تهدید جانی برای بیماران دیابتی استان

مدتی است انسولین قلمی لانتوس دغدغه برخی از بیماران دیابتی در استان شده و شهروندان گلایه دارند با چندین داروخانه تماس گرفته و مراجعه کردند اما موجود نیست البته مسئولان معتقدند از هفته گذشته توزیع لانتوس انجام شده و جای نگرانی نیست.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، در حالی نمونه انسولین قلمی خود را در دست دارد از این داروخانه به آن داروخانه مراجعه می‌کند و در هیچ کدام از داروخانه‌ها موفق به تهیه داروی خود نمی‌شود.نگران و سراسمیه به اکثر داروخانه‌های شهر مراجعه می‌کند و بالاخره او را به داروخانه هلال احمر ارجاع می‌دهند. با نگرانی راه داروخانه را در پیش می‌گیرد و زیر لب دعا می‌خواند.
منتظر است تا نوبتش برسد. بعد از لحظاتی انتظار نامش را از روی نسخه می‌خوانند و دکتر داروخانه به دلهره‌اش پایان می‌دهد و دو انسولین قلمی از نوع ایرانی برایش می‌پیچد. شهروند بیرجندی از متصدی داروخانه می‌خواهد تعداد بیشتری برایش بگذارد اما به او می‌گویند “در حال حاضر با توجه به محدودیت‌ها در توزیع بالای انسولین قلمی محدودیت داریم لطفا این مقدار را مصرف کنید و برای روزهای دیگر دوباره مراجعه کنید”.آن‌طور‌ که به نظر می‌رسد مسئله و مشکل اصلی بیماران دیابتی این نیست که داروی انسولین موجود نیست‌ بلکه مشکل نبود انسولین قلمی «لانتوس» است.
در بازار دو جور انسولین موجود است یکی همان قلمی یا آنالوگ که پرطرفدار است و تزریقش ساده است و از خارج کشور وارد می‌شود و یکی هم انسولین انسانی که ایرانی‌ها می‌سازند. هرچند تزریق انسولین قلمی ساده‌تر است اما این معنایش نبودن انسولین نیست و فقط کار بیماران دیابتی سخت‌تر می‌شود. چون انسولین قلمی تزریقی به‌مراتب ساده‌تر دارد.
مدتی است که اخبار کمبود و نبود انسولین قلمی خارجی در خراسان جنوبی به گوش می‌رسد، این کمبودها در کنار بیماری کرونا نگرانی‌ها و نارضایتی‌هایی را به بار آورده و بیماران دیابتی منتظر تأمین انسولین قلمی هستند تا سلامت خود را تضمین کنند.
یکی از شهروندان در گفتگو با تسنیم گفت: چند وقتی است که انسولین قلمی خارجی و خاکستری رنگ مصرفیم تمام شده و هم اکنون انسولین قلمی در داروخانه‌های استان نوع ایرانی آن پیدا می‌شود و مجبورم انسولین نمونه ایرانی و نارنجی رنگ را تنها به مقدار دو عدد تهیه کنم در حالی که دکتر پنج عدد را برای من ویزیت کرده و داروخانه از پرداخت این تعداد خودداری می‌کند.
یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم معتقد است بیش از ۲۰ سال است که انسولین قلمی خارجی تزریق می‌کردم حال از مدتی که این انسولین کمیاب شده نمی‌دانم چه باید انجام دهم؟ مسئولان می‌گویند نوع ایرانی آن را تهیه کنید اما وقتی من سالهای متمادی از نوع خارجی استفاده کردم حال اگر بخواهم به یک باره نوع انسولین خود را عوض کنم از کجا بدانم بدنم با آن نوع انسولین کنار می‌آید؟
وی که معتقد است هر از گاهی مسئولان استانی اعلام می‌کنند کمبود انسولین از نوع قلمی نداریم اما اگر همین امروز داروخانه‌های بیرجند را جستجو کنید برخی از داروخانه‌ها نه تنها انسولین خارجی نداشته بلکه از نوع ایرانی هم ندارند.به سراغ مدیر داروخانه هلال احمر بیرجند رفتیم در پاسخ به موجودی انسولین قلمی گفت: هم اکنون انسولین قلمی از نوع خارجی ندارد و فعلا در داروخانه هلال احمر هیچ انسولینی نداریم اما شنیدیم که برخی از داروخانه‌ها در بیرجند موجود دارند.
با یکی دیگر از داروخانه‌های بیرجند تماس گرفتیم آنها گفتند “انسولین نداریم به چند جا سفارش داده‌ایم اما هنوز به دست ما نرسیده است”.به یکی از داروخانه‌های شبانه‌روزی بیرجند مراجعه کردیم آنجا هم انسولین موجود نبود اما به گفته یکی از شهروندان در یکی از داروخانه‌های شبانه‌روزی بیرجند که چن خیابان بالاتر بود انسولین ایرانی موجود است اما لانتوس موجود نیست.
این گلایه‌ها و نگرانی شهروندان در حالی است که معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز گذشته در پرتال خود خبر از توزیع انسولین لانتوس از هفته گذشته در داروخانه های هلال احمر و شبانه روزی سطح استان داده است. آهنی اظهار کرد: در هفته جاری توزیع یک سهمیه ویژه انسولین از طریق داروخانه هلال احمر انجام خواهند شد و با تداوم ورود انسولین به استان، توزیع در سطح سایر داروخانه‌ها نیز خواهیم داشت.
وی در زمینه سایر انسولین‌ها به غیر از لانتوس گفت: سایر انسولین‌های قلمی به تعداد کافی و در سطح داروخانه‌های سطح استان وجود دارد و از این پس با توجه به راه‌اندازی سامانهttac ، ثبت اطلاعات در این سامانه انجام می‌شود و امکان دریافت خارج از سهمیه برای بیماران در سطح کشور وجود ندارد و هر بیمار تنها می‌تواند سهمیه خود را دریافت کند. به گفته مسئولان توزیع انسولین طی هفته جاری در استان ادامه دارد. حال باید دید با توجه به این صحبت‌ها و دغدغه مردم راهکار چه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


امین جم – خبر هولناک کشف جسد یک مرد در حاشیه شهر بیرجند به سرعت

بیشتر

مهدی آبادی – صف متقاضیان وام در بانک‌ها زیاد شده و رشد میزان تقاضایی که در

بیشتر

سلام و قت بخیر. یک پدیده ای چند وقتی است در استان با آن مواجه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت