ثروت دشت های نارنجی

محمودآبادی- تولید محصولات مورد نیاز برای کاهش وابستگی به واردات و دستیابی به خودکفایی در تامین نیاز ها پیش زمینه جهش تولید در بسیاری بخش های اقتصادی است. خراسان جنوبی با ورود به عرصه جدید و بهره ورانه ای در بخش کشاورزی توانسته قدم های خوبی را در این مسیر شروع کند. مزرعه تحقیقاتی کشاورزی استان ، مزرعه ای است مملو از بذرهای امید که چشم اندازی روشن برای اقتصاد کشاورزان استان ایجاد کرده است. مزرعه ای که عملکرد محصول کلزای آن در مرزک؛ محل تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بیرجند دو برابر شده است. رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی به خبرنگار آوا گفت: در حال حاضر در ایستگاه تحقیقاتی محمدیه ی بیرجند فعالیت های زیادی در بخش های زراعی و باغی انجام می شود که تحقیقات برای بهره وری بیشتر مزرعه ی کلزا یکی از صدها پروژه ی تحقیقاتی این مرکز است. مقری با اشاره به تحقق شعار جهش تولید افزود: یکی از مهم‌ترین راهکارها در راه رسیدن به توسعه پایدار در بخش کشاورزی و جهش تولید، افزایش آگاهی، آموزش و انتقال جدیدترین یافته‌های تحقیقاتی و فناوری‌های نوین به تلاشگران این عرصه است.

اهمیت کشت دانه های روغنی
وی در این گفتگو با خبرنگار ما در بازدید تعدادی از مروجان و کشاورزان خراسان جنوبی از مزرعه ی کلزا واقع در این مرکز آموزشی ادامه داد: وابستگی بیش از ۸۵ درصدی به خارج از کشور در تامین دانه های روغنی اهمیت کشت این دانه ها را در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نمایان می کند و تأکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه کشت دانه کلزا نیز برای خودکفایی در تولید روغن نشان از ضرورت حرکت سریع در این عرصه دارد.به همین دلیل محققان ما برای تولید این محصول و سازگاری آن در منطقه از دو سال قبل فعالیت های تحقیقاتی را آغاز کردند.به گفته ی وی کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین می‌باشد که به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد اندک اسیدهای چرب اشباع شده همانند زیتون جزو با ارزش ترین روغن‌های خوراکی است. پروتئین موجود در کنجاله کلزا نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می‌شود و کاشت آن دارای مزیت و فایده بسیار است.

موفقیت کشاورزان پیشرو
وی گفت: چهار رقم کلزا که یکی از دانه های روغنی مهم است در این مزرعه کشت شده که سه رقم از آنها بهاره و یک رقم پاییزه است و امسال با توجه به مدیریت جدی روی مزرعه دو برابر افزایش عملکرد داشتیم.
مقری متوسط عملکرد کشاورزان پیشرو در سطح استان را حداکثر دو تن در هکتار اعلام کرد و تصریح کرد: هم اکنون با فعالیت هایی که در این مزرعه داشته ایم در ارقام بهاره حدود سه هزار و دویست تا چهارصد کیلو عملکرد در هکتار را تخمین زدیم. به طور کلی در این مزرعه تخمین عملکرد مزرعه بیش از ۴ تن در هکتار است.که ۲۰۰ درصد افزایش عملکرد را نشان می دهد.

انحصار بهترین بذرها
وی انحصار تولید هسته ی اولیه ی بذر پنبه ی خرداد در استان،که به دلیل طول دوره ی رشد و مصرف آب کمتر از اهمیت ویژه ای برخوردار است،تولید پنج رقم بذر گندم که سه رقم مقاوم به شوری و دو رقم متحمل خشکی انتهای فصل و چهار رقم بذر جو متحمل شوری و خشکی را از جمله یافته های مهم و ارزشمند این مرکز عنوان کرد که کشاورزان می توانند از آن برای افزایش عملکرد و بهره وری بیشتر استفاده کنند.
مقری با اشاره به مزرعه های نمونه ی زعفران و گل محمدی و . . . زیر نظر این مرکز افزود: امیدوارم با مراجعه کشاورزان به این مرکز برای انتقال آخرین یافته های تحقیقاتی مان بهره وری و درآمد زایی کشاورزان استان را افزایش دهیم.

مرکز آموزشی گلخانه داری
رئیس مرکز تحقیات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی با اشاره به آغاز نهضت گلخانه ای در استان افزود: قرار است یک مرکز مهارت آموزی در راستای مجتمع گلخانه داری با همکاری ای مرکز و سازمان نظام مهندسی ایجاد شود البته هدف ارایه انواع سازه ها و انواع تکنیک های گلخانه داری و نیز همراهی کارشناسان و آموزش کارگر ماهر گلخانه ای خواهد بود. مقری اضافه کرد: با اقدامات و فعالیت های خوبی که در مرکز داشته ایم درآمد سالیانه مان افزایش یافته ،البته به دلیل مدیریت صحیح مزارع شارژ چاه های آب مرکز نیز اضاف آمده است. بنابراین به طور قطع با کمک این تحقیقات کشاورزانمان نیز می توانند بهترین عملکرد را به خصوص در تولید کلزا داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یعقوبی – ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک با تلاش دانشجویان پاکسازی شد.

بیشتر

غلامی – رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

بیشتر

عماد – رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: سند توسعه دانش‌بنیان که در

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت