حرکت کند ورزشکاران استان در پیست پر پیچ و خم زیرساخت ها

قاسمی- روزنامه آوای خراسان جنوبی نشستی در زمینه بررسی مشکلات و چالش های هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی استان و راهکار برای رفع آنها با حضور مسئولان هیئت، قهرمانان، پیشکسوتان، مربیان و منتقدان برگزار کرد. در این نشست تمام مسائل مربوط به موتورسواری و اتومبیل رانی مورد بررسی قرار گرفت. ورزش موتور سواری و اتومبیل‌رانی از رشته‌های با نشاط و جذاب در سطح دنیاست و طرفداران زیادی به ویژه در بین قشر جوان دارد. این رشته در خراسان جنوبی نیز طرفداران قابل توجهی دارد اما کمبود پیست و مکان تمرین، مشکلات زیادی را برای این رشته به وجود آورده است که مسئولان استان باید در این زمینه تدبیری اساسی بیندیشند. در ادامه نقطه نظرات مسئولان هیئت، قهرمانان، پیشکسوتان، مربیان و منتقدان را می خوانیم.

در مرکز استان پیست مناسب نداریم

خسروی، نایب رئیس بانوان هیئت موتورسواری
و اتومبیل رانی استان عنوان کرد: مشکل اساسی ما از ابتدا پیست بوده است که در مرکز استان پیست مناسب برای موتور کراس و اسلالوم نداریم. وی با بیان اینکه در شهرستان هایی مانند قاین و سرایان فقط پیست برای موتور کراس وجود دارد، گفت: بارها از اداره کل ورزش برای تأمین و مناسب سازی پیست ها تقاضا شده است ولی آنها بهانه اسپانسر را می آورند، هر چند که باید قدمی از سوی اداره کل باشد تا سرمایه گذار هم ترغیب شود. به گفتۀ وی در بخش ورزش بانوان نیز ورزش اتومبیل رانی و موتور سواری بانوان علاقه مند زیادی دارد ولی فضا برای تمرین نداریم.

اولویت، همدلی و صداقت باشد

مدبری نیا، پیشکسوت و منتقد این حوزه نیز در این باره با بیان اینکه علاقه مند بسیار داریم، گفت: باید این افراد حمایت شوند چرا که همه پولدار نیستند که بتوانند اکنون این هزینه ها را پرداخت کنند. وی ادامه داد: همچنین باید پیستی مناسب ایجاد شود تا این رشته ادامه دار باشد، چرا که بیرجند ورزشکار دارد ولی زیرساخت ندارد. مدبری نیا با تأکید بر اینکه اولویت اول همدلی و همراهی است، عنوان کرد: باید همه در کنار هم گام برداریم و زمانی که ۵ نفر با تعامل و صداقت و به خوبی در کنار هم کار کنند، باعث می شوند که ۵۰ نفر دیگر هم جذب شوند ولی اگر الگو خراب باشد ۵۰ نفر فرار می کنند. به گفتۀ وی باید جلساتی برای افراد علاقه مند برگزار شود و افراد سرشناس را معرفی کنند و درباره رشته های مختلف توضیح دهند تا بتوانیم ورزشکاران را جذب کنیم. وی خاطر نشان کرد: زمانی اسپانسر ترغیب می شود که خروجی خوبی ببیند و ۵۰ نفر ورزشکار موفق و پای کار داشته باشیم.

تعطیلی ۱۰ ساله موتور کراس

خانی، قهرمان موتور سوار و مسئول کمیتۀ موتور کراس استان با اشاره به اینکه موتور کراس در این ده سال تقریبا تعطیل شد و فقط دو شهرستان سرایان و قاین فعال بودند، گفت: مشکل اصلی نداشتن پیست در مرکز استان می باشد. وی بیان کرد: هزینه های نگهداری و خرید موتور خیلی زیاد شده است و افرادی که حرفه ای کار می کنند حدود ۳۰ میلیون تومان برای تعمیر اساسی آن باید سالانه پرداخت کنند، همچنین قیمت خرید موتور بدون سند بالای ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. خانی تأکید کرد: مشکل دیگر در بخش حمل موتورها برای اعزام به مسابقات است که هزینه های بالایی برای هیئت دارد و اگر اداره کل در این زمینه حمایت کند و یک وسیله برا حمل به هیئت بدهند گرهی از مشکلات باز می شود. به گفتۀ وی در استان فقط دو پیست طبس و سرایان استاندارد می باشد و در دیگر شهرستان ها پیستی مناسب برای برگزاری مسابقات نداریم و باید تکمیل و استاندارد سازی شوند.

از معتادان بیشتر از
ورزشکاران حمایت می شود

مربی کارت دار موتور سواری هیئت استان بیان کرد: اکنون از معتادانی که ترک کرده اند بیشتر از ورزشکاران حمایت می شود و تسهیلات بهتری دریافت می کنند به گونه ای که در این چند سال با مدال های فراوانی که کسب کرده ام اینچنین حمایتی از من نشده است. خانی اعلام کرد: در بخش بانوان نیز سخت گیری ها برای تمرین و اعزام ها زیاد است و این در صورتی است که در دیگر استان ها این مشکل وجود ندارد و اداره کل استان باید به این موضوع توجه کند.
به گفتۀ وی برای پیشرفت این ورزش علاوه بر حمایت مسئولان باید همدلی و وحدت وجود داشته باشد و بهتر است که گردهمایی ها و مسابقات استانی بیشتری توسط هیئت برگزار شود. این قهرمان درخواست کرد که سامانه ای برای موتورسواران سنگین ایجاد شود تا بین ورزشکار و افراد موتور سوار خاطی تفاوتی ایجاد شود، همچنین از این پس باید بیشتر به استعدادیابی توجه داشته باشیم.
خانی با بیان اینکه فقط ۶ پیست داریم، گفت: باید با فرمانداری ها صحبت شود تا در دیگر شهرستان ها پیست هایی راه اندازی شود. به گفتۀ وی مشکل مربی گری نیز در ۲۰ سال گذشته داشته ایم که کلاس ها برگزار نمی شد و اکنون با برگزاری دوره های مربی گری در حال رفع این مشکل هستیم تا مربیان کارت دار بیشتری داشته باشیم.

هیچ حمایتی نشدم

داشگر، قهرمان نوجوان موتور سواری در کشور هم با اشاره به مشکلات خود گفت: اولین مشکل من هزینه های بالای موتور و وسایل جانبی است که نمی توانم به درستی تمرین کنم. به گفتۀ وی مشکل بعدی نبود حمایت مالی و اسپانسر است که با وجود قهرمانی های فراوان هیچ فرد و نهادی از من حمایت نکرده است و درخواست پول از پدرم در این حد بالا برایم خجالت آور شده است. وی ادامه داد: تا کنون استان حمایتی از من نکرده اند و حتی قول هایی که داده اند هم عملی نشده است. به گفتۀ وی چند سال قبل به من قول پرداخت ۱۰ میلیون تومان برای کسب مدال ها و افتخارآفرینی دادند ولی هنوز این قول عملی نشده است.

بانوی علاقه مند داریم ولی فرهنگ سازی لازم است
صائب نژاد، قهرمان بانوی اتومبیل رانی نیز در این نشست عنوان کرد : بانوان علاقه مند زیادی داریم که تمایل به فعالیت دارند ولی پیست مناسب نداریم و فرهنگ سازی درستی نشده است. وی با بیان اینکه باید تعداد مسابقات بیشتر شود، گفت: هزینه های بالای اصطحلاک خودرو برای ورزش حرفه ای و مسابقات از مشکلات ماست که درخواست حمایت در این زمینه را داریم. به گفتۀ وی سنگ اندازی نیز برای برگزاری مسابقات اتومبیل رانی در استان زیاد است و برای اعزام به مسابقات کشوری هم مشکلات زیادی داریم. صائب نژاد ادامه داد: اعزام به مسابقات هزینه های بالایی دارد که فقط در خرسان جنوبی اینگونه است و دیگر استان ها حمایت های خوبی از این ورزش دارند، به گونه ای که حتی ماشین های مسابقه با کفی ارسال می شود و ورزشکار با هواپیما اعزام می شود. وی پیشنهاد داد: زمانی که پیست درست شد یک صندوق بین ورزشکاران باشد تا با پول خودشان ماهانه به صورت قرعه کشی یک نفر حمایت شود.

ورزشکاران ساماندهی شده اند

صحرادار، مسئول کمیته اتومبیل رانی نیز در نشست عنوان کرد: برای ورود به پیست کارت عضویت صادر کرده ایم و همه باید با کارت و بیمه ورزشی وارد شوند. وی با بیان اینکه به دلیل مناسب نبودن آسفالت، اصطحلاک فروانی برای خودورها ایجاد می کند، پییشنهاد داد که تفاهم نامه و رایزنی با ادارات مرتبط بسته شود تا در زمینه آسفالت و تکمیل پیست ها کمک کنند. قربان زاده، مسئول کمیته فنی هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی عنوان کرد: بزرگترین مشکل انتخاب مسئولان مناسب برای هیئت های شهرستان ها است. به گفتۀ وی تا زمانی که بستر مناسب نباشد نمی توان این ورزش را گسترش داد و باید حداقل یک پیست استاندارد برای موتورسواری و اوتومبیل رانی در بیرجند داشته باشیم تا بتوان برنامه ریزی درستی برای توسعه انجام داد. وی با بیان اینکه با رفع مشکل پیست، مشکل ۵ رشته ما حل می شود، گفت: راهکار این است که بخش خصوصی، شهرداری، راهداری، بانکها، صندوق ها و اداره کل ورزش و جوانان پای کار بیایند و همه با هم بتوانیم برای توسعه زیرساخت ها و حمایت از ورزشکاران کاری انجام دهیم. به گفتۀ وی برای استعدادیابی و پرورش ورزشکاران نیز باید چند موتور حداقل برای رده سنی نونهالان و نوجوانان دیده شود.
رفع مشکل مربی

ایوبی، دبیر هیئت استان هم با اشاره به کمبود مربی در استان گفت: در حال برگزاری دوره های مربی گری در استان هستیم تا این مشکل به طور کامل بر طرف شود. وی با اشاره به مشکل تردد موتورهای سنگین در سطح شهر گفت: از اداره کل ورزش و نیروی راهور درخواست حمایت داریم تا با ارائه راهکار این مشکل بر طرف شود.
به فکر آینده باشیم
و آموزش درست باشد

علی قربان زاده، پیشکوست ورزش موتورسواری و اتومبیل رانی استان نیز گفت: مربیان و ورزشکاران خوبی داریم و باید از آنها استفاده کنیم تا قهرمانان آینده را آموزش دهند. به گفتۀ وی باید بین مسئولان و ورزشکاران همدلی و اتحاد باشد و با اعتماد بهم برای پیشرفت این ورزش کار انجام دهند چرا که یک حرکت اشتباه باعث ریزش ورزشکار می شود. وی درخواست کرد که به آموزش درست تئوری و عملی توجه شود و با به روزرسانی مربیان، الگوهای خوبی برای ورزشکاران ایجاد کنیم.

درخواست بازدید استاندار
و مسئولان از پیست ها

اکبرپور، رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی استان هم در این نشست گفت: آسفالت پیست چند منظوره امیرآباد یکی از مشکلاتی است که حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای تکمیل نیاز دارد و از استاندار و اداره کل ورزش و جوانان درخواست این بودجه را داریم. به گفتۀ وی بالاترین استقبال تماشاچی در استان برای اتومبیل رانی و موتورسواری است و درخواست بازدید استاندار را داریم تا وضع پیست و استقبال جوانان را ببینند. وی ادامه داد: موضوع بعدی در باره پیست کراس می باشد که استاندار قبلی قول دادند که پیست را با قوانین روز افتتاح کنند و تاکنون کاری انجام نشده است.

مشکل تردد در جمعه ها

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی استان تأکید کرد: جوانان پر استعدادی داریم و قول می دهیم که در آینده ۵۰ ورزشکار مانند قهرمانان داشگر و خانی داشته باشیم و فقط مسئولان، کمی حمایت و تدبیر کنند. اکبرپور اعلام کرد: توانایی برگزاری مسابقات رالی کشوری و بین الملی را در کویر داریم و کمی حمایت مالی از استاندار و اداره کل می خواهیم. وی با در خواست از بانکها برای تعامل و پرداخت وام های کم بهره به ورزشکاران، گفت: موتورسواران سنگین در تمام کشور جمعه ها اجازه تردد دارند ولی ما همیشه جمعه برای موتورهای سنگین با پلیس راهور مشکل داریم و تا این لحظه موفق به رفع این مشکل نشده ایم. به گفتۀ وی با وجود اینکه موتورسواران ما پلاک ورزشی دارند اما پلیس راهور پلاک ورزشی را قبول نمی کند و تهیه موتور سند دار نیز بالای هزینه اش ۶۰۰ میلیون تومان است که قابل انجام نیست . اکبرپور افزود: هر چند لیستی به پلیس داده شده است تا مشکل تردد در جمعه ها رفع شود.

تمرین و استعدادیابی رایگان
برای سنین پایه

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی استان در پایان در پاسخ به مشکلات و موارد مطرح شده توسط اعضا حاضر در نشست هم با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما هزینه حمل برای مسابقات است، گفت: اداره کل ورزش می تواند به ما کمک کند و موردی که در این زمینه مطرح می کنند این است که اجازه ندارند ماشین های ادارات را برای ورزشکاران به کار گیرند، که استاندار باید در این زمینه کاری انجام دهد. اکبرپور درباره استعدادیابی نیز عنوان کرد: اکنون در سنین پایه زیر ۱۲ سال هر کسی به پیست بیاید و موتور نداشته باشد، تمرین و استعدادیابی خواهیم داشت و به آموزش و پرورش هم اعلام کرده ایم. وی با اشاره به عدم حمایت از ورزشکاران بیان کرد: ورزشکار هم مشکلات مالی و هزینه ها را دارد و متأسفیم که با چندین قهرمانی هیچ حمایت معنوی و مالی از او نشده است و اگر در هیئت جدید قولی داده شود حتما عملی می شود. اکبرپور از بانوان استان درخواست کرد که به پیست بیایند چرا که به صورت رایگان به مبتدیان آموزش داده می شود. به گفتۀ وی فقط مسئولان، موتورسواری و اتومبیل رانی را به چشم ورزش نگاه کنند که می تواند باعث تخلیه انرژی شود و کنترل در رانندگی افزایش دهد. وی در زمینۀ صندوق سرمایه گذاری برای اعضا هم گفت: موافقیم و ورزشکاران و اعضاء حتما شرکت کنند.

اگر اداره کل قولی داده عملی می شود

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان نیز در پاسخ به این سوال که در زمان مدیریت قبل اداره کل، قول ۱۰ میلیون تومان به قهرمان موتور سواری داده ولی عملی نشده است، عنوان کرد: اگر اداره کل و مدیران و مسئولان آن قولی داده است، هیئت پیگیری کند حتما عملی می شود. قطبی در زمینه مشکل تردد موتورسوران سنگین هم تأکید کرد: در چارچوب قانون می توانیم کارهایی انجام دهیم و آنها می توانند صرفا داخل پیست کار کنند و مکاتباتی داشته ایم که تا پیست تردد داشته باشند. به گفتۀ وی موتورسوران هیئت پلاک شناسایی خواهند داشت و در قاینات این کار انجام شده است که لیست ورزشکاران به پلیس داده شده و می توانند از خانه تا پیست تردد کنند و تلاش داریم در کل استان این کار انجام شود و یک تفاهم نامه ای خواهیم داشت. وی در زمینه مشکل پیست ها و بودجه های مورد نیاز هم گفت که با مسئول دفتر فنی و مسئول پروژه های اداره کل ورزش و جوانان گفت و گو کنیم تا اطلاعات دقیق را به ما بدهندکه البته گفتگو با این مقام مسئول علیرغم هماهنگی با روابط عمومی اداره کل مقدور نشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت