تغییرچهره محیط زیست در نوار مرز

تحول اقدامات زیست محیطی در سال‌های گذشته با تصویب قوانین کاربردی و پشتیبانی دولت در حوزه‌های مختلف باعث شد تا حساسیت این حوزه در نوار مرزی شرق کشور بیش از پیش افزایش یابد.
خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های نوار مرزی شرق ایران در مجاورت با کشور افغانستان کلکسیونی از طبیعت و تنوع زیستی است اما به گفته کارشناسان و مسئولان آنچنان که شایسته این استان بوده، معرفی نشده است. مناطق حفاظت شده در استان خراسان جنوبی گنجینه‌ای با ارزش در شرق کشور است و سرمایه‌های زیستی استان بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. به گزارش ایرنا، پیشرفت فناوری و روند روزافزون زندگی ماشینی در کنار مزایای آن سبب تخریب محیط زیست که بسیاری از موجودات در آن سهیم هستند، شده و تاکنون سرعت مدیریت از تخریب کمتر بوده است. اما در سال‌های اخیر توجه به محیط زیست و مدیریت آن بیش از پیش ذهن مردم و مسئولان را درگیر کرده و اجرای برنامه‌های احیا و توسعه زیست محیطی را در پی داشته است.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از ۱۶ درصد مساحت استان به عنوان مناطق تحت حفاظت محافظت می‌کند اما در کنار آن توجه به آلودگی‌ها، پسماند، ریزگردها و سایر اولویت‌های زیست محیطی نیازمند طرح و برنامه‌هایی است که جز با حمایت و تصویب قوانین بالادستی امکان‌پذیر نیست. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه نگاه ویژه دولت به زیرساخت‌های انسانی قابل تقدیر است گفت: تصویب قوانین مربوط به خاک، هوای پاک و آیین‌نامه‌های محوری اجرا شده در سال‌های گذشته زمینه‌ساز تحولی شد که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بی‌نظیر بوده است. حسن اکبری افزود: تحول در آلودگی‌های محیط زیست نمونه‌ای بارز این مثال است هرچند در حوزه طبیعی هنوز جای کار داریم اما در حوزه انسانی اقدامات ارزشمندی انجام شد. وی گفت: توجه به مساله گرد و غبار و کانون‌های فرسایش بادی از دیگر اقداماتی بود که سازمان حفاظت محیط زیست به خوبی به آن ورود کرد و سبب تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی با تحقق اعتبارات مناسب در حوزه‌های محیط زیستی شد.
اکبری ادامه داد: خراسان جنوبی در سه سال گذشته از محل اعتبارات گرد و غبار منتفع شد که بخش قابل توجهی از اعتبارات ۹۸ هنوز در استان هزینه می‌شود. وی از اختصاص ۴۰ میلیارد تومانی اعتبار گرد و غبار به خراسان جنوبی از صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ خبر داد و گفت: ۳۲ میلیارد تومان از این اعتبار در اختیار منابع طبیعی و ۶ میلیارد تومان در اختیار محیط زیست قرار گرفت و جهاد کشاورزی هم بخش قابل توجهی را جذب کرد. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه در چنین شرایطی با توجه به تحریم‌های ظالمانه و شرایط اقتصادی کشور این حجم از اعتبار قابل توجه است افزود: جذب اعتبارات اینگونه در ارتباط با کاهش گرد و غبار برای سال ۹۹ هم در حال رایزنی است.

شناسایی کانون‌های فرسایش بادی
اکبری با بیان اینکه اقدامات ریشه‌دار و بنیادی قابل توجهی در دولت یازدهم و دوازدهم برای شناسایی کانون‌های فرسایش بادی در کشور و به تبع آن خراسان جنوبی صورت گرفت اظهار کرد: مطالعه کانون‌ها مهمترین بخش در شناسایی و اقدام به موقع است. وی یادآور شد: خراسان جنوبی جزو پنج استان دارای بیشترین کانون بحرانی فرسایش است که نشان دهنده آینده‌ای نگران کننده در صورت توجه نکردن به این وضعیت خواهد بود. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: یک سوم مساحت استان در معرض فرسایش است که اگر در مسایلی همچون چرای دام، شیوه‌های دستکاری طبیعت در اقدامات توسعه‌ای همچون معدن و برداشت آب توجه لازم وجود نداشته باشد عرصه‌های تحت فرسایش می‌توانند به کانون‌های فرسایشی تبدیل شوند. وی هدف از شناسایی کانون‌ها را جلوگیری و تجمیع مدیریت‌های انسانی برای کاهش این روند عنوان کرد.
تالاب و حمایت اعتباری

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی حمایت و توجه به تالاب‌ها به عنوان یک زیست‌بوم طبیعی را از مهمترین اقدامات در چند سال گذشته بیان کرد و افزود: نگه داشتن تالاب نیازمند اعتبار و نگاه ویژه ملی است. وی با بیان اینکه تالاب کجی نمکزار نهبندان یکی از تالاب‌های مطرح و ثبت ملی موجود در خراسان جنوبی است اظهار کرد: اعتبارات قابل توجه سال‌های گذشته به این تالاب موثر واقع شده است.
اکبری از مدیریت زیستی در تالاب کجی نمکزار نهبندان در چند سال گذشته خبر داد و گفت: هرچند بارندگی ۲ سال گذشته کمک کننده در این بحث بوده اما پیگیری حق‌آبه تالاب‌ها به صورت ملی نقش قابل توجهی در پویایی تالاب داشته است. وی اخذ مجوز استخدام را از دیگر اقدامات بیان کرد و گفت: با همه تنگناها ۳۰۰ نفر محیط‌بان و کارشناس متخصص در سال گذشته در سازمان به کار گرفته شدند که سهم خراسان جنوبی ۱۰ نفر بود و در سال ۹۹ هم رایزنی برای همین تعداد استخدام در حال انجام است. اکبری ادامه داد: در سال گذشته علاوه بر مناطق تحت حفاظت ۲ منطقه حفاظت شده باقران و کمرسرخ به مناطق استان اضافه شد که به عنوان تکیه‌گاه مرکز استان در تأمین و ذخیره آب و مرکز رویشگاهی مورد توجه و حفاظت از این مناطق در دنیا خیلی حیاتی به شمار می‌رود.وی اختصاص بخشی از سود صنایع آلاینده به سازمان حفاظت محیط زیست را در بودجه سال ۹۹ را از دیگر اقدامات بیان کرد. وی گفت: براساس این پیش‌بینی صنایعی که آلاینده تشخیص داده می‌شوند یک درصد از سود فروش را برای عوارض آلایندگی به اقتصاد و داراری پرداخت و در یک مکانیسم مدیریتی درآمد آن به شهرداری‌ها برمی‌گردد. اکبری افزود: سال ۹۹ اولین سالی است که مقرر شده ۳۵ درصد از این درآمد به صندوق ملی محیط زیست واریز شود که برای مقابله با بحران‌های محیط زیستی بویژه کاهش آلایندگی‌ها هزینه خواهد شد. وی بیان کرد: اولین سالی است که در بودجه ۹۹ اعتبار حوزه مدیریت پسماند دیده شده هرچند در سال اول استان‌های بیشتر مشکل‌دار در این حوزه دیده خواهند شد اما شروع خوبی در تخصیص اعتبارها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پیش از ظهر دیروز نشست خبری شورای شهر با حضور خبرنگاران برگزار شد.عبدالرزاق

بیشتر

خودکار – مدیرعامل شرکت آبفای خراسان جنوبی گفت: استفاده کنندگان غیرمجاز از آب در سطح

بیشتر

کاری – درد بیمار بودن و همراه بیمار بودن خود به تنهایی می تواند یک

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت