تیر خلاص یک مصوبه به کسب و کار در بیرجند

مهدی آبادی- شهرداری بیرجند هرسال هزینه بابت تجاری موقت از کاسبان دریافت می کند که از ابتدای مهرماه با نظر کمیسیون انطباق، تمدید مجوز تجاری موقت لغو و صاحبان مشاغل باید برای مجوز تجاری دائم اقدام کنند. این موضوع با توجه به رکود بازار و شیوع ویروس کرونا فشار مضاعفی را بر کاسبان فعال در این واحد های تجاری که بیشتر اجاره ای هستند، وارد کرده و باعث سردرگمی بسیاری از آنها شده است. بسیاری از کاسبان در پیامک ها و تماس هایشان با روزنامه آوا این موضوع را مطرح و خواستار تمدید مجوز تجاری سازی موقت تا پایان ویروس کرونا شدند.

بی تفاوت به معیشت مردم

یکی از شهروندان در این خصوص به خبرنگار آوا می گوید: ملکی در خیابان پاسداران خریده ام که مجوز تجاری سازی موقت داشته و اکنون این مجوز را تمدید نمی کنند. زاهدی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد تجاری های بیرجند موقت است، می افزاید: بسیاری از کسبه اعتراض های زیادی نسبت به این موضع دارند که شهرداری فرمانداری و کمیسیون تطبیق را تصمیم گیر در این موضوع می داند. وی اضافه می کند: از اول مهرماه مجوز تجاری موقت ها تمدید نمی شود که کسبه باید به فکر مکان دیگری باشند که خود این وضع زمان زیادی می برد.یکی دیگر از شهروندان نیز در این باره
می گوید: در این شرایط که کرونا باعث رکود بازار شده و معیشت مردم تهدید می کند بسیاری از ادارات این وضع را درک کردند اما اکنون شهرداری به بهانه پایان مجوز تجاری سازی موقت بسیاری از کسبه را در وضع بلاتکلیفی قرار داده است. موسوی عنوان می کند: هر چند که شهرداری این موضوع را به کمیسیون انطباق و فرمانداری ربط می دهد اما در این بروکراسی پر پیچ و خم مردم قربانی می شوند. وی تصریح می کند: اکثر کسانی که تجاری سازی موقت دارند از اقشار پایین جامعه هستند که مسئولان باید برای تصمیم هر موضوعی ابتدا شرایط را درک کرده و سپس تصمیم گیری کنند. این شهروند به شغلش کارواش اتومبیل می باشد، اشاره کرده وادامه می دهد: با توجه به تصمیم فرمانداری باید مغازه ام پلمپ شود چراکه زمین آن قابلیت دائمی سازی ندارد و برای مدتی بیکار می شوم. به گفته این شهروند شاید چند ماه برای پیدا کردن مغازه ای سپری شود و هزینه خانواده ام را چه کسی پرداخت می کند!!

با مردم همرایی کنیم

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه با مردم همرایی کنیم، می گوید: در شرایطی که بسیاری از سازمان ها و نهادهای دولتی کشور برای بهبود وضع معیشت تسهیلات لازم را به شهروندان می دهند، این اقدامات نمک بر زخم مردم می باشد. حسنی می افزاید: استدلال های مسئولان را درباره تجاری سازی موقت می پذیرم اما مسئولان نیز مشکلاتمان از قبیل رکود بازار، هزینه بالای اجاره، پیدا نکردن محل مناسب را می پذیرند. وی اضافه کرد: چندماه درگیر پیدا کردن مکان مناسب هستم که با هزینه بالای اجاره مواجه شده که توانایی پرداخت ندارم. این شهروند با بیان اینکه امیدواریم مسئولان مردم را درک کنند، عنوان می کند: حداقل برای مدت کوتاهی تا پایان یافتن این بحران مجوز تجاری موقت را تمدید کنند تا معیشت مردم بیش از پیش لطمه نخورد

درخواست تمدید ۶ ماهه داده ایم

شهردار منطقه دو بیرجند در این باره به خبرنگار آوا می گوید: بر اساس مصوبه کمسیون تطبیق بعد از تاریخ ۳۱ شهریور امکان تمدید تجاری سازی موقت فراهم نیست و شهروندان باید نسبت به دائمی کردن آن و یا تخلیه ملک اقدام کنند. خسروی اضافه می کند: هر سال باتوجه شرایط این مجوز تمدید شده اما در سال گذشته کمیسیون انطباق فقط اجازه تمدید ۶ ماهه این موضوع را داد که شهرداری با توجه به قانون عمل می کند. وی اضافه کرد: از ابتدای سال اخطاریه های لازم به همه این واحد ها اعلام شده تا نسبت به این موضوع اقداماتی را انجام دهند.
شهردار منطقه دو بیرجند با بیان اینکه تاکنون هیچ واحد تجاری را پلمپ نکردیم، می افزاید: در راستای کمک به اشتغال و معیشت شهروندان، شهردار بیرجند در تاریخ ۲۳ مهرماه نامه ای به شورای شهر برای تمدید ۶ ماهه این موضوع پیشنهاد کرده که پس از تصویب در شورا باید در کمیسیون تطبیق به تایید برسد. خسروی ادامه
می دهد: اگر این موضوع در کمیسیون تطبیق به تایید نرسد، شهرداری چاره ای جز اقدام قانونی در این زمینه ندارد.

از هدف اولیه فاصله گرفتیم

عضو شورای شهر بیرجند نیز با بیان اینکه در طرح تفصیلی موضوع تجاری موقت وجود ندارد، می گوید: تجاری سازی موقت برای مدت زمانی کوتاهی برای ساماندهی به برخی از مشاغل و جلوگیری از تعطیل کردن آنها ایجاد شد. مهندس میری می افزاید: متاسفانه این کار گسترش پیدا کرده و حتی مکان هایی که قابلیت تجاری دائم را دارند از تجاری موقت استفاده می کنند. وی با بیان اینکه از هدف اولیه فاصله گرفتیم، عنوان کرد: امیدواریم هیئت تطبیق برای آخرین بار برای ۶ماه این موضوع را تمدید کنند. میری با اشاره به علل مخالفت هیئت تطبیق، تصریح کرد: در طرح تفصیلی تجاری سازی موقت قرار ندارد و افراد تمایل به گرفتن مجوز تجاری دائم ندارند.

هر سال به بهانه ای تمدید می شود

برای پیگیری موضوع با فرماندار تماس گرفتیم که وی موضوع را به معاونت عمرانی خود ارجاع داد. رونقی در این با بیان اینکه فرمانداری مخالف تجاری سازی موقت است، می گوید: این موضوع غیر قانونی است که هرسال به بهانه های گوناگون تمدید می شود. رونقی عنوان می کند: تجاری سازی موقت مشکلات حقوقی و تبعات جانبی برای شهروندان و شهرداری در آینده دارد که باید این رویه نادرست اصلاح شود. وی اضافه می کند: در گذشته مهلت هایی برای آماده شدن شهرداری و مردم داده شد که شرایط را برای قانون جدید مهیا کند. رونقی با بیان این که روند صدور تجاری موقت باید به پایان برسد، تصریح کرد: اگر زمینی این ظرفیت تجاری را دارد، موضوع موقت بودن آن معنایی پیدا نمی کند و باید به صورت دائم برایش مجوز صادر شود.
معاون فرماندار بیرجند درباره نامه شهرداری برای تمدید ۶ ماه دیگر این طرح خاطرنشان کرد: این موضوع باید در شورای شهر به تصویب برسد و به کمیسیون تطبیق ارائه شود و تا آن زمان هیچ گونه اظهارنظری صحیح نیست. حال باید دید که در وضعیت بد اقتصادی جامعه و اقتصاد کرونا زده کسبه خراسان جنوبی تصمیم مسئولین برای این چالش چه خواهد بود. بسیاری معتقدند که هر چند پایبندی به قوانین و چارچوب های شهرسازی امر مهمی است اما با اقدامات یکباره آنهم در زمانی که فارغ از این چالش، اقتصاد شهر درگیر رکود است این اقدام کمیسیون تطبیق می تواند تیر خلاص به کسب و کار بخشی زیادی از شهروندان زده و نمکی بر زخم های این شهر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: کارگروه رصد و پایش علل جذب

بیشتر

بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت