جاودانه های روز های مبارزه

روز هفتم بهمن ماه سال ۵۷، بیرجند بزرگترین تظاهرات و گسترده‌ترین راهپیمایی را به خود دید، روزی که دو شهید نوجوان را تقدیم انقلاب کردیم.
این مردم روزهای پرفراز و نشیبی را تحمل کردند تا انقلاب به ثمر نشیند، از مبارزات مختلف تا حتی فدا کردن جان خود و این به معنای مهم بودن یک آرمان برای یک فرد است. آنچه امروز شاید از یاد عده‌ای رفته، همین مبارزات و خون دادن‌هاست و شاید همین باعث ایجاد شکاف طبقاتی شده، شکاف طبقاتی که در ابتدای انقلاب مطرح نبود و هر فردی با هر سرمایه‌ای تنها پیروزی انقلاب برایش مهم بود و این آرمان شده بود. تیتر یک زندگی بسیاری از مردم که اگر چنین نبود این انقلاب هیچ گاه به پیروزی نمی‌رسید.

روایت یک روز خونین در بیرجند

سید حسین اصغری، یکی از مبارزان دوران انقلاب در بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسا‌ن‌جنوبی اظهار کرد: روز هفتم بهمن ماه سال ۵۷، بیرجند بزرگترین تظاهرات و گسترده‌ترین راهپیمایی را به خود دید. وی با بیان اینکه سال ۵۷ یک پیام الهی از امام خمینی(ره) باعث شد تا تغییر کنیم، افزود: شاید قبل از پیام امام(ره) ما جوانانی معمولی بودیم، اما با این پیام الهی به سمت آرمان‌هایی کشیده شدیم که شاید تا آن موقع زیاد به آن فکر نکرده بودیم. این مبارز انقلابی با بیان اینکه زمزمه‌های انقلابی در بیرجند نیز مانند شهرهای دیگر آغاز شده بود تا اینکه به هفتم بهمن ۵۷ رسیدیم و آن یکی از روزهایی بود که بیرجند هیچ گاه این مقدار جمعیت به خود ندیده بود، اظهار کرد: آن روز در مسجد پایین شهر طبق اطلاع‌رسانی قبلی جمع شدیم. در مغازه آقای حسینی نژاد، تابلوها و چوب‌هایی برای حمل عکس‌ها آماده می‌شد. اصغری با بیان اینکه جمعیت دقیقه به دقیقه بیشتر می‌شد، تصریح کرد: به هرکسی مسئولیتی واگذار شد؛ روی پارچه‌های سفید با خط قرمز واژه انتظامات را نوشتیم و روی بازوها چسباندیم که من هم یکی از این افراد انتظامات بودم. وی با بیان اینکه در راهپیمایی در صف اول، روحانیت و بعد بانوان و سپس جمعیت آقایان برای حفاظت از بانوان پیش می‌رفتند، اظهار کرد: خیابان‌ها را طی کردیم و قرارمان این بود پس از طی مسیرها از طریق خیابان جمهوری به مسجد آیتی بیرجند برسیم.
این مبارز انقلابی بیان کرد: مسئولیت حفاظت از کوچه ژاندارمری به من واگذار شد؛ یادم هست روبروی من یک مغازه نجاری و کنارش یک ایستگاه تلفن بود؛ من در وسط کوچه رو به جمعیت ایستاده بودم و پشت سرمن یک ژاندارم نظاره‌گر جمعیت بود. اصغری ادامه داد: جمعیت به میدان شهدا رسیده بودند و در مسیر نزدیک میدان شهدا با وجود نیروهای ژاندارمری شعارهای تندی می‌دادند که ناشی از عشق مردم به ولایت و آرمان‌های اسلامی بود، عشقی که باید بماند تا آرمان‌های آن روزها نیز باقی بماند. وی افزود: جمعیت و ژاندارم‌ها را زیرنظر داشتم که یک دفعه به صورت هماهنگ جمعیت صدای مرگ بر شاه را بلند کرد؛ در این زمان من یک لحظه برگشتم دیدم ژاندارم‌ها تیراندازی هوایی کردند، جمعیت زیادی داخل جوی‌های آب افتاده و بانوان به داخل خانه‌های مردم پناه گرفتند. این مبارز بیان کرد: جمعیت ژاندارم‌ها زیاد شده بود؛ من به سمت چپم نگاه کردم دیدم نیروهای ژاندارم از این سمت نیز در حال نزدیک شدن هستند، به مبارزان اطلاع دادم و سپس به سمت میدان امام(ره) رفتیم. اصغری بیان کرد: ارتش تیراندازی را شروع کرد و شهید محمود سورگی و شهید علی سندورس که نوجوانانی ۱۴ تا ۱۵ ساله بودند، به شهادت رسیدند. وی با بیان اینکه هنوز جای تیرهای ارتش در میدان شهدا بر روی نرده‌ها به یادگار مانده است؛ تیرهایی که نشانگر شرف مردم این شهر است، افزود: به سوی ما گاز اشک آور شلیک کردند، اما پراکنده نمی‌شدیم و با لگد گازهای اشک آور را که توپی شکل بودند به سمت خودشان پرتاب می‌کردیم. این مبارز بیان کرد: به مسجد آیتی رسیدیم؛ یک سری لاستیک از قبل آماده بود؛ لاستیک‌ها را آتش زدیم و این پایان روز خونین ۷ بهمن در بیرجند بود و بیرجند در این روز دو شهید و چندین مجروح و جانباز تقدیم انقلاب کرد. وی افزود: آنچه که من از این روز به خاطر دارم، کفش و کیف‌ها و مردمی بودند که روی زمین افتاده بودند، اما با این حال ما ادامه می‌دادیم و حاضر نبودیم تسلیم نیروهای ژاندارم شویم. اصغری با بیان اینکه در جریان راهپیمایی‌های شهرستان بیرجند ۷ شهید دادیم، افزود: آنچه امروز انقلاب را تداوم می‌بخشد، اتحاد، همبستگی، پیروی از رهبر انقلاب و ولایت فقیه و عمل به وصیت‌نامه شهدا که از خالص‌ترین و پاک‌ترین افراد زمان خود بودند، است. وی با بیان اینکه لازم است فرمایشات رهبری و امام(ره) را مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: دشمن به طرق مختلف قصد دارد بین نیروهای انقلابی و مردم پراکندگی و شکاف به وجود آورد که باید با مدنظر قرار دادن فرمایشات رهبری از هر مسیری راه این فتنه را ببندیم.

راهکارهایی برای تداوم آرمان‌های انقلاب

این مبارز بیان کرد: برای تداوم انقلاب نیاز است به وضعیت موجود اقتصادی و فرهنگی بیشتر رسیدگی شود و مسئولان باید دیدگاه‌های اول انقلاب و فرمایشات رهبر را نصب‌العین خود قرار دهند. اصغری از فاصله طبقاتی ایجاد شده بین مردم و عملکرد عوامل نفوذی به نظام از طریق اختلاس و هزاران فساد دیگر گلایه کرد و افزود: با عمل به آرمان‌های انقلاب، این شکاف ایجاد شده بین طبقات پر خواهد شد، شکافی که در ابتدای انقلاب مطرح نبود. وی بیان کرد: امروز شاهدیم عده‌ای ثروت‌های بسیاری دارند که با مبلغ ناچیزی از سرمایه خود می‌توانند کار اقتصادی و تولیدی ایجاد کرده و جوانان را از بسیاری از آسیب‌ها دور نگه دارند و این همان آرمانی است که ما برای آن جنگیدیم. خیابان‌های شهر هنوز جای پای مبارزانی است که عاشقانه برای حفظ یک آرمان جنگیدند، از خود و جانشان گذشتند تا این آرمان زنده بماند، گویی برایشان زنده ماندن یک هدف بیشتر از جان خودشان ارزش داشت؛ کاش از خاطر نبریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت