ثروت ماهیگیری برای کویر

قاسمی- خراسان جنوبی با وجود
خشکسالی های مداوم توانسته است در صنایع کم آب بر مانند پرورش ماهی جایگاه خوبی پیدا کند اما با وجود اینکه این کار جزو صنایع پر سود محسوب می شود و می تواند جهش اقتصادی در استان ایجاد کند با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم می کند که می توان از جمله آنها به گران بودن خوراک ماهی، واسطه ها و دلالان و مشکلات بیمه ای و آبی اشاره کرد. اما در محموع باید گفت که پرورش ماهی می تواند صرفه های اقتصادی بالایی برای خراسان جنوبی و کشور ایجاد کند و فقط نیازمند همراهی مسئولان است. شاید رقص ماهی ها در کویربتواند خراسان جنوبی را به سکوی پرش توسعه نزیدک کند.

دیدگاه مسئولان تغییر کند
جوهری یکی از پرورش دهندگان ماهی در استان و مدیر شرکت نواندیشان آبزی پرور قهستان، در این باره گفت: از سال ۹۲ وارد این کار شدم و بعد از گذشت ۷ سال ظرفیت توزیع و پرورش ماهی را در مجموعه خود از صد هزار قطعه به ده میلیون قطعه بچه ماهی سردابی، گرمابی و تیلاپیا، در سال رسانده ام که در سال های آینده به سی مییلون هم خواهد رساند. وی با تأکید بر اینکه پرورش ماهی، صنعتی کاملا سودآور است، عنوان کرد: اما با مشکلاتی هم روبه رو هستیم که از جمله مهمترین آنها می توان به نداشتن آب دائم و برق سه فار برای پرورش ماهی و کمبود تسهیلات کم بهره برای خرید تجهیزات و ماشین حمل مناسب اشاره کرد. به گفتۀ وی برای کمک به این بخش باید در وحله اول دیدگاه مسئولان استانی نسبت به پرورش ماهی باز شود و این موضوع را جهش تولید و رونق اقتصادی منطقه تلقی کنند و هر دستگاه مانند جهاد کشاورزی، دامپزشکی و نظام مهندسی و فرمانداران و بخشداران و دیگر دستگاه ها به نوبه خود کمک کننده باشند. جوهری افزود: همچنین به کشاورزان خرده مالک و پرروش دهندگان هر شهر کمک های مالی و فنی و مشاوره ای داده شود.

مرکز پرورش بچه ماهی نداریم
کفاش زاده از دیگر پرورش دهندگان ماهی گرمابی و سردابی در استان هم عنوان کرد: پرورش دام و طیور که ماهی نیز جزو این دسته می باشد از حاشیه ریسک پایین و سود بالا برخوردار است. به گفتۀ وی به جز جهاد کشاورزی مرکز خاص دیگری برای خرید و پرورش بچه ماهی وجود ندارد و با واسطه از جنوب و شمال می خریم که همین وجود واسطه ها باعث گران تر شدن قیمت بچه ماهی می شود و اگر در استان خراسان جنوبی، مرکزی برای پرورش بچه ماهی ایجاد شود که تولیدکننده، مستقیم از خود استان بچه ماهی خریداری کند و دست دلالان از این میان حذف شوند، می تواند نقش مهمی در قیمت ها و سودآوری ها داشته باشد. وی ادامه داد: همچنین خوراک ماهی خیلی گران شده است و بازار دولتی با قیمت خوبی عرضه
می کند ولی حجم آن خیلی کم است و کفاف پرورش دهنگان را نمی دهد و در بازار آزاد قیمت هر کیلو خوراک ماهی ۲۵ هزار تومان است که با قیمت دولتی ۶ تا ۸ هزار تومان عرضه می شود و بهتر است که حجم آن را برای پرورش دهندگان افزایش پیدا کند.

ماهی های زینتی در حاشیه
دلسوز، پرورش دهنده ماهی زینتی در استان نیز گفت: ۴ سال است که وارد این کار شده ام و انواع ماهی زینتی را پرورش می دهم و مجوز رسمی پرورش ماهی زینتی را دارم و در صورت تولید، بازار فروش خیلی خوبی داریم. وی بیان کرد: مشکلات زیادی داریم که مهمترین آن بیمه نشدن ماهی زینتی می باشد، با وجود اینکه هر ماهی زینتی قیمت بالای میلیونی دارد اما چون در قانون ماده ای برای بیمه شدن ماهی زینتی نیامده است این کار انجام نمی شود ولی ماهی های ارزانی مانند کپور و قزل آلا بیمه می شوند و هر چه درخواست داشته ایم این کار انجام شود، ترتیب اثری داده نشده است. به گفتۀ وی پرورش ماهی به دلیل مصرف کم آب و هزینه های اولیه پایین، می تواند جهش تولید بالایی به همراه داشته باشد و فقط درخواست داریم که ماهی های زینتی نیز در صورت دیدن خسات بیمه شوند.

در توسعه مشکلی نداریم
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان خراسان جنوبی اعلام کرد: اکنون ۱۲۲۶ تن ماهی در استان تولید می شود و به دنبال این هستیم که تا پایان سال این رقم به ۲۵۰۰ تن برسد و چشم انداز ۱۴۰۴ برای خراسان جنوبی تولید و پرروش ۱۰ هزار تن ماهی گرمابی، سردابی و تیلاپیا می باشد. سعیدی با اشاره به اینکه در استان ۷۰۰ باب استخر پرورش ماهی داریم، گفت: در توسعه این بخش مشکلی نداریم چرا که در هر مزرعه که چاه آب و استخر آبی دارند می توان این کار را انجام داد و استخرهای دو منظوره ایجاد کرد. وی در زمینه استخرهای دو منظوره توضیح داد: پرورش ماهی در استخرهای مزارع کشاورزی علاوه بر سودآوری بالا برای کشاورز فایده دیگری نیز دارد که شامل آب کود است که از مدفوع ماهی ایجاد
می شود و برای مزارع فایده های بسیاری دارد و افزایش محصول آنها را به دنبال خواهد داشت. به گفتۀ وی با توجه به قیمت ها، ماهی ارزآوری بالایی برای استان دارد و با توجه به ظرفیت ها می توان چرخه کامل تولید تا فرآوری و صادارت را ایجاد کرد.

اولین مزرعه حد واسط استان افتتاح شد
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان از افتتاح اولین مزرعه پرورش ماهی حد واسط استان خبر داد و گفت: این مجموعه توانایی تأمین ۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی در سال را دارد. سعیدی با بیان اینکه در این مزرعه انواع بچه ماهی گرمابی، سردابی و تیلاپیا پرورش خواهند یافت، عنوان کرد: سرمایه ثابت این پروژه ۵۰۰ میلیون تومان و سرمایه در گردش آن نیز ۵۰۰ میلیون تومان می باشد. وی اضافه کرد: در این مجموعه به
اشتغال زایی نیز توجه خاصی شده است و ۵۰ شغل ایجاد کرده ایم که ۱۰ شغل مستقیم هستند و ۴۰ شغل غیر مستقیم است. به گفتۀ وی سازمان شیلات قول داده است که ۳۰۰ هزار قطعه ماهی گرمابی را برای استان به صورت رایگان تأمین کند که در میان پرورش دهندگان توزیع خواهد شد.

پرورش ماهی تیلاپیا با کمک دولت
پنج شنبه ۲۹ خرداد ماه با حضور استاندار خراسان جنوبی نیز برای اولین بار در کشور پرورش ماهی تیلاپیا آغاز شد و مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان در این باره گفت: در کشور فقط ۴ استان مجوز پرورش ماهی تیلاپیا را کسب کرده اند که خراسان جنوبی یکی از این استان ها می باشد. سعیدی افزود: تاکنون استان یزد در راستای پروژهش های تحقیقاتی، پرورش ماهی تیلاپیا را شروع کرده بود و خراسان جنوبی برای اولین بار با اعتبارات ملی برای پرورش و توزیع، آغاز گر این راه بوده است. وی اعلام کرد: از اعتبارات سازمان شیلات ایران ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار برای توزیع ۱۰۰ هزار قطعه ماهی تیلاپیا در ۱۱ باب استخر استان تخصیص داده شده است. به گفتۀ وی هدف سازمان این است که مجموعه و چرخه کاملی از تکثیر، توزیع، پرورش و فرآوری ماهی تیلاپیا را در استان داشته باشیم و از آنجایی که به دلیل خشکسالی های فراوان در خراسان جنوبی آب های شور فراوانی داریم، در تمام مزارع که چاه آب آنها شور شده است می توان پرورش ماهی را گسترش داد و هیچ محدودیتی نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت