“خراسان جنوبی ” گنج ناشناخته درصنعت گردشگری

کاری- قطعا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در جذب گردشگر مورد توجه قرار می‌گیرد هتل است. گردشگران نسبت به ارائه خدماتی که مورد نظرشان است هتل خود را انخاب می‌کنند اما متاسفانه از زمان کرونا استقبال از هتل‌ها کمتر شد و همین موضوع باعث دردسرهایی برای هتل‌داران شد. اما پس از فروکش کردن کرونا باز هم هتلداران خراسان جنوبی گلایه مند از وضع موجود هستند برای بررسی چالش‌های موجود در این حوزه با “ دکتر سید محمد آذرکار” نایب رییس جامعه هتلداران خراسان جنوبی و و نائب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند پرداخته‌ایم.

کاهش ۳۰ درصدی استقبال از هتل ها
دکتر آذرکار در گفتگو با خبرنگار روزنامه آوا گفت: سهوا یا عمدا صنعت گردشگری خراسان جنوبی با وجود جاذبه های ارزشمند ژئومورفولوژیک، انسانی و زیست محیطی مورد بی مهری بی توجهی قرار گرفته است. نایب رییس جامعه هتلداران خراسان جنوبی و نائب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه سال گذشته با وجود اینکه پیک کرونا تازه فروکش کرده بود مراجعات به هتل ها حدود ۶۰ درصد بود اما امسال از بازه نوروز تا کنون استقبال از هتل های ۳ و ۴ ستاره استان ضریب اشغال ۳۵ تا ۳۰ درصد را نشان می داد که نشان از کاهش ورود مسافر به استان است. نایب رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی درباره حمایت‌ها نیز عنوان کرد: حمایت‌های زبانی و لفظی خوب بوده ولی حمایت‌های سریع و اثربخش نزدیک به صفر بوده است.

قوانین سخت گیرانه بیش از سایر استانها
نائب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به قوانین سختگیرانه بالاخص در خراسان جنوبی ادامه داد: سخت گیری‌های مسئولان و حمایت‌های محدود، درد مشترک بین تمام استان‌ها است اما این حوزه نیازمند حمایت ها سریع و اثربخش می باشد.آذرکار با بیان اینکه هتل‌ها پذیرای مهمان‌هایی بودند که جزو مسئولان و سرمایه‌گذاران هستند، تاکید کرد:پس همواره بهترین خدمات را ارائه کرده‌ و کار خود را درست انجام داده‌اند و اکنون که با مشکلات مواجه اند، شایسته حمایت کارآمدتری هستند.

۱۱ دستگاه نظارتی اما دریغ از یک دستگاه حمایتی
به گفته وی زمان ساخت و مجوز و راه‌اندازی هتل، حدود ۱۱ دستگاه نظارت می‌کنند ولی زمانی که نیاز به حمایت است از هیچ کدام این دستگاه‌ها خبری نیست.نایب رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه هتل‌ها مغازه‌های کوچکی نیستند که سریع نیروی خود را جمع و فقط مواد اولیه تهیه کنند، خاطر نشان کرد: بلکه نیروی کارآزموده، مسائل مالیات و دارایی و حامل‌های انرژی و موارد بسیار دیگری دارند که توجه ویژه را می‌طلبد.نائب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی این رکود ادامه‌دار خواهد بود چرا که شاهد افزایش بیمه، حقوق کارگر، مواد اولیه و موارد دیگر هستیم که در نبود حمایت‌ها همین مقدار هم که دوام آورده‌اند، مجبور به تغییر شغل می‌شوند.آذرکار با بیان اینکه برای راه‌اندازی یک هتل حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: کل درآمد ماهانه آن ۲۰۰ میلیون تومان است که بعد از ده سال هزینه راه‌اندازی آن هم بدست نمی‌آید. وی با بیان اینکه مسافران و گردشگران اولین محکی که مردمان آن شهر را خواهند زد از رهگذر ویترین هتل‌ها و مراکز اقامتی است، اضافه کرد: بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به این مهم وجود داشته باشد.

ظرفیت های کم نظیر کشاورزی خراسان جنوبی
وی با تاکید بر ظرفیت های کم نظیر استان در حوزه کشاورزی ادامه داد: باغ های زرشک افین و مزارع زیبای زعفران می تواند میزان همایش ها و جشنواره های زیبایی برای گردشگران و علاقمندان باشد. مدیر هتل سپهر با تاکید بر اینکه که هتل‌ها سرمایه‌های یک شهر هستند، تصریح کرد: بخش گردشگری و به تبع آن هتل‌ها به یک جسم بی‌جان تبدیل شده است که اگر از ظرفیت‌ها برای توسعه استفاده نشود از بین می‌رود و امکان دارد دیگر نتوان به این شرایط بازگشت.آذرکار با بیان اینکه بیشتر مراجعان غیر بومی به بیرجند شامل نمایندگان دستگاه های اجرایی، قضایی، لشکری و کشوری هستند که برای بررسی و رفع مشکلات استان به این شهر می آیند، خاطر نشان کرد: مطمئنا زمانی که برخوردی شایسته با آنها شود و موقعیت های مناسب و خاطره انگیزی برای اقامت شان فراهم شود، احتمال حضور آنها در استان افزایش می یابد. وی اضافه کرد: مسئولی که بعد از اقامت خوب و برخورد شایسته شهروندان، خراسان جنوبی را ترک کند به جبران این خدمات کمک های ویژه ای را برای استان مهیا خواهد کرد.

هتل ویترین فرهنگ و آینه تمام نمای وضع آن شهر است
مدیر هتل سپهر بیرجند با تاکید بر اینکه هتل در واقع ویترین فرهنگ و آینه تمام نمای رفتار و وضع آن شهر است، ادامه داد: بنابراین کوچکترین بی توجهی در ارائه خدمات می تواند به حیثیت و وجه شهروندان آسیب زند.وی با بیان اینکه مهمانی که به هتل وارد می شود، انتظار دارد هتل مجهز، کامل، تمیز و دارای کارکنانی کارآزموده باشد ادامه می دهد: اما تناسب پایین بین هزینه های اولیه ساخت و تجهیز یک مرکز اقامتی با درآمد ناشی از آن این موضوع را به چالش می کشد.وی افزود: بنابراین هتل و هتلداری علیرغم جایگاه ویژه ای که برای توسعه شهر دارد، به علت این هزینه ها رغبت برای سرمایه گذار در این حوزه را کاهش می دهد.وی تاکید کرد: با حضور مسافر و گردشگر در استان مغازه دار، صنایع دستی، قصاب و همه مشاغل درگیر می شود از آن طرف هر مسافر که با خاطره خوشی از شهر برود یک مبلغ برای شهر و استان پرداخت خواهد کرد.

جذابیت عالی محیط زیست منحصر به فرد خراسان جنوبی
این دکترای محیط زیست اضافه کرد: در حوزه محیط زیست حداقل دو جانور به منحصر فرد جهانی یعنی “یوزپلنگ و زاغ بور” (تنها پرنده اندمیک ایران)، تالاب کجی نمک زار و قوچ اوریال درمیان و هوبره در قاینات را داریم که می تواند برای گردشگر بسیار جذاب باشد. وی با بیان اینکه همچنین در حوزه گردشگری درمانی، چه اساتید بزرگ و چه مراکز درمانی خوبی داریم، ادامه داد: با این ظرفیت می توانیم از متخصصان هم استانی در اقصی نقاط کشور برای تجهیز مجتمع درمانی پیشرفته در استان دعوت کند .نائب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه در حوزه ژئوتوریسم یا زمین گردشگری هم عرصه های بکر کویر را داریم، یادآور شد: هتل سپهر دربرنامه های گردشگری، تور سافاری و پروازهای تفریحی را دارد و اولین هتلی هستیم که در این موضوع فعالیت داریم. آذر کار درباره پیشینه تاریخی استان ضمن یادآوری اینکه بیرجند اولین شهر لوله کشی، سومین شهر دارای فرودگاه، سومین شهر دارای مدرسه به سبک دارالفنون و اولین شهری که زمین تنیس با مربی انگلیسی را در کشور داشت، ادامه داد:همچنین ما پدر علم جغرافیا، پدر علم ارتباطات و پدر سم شناسی و شاعران بزرگی چون حکیم نزاری قهستانی، ملا اشرف صبوحی (فردوسی لهجه بیرجندی ) را در استان داریم.
جذابیت بسترهای بکر شن های روان و ماسه بادی در کویرهای استان
دکترای محیط زیست ضمن اشاره به بسترهای بکر شن های روان و ماسه بادی در کویرهای سحرآمیز استان و تپه های ماسه ای با طول ۴۰۰ متر ارتفاع، بیان کرد: فردی که قصد بازدید از این ظرفیت های بکر و عالی را دارد باید بستر مناسبی از ترنسفر (ارتباط و جابجایی) و اقامت داشته باشد.وی با بیان اینکه این مسایل پایه های اساسی ظرفیت استان است که در معرفی آن کمتر کار شده، یادآور شد: از طرفی محدودیت ها در تردد زمینی داریم چرا که تردد ریلی نداریم و زمینی هم به خاطر بعد مسافت خسته کننده است و هوایی هم گران می باشد.
آذرکار تاکید کرد: استان نیازمند تیم و گروهی از علاقه مندان و صاحبظران حوزه های مختلف در تعامل با دستگاهی کلان چون استانداری است تا به بررسی ظرفیت ها پرداخته و آن را تبیین و تبلیغ کنند. نایب رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی ، خاطر نشان می کند: مردمان خراسان جنوبی به اعتبار مستندات تاریخی و گفته های زبانی و کلامی، مردمی خونگرم و آرام و مهمان نوازند و مطمئنا مراکز اقامتی، پیشرو در حوزه گردشگری و تامین رضایت مهمانان و مراجعان خواهد بود که جا دارد توجه ویژه ای به این حوزه شود. وی با بیان اینکه حداقل ۱۳۰ خانواده در استان از طریق هتل ها و مراکز اقامتی امرار معاش می کنند، اضافه کرد: برای بیمه و اینکه کارکنان هتل ها افراد متخصص و آموزش دیده باشند نیاز به حمایت و توجه ویژه داریم. وی با انتقاد از اینکه مالیات در این شهر براساس مالیات شهرهای بزرگ با منابع مالی چند برابر برابر است، بیان کرد: من معتقدم به هرکسی که در شهر بیرجند و خراسان جنوبی زندگی می کند و هر شغلی که دارد بایستی حق و حقوق مرزبانی داده شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه و صدا و سیما می توانند نقش موثری در معرفی جادبه های گردشگری داشته باشند، اضافه کرد: با تهیه و پخش کلیپ های یک دقیقه ای در فضای مجازی می توان نقش موثری در شناساندن جاذبه های استان داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت