جذاب های خارج از لیست

قاسمی- مناطق نمونه گردشگری می توانند فرصتی مناسب برای ایجاد اشتغال و درآمد باشند. بر اساس ماده ۸ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ایجاد تأسیسات زیربنایی و ایرانگردی و جهانگردی و ارایه خدمات مناسب به جهانگردان، دولت می تواند در مناطق مستعد کشور و قطب های گردشگری با تاکید بر مناطق کمتر توسعه یافته به متقاضی بخش غیردولتی اجازه تأسیس مناطق نمونه گردشگری بدهد و منطقه نمونه گردشگری، مناطقی را در بر می گیرد که در جوار جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و گردشگری کشور باشد در خراسان جنوبی برخی جاذبه ها د رفهرست این مناطق قرار گرفت اما مناطقی بسیاری با ظرفیت بالای گردشگری بوجود دارد که چندان دیده نشده است.

انتخاب کارشناسی نشده
درباره نحوه انتخاب مناطق نمونه گردشگری با چند کارشناس فعال در بخش گردشگری گفت و گو داشتیم که به دلایلی تمایلی به انتشار نام خود نداشتند، به گفتۀ یکی از این کارشناسان نکته ای که در این میان به آن توجه نشده است ظرفیت های گردشگری در آن مناطق می باشد طوری که می توان گفت بدون در نظر گرفتن نگاه کارشناسی انتخاب شده اند و باری بر دوش دولت و سرباری برای بودجه های استان می شوند، چندان آینده ای پیش رو ندارند. عوامل انتخاب این مناطق نیاز به اصلاح دارد که در این زمینه دولت به تازگی به این مهم دست یافته است و به دنبال اصلاح قوانین هستند اما باید به ظرفیت های دیگر گردشگری هر منطقه توجه شود و با توجه به طرح های تخصصی و نگاه کارشناسی به توسعه آنها پرداخته شود.لازم است با ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی و سایر بخش‌ها که علاقمند به توسعه استان در حوزه گردشگری، ایجاد تفرجگاه و فضاهای مفرح هستند، نگاه آنها را به دیگر مناطق گردشگری با ظرفیت بالا جلب کرد و قدمی مؤثر برای مردم برداریم تا از این بن بست خارج شویم.

افزایش اعتبارات برای مناطق نمونه
با علیرضا ارجمندی، سرپرست دفتر مناطق نمونه گردشگری و زیرساخت های گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مناطق نمونه گردشگری استان و نوع نگاه وزارت خانه به آنها گفت و گو کردیم. وی در این باره گفت: کار وزارت خانه حمایت از مناطق گردشگری است البته یک طرح به شورای عالی معماری رفته که در مراحل آخر است. به گفتۀ وی در سال جاری اعتبارات برای هر منطقه نمونه گردشگری متفاوت است اما افزایش اعتبار را شاهد خواهیم بود. وی با بیان اینکه دولت وظیفه تأمین زیرساخت ها را دارد تا سرمایه گذار بخش خصوصی تمایل به ادامه راه داشته باشد، گفت: در همین راستا در خراسان جنوبی نیز برنامه های خوبی در حال اجر است. ارجمندی افزود: از جمله این برنامه ها تأمین زیرساخت بنده دره بیرجند، پروژه های زیرساختی سرایان، زیرساخت های مناسب در آب گرم فردوس و زیرساخت های قاین اشاره کرد.

۱۰ منطقه نمونه گردشگری در استان
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم در این زمینه عنوان کرد: در خراسان جنوبی ۱۰ منطقه نمونه گردشگری داریم که از این تعداد فقط ۵ منطقه دارای سرمایه گذار بخش خصوصی می باشد. عربی تصریح کرد: مناطق نمونه گردشگری استان بنده دره بیرجند، آب گرم فردوس، بوذرجمهر قاین، شهر تون فردوس و بشرویه است. وی افزود: مجوز منطقه نمونه گردشگری بشرویه به تازگی باطل شده است و به دنبال سرمایه گذار دیگری هستیم و به زودی فراخوان داده می شود، همچنین سرمایه گذار دو منطقه شهر تون و قاین شهرداری شهرستان می باشد. به گفتۀ وی بند دره بیرجند با ورود استاندار پیشرفت خیلی خوبه داشته و در شهر تون نیز تاکنون ۷۰ درصد کار اجرایی شده است، توسعه بوذرجمهر قاین هم به دلیل مشکلات خرده مالکان دچار مشکل شده است و در ۳۵ درصد از منطقه ای که به خود شهرداری تعلق داشته طرح های گردشگری اجرایی و به  بهره برداری رسیده است، همچنین آب گرم فردوس متعلق به بخش خصوصی است که بستر ان کاملا آماده می باشد.

۵ منطقه ای که سرمایه گذار ندارد
وی با اشاره به اینکه ۵ منطقه نمونه گردشگری دیگر تاکنون سرمایه گذار ی نداشته ، گفت: این مناطق شامل درخش آسیابان، مصعبی کریمو سرایان، منطقه کوهستانی طبس، ازمیغان طبس و چشمه مرتضی علی خرو طبس می باشد. عربی تأکید کرد: در زمانی که مناطق نمونه گردشگری اعلام می شدند برنامه ریزی درستی وجود نداشت و برخی از مناطق بدون مزیت نیز انتخاب شده بودند که در سال ۹۵ اعلام شد مناطقی که سرمایه گذار ندارند دوباره بررسی شوند و اگر مزیتی در آنها وجود ندارد به طور کامل از این طرح خارج شوند. به گفتۀ وی در همین راستا به دنبال سرمایه گذار برای منطقه های خرو و ازمیغان طبس هستیم که مزیت های گرشگری بالایی دارند و زیرساخت های این مناطق در حال تأمین می باشد، ولی منطقه درخش آسیابان آن طور که برای یک منطقه نمونه گردشگری تعریف شده طرفدار ندارد و در منطقه های مصعبی کریمو و بخش کوهستان طبس عرصه و زمینی نداریم و اراضی شخصی است.

ظرفیت های گردشگری فراوانی داریم
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه برای سرمایه گذارارن بخش خصوصی در مناطق نمونه گردشگری مشوق هایی دیده شده است، گفت: از جمله این مشوق ها و مهمترین آنها می توان به تأمین زیرساخت های این مناطق، معافیت های مالیاتی، واگذاری اراضی و کاهش قیمت برای اجاره ها و آب، برق و گاز اشاره کرد. عربی با اشاره به اینکه نظر کارشناسان گرشگری استان را قبول داریم، تأکید کرد: نکته ای که در این بخش دیده نمی شود این است که در استان مناطق گردشگری فراوانی وجود دارد که جزو مناطق نمونه گردشگری نیستند اما دارای ظرفیت های بالایی هستند و حتی چند روستای ثبت شده ملی داریم که باید به آنها توجه بیشتری شود. وی تصریح کرد: مناطق نمونه گردشگری در گذشته بدون کارشناسی تخصصی انتخاب شده و آیین نامه آن دست و پا گیر است که در حال اصلاح می باشد اما باید بدانیم که نباید فقط به این مناطق توجه شود چرا که ظرفیت های گردشگری داریم که حتی قابلیت مناطق نمونه گردشگری بین المللی را دارند و تأثیرات بیشتری بر گردشگری استان می گذارند. به گفتۀ وی باید به این ظرفیت ها مانند کویر سه قلعه سرایان یا روستاهای هدف گردشگری توجه بیشتری شود و نگاه مسئولان را برای فرهنگ سازی و سرمایه گذاری بیشتر به این مناطق جلب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در این برهه ای که آب حکم کیمیا را برای خراسان جنوبی زخم خورده از

بیشتر

نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت