیگری نداشته باشند و بعد از بررسی اطلاعات ارائه شده توسط دستگاه های مرتبط آمار دقیق اطلاع رسانی می شود – قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

حسینی – رئیس اداره ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت