خراسان جنوبی، پیشرو در مسکن ملی

محمودآبادی- بیش از ۵ هزار نفر در استان به مرحله ی ثبت نام طرح ملی مسکن رسیدند و می توانند با دریافت زمین از راه و شهرسازی صاحب خانه شوند.
بخشی از گفت و گوی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی را در شماره قبل روزنامه ی آوا مطالعه کردید. مدیر جوانی که توانسته است با تکیه بر موارد قانونی و آگاهی از آن ها برای توسعه ی استان در حوزه ی کاری خود منابع اعتباری را پیگیری کند. در ادامه ی گفت و گو با وحید داعی از آخرین رویداد ها در بحث مسکن ملی از او پرسیدیم و برنامه ی دیگری که در حوزه ی مسکن و زیر ساخت های ساختمانی در استان مورد نیاز است. وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف وزارت راه و شهرسازی این است که برای سایر دستگاه ها ساختمان بسازد گفت: تاکنون ۵۸ هزار و ۲۷۲متر زیربنا برای سایر ارگان ها مانند ثبت احوال، بخشداری، بیمارستان فردوس ، طبس و . . را تحویل داده ایم. داعی درباره پروژه های در دست اجرا اعلام کرد: هم اکنون ۱۴ هزار و ۴۳۰ متر ساختمان در دست اجرا داریم. مانند ساختمان اداری و سالن اجتماعات ۵۰۰ نفرفرمانداری،ساختمان پاویون فرودگاه،ساختمان آموزش پرورش و . . .که در تمام شهرستان های استان در حال اجراست. وی اضافه کرد: تلاش می کنیم با توجه به اهمیت ساختمان پاویون فرودگاه این ساختمان را تا انتهای سال به اتمام برسانیم. چرا که به نوعی آبروی فرودگاه مرکز استان است.
مدیرکل راه و شهرسازی در ادامه بخش مسکن را در حوزه ی کاری اش بسیار مهم دانست و افزود: تمام خانوارهای ایرانی به نوعی با مسکن در ارتباط هستند، دو تکلیف برای این موضوع مشخص شده بود که همزمان با هم باید اجرا می شد، اول اتمام طرح مسکن مهر در کشور بود. بر این اساس تلاش کردیم مسکن مهر خراسان جنوبی را به عنوان چهارمین استان در کشور به اتمام برسانیم. داعی درباره تکلیف دوم این طور گفت: این تکلیف مربوط به اقدام ملی است،که ابتدا برنامه ی ما برای این امر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مورد بود، اما بعد با دستور مستقیم وزیر راه و شهرسازی که هر فردی که در سامانه ثبت نام کرده و واجد شرایط است، باید در پوشش طرح ملی قرار بگیرد. آمار ابتدایی را کنار گذاشتیم و بر اساس برنامه جدید ثبت نام کردیم. وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۲۷۴ نفر در سامانه ثبت نام کردند،تاکنون ۶ هزار و ۶۶۸ نفر واجد شرایط شناخته شدند،
۵ هزار و ۷۲۳ نفر افتتاح حساب کردند، علاوه بر این در بحث تامین زمین در تمام شهر ها واگذاری انجام شده است.
وی با اشاره به اول بودن استان در بحث تعیین تکلیف متقاضیان مسکن ملی گفت: در بحث واگذاری گروهی نیز این استان اول است، هم اکنون در بیرجند نیز واگذاری به گروه های ۵ نفره در مجموعه سایت اداری در حال انجام است. البته در سایر شهرستان ها نیز واگذاری در حال انجام است. وی اعلام کرد: برای این طرح امروز در استان ۲۹۳ هکتار از اراضی دولت را با همکاری همه ی دستگاها تقریبا به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار دادیم (در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان) تا پول زمین را از قیمت ساخت حذف کنیم. وی از واگذاری های زمین در بخش های دیگر از جمله خیرین مسکن ساز،۲۱۳ نفر از مددجویان کمیته امداد که در دهک های بسیار پایین هستند و همچنین واگذاری زمین به ۶۸خانواده دارای دو معلول تحت حمایت بهزیستی خبر داد.

نگاه ویژه به بافت های فرسوده

وی درباره ی برنامه یی که برای بافت های فرسوده در دست اقدام است گفت: این طرح با عناوین بازآفرینی شهری یا بافت های نا کارامد مورد بررسی قرار گرفتند،که در استان هزارو ۷ هکتار از این بافت را به عنوان محله هدف مصوب داریم. داعی اعلام کرد: در این محله های هدف ۴۴ پروژه به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان تعریف شده بود از انواع کتابخانه، آسفالت کوچه ها، رفع نشتی آب، احداث مدرسه و فضای سبز و . . . که ۲۵ پروژه تاکنون تحویل شده و ۱۹ پروژه در دست اجراست و حدود ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم بخش اعظم این پروژه ها را تا انتهای سال به اتمام برسانیم.

سایت های مسکن مهر

با توجه به کمبود زیرساخت ها برای فضاهای آموزشی تفاهم نامه ای بین راه و شهرسازی و نوسازی و تجهیز مدارس منعقد شد که برای سایت های مسکن مهر یک سوم این اداره کل سرمایه گذاری کند و یک سوم آموزش و پرورش و یک سوم اعتبارات دولتی باشد تا مشکل کمبود فضای آموزشی در این بخش ها به حداقل برسد. داعی ادامه داد: سهم راه و شهرسازی در این توافق ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود،که مربوط به سال ۹۱ است، حدود ۲ میلیارد تا قبل از سال ۹۹ پرداخت شده بود، اما هفته ی قبل با پیگیری هایی که انجام دادیم توانستیم ۴ میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان را به صورت نقد به نوسازی مدارس تحویل دهیم.برای این منظور دستور خاص گرفتم و معجزه ای برای مدرسه سازی استان اتفاق افتاد.

طرح های تفضیلی

مدیرکل راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش درباره ی طرح های جامع و تفضیلی گفت: در ۲۸ شهر استان طرح های جامع داریم، که در چهار شهر بیرجند- قاین- فردوس و سربیشه در حال بازنگری طرح های جامع هستیم. و ۲۲ شهر طرح تفضیلی مصوب دارد.۷ طرح تفضیلی نیز در شهر های طبس – عشق آباد- اسلامیه – نیمبلوک – حاجی آباد و گزیک در حال تهیه است. که امید واریم ۴ شهر را تا پایان سال به اتمام برسانیم.
داعی بحث کمیسون ماده ی ۵ و کارگروه امور زیربنایی را یکی دیگر از فعالیت های مهم اداره کل راه و شهرسازی عنوان کرد چراکه دبیری این کارگروه با این اداره کل است از نظر اینکه تمام این سرمایه گذاری هایی که انجام می شود از پرورش شتر مرغ تا احداث گلخانه ها و سنگ بری ها و … در این کارگروه تعیین تکلیف می شود.
وی ادعا کرد از زمانی که مسئولیتش را به عنوان مدیرکل در اداره ی کل راه و شهرسازی آغاز کرده کار این کارگروه تسهیل یافته و فقط حدود ۳ درصد پرونده ها برگشت خورده است یعنی ۹۷ درصد از پرونده ها بر اثر تسهیلگری که داشته ایم موافقت گرفته است. در حوزه ی املاک حقوقی نیز یکی از وظایف ما تامین زمین برای مراکز دولتی است که در این حوزه برای غیر مسکونی و نیز برای سرمایه گذاران خصوصی تاکنون ۶۳ هکتار زمین در اختیار این بخش ها قرار دادیم که نسبت به سال های قبل ۲ برابر افزایش یافته است.
وی درباره پدیده ی زمین خواری و … نیز اعلام کرد: یگان حفاظت ما ۲۴ ساعته در حال گشت زنی هستند که تعرضی به زمین های دولتی نشود.امسال ۷۸ مورد رفع تصرف آنی در استان داشتیم که به مرحله های سخت نرسد. در پایان این گفت و گو یاد گفته ای از «بنجامین فرانکلین»افتادم که می گوید: (استعداد برای این خلق شده است که به کار گرفته شود) اگر داعی می تواند در تولید منابع اعتباری این طور عمل کند یعنی توانسته از استعدادهای رایزنی و پیگیری های خود نهایت استفاده را برای موفقیت در حوزه ی کاری اش استفاده کند. به من ثابت شد. در تمام تنگناهای محرومیت این استان همیشه یک پاشنه ی آشیل گم داشته ایم، و آن هم خلق منابع توسط مدیرانی که دلسوزانه برای توسعه استان گام بر می دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت