خانه های عاشورایی استان

مهدی آبادی- امسال محرم حال و هوای دیگری داشت. مردم با نصب پرچم مشکی در منازل خود هر خانه را به یک حسینیه تبدیل کردند و با توجه شرایط موجود فرهنگ عاشورایی را در دل هایشان طور دیگری نشان دادند. امسال مردم با درایت رهبری و حرکت خلاقانه بسیاری از مریدان اهل بیت نه فقط کرونا دور زده شد بلکه نمونه های زیادی از پاسداشت حماسه حسینی (ع)به صحنه آورده شد. با توجه به شرایط کرونایی در کشور نوآوری هایی در نحوه اجرای عزاداری فراهم شد و بسیاری از مریدان اهل بیت دست به ابتکاراتی زدند. از جمله نوآوری های امسال که در خراسان جنوبی به چشم آمد پویش هر خانه یک حسینیه بود که به ابتکار حجت الاسلام ولوی و صلاحی ، مداح اهل بیت شکل گرفت.

پویش هر خانه یک حسینیه

دیروز زیر سقف حسینیه‌ و مسجد و امروز، زیر سقف آسمان؛ عزاداری سیدالشهدا(ع) که حدومرز نمی‌شناسد. مداح اهل بیت درباره پویش یک خانه یک حسینیه به خبرنگار آوا می گوید: با توجه به شیوع کرونا و تحمیل محدودیت‌هایی در جامعه، ضرورت توجه به روضه‌های خانگی بیش از پیش نمایان شد. صلاحی می افزاید: بسیاری از افراد به دلایل گوناگون مانند حفظ سلامتی، سالمندان، بیماران و… دل تنگ روضه سید الشهدا شدند اما امکان حضور در مجالس عمومی برایشان فراهم نبود. وی با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری، ادامه می دهد: مراسم محرم باید پرشور با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود، از این بابت پویش هر خانه یک حسینیه در خراسان جنوبی راه افتاد. این مرید اهل بیت با بیان اینکه هیئت های عزاداری پیش قدم در رعایت اصول بهداشتی شدند، عنوان می کند: هیئت های خراسان جنوبی از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی سرآمد استان های دیگر بودند و حتی در روستاها نیز اصول بهداشتی رعایت شد.
این مداح اهل بیت به همراه حجت الاسلام ولوی اولین مراسم خود را در جوار منزل خانواده شهدا آغاز کردند. صلاحی می گوید: هر روز به خانه پدر و مادر شهیدی می رفتیم که بیماری زمینه ای داشتند و امکان حضور در مجالس عمومی برایشان مقدور نبود. وی اضافه می کند: یک پرچم، یک صندلی و سیستم صوت همراه ما بود و به سادگی اما باشکوه روضه سیدالشهدا را در خانه خانواده شهدا آغاز کردیم و در این روضه حاج آقا ولوی منبر و بنده نیز مداحی می کردم.
این روضه بدون تلکف است صندلی ساده‌ای منبر مداح است و خواندن روضه‌خوان با یک سیستم صوت آغاز می‌شود. صلاحی با بیان اینکه در روز ششم محرم در بیمارستان ولیعصر حضور داشتیم، تصریح می کند: کادر درمان که جهادگونه در این ایام خدمت می کنند به دلیل شرایط خاصشان امکان حضور در مراسمات محرم را نداشتند، در فضای باز بیمارستان این مراسم را برگزار کردیم که بسیار لذت بخش بود. این مداح اهل بیت اضافه می کند: در روز هشتم محرم در توانبخشی حضرت علی اکبر مهمان بیماران و معلولان حرکتی بودیم و روز عاشورا به مناطق سیل زده در ستای حسن آباد و اکبرآباد رفته و روضه حضرت امام حسین (ع) برگزار کردیم.

روضه امام حسین (ع) تعطیلی ندارد

صلاحی از حرکت هوشمندانه هیئت ها در برگزاری مراسم محرم امسال تشکر می کند و می افزاید: با این حرکت به همه مداحان و منبری ها پیشنهاد دادیم که روضه سیدالشهدا تعطیلی ندارد و باید برخورد هوشمندانه ای با آن شود. وی ادامه می دهد: باید مدل های جایگزین به مردم معرفی کرده که نیازی به فضای آنچنانی نباشد بلکه به شکل ساده اما پرصلابت و باشکوه برگزار شود.
این دوستدار اهل بیت با بیان اینکه اینگونه عزاداری در چند نقطه دیگر استان نیز برگزار شده، می افزاید: کرونا تا سال دیگر نیز همراه ما خواهد بود از این رو باید برای محرم سال دیگر نیز آماده باشیم. وی با بیان پیشنهادات برای برگزاری عزای حسینی، ادامه می دهد: دوستان مداح و ذاکر اهل بیت این حرکت را آغاز کنند و روضه خانگی را کوچه به کوچه و خانه به خانه برگزار کنند همچنین این آمادگی را داریم اگر مردم درخواست روضه خانگی داشته باشند، سخنران و مداح را فراهم کنیم.
صلاحی عملکر هیات های حسینی را بی نظیر توصیف می کند و ادامه می دهد: این از برکات انقلاب اسلامی و ولایت در جمهوری اسلامی است که تعدادی جوان مراسمات را با نظمی فوق العاده ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کنند وی افزود : حتی در یکی از مساجد قبل از ورود عزاداران حسینی تونلی ساخته شد که قبل از داخل شدن ضدعفونی می شدند. این مداح اهل بیت از عملکرد مسئولان ابراز رضایت می کند و می افزاید: مسئولان و مردم در استان هیچ تفاوتی باهمدیگر ندارند و با همکاری همدیگر کارها به بهترین شکل اجرا می شود.

هیئت ها در حوزه خدمات اجتماعی ورود کنند

صلاحی با بیان اینکه کارکرد اصلی هیئت احیا امر اهل بیت است، عنوان می کند: ظرفیت هیات های امام حسین (ع) به عنوان قدیمی ترین؛ اصیل ترین و مردمی ترین تشکل دینی در خدمات اجتماعی خوب نیستند و باید بیشتر در این حوزه ها ورود کنند.
وی با اشاره به انتقادها به شهرداری درباره سیاه پوش کردن شهر، اضافه می کند: هیات ها در سیاه پوش کردن محله خود اقدام کنند و نباید فقط به نهادهای دولتی چشم داشت. به گفته صلاحی هیئت های بزرگ بیرجند در امر خدمات اجتماعی ورود کنند و از این ظرفیت بزرگ را برای خدمت رسانی به مردم استفاده کنند. این مداح اهل بیت درباره سبک عزاداری در بیرجند نیز می افزاید: هر منطقه را باتوجه رسومات آن ارزیابی کرد و نباید خط کشی در سبک عزاداری امام حسین (ع) ایجاد کرد. وی اضافه می کند: چند سال پیش بزرگواری پیشنهاد داد هریک از هیئت ها در منطقه ای جمع شوند که اجرایی نشد البته نوع عزاداری در بیرجند سنتی است که نمی توان اشکالی بر آن وارد کرد. وی با بیان اینکه روضه امام حسین(ع) سیاسی است؛ می گوید: هرچقدر وحدت و جمعیت در این مجالس بیشتر باشد، دشمن بیشتر می ترسد و به قدرت ما پی می برد. این ذاکر اهل بیت با بیان اینکه در خراسان جنوبی عزاداری امام حسین کمترین آسیبی به همراه دارد، می گوید: در برخی از استان ها آسیب هایی نظیر قمه زنی ، روی خار راه رفتن و… وجود دارد که خوشبختانه در استان ما چنین آسیب هایی وجود ندارد. وی ادامه می دهد: اما در روز عاشورا که هیئت های شهر به قلتگاه می روند باید برای بانوان نیز دو یا سه مراسم محوری وجود داشته باشد که خواهران ما فقط در کنار خیابان نظاره گر نباشند. صلاحی تصریح می کند: دشمنان از برگزاری جلسات نگران نمی شوند بلکه از خدمت رسانی که به واسطه آن به مردم می شود گریزان هستند بنابراین هیئتی ها باید میان دار خدمت به شهروندان باشند و پرچم دار در حوزه خدمات اجتماعی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت