خسارت ۳۵ میلیاردی کرونا به مرغداری های استان

محمودآبادی- صنعت طیور اکنون بعد از گذشت حدود ۴ ماه از بحران کرونا در خرداد ماه به لیست زیان دیده ها از کرونا قرار گرفت، این صنعت در استان بر اثر کرونا ۳۵ میلیارد و ۷۲۳ میلیون تومان خسارت دیده است. تأمین نهاده ها تا بحران کرونا و لرزه بر تن صنعت دام و طیور کشور بحث هایی است که این روزها تولید کنندگان زیادی را دل شکسته کرده است. هر چند بارندگی های بهار و سرسبزی منابع طبیعی کمی از دغدغه های خوراک دام را کاهش داده است، اما نگرانی از کاهش تقاضا برای شیر دامداری ها و نیز افزایش تولید مرغ در شرایطی که بازاری نیست، مسئولان را بر آن داشت تا با راهکارهای کوتاه مدت و البته بلند مدت اندکی زخم های این صنعت را تسکین دهند. اما دغدغه های این صنعت در خراسان جنوبی به دلیل شرایط خشکسالی و تغییراتی که در صادرات مرغ به سیستان و بلوچستان بود، خسارات را برای مرغدارن دو چندان کرد.
دامدارن و مرغداران از کمبود نهاده می گویند و دولت نیز از پیگیری هایی که انگار اندکی برای صاحبان این صنعت در استان به نتیجه رسیده است و البته برآورد خسارت کرونا که اعلام شد. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی در نشست خبری سه شنبه ی گذشته از برآورد خسارت های مرغدارن در ایام کرونا خبر داد و گفت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده برای عید و ماه رمضان امسال، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار جوجه ریزی در مرغداری های خراسان جنوبی داشته ایم اما با شیوع ویروس کرونا تمامی مراسم‌ها لغو شد و این موضوع بر کاهش مصرف مرغ تأثیرگذاشت.
«اشرفی گل» با تأکید بر اینکه زیان مرغداران تا پایان اردیبشت ماه ۹۹ ادامه داشت، افزود: ۳۲۶ واحد مرغ گوشتی با میزان تولید ۱۳ هزار و ۳۱۲ تن گوشت مرغ در بازه ی زمانی اول اسفند ۹۸ تا ۲۷ اردیبهشت ۹۹ برآورد خسارت شده اند که مبلغ آن به ۲۶ میلیارد و ۶۲۴ میلیون تومان می رسد.
وی ادامه داد: همچنین برای سه واحد مرغ مادر گوشتی با تولید بیش از سه میلیون ۵۵۷ هزار و۹ قطعه جوجه یکروزه در این مدت خسارت هفت میلیارد و ۲۹۹ میلیون تومان و برای یک واحد مرغ مادر گوشتی نیز خسارت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. وی با اشاره به اینکه مرغداری ها جزو صنایع زیان دیده از کرونا محسوب شدند اعلام کرد: برای مرغداری های خسارت دیده هر مرغدار خسارت دیده می تواند به سامانه ی اداره کارمراجعه کند و برای تثبیت اشتغال موجودش بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان وام ۸ درصد دریافت کنند.

توزیع ۳۸ هزار و ۴۰۰ تن نهاده طیور
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام استان برای حمایت از تولید داخل شروع به خرید از مرغ داران کرده است، افزود: در بحث نهاده های دام و طیور از ابتدای امسال تاکنون ۱۴ هزار تن کنجاله سویا، ۱۳ هزار تن ذرت، هشت هزار و ۲۰۰ تن جو، سه هزار و ۲۰۰ تن سبوس از طریق سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی در بین دامداران و مرغداران استان توزیع شده است البته با توجه به سهمیه نهاده های دامی استان، همه نیاز مرغداران تامین نشده است.
اشرفی گل با اشاره به تولید ماهانه ۲ هزار و ۶۰۰ قطعه جوجه ریزی مرغ گوشتی، یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار، ۵۰۰ هزارتن پولت تخم گذار و ۳۰۰ هزار تن مرغ گوشتی در خراسان جنوبی، گفت: در همین راستا ماهانه نیاز به ۱۲ هزار تن ذرت، ۶ هزار و ۵۰۰ تن سویا، یک هزار و ۱۰۰ تن سبوس و چهار هزار و ۵۰۰ تن جو است. به گفته وی شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی براساس توان خود مقداری از ذخایر نهاده های دامی را در اختیار مرغداران و ۱۵ کارخانه خوارک دام و طیور استان قرار می دهد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر پتانسیل دامی خوبی در استان وجود دارد، عنوان کرد: بیش از ۶۹ هزار رأس گاو و گوساله، ۳۰ هزار نفر شتر، یک میلیون و ۶۰۰هزار رأس گوسفند و بز و دام سبک توسط دامداران و تولیدکنندگان استان پرورش داده می‌شود. وی با بیان اینکه این طرح از بهمن پارسال آغاز شد افزود: هزینه هویت‌گذاری برای هر دام سبک ۲ هزار و ۴۰۰ تومان و دام سنگین هفت هزار تومان برای هر رأس بوده است. به گفته ی اشرفی پیگیری هایی برای برآورد خسارت دامداری ها نیز در استان در حال انجام است چرا که در ایام کرونا نه تنها خرید و مصرف شیر بسیار کاهش یافت حتی قیمت گوشت نیز در سطح کشور و استان به حد قابل توجهی کاهش یافت و باعث زیان به دامدارن و تولید کنندگان این صنعت شد.

مشکل نهاده ها رفع شد
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی درباره ی نتیجه ی پیگیری های استاندار و مسئولان استان برای تأمین نهاده های خوراک دام و طیور در این جلسه گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی در ترخیص نهاده های دامی وجود ندارد و با همکاری بانک مرکزی و گمرک این نهاده‌ها در حال ترخیص هستند. «بیجاری» با اشاره به اینکه از ابتدای امسال هشت هزار و ۵۳۳ تن نهاده دامی توسط بخش خصوصی در استان توزیع شده است،افزود: سال گذشته نیز ۹۷ هزار و ۶۶۴ تن نهاده دامی توسط بخش خصوصی وارد استان شده و در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است.

صادرات مرغ زنده به افغانستان
وی درباره ی راهکارهای بلند مدت و رفع موانع تولید برای مرغدارن اعلام کرد: با پیگیری های استاندار خراسان جنوبی مجوز صادرات مرغ زنده از این استان به خارج از کشور با هدف حمایت از تولیدکنندگان مرغ و بهره گیری از فرصت مرز در حال پیگیری است. وی همچنین از کاهش عوارض صادرات مرغ خبر داد که بر اساس آن عوارض صادرات گوشت مرغ برای پشتیبانی امور دام استان به صفر رسیده و برای مرغداران بخش خصوصی از ۵ هزار تومان به یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.
بیجاری ادامه داد: هم اکنون صادرات ۷۰۰ تن مرغ منجمد تولید شده در این استان توسط شرکت پشتیبانی امور دام به خارج از کشور در حال انجام است.

پایان مهلت پلاک گذاری
وی همچنین موضوع پلاک کوبی دام ها در کشور را با توجه به اتفاقات سال گدشته مبنی بر قاچاق دام را یادآور شد و گفت: در این طرح مهلتی که برای پلاک گذاری و هویت دار کردن دام های سنگین تعیین شد، شش ماه و برای دام های سبک یکسال بود که از زمان تصویب شیوه نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی شد.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مهلت پلاک گذاری دام به اتمام رسیده است، از دامداران درخواست کرد هر چه سریعتر نسبت به پلاک کوبی و هویت دار کردن دام های خود با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی و امور دام در شهرستان ها و مرکز استان هر چه زودتر اقدام کنند چرا که از این پس جا به جایی هر گونه دام بدون پلاک قاچاق محسوب می شود. بیجاری گفت: در این طرح با استفاده از پلاک کردن دام و ثبت کد رهگیری، تمامی مشخصات و اطلاعات هویتی دام از جمله مالک، محل پرورش و نگهداری و … به منظور جلوگیری و کنترل از قاچاق دام ثبت می شود. به گفته ی وی تاکنون از مجموع دام سنگین استان فقط ۵۰ درصد و دام سبک استان فقط ۱۶ درصد پلاک گذاری شده اند، متأسفانه از این پس کنترل حمل و جابه جایی دام بدون هویت شامل جریمه های سنگین و زیان های زیاد خواهد بود. در این خصوص نیروی انتطامی به طور ویژه اعمال قانون می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت